Annons:
Etikett06-budget-och-kassabok
Läst 11872 ggr
cookiedough101
2014-03-23 16:55

Tjäna mycket som barn

Hej! Jag är en tolv (snart tretton) årig kille som "redan" har planerat min framtid framför mig. När jag är 19 år så kommer jag att flytta till USA för att kunna starta min skådespelar karriär. Problemet är bara att jag inte vet hur jag ska få pengar för att kunna flytta. Mitt sista alternativ är att ta lån, men vill göra allt för att inte behöva det. Att börja min skådespelar karriär nu är inte ett alternativ då barnskådespelare ofta inte kommer långt som vuxna. För ni som "bryr" er så pratar jag flytande engelska (är Irlänsk). Min fråga är alltså, hur kan jag som barn tjäna mycket pengar (1 miljon+). Har alltså drygt 6 år på mig. Låter lite overkligt men är seriös och gör nästan allt. Med vänlig hälsning.

Annons:
cookiedough101
2014-03-23 17:18
#1

Jag vill tillägga att jag nästan har ingenting i mitt sparkonto då mina föräldrar vägrar att spara något åt mig eller mina syskon.

Halvdansken
2014-03-30 14:55
#2

Har du inrese och arbetstillstånd till USA?  Hade du tänkt att tjäna 1 miljon i Sverige innan du blev 19 och reser till USA?

"När jag är 19 år så kommer jag att flytta till USA för att kunna starta min skådespelar karriär. " - Hur ska du starta den? Vem känner du där som kan ge dig jobb som skådespelare?

Många människor vill kunna spara samman en miljon på 6 år. Det är alltså inte samma sak som att "tjäna" en miljon - har du hört talas om skatt? Om du lyckas med det när du är tonåring, så tror jag du kan skippa skådespelariden och skriva en bok istället.

Sorry - det är helt oreaistiskt, så satsa på en svensk skådespelarutbildning istället. Varför skulle du vara så speciell i ett land med många gånger fler arbetslösa skådisar än i Sverige?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

cookiedough101
2014-04-05 17:03
#3

Ja, jag vet vad skatt är. -_-

Jag har inte sagt att jag är speciell. Jag tänker inte ge upp på mina drömmar om USA. Jag vill inte vara svensk skådis- Filmerna är tråkiga (förlåt), man blir inte lika känd, skådespeleriet är mer stelt, skådespelarna är inte lika duktiga, man tjänar rätt dålig jämfört med USA, man får inte behålla lika mycket av lönen osv.

Jag menar inte att tjäna just 1 miljon, men iaf mycket. Så att jag slipper ta lån.

Halvdansken
2014-04-05 20:06
#4

Vad är din plan? Åka till USA utan några som helst kontakter. Utan skådespelar- eller annan utbildning, utan erfarenhet, utan arbetstillstånd (?).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

cookiedough101
2014-04-06 21:43
#5

#4 jag har det planerat ut redan, och jag har kontakter! Ska utbilda mig där osv. men lång historia.

Nu var det att tjäna pengar jag frågade om, inte massa annat. Sluta lägg dig i annat som inte angår ämnet.

Halvdansken
2014-04-06 22:41
#6

Ok, jag slutar lägga mig i.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Ove-D
2014-04-08 15:52
#7

Jag skulle säga att det är ett plus om du har utbildning. Visst kan man lyckas utan utbildning men svårare att bli känd. Att visa framfötterna på en utbildning kan vara ett sätt att knyta kontakter. Om du nu har kontakter att starta din skådespelarkarriär i USA så behöver du väl inte ha en miljon för att flytta dit?

cookiedough101
2014-04-09 08:39
#8

#7 Jag ska verkligen Utbilda mig, men där istället. Pengar är bara för säkerhets skull, och hyra osv… Kanske överdrev lite grann när jag skrev en miljon ;) EDIT: glömde skriva att jag ska hyra pengar till en skådespelaragentur. Måste ju få jobb på något sätt, och vill därför ha en professionell agent/maneger.

Ove-D
2014-04-13 07:49
#9

Nu hänger jag inte med… Vad är det för kontakter du har? Kan dina kontakter garantera dig jobb? Eller vad är det för slags kontakter du har? Om du har kontakter som kan skaffa jobb till dig så behöver du väl ingen manager?

Halvdansken
2014-04-13 11:28
#10

#9. Det var ungefär vad jag frågade, men då fick jag svaret "Sluta lägg dig i annat som inte angår ämnet.".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

cookiedough101
2014-04-13 15:37
#11

#10 jag ber om ursäkt. Var inte på så bra humör just då.

Men om det finns någon som kan svara på hur man kan tjäna mycket pengar som barn?

Har redan planerat ut allt annat, men det blir mycket att skriva här 🙂

Halvdansken
2014-04-13 15:47
#12

Jag vet inte hur man tjänar sådär mycket pengar som vuxen. (Lagligt).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ove-D
2014-04-20 08:36
#13

Har du tänkt skatta för pengarna i Sverige? I så fall är det svårt att tjäna mycket. Att ha dubbelarbete är ett bra sätt att tjäna extra pengar men det rekommenderar jag inte i din ålder. Knappt alls i någon ålder. Jag gjorde det något halvår. Hade ett jobb 7-13 och sen nästa 14-22. Men ju mer man tjänar ju mer skattar man också.

Att få pengar utan att jobba är via arv eller lotteri. Sen vet jag inte om minderåriga får handla med aktier men det är ju också som ett lotteri. Man kan förlora mycket…

Annons:
Varga
2014-09-12 11:52
#14

Jag skulle säga att det bara är att försöka jobba med sådant som du kan, kanske deala med dina föräldrar eller andra släktingar (dammsuga hemma, klippa gräset) och även gå runt i grannskapet och fråga om du kan hjälpa till. Detta beror ju så klart också på hur man bor (jag växte upp i litet villaområde). Även sälja tidningar, pandasaker via WWF och liknande kan bringa in en liten slant. Jag vet inte om du kommer att få en miljon på det, men sparar du vartenda öre du tjänar under 6 år så kan du nog komma en bit i alla fall - skatt eller ej. :)

Men ja, summan av kardemumman är nog att det bästa tipset är att spara, spara, spara på varenda krona man får in, och visa framfötterna i arbetslivet!

cookiedough101
2014-09-23 22:43
#15

Tsck! Ja haha, en miljon kanske är överdrivet, men vill samla pengar för bla. Univerisitet och så. Det är ju inte det billigaste i USA ;)

Upp till toppen
Annons: