Annons:
Etikett21-myndigheter
Läst 15106 ggr
[SarahOhrn]
1/18/10, 11:58 PM

Hur går det till med soc-bidrag?

Jag vet att det är olika och man får ha ett möte för att se. Men jag vill bara höra lite av dom som har erfarenhet så länge..

Jag bor nu med min sambo och har inte rätt till soc men vi har tänkt flytta isär ett tag då jag behöver lite space. Så måste veta ungefär vad man kan ha rätt till.

Vad är det soc betalar egentligen? Jag menar jag har ju t ex en avbetalning som kan tyckas onödig men som jag ju inte kan bli av med förens jag betalat av. Kommer dom betala alla räkningar man har eller bara dom som anses viktiga? Och drar dom ner allt till minimum? Mobilräkning och mat och sånt som man kan bestämma lite över själv. Vilka är era erfarenheter och hur mycket får ni i månaden från soc ungefär?

Räkningarna jag har är:
Hyra - Vet ingen summa eftersom jga inte flyttat än
El - 300 kr/mån?
Avbetalning - 608 kr/mån
Mobil - 500 kr/mån
Internet - 199 kr/mån
Hundmat - 300 kr/mån
Mat - ?

Sen kan det ju tillkomma att man behöver nåt klädesplagg eller sminkprodukt eller något annat nödvändigt ibland..?

Jag har ingen erfarenhet alls så behöver alla tips jag kan få! Har även en avbet. som står på min sambo på 300 kr men den kan jag ju inte ta med eftersom jag inte står på den.. Så det får jag försöka lösa ändå!

Annons:
Mari
1/19/10, 12:11 AM
#1

Jag tror nog att du kommer få fundera om lite och lägga pengar på räkningar och inte kläder och sminkprodukter även om du tycker att det känns nödvändigt. Jag har ingen erfarenhet själv men de jag känner som får pengar från soc. får knappt så de klarar sig i månaden, hyran får de betald och sen lite pengar över för mat och så de kan betala räkningarna, jag har iaf uppfattat det att de har det så iaf.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[SarahOhrn]
1/19/10, 12:14 AM
#2

#1 Ok ok. Tänkte mer att nåt plagg då o då behöver man ju t ex… Och mediciner o liknande… Lever man på soc ett år måste man ju köpa kläder o lite andra nödvändiga saker, dom slits ju faktiskt ut… Dock är smink nödvändigare än kläder för mig, men det är j om man får något över alls…

Men väntar gärna på svar från fler som har erfarenheter =)

Mari
1/19/10, 12:16 AM
#3

#2 Självklart :) Men man kan nog inte köpa lika ofta som man vill ;)
Hoppas det löser sig för dig snart :/ Jobbigt att inte veta något om hur det blir osv.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[SarahOhrn]
1/19/10, 12:17 AM
#4

#3 Nä, det är klart. Men lever ju som student nu också så jag köper sällan kläder ändå.. =P Tnäkte mer på om man får nåt över huvud taget till sånt utöver räkningarna =)

Link-
1/19/10, 7:29 AM
#5

De betalar hyran och elen tror jag. (De går ju efter sin riksnorm. Där får en ensamstående person ha hyra på tex max 3000 kr, och även om din hyra ligger över det så betalar de bara dessa rekommenderade 3000 kr. Tror att man kan måsta flytta om hyran är för hög.)

Sen får man en summa, där det ingår vad en ensamstående ska ha för kostnader/månad för typ telefoni, dagstidning, mat, hygien, fritid osv. De bestämmer inte vad du ska spendera dina pengar på, men det du får är det du måste anpassa utgifterna till.

De kan även ta hänsyn till mediciner och fackavgifter och liknande.

Nu var det ett tag sen jag sökte försörjningsstöd så jag är inte säker på att det jag säger är sant!Glad

Link-
1/19/10, 7:44 AM
#6

Här är en bra sida, titta på riksnormen och testa göra en egen provräkning.

Annons:
teachingbirds
1/19/10, 12:13 PM
#7

Jag såg att du inte bor i Sthlm, men här är vad som gäller där. Det är alltså 3680 kronor i månaden, plus "…rimliga kostnader för bostad, hushållsel, hemförsäkring, arbetsresor och fackförenings- eller a-kasseavgift. Dessa kostnader ska styrkas med hyreskontrakt, räkningsspecifikation eller kvitto." Om du klickar på länken så ser du vad normen är för vad pengarna ska gå till varje månad.

Sedan står det oxå: "Efter särskild prövning kan ekonomiskt bistånd även beviljas till andra nödvändiga utgifter, som exempelvis kostnader för barnomsorg, läkarvård, medicin, och tandvård."

Jag tror inte att dessa siffror skiljer sig så värst mkt från stad till stad. Om du har ett lån sedan innan som du måste betala av, så får du nog dra ner på kostnaderna för något annat för att betala av detta.

Sen är det ju inte bara att soc-bidrag (eller försörjningsstöd som det kallas numera) men jag antar att du är berättigad eftersom du skriver om det!

[SarahOhrn]
1/19/10, 1:50 PM
#8

Men om man nu inte får ha hyra över 3000 (vilket är svårt nog i staden jag bor o hitta) och det är ruuuskigt svårt o få bostad här, fixar dom något då via soc??

Jag vet inte om jag är berättigad, har ju inte varit på möte men jag menar flyttar jag isär från min sambo och är arbetssökande och får ingen inkomst över huvud taget, då är ju soc mitt enda alternativ..

teachingbirds
1/19/10, 2:41 PM
#9

#8 Nej, soc fixar nog inte bostad åt dig, det är nåt som åligger dig att göra. Möjligtvis kan de fixa plats på lägenhetshotell om ni har sånt där.

Om du är arbetssökande så måste du vara inskriven på arbetsförmedlingen, men det kanske du redan är? Jag tror att du kommer få mycket fler svar vid ett bokat möte! Soc hjälpte mig när jag inte hade pengar och inget jobb. Då bodde jag hemma fortfarande dessutom. Så alla som säger att soc är omöjliga, tycker jag iaf har fel!

[SarahOhrn]
1/19/10, 6:54 PM
#10

#9 Oj! Det va bra… Jag har bott hemifrån sen jag va 18 men när jag pratat md soc har mina föräldrar vart försörjningsskyldiga till 21 år. Och då blev jag sambo så nu när jag är i behov av pengar igen ska han försörja mig. =/

Men känns ju lite dumt när dom flesta lägenheter här kostar över 3000 kr och det är supersvårt att få lägenheter så man får ta det man får och så måste man ändå hitta en lägenhet själv. Men såg att det är 7600 man får och då kan man ju lägga mer på hyra o mindre på nåt annat om det är så..

Maria
1/19/10, 7:37 PM
#11

Du kanske rent av får hyra ett möblerat rum om det krisar. Det är kanske heller inte så lätt att få tag i men oftast lite billigare.

Var fick du summan 7600 kronor ifrån?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SarahOhrn]
1/19/10, 7:59 PM
#12

#11 Jo, det är ju det att det verkar inte finnas möblerade rum här heller.. Det ärm er i storstäder tror jag!

Jag tittade på en länk jag fick om socialbidrag där man kunde beräkna och då stod det hela tiden att jag inte uppnådde den summan så jag har troligtvis chans till bidrag. Så som jag förstod det va det 7600 inkl hyra, räkningar, mat, kläder och ALLT. Man fick tjäna upp till 7600 men tjänar man 7600 får man ju inget, tjänar man 3000 får man 4600.. Om jag förstod det rätt :S

Maria
1/19/10, 8:02 PM
#13

#12 okGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[SarahOhrn]
1/19/10, 8:07 PM
#14

#13 Eller ja, det är normen för alla kommuner i sverige. På ett ungefär hur det blir.. Men sen beror det väl lite på hur dom ser det på soc =)

spiritedaway
1/19/10, 9:17 PM
#15

7600 lät lite mycket för en person. Men det kanske skiljer sig så pass mycket från olika kommuner osv?

Sen godkänner dom inte vilken lägenhet som helst. Du bör leta efter en så billig som möjligt.

Men en sak kan jag ju säga om utgifterna du skrivit längst upp, dom lär inte ta hänsyn till att du har avbetalningar, eller djur. Eller om man lägger 500 kr varje månad på mobilen. Internet osv.
Man får en viss summa varje månad som ska täcka allt.

Men ett tips är ju att du gör upp en budget sen så att du lägger undan till kläder osv. Det är inte mycket pengar att leva på, men förhoppningsvis behöver du inte vara hos soc så länge. Det är verkligen inte kul.

Lycka till!

[SarahOhrn]
1/19/10, 9:28 PM
#16

#15 Nja, det va vad jag förstod av normen men jag kanske är ute och cyklar! Det var länken i #7 jag tittade på.. Men om man tänker att hyran är på 3000-3500 sen räkningar, mat, försäkringar o liknande utöver det så blir inte 7600 så mycket heller… Det är ju som en student och det är inget lyx direkt :P Där har dom räknat hyra på 3000 tror jag, mat på 1600, hygienartiklar o kläder i sånt på 800-1000 kr nånting, osv. Så jag tror det kommer upp i det rätt snabbt trots att man har grundräkningar bara… För många har ju ändå räkningar om man inte räknat med o hamna här, några räkningar som inte går att avsluta bara så.

Men som sagt, jag kan mycket möjligt va ute o cykla! =)

Jo, det är klart men jag menar här är det EN etta ute på marknaden i det stora bostadsbolaget och alla andra har inga lediga just nu (kan dröja månader), så då måste man ju ta den som är ledig helt enkelt… Problemet där jag bor är att det är så pass nära en storstad att dom tar lite högre priser för att många bor här o pendlar..

Ja, det förstår jag ju att man får en summa sen får man fixa det. Men t ex en avbetalning kan jag ju TYVÄRR inte göra något år att jag tog för ett par år sen som inte går att avsluta, men förhoppningsvis täcker det ändå, annars hamnar jag ju hos kronofogden för jag kan inet avsluta det hur mkt jag än vill. Samma är det med internet, det kan jag inte avsluta eftersom jag är bunden. Samma med mobilen. Jag tog ju detta när jag hade en inkomst… 400 kr är fasta avgifter på mobilen. Hunden får jag ju i så fall omplacera helt enkelt, men kan jag klara resten kan jag väl lägga 300 kr på hundens mat lika gärna som att lägga 300 kr till mig sjläv på mat, då får jag lösa det… Kan inte sälja honom för 3-6 månader på soc…

Nej, jag hoppas det! Men har även sett nu att jag kanske kan få alfakassa ändå, hoppas på det.

spiritedaway
1/19/10, 9:34 PM
#17

Men om jag vore du skulle jag räkna med att dom inte kommer att bry sig om det. Man blir bara besviken då.
Räkna med att dom enbart kommer att titta vad man har rätt till, utan att ta hänsyn till avbetalningar osv.

Men visst, det är inte helt omöjligt att komma upp i 7600.

Hoppas det går bra för dig i alla fall. :)

Och sök mycket jobb om du inte redan gjort det! ^^

[SarahOhrn]
1/19/10, 9:56 PM
#18

#17 Jo, det är klart. Jag är väl glad om jag får något men det blir ju problematiskt också då jag hamnar hos kronofogden =/ Suck.. Men får hoppas på det bästa!

Ja då, har sökt jobb i flera år nu, utan resultat dock. .Söker för fullt!

Maria
1/19/10, 9:58 PM
#19

#18 "då jag hamnar hos kronofogden" skriver du??? Det ska du försöka in i det längsta att INTE göra för då har du stora svårigheter att få ett boende överhuvudtaget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

spiritedaway
1/19/10, 9:59 PM
#20

#18 Jo det är bara att hoppas på det bästa.

Annons:
[SarahOhrn]
1/19/10, 10:08 PM
#21

#19 Jo, jag vet. Jag har varit där i 3 år tills nyligen.. Dock pga en räkning jag betalade samma dag jag fick anmärkningen pga missuppfattningar och att dom lovade mig att INET få en om jag betalade den dagen men det blev ju inte riktigt så.. Så vill inte hamna där igen!

Men får jag mindre än 6500-7000 lär jag ju hamna där ändå pga att det är nån räknin gjag inte kan betala men då lär skulden byggas på i stället för att jag kan betala den direkt…

Men det är som sagt bara att hoppas att jag slipper soc eller annars kan betala för mig!

Maria
1/19/10, 10:11 PM
#22

Ja, hoppas verkligen det löser sig för dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ylva_87
1/19/10, 10:18 PM
#23

Det finns ingen möjlighet att du flyttar "hem" till den staden du kommer ifrån om det dels är billigare att bo och att du tror att du lättare kan få jobb? Förstår att det känns jobbigt med sambon, men det kanske bara behöver vara för en kort period. Om du får ett jobb så brukar det vara lättare att byta jobb. Det kanske är ett bättre alternativ än soc.

[SarahOhrn]
1/19/10, 10:33 PM
#24

#23 Möjligt men samtidigt känns det inte värt att sitta och flytta 60 mil upp och ner igen. Har redan flyttat runt en hel del så jag orkar inte flytta 60 mil upp igen o ner inom kort, när jag knappt har nåt kvar där förutom familjen och tappar allt här, igen. Det är jäkligt svårt, självklart måste jag ju göra det så jag klarar mig men lite surt ändå att behöva flytta så långt.. =/

teachingbirds
1/20/10, 2:01 AM
#25

Vissa lån kan man få betalningsfria månader på, värt att kolla upp om det är ett par månader det gäller som du inte kommer ha råd!

Halvdansken
1/20/10, 7:44 PM
#26

Tänk på att det är en skillnad på anledningen till att du hamnar hos kronofogden.

Min pappa hade hyreshus, och många som ansökte om lägenheter hade anmärkningar i Justitia/kronofogden. Var det hyresskulder så var det ett mega NEJ tack, men andra skulder kunde han acceptera. Kreditkort osv.

Men INTE hyran. Tänk på det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

guraknugen
1/25/10, 7:44 PM
#27

Nu har jag inte läst alla inlägg här, men här är mina (minimala) erfarenheter av socialbidrag (kring 1992-1993, så detta är säkert inte sant längre):

Jag ringde dit och frågade och jag var då tvungen att ta mig dit och prata med någon där. Gick dit och pratade med en sur och misstänksam gubbe och man kände direkt att man hade ett kraftigt reducerat människovärde.

Jag hade lite sparpengar på något konto och det fick jag ju absolut inte ha. Fy skäms på mig som ägnat mig åt något så befängt som att spara pengar. Dessa måste jag göra slut på omgående. Bil fick jag inte ha (det hade jag inte heller i och för sig) och jag var tvungen att vara inskriven på arbetsförmedlingen (vilket dock inte är särskilt konstigt).

Hur det var så fick jag fixa lite så att de blev nöjda, visa upp kontoutdrag och sådant. Kommer särskilt ihåg hans misstänksamhet mot mitt allemansfondkonto. Han kunde inte förstå att jag inte kunde säga exakt hur mycket jag hade där (beror ju på dagskursen och den ändras ju varje dag). Försökte förklara, men jag tror att han hade fastnat i stenåldern för gott.

Hela tiden fick jag känslan av misstänksamhet, som mitt ärende enbart var att lura av dem pengar. Och varje gång jag behövde pengar (i och för sig bara två eller tre gånger om jag inte minns fel) fick jag ringa dit och förnedra mig. Var väldigt jobbigt, minns jag.

Till sist insåg jag att detta håller inte i längden, nu var det dagas att ta tag i saker och ting. Gick till arbetsförmedlingen och tvingade dem att ge mig alla alternativ som fanns till att göra något som gav mig mat på bordet och tak över huvudet även fortsättningsvis, under tiden som jag sökte riktigt jobb.

Det fanns då något som hette AMI (tror jag inte finns idag). Om jag kunde få något företag att låta mig jobba där gratis under en viss tid, så skulle jag få ett litet bidrag under tiden, motsvarande något i stil med en halv a-kassa eller så. Dessutom skulle denna tid kunna tillgodoräknas som arbetstid, så att jag skulle kunna få pengar från a-kassan så småningom.

Jag bodde i Sandviken på den tiden och hade just gjort mitt examensjobb på Sandvikens sjukhus (ADB-avdelningen), så jag cyklade dit och frågade ADB-chefen om detta gick att ordna. Självklart hade han inget emot att jag jobbade där under en begränsad tid, tror det var 3 månader, helt gratis för dem och så blev det då.

Jag har för mig att detta dock inte räckte för att jag skulle få nya dagar på a-kassan, för efter det nyttjade jag något som hette ALU, och det var under 6 månader. Efter det fick jag börja stämpla och något år senare fick jag jobb. Först ett vikariat på Kungälvs sjukhus (MTA, där min bror jobbade på den tiden och är någon sorts chef för idag) i tre månader, sedan på ett annat företag där jag blev kvar i ungefär 8 år.

Okej, detta var lite om annat än bara socialbidrag, men det kändes som att det hörde till historien lite.

Annons:
[SarahOhrn]
1/26/10, 12:40 PM
#28

Tack för svaret! Ja, tror inte dom är riktigt lika på soc idag, kanske inte lika inne i det gamla och förhoppningsvis inte lika misstänksamma men det känns ju inte kul att behöva gå på soc. Ska först och främst söka alfakassa och se om jag kan få detta och om 3 månader börjar jag på ungdomsgarantin på arb.förm. där man får gå dit några gånger i veckan och sen komma ut på praktik och får 3500 kr/mån tror jag det är. Är ju inte mycket men bättre än inget! Så jag behöver ju soc eller alfakassa dom här första 3 månaderna bara egentligen… Får se om ja kan lösa det så jag siipper gå till soc! Känns ju inte kul..

Loveferrets
1/26/10, 9:29 PM
#29

Bäst svar får du om du pratar med en social sekreterare, t.e.x. så får du inte ha bil (jo om den är 20 år gammal) sen får du endast minimal belopp, i vissa avseende kan dom stå för hyra o el, resten ska räcka till mat o hygienartiklar, om du har djur ber dom dig troligtvis omplacera den, då försäkring o mat kostar, ev vett kostnader. Dom brukar oxå kräva kvitto på allt du handlar.Du ska oxå visa vilka  och hur många jobb du sökt.

Detta e information jag nyligen fick veta då en jag känner just nu går på socialen, dock vet jag inte om samma regler gäller i varje kommun. Hon ska dock börja på mac donalds i februari.

teachingbirds
1/26/10, 9:33 PM
#30

#29 Då är det nog olika i olika kommuner. Sommaren 2007 fick jag soc-bidrag några månader, och jag var inte tvungen att redovisa några inköp. Däremot var jag tvungen att visa intyg på hur hög hyra det var.

Jobb ska man redovisa överallt tror jag.

[SarahOhrn]
1/26/10, 9:39 PM
#31

#29 Jo, jag har bokat tid hos en handläggare nu för att söka socialbidrag o få lite fler svar. Jag har ingen bil så det är inga problem… Men har ju sett att "normen" är 7600 kr om hyran ligger på 3000 och sen resten.. Men min hyra är dock på 2000 så jag får kanske ut 6600 eller nånting sånt att klara mig på… Men det är ju inga problem! Är dock mest ute efter att få tre månader, sne får jag lite från arb.förm. så jag troligtvis klarar mig ändå. Så jag tänker inte omplacera min hund för tre månaders bidrag =/ Det känns ju lite surt när det är så pass kort tid (eller ja, det blir två månader jag får pengar) så jag hoppas dom har överseende med det, när han kostar mig 600 kr allt som allt (då han äter en säck under 2 månader) under dom 2 månaderna jag får bidrag i så fall.. Förutom vet. då men då får min pojkvän hjälpa med det OM det mot förmodan skulle hända något under dom här månaderna..

Kvitton på vad jag handlat sa dom inget om, däremot att dom ska ha kontoutdrag för att se att jag inte fått in några andra pengar. Dom sa att dom bryr sig inte om VAD jag köper för mina pengar eller hur jga delar upp bara jag inte får in några andra pengar över huvud taget… Men återstår att se då, spelar ingen roll eftersom dom används bara till räkningar o mat isf :P Och det om jobben vet jag också, går ju ändå via arbetsförmedlingen o måste söka jobb o visa upp lite o får en jobbcoach nu så de blir inga problem..

Jag har en vän som nyligen slutade gå på soc och hon sa att man behöver inet visa kvitton utan bara kontoutdrag :S Men vad vet jag, hoppas dock bara kontoutdrag för jag är så dålig på o hålla reda på kvitton! Haha..

teachingbirds
1/26/10, 9:47 PM
#32

#31 Jag förstår inte vad de skulle ha kvittona till.. För det första så går ju sånt alltid att fejka. Plus att de väl inte ska bry sig om ifall du köper mat för mindre och kläder för mera, tex? Det är ju normen, sen får man väl dela upp som man vill. Tror absolut inte att de tänker tvinga dig omplacera hunden, det är väl ditt problem ifall du vill lägga lite mindre på dig själv av bidraget och lite på hunden istället..? Det är ju bara att de inte räknar in det i sina pengar.

Maria
1/26/10, 9:50 PM
#33

Jag har heller aldrig hört att de kräver kvitton utan du ansvarar själv för att få din ekonomi att gå ihop via stödet från soc.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loveferrets
1/26/10, 9:53 PM
#34

#30. Jag vet bara vad hon berättade för mig, har ingen aning varför hon skulle visa kvitto på allt men så var det i alla fall, men jag vet oxå att det skiljer beroende på vart man bor. Därför jag tyckte ts skulle kontakta soc i sin kommun.

#32, Bra att du fått en tid, jag hoppas allt ordnar sig till slut och att du får en bra handläggare.

Annons:
[SarahOhrn]
1/26/10, 10:02 PM
#35

Okej.. Hoppas man slipper kvitton! Men jag kan ju lika gärna ta ut pengar, köpa något kontant och sen visa ett annat kvitto som t ex min pojkvän köpt nåt åt mig för som låter bättre… tex :P Det borde ju vara mitt problem hur jag lägger pengarna och jag äter hellre 300 kr mindre i månaden o ger hunden mat =) När det handlar om så kort tid.

Hoppas också på en bra handläggare! Mycket hänger ju på det.. Får väl nån jäkla surkärring som ska va otrevlig, misstänksam och allmänt jobbig o få en o känna sig misslyckad, bara för att jag öker soc för första gången nånsin när det KRISAR o behöver hjälp några månader bara… =P

martdat
1/26/10, 10:19 PM
#36

#31 du har nog missförstått det där med normen lite, bara för att du hittar en billigare hyra än deras tak är så får du inte ut mellanskillnaden i pengar, du får din norm som är drygt 3200? ca plus el och reseptbelagda mediciner o så utöver det, det är el o medicin o så som de brukar vilja ha kvitto på,

har du hittat ett boende nu då? trodde iinte det var klart?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

teachingbirds
1/26/10, 10:20 PM
#37

#36 Nej, det är ju precis det hon skriver. Om man har mindre hyra än normen får man lika mycket mindre i bidrag!

martdat
1/26/10, 10:36 PM
#38

#37 ok fattade det som att hon skulle ha ut 6600 att klara sig på i kontanter, efter hyran, då fattade jag fel,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[SarahOhrn]
1/26/10, 10:50 PM
#39

#36 Nej, jag menade just det att jag får 6600 inkl hyran. Hade jag en hyra på 3000 skulle jag få 7600. Nu har jag en hyra på 2000 då får jag 6600 (ungefär). Inkl hyra, räkningar o allt! Och förstår att dom behöver kvitto på mediciner, tandläkarbesök osv för det får man ju utöver "månadsbidraget"..

Nej, jag har inte hittat boende men jag bor inneboende hos min fd pojkvän så länge… Nu när vi inte är tillsammans längre bör han ju inte behöva försörja mig! Och tydligen skulle det gå bra att få pengar då eftersom jag inte är med på kontraktet eller så utan bara bor här för jag har ingen lägenhet och det är inte det lättaste att få.. =)

[SarahOhrn]
1/26/10, 10:52 PM
#40

#38 nej herreud! =P Då vore det ju lyxliv i jämförelse med CSN, haha. Så bra tror jag inte att dte är att leva på soc! Har ångest över att ens gå dit men jag måste ju för att klara mig…

martdat
1/27/10, 7:47 AM
#41

#39 ok, ja det är ju en lösning det med, :).

hoppas det går bra med allt nu,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Lilacbower
1/27/10, 9:56 PM
#42

Flört……..finns glada soc.kärringar oxå!

Ensam - men stark!

[SarahOhrn]
1/27/10, 10:17 PM
#43

Haha ja det är klart!! Hoppas bara på att få någon av dem :D Brukar ha otur o träffa alla otrevliga när jag ska på sånt här, haha!!

Lilacbower
1/28/10, 10:55 PM
#44

Du får komma till mig då! Flört

Ensam - men stark!

[SarahOhrn]
1/29/10, 11:58 AM
#45

#44 Hehe! Jag får göra det =P Nej jag drar verkligen inte alla över en kam men har hört en del jobbiga handläggare som vänner haft o så :D Men jag oppas det r bättre o bättre =)

Hawknestgrove
1/31/10, 4:47 PM
#46

Det där med bil var väl lite överdrivet, beroende på hur du bor, förstås.  Bor du på landet utan kommunikationer, så är ju bil ett måste, för annars kan du ju inte stå till arbetsmarknadens förfogande, vilket är krav nr 1. Så inte ska du behöva ha en så gammal bil för det.  Och samtidigt, så ska väl ingen kräva att du ska ha bil. MAn får nog se det där med bil som något som är lite tänjbart. Så klart du inte ska ha nån halvfin bil om du tex inte ens har körkort.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Emihen
3/11/12, 4:17 PM
#47

Du kommer få pengar till alla dina räkningar. sen kommer du få lite andra pengar. som fritidspengar o de ligger på runt 1000 kr i månad o då ingår kläder, smink och dyligt där. samt mobil. Så du kan handla varje månad för en summa, inte så mycket, men ett plagg då  o då.

Wand
6/7/13, 1:18 AM
#48

Denna tråd är helt out of date, men om någon annan skulle ha samma funderingar så kan jag komma med några ord här; 

Jag blev tilldelad en lägenhet av soc, min hyra ligger på 3300 och detta betalas utav dem. De betalar även hemförsäkring och el. Utöver detta så får jag ungefär 3700 kronor i månaden, detta ska jag leva på. Det ska gå till mat, telefonräkning, ev. internet, kläder, hygienartiklar och ja… ALLT jag vill ha/behöver. 

När jag precis skulle flytta in så fick jag 2000 kronor extra för att köpa möbler, och i vintras fick jag 1500 för att köpa vinterkläder, detta måste man då söka för och det är inte heller säkert att man blir accepterad. 

Behöver jag tandläkarvård eller receptbelagda mediciner så får jag tillbaka varenda krona jag lägger ut på det från soc vid nästa månads ansökan. 

Äger man husdjur så ser soc helst att man gör sig av med dessa då det kan dra in på utgifter + ge ett klirr i kassan. Äger man häst och större djur så tror jag att det blir ett krav. Jag har foderkatt hemma hos mig, men då jag inte äger min katt så har jag ingen rätt till att sälja henne och i övrigt så ser jag de 300 kronorna i månaden som går till mat och dylikt åt henne som min hobby/mitt intresse, vilket ens månadsbudget också ska täcka. 

Går man till soc så ska man inte få in andra pengar på sitt konto än det man får ifrån soc. Be inte en förälder föra över pengar eller liknande, då får du mindre från soc då det du får därifrån är minimum och det är allt de anser att man behöver. 

Man måste vara inskriven på AF eller ha ett giltigt sjukintyg att visa upp för att kunna få pengar från soc, och missköter man sig eller hanterar någon form av droger (normal konsumtion av alkohol räknas ej) så riskerar man att förlora allt. 

Man får ej skaffa inneboende eller låna ut lägenheten. 

Ptja, så mycket mer än så kan jag inte säga. 

Jag är 19 år och börjar gymnasiet till hösten pga sjukskrivning och omstart, soc har givit mig ett nytt liv. Jag lever med depression, ADD och social fobi, och har blivit berättigad till hjälp från soc under minst 3 år.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Nikklador
2/8/16, 1:35 PM
#49

Gå in på socialstyrelsen och gör en normberäknin, du får klicka i hur många ni är i hushållet mm och där står all info du behöver. 

Arbetar själv på socialtjänsten.

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

Upp till toppen
Annons: