Annons:
Etikett18-dåliga-erfarenheter-arbetsförmedling-socialen
Läst 4535 ggr
becka89
8/13/09, 2:59 PM

någon som jobbar på socialen som kan ge tips

min kille bor på gatan då han har anmält att hans syster far illa hemma hos sina föräldrar vi har själva sett det därför anmälde vi dom, Men hans handläggare som även är hans mammas handläggare säger att han ska bo hos sin mamma för att dom ska kunna hjälpa honom,

han kan ju inte bo hos sin morsa då hon kastade ut honom på gatan, hur fan ska man få socialen att ge honom en lägenhet han kan ju inte bo på gatan, han har inga pengar eller något.

Vi ha hjälp någon som kan hjälpa oss om hur vi ska gå till väga??

Annons:
Lilacbower
8/13/09, 4:07 PM
#1

Inte lätt att ge råd utifrån den lilla inf. som du ger här ovan! Det låter lite knas i mina öron…..

Hur gammal är din kille osv……varför har de samma handläggare? Handläggare på vilken sektion?

Ensam - men stark!

becka89
8/14/09, 12:35 AM
#2

min kille är 19år, jag har ingen anning varför dom har samma handläggare han har sakt att han vill ha en egen handläggare men får ingen, Hon är handläggare som utreder om han ska få lägenhet eller inte, Blir så arg när dom inte hjälper honom, jag har pratat lite smått med min handläggare och han ansåg att han har rätt till lägenhet eftersom att dom är till för att hjälpa människor att inte hamna ute på gatan.

Lilacbower
8/14/09, 12:39 AM
#3

Så enkelt är det nog inte…….men jag återkommer imorgon. Har lite mkt nu!

Är det en handläggare som jobbar med barn och ungdomar eller en som handlägger ekonomiskt bistånd. Vad gör din kille…..går i skolan, jobbar el arbetslös?

Ensam - men stark!

becka89
8/14/09, 12:44 AM
#4

jo vet att det inte är lätt,

som handlägger ekonomiskt bistånd, min kille går sista året på gymnasiet.

Föresten vet du varför det är så lätt för tjejer som är gravida att få lägenhet? är det pga att dom ska ha barn

Lilacbower
8/14/09, 1:01 AM
#5

Hos oss är det inte lätt för någon…..

Vissa kommuner har egna lägenheter som de hyr ut men det är långifrån alla!

Att de har samma handläggare beror nog på att mamman är försörjningsskyldig för sonen. Det är hon oavsett om hon slängt ut honom eller inte…..

Ensam - men stark!

becka89
8/14/09, 1:06 AM
#6

okej, ja det var något sånt han hade fått som svar, men han borde väl kuna få en egen iallafall eller? jo här vet jag att dom har egna lägenheter dom hyr ut då både min sysling har sån lägenhet och min syster

Annons:
Lilacbower
8/14/09, 1:12 AM
#7

Hos oss måste ett sånt ärende där föräldrar har försörjningsskyldighet lyftas till nämnden som sen tar beslut……om det fungerar så överallt är jag osäker på men det skulle jag tro. Det tar tid……de sammanträder inte så ofta…….Dessutom bör föräldrarnas betalningsfömåga oxå utredas………..vilket oxå kan ta tid. Detta då de är skyldiga att betala för sitt barn så länge han går på gymnasiet o inte fyllt 21. Oavsett om han bor hemma eller inte……..

Ensam - men stark!

becka89
8/14/09, 1:16 AM
#8

ja vi har fått höra det, hans handläggare skulle kolla om hon sökt pengar från soc och att hon då var tvungen att betala honom, hon går själv på akassa så hon har inte mycket pengar själv han kan heller inte få hjälp av sin pappa då han är och jobbar i afganistan i 1år till

Lilacbower
8/14/09, 1:38 AM
#9

Du ser……det är inte enkelt! Allt tar tid.

Hur hemskt det än kan låta så är det jusom så att vi alla har ansvar för oss själva och för våra barn och dessutom så är det ju inte socialens pengar det handlar om utan skattebetalarnas…….Det är viktigt att det blir rätt!

Ensam - men stark!

becka89
8/14/09, 1:46 AM
#10

Jo precis=) förstår helt och hållet, få se hur det blir, Kan ju hoppas att han iallafall kan få lite uppehälle då han inte kommer långt på sitt studiebidrag på 1050kr han får inget underhåll ens;S  jag som inte ens går i skolan får iallaall 3000kr så annars får väl jag hjälpa honom om han behöver något

Lilacbower
8/14/09, 1:56 AM
#11

Lycka till vännen! Du ska se att det löser sig även om det kan ta lite tid…..

Kram till dig

Ensam - men stark!

becka89
8/14/09, 1:59 AM
#12

Ja vi får hoppas på det bästa även om det käns som att dom inte bryr sig ett dug=P

Sara
8/14/09, 2:01 AM
#13

Fast det är ju nu han behöver hjälp.. Om mamman slängt ut honom så betalar hon uppenbarligen inte för honom även om hon ska det.

Soc borde hjälpa honom och om det kommer fram i utredningen att mamman är försörjningsskyldig så borde hon få betala tillbaka till soc.

Killen hamnar ju mellan två stolar. Soc som arbetar ganska långsamt när nämnden ska ha sitt ord med och mamman som slängt ut honom.

Sara

Annons:
Lilacbower
8/14/09, 2:04 AM
#14

Jag har bara svarat på hennes frågor och försökt förklara……

I den bästa av världar löser sig allt över en natt. I den världen finns även hur mycket skattepengar som helst som kan beviljas i bistånd! Tyvärr lever vi inte i den världen…..ingen av oss!

Ensam - men stark!

Sara
8/14/09, 2:08 AM
#15

# 14 Jag skyller inte på dig, påpekar bara att det är killen som hamnar i kläm.

Sara

Lilacbower
8/14/09, 2:12 AM
#16

Ja….det är Sverige av idag!

Men om det inte görs ordentliga utredningar så vill snart var och varannan tonåring flytta hemifrån. Det är inte rätt det heller…….Det har båda mina stora velat när de inte får som de vill! Jag möter dessa ungdomar flera gånger varje månad. Nej, det gynnar inte någon allra minst tonåringen.

Utan att sen ha all fakta på bordet utan bara en mycket kort sammanfattning så är det inte enkelt att säga varken bu eller bä! Därav min generella förklaring om hur det brukar gå till!

Ensam - men stark!

Loveferrets
8/14/09, 8:08 AM
#17

Ja stackars pojk, dålig stil att soc inte kan hoppa in när det gäller sånt här. Hoppas i alla fall det löser sig för din pojkvän för inte tusan ska han bo på gatan heller.

martdat
8/14/09, 8:40 PM
#18

ja mamman är ju försörjningsskyldig, så är det, det bässta är väll om han ordnar ett inackorderingsrum och hans mamma betalar det åt honom, o sen så får han leva på studiemedlet, så jorde jag när jag flyttade hemifrån som 16 åring, inackorderingsrummet kostade ungeför som underhåller pappa ändå fick o så levde jag på studiemedlet, han pappa betalat väll underhåll så samma lösning borde funka ungefär, fasst inackorderingspriserna har väll ökat något,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Nikklador
2/8/16, 1:46 PM
#19

Kan på rak arm att vi inte bara kan ge människor lägenheter och pengar utan det finns lagar som styr vad vi kan och får göra. Sedan vet jag att det finns flertalet socialsekreterare som inte gör som vi skall men vi har inte lägenheter som bara står och väntar på att vi skall ge bort dem, det måste människor förstå. Sedan är vi inte skyldiga att ge vuxna utan barn lägenhet alla men i vissa kommuner får man göra det och i andra inte. Säger inte att din kille INTE har rätt till hjälp men på den knappa informationen du skrivit så skriver jag ENBART hur det ser ut och inte kopplat till just din kille.

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

Upp till toppen
Annons: