Annons:
Etikett28-varning-för
Läst 5816 ggr
[mia-38]
2/21/09, 11:19 AM

Varning: Näringslivsrespons!

Ni som är arbetssökande: Passa er för Näringslivsrespons!

De går ut med att säljarna är reportrar och lurar kunderna på stora belopp.

Konceptet fungerar så att jag som säljare/reporter sitter hemma och ringer upp företag i min kommun att jag vill göra ett repotage om de i en tidning. Att jag vill komma och intervjua de och ta foto.
Kunden frågar då vad det kostar. Och så ska vi säga att det är gratis. Vilket det givetvis inte är!!

Man åker ut till kund och berättar om tidningen vi gör och börjar intervjun. Tar foto.
Sedan ska vi säga att för att komma med i tidningen så kostar det. MINST 4000 kr.

Då känner sej kund ganska lurad och har använt tid till ingen nytta. Intervjuen kan ta allt mellan 1 timme och upp till 2½.

När du sedan ska ha ut din provison från NLR så får du aldrig det du ska ha.

De har undermåliga anställningsintervjuer. Bara man ser någorlunda städad ut och inte luktar illa, får man tjänsten.

Så du som söker jobb. GÅ INTE PÅ DETTA!! Du gör dej olycklig på detta.

Hoppas det är OK att varna andra för oseriösa företag som är i behov av arbetskraft.

Annons:
Alexej
2/21/09, 11:28 AM
#1

Det är jätteviktigt att varna för oseriösa arbetsgivare!

En kompis till mig fick jobb som försäljare för larmanordningar på villor och sånt. Skulle tjäna en massa pengar. Hon och en annan fick adresser och ringde på hos folk. Det var nog väldigt tjatig. iaf fick hon aldrig pengar för det, för lönen var baserat på provision där de gjorde sedan en massa avdrag.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[mia-38]
2/21/09, 11:30 AM
#2

Ja Alexej.
Man ska undvika jobb med provision.

På NLR så blev man lovad både fast lön och del av provision. Men stämde det sedan? Nä. Blev även lovad milersättning. Men fick man ut det? Nä.
De hade skrivit avtal som man kunde tolka på flera olika sätt.

Ja att varna tycker jag är viktigt så inga går på dessa bluffmakare.
Och en annan har ju lite erfarenhet av sånt då man gått i genom en massa genom åren som arbetslös.

therock777
8/17/09, 2:38 AM
#3

Kommentar till dig som råkat ut för tidningen Näringslivsrespons!

Jag kan förstå att om man råkar ut för detta så blir man kanske frustrerad. Men man skall också komma ihåg att som företagare så har man också skyldighet att läsa igenom ett avtal innan man skriver under ett avtal. Jag har sett tidningen Näringslivsrespons, jag har också bläddrat i den och jag lade då märke till hur fint man uppdelat tidningen i regioner, kommuner samt ortsindelat så att man lätt kan hittta sitt företag. Jag har också noterat att det finns en hemsida där samma företag som medverkar i tidningen, också publiceras på Näringslivsrespons hemsida, där man lätt hittar företagen genom en unik sökmotor. Du nämner priset 4000 kr. I och för sig är detta priset för en vad jag har förstått man kallar detta för en "blänkare". Ja detta kan väl vara en slant men å andra sidan så vet jag att en helsida i en dagstidning och dessutom i svartvit, ligger på närmare 50000 kr. Förutom detta så får du dessutom 6 månaders publicering på internet med i priset samt att tidningen ligger ute på olika företag, banker, centralstationer m.m. några månader. En dagstidning ligger kanske ute en dag eller så. Man kanske aldrig har sett denna tidskrift men det är ju som sagt så vitt jag har förstått det hela, en gratistidning som folk plockar med sig. Och det finns ju ganska många olika tidningar i vårt vackra avlånga land, eller hur? Då kanske det kan vara svårt att komma ihåg om man sett denna tidning eller ej.

Nåja hur som helst, jag har ett eget företag och jag måste ju säga att om jag betalar några tusenlappar för en sådan tidskrift i färg, samt att jag får publicering på internet ett halvår och att den dessutom ligger ute så pass länge på de platser jag beskrev tidigare i detta inlägg , ja då tycker jag nog at det är värt varenda krona för att få en sådan fin publicering och marknadsföring.

Solveig
8/17/09, 9:20 AM
#4

Men vem läser den tidningen? Jag har aldrig sett den vare sig hos mina bekanta som är företagare eller på biblioteket som har massor av olkia tidskrifter.

[mia-38]
8/17/09, 11:06 AM
#5

Konceptet var så med att vi skulle kallas oss reportrar. Vilket vi egentligen inte fick göra eftersom vi inte hade utbildning inom detta. Vi skulle inte säga att vi var försäljare.
Vi skulle dessutom ljuga kunden rätt upp i ansiktet för att ens få komma och intervjua.
Om kunden frågade om det kostade något,när vi bokade in de per telefon, så skulle vi säga att det var gratis.
När vi sedan kom ut till kund skulle vi fortfarande säga att allt var gratis. Man intervjuade och tog en massa kort.
Sen….fick man tala om att det kostade för att komma in i tidningen.
Klart kund blev sur och kände sej lurad då vi sagt att detta var gratis innan.
Och många som bor i småstäder och har sina företag där med undrade varför många skulle läsa om deras företa kanske uppe i stockholm. Det gjorde ju ingen nytta för de. Och det har de rätt i.

Så konceptet de körde med var inte alls ärligt emot kund. Jag vet många kunder som funderade på att anmäla. Därför slutade jag för jag kunde inte stå och ljuga.

martdat
8/17/09, 12:18 PM
#6

lurendrejeri,,, är väll inte gratis om det kostar tusentals kronor, och tid är pengar med, int evill man som företagare slösa flera timmat på en artikel som inte ens ska komma med i tidningen, fyyy,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
[mia-38]
8/17/09, 12:36 PM
#7

Precis martdart. Lurendrejeri på högsta nivå.

De lurar sina anställda med. Får inte ut provisionen de blivit lovade.

AnneN
8/17/09, 4:33 PM
#8

Tack för varningen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Niklas
9/7/09, 4:26 PM
#9

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Denna kommentar har tagits bort.
Anders45
9/7/09, 11:33 PM
#11

Den typen av reklam är inte särskillt verksam.

Det är mycket få som läser tidningen, även om den delas ut gratis till olika brancher. Snarare är det så att dina konkurrenter gläds åt att du har gått på en mina och får utgifter.

Jag tycker mycket synd om de människor som av olika anledningar går på erbjudande om arbete med att sälja detta mot provision.

Jag har själv varit arbetsgivare och skulle alldrig kunna lura en stackars arbetslös med så usla villkor, och dessutom inte hålla dom.

Tyvärr är Af inte helt skuldfri till att detta geschäft frodas, då många tvingas söka dessa arbeten.

Upp till toppen
Annons: