Annons:
Etikett21-banker-kreditinstitioner-och-försäkringar
Läst 7709 ggr
karin46
2010-07-20 13:32

Olika bankers avgifter

Jag roade mig idag att ringa och kolla med olika banker vad de tar i avgift för olika vanliga banktjänster (årskostnaderna).

Vad jag frågade på var Bankomat/Visakort förkortas med (BV), Internetbank (IB), Privatgiro (PG) olika banker kallar det för olika saker men det är blanketter med plats för 6-8 betalorder/räkningar som sen postas. Ingen av de banker jag kontaktade tog betalt för sk. telefonbank.

Handelsbanken tar:  250:- (BV), 0:- (IB), 0:- (PG) = Summa 250:-/år

Nordea tar:  288:- (BV),  144:- (IB),  336:- (PG) = Summa 768:-/år

Skandiabanken tar:  230:- (BV),  0:- (IB), 295:- (PG) = Summa 525:-/år

Swedbank tar:  250:- (BV), 155:- (IB), 240:- (PG) = Summa 645:-/år

Nu är det ju inte enbart priserna som avgör vilken bank man väljer, det kan vara närhet till bank, lån, om personalen är trevlig alt. snorkig.

Med alla tjänster är Handelsbanken billigast, men väljer man endast bank-/visakort och internetbank är Skandiabanken billigast.

Jag har i huvudsak använt Handelsbanken och i Hässelby där jag bodde på 90-talet var personalen suveräna, till den grad att jag efter jag flyttat till Värmland brukade jag titta in på banken när jag hade ärenden i huvudstaden.

Jag hoppas att min lilla undersökning kan vara till hjälp för någon. Ha en bra fortsättning på sommaren.

Annons:
Mari
2010-07-20 14:22
#1

Tror inte att jag har betalat för internetbanken på swedbank, kanske jag har någon slags ungdomsrabatt?

Jag har ett konto på swedbank och ett på handelsbanken. Det på handelsbanken är bara ett sparkonto så det är swedbank jag har kort och internetbank på.
Personligen tycker jag att swedbank är smidigast när det gäller IB, har kollat och testat lite på handelsbanken då min pappa har där men där känns det bara krångligt. Är nöjd med min bank även om det verkar vara den näst dyraste Guld i mun

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
2010-07-20 20:43
#2

ja sen har Swedbank börjat med  "nyckelkund" då får man rabatt på altihopa och betalar 39 kr i månaden. Sen är det väl ofta så, att man inte har privatgiro och internetbank. Bara det ena. MEn kohandel, det ska man ha med bankerna!!! Helt klart!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mari
2010-07-21 01:39
#3

#2 39kr i månaden, låter ju svindyrt Tungan ute.. Undrar om jag verkligen betalar detta? Ser att det dras en liten summa ibland från kontot, tror det kan vara en gång i kvartalet eller kanske varannan månad. Undrar om det kan vara denna avgift?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ANNIA
2010-07-21 02:04
#4

Jag har också swedbank eller ja det går till dom, har ju lokal föreningsbank som är anslutna till swedbank. Och jag betalar heller inte den summan som står i #0.

Nu har inte jag visakort utan ett annat och osäker på vad det kostar men inte 250 i alla fall.

När det gäller internetbanken så är den gratis. Men sen kostar PG 150 per år. Dom tar också betalt för kontoutdragen (pappersutskick). Så jag betalar sammanlagt 450 per år.

Så 39 kr i månaden skulle bli dyrare för mig än det jag betalar idag.

Jag betalar halvårsvis 225 kr.

Men undrar om det skiljer på swedbank just för att i många fall som jag har en lokal bank som "bara" är ansluten dit.

Bergspuman
2010-07-21 22:23
#5

Har Skandiabanken och det kan vara ett aber någon gång ibland, eftersom det finns endast 1 kontor och det ligger i Stockholm. Som tur är bor jag bara 7 mil därifrån, tar mig en resa dit då och då.

Men Internetbanken räcker så bra.

Halvdansken
2010-07-24 16:36
#6

Jag har Skandia- och Handelsbanken i Sverige, och Handels-, Jyskebank och Nykredit i Danmark. Förutom när vi skrev under lånet i huset på Nykredit så har jag inte haft fysisk kontakt med någon av dem. Vi sköter allt med nätbankerna.

Tror inte jag betalar nåt för nånting, förutom räntor!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Sara
2010-07-28 17:24
#7

Jag betalar 36:- i månaden för internetbanken och VISA-kortet = 432:- per år hos Nordea.

Sara

Halvdansken
2010-07-28 17:33
#8

Byt bank Sara, jag skulle aldrig gå med till sånt. Speciellt inte nätbanken, där gör vi ju bankens jobb.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

JohannaMax
2010-08-05 11:03
#9

Jag har Länsförsäkringar Bank.

Kortet kostar 225:-/år, internetbanken gratis och vill man ha pg kostar det 225:-/år.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

JohannaMax
2010-08-05 11:15
#10

Är förmåndskund i Länsförsäkringar så jag betalar visst inget för kortet. Har 15% rabatt på mina försäkringar, fria bankkort o de flesta banktjänster, en fri självrisk per år.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Hawknestgrove
2010-08-05 12:02
#11

Det är ju suverätn. JA det lönar sig att gå över kostnaderna. Själv har jag frivilligt valt ett kort med lite högre avgift. ett MAsterCard där varje köp ger WWF en femioöring… Så får man så snyggt kort sen!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mammzing
2010-08-06 10:37
#12

Har också Länsförsäkringar. Alla försäkringar, lån, konton, kort och internetbank där. Dessutom har dom ett kontor här i stan och har underbar personal.
Är GULDKUND där.
Vilket innebär att jag har gratis kort och internetservice.
Dessutom får jag kanonrabatter på försäkringarna och i år fick jag en bonus på nästan 2500 kr.

Upp till toppen
Annons: