Annons:
Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 7524 ggr
Stephanie
2015-02-11 21:58

Hur har ni tänkt bli miljonärer?

Ok, kanske inte nödvändigtvis miljonärer, men oavsett om det är miljonär, skuldfri, ekonomiskt oberoende, ta sig ur en jobbig ekonomisk situation etc. Vad är er plan för att ta er till erat mål? 🙂

Mitt främsta mål är att ha en mer stabil ekonomi. Efter att i alldeles för många år ha levt med otroligt svajig och osäker vardag ekonomiskt, är jag nu så trött på det att jag kan spy. Jag är trött på att aldrig ha pengar och det har starkt påverkat mitt mål i livet.

Min plan är att skaffa mig en ordentlig utbildning som kan ge mig ett välbetalt jobb. Det har jag redan påbörjat och jag studerar för närvarande till civilingenjör. Sedan hoppas jag på att vara smart nog att leva ekonomiskt och lägga undan en stor del av min lön varje månad. Kanske även investera pengar och få dom att växa på det viset. Sen, så småningom, hoppas jag faktiskt på att den där miljonen också ska bli verklighet 😉

En annan önskan jag har är att vara så skuldfri som möjligt. Jag hoppas att jag kommer hålla mig borta så långt det går från lån och andra pengaätande situationer. Just nu tar jag CSN-lån vilket jag anser ok då det är en rätt krävande utbildning och att kunna arbeta ihop mina pengar medan jag studerar heltid ser jag inte som någon möjlighet nu.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Ria74
2015-02-12 11:04
#1

Miljonär är jag tveksam till att jag någonsin blir, men målet är att kunna leva gott utan att oroa sig för pengar.

Mitt mål är att få ett välbetalt jobb. Just nu jobbar jag bara deltid på ett visserligen välbetalt jobb. Men för lite timmar för att jag ska kunna leva gott på det.

Sen vill jag utöka mitt sparande så jag har till min pension.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Niklas
2015-02-12 11:40
#2

Låga kostnader är vägen till ekonomisk trygghet. Det är mycket viktigare än höga inkomster.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[JeanetteK]
2015-02-12 11:45
#3

Att slippa oroa sig för ekonomin är ett mål. 

Jag tror som Niklas att vägen dit är låga utgifter. Jag kan drömma om miljonvinster och smarta idéer som ger massor med pengar, men det är ju inte jätterealistiskt. Men lite kan man drömma. 😉

Fridaaaa
2015-02-12 11:52
#4

Få ett jobb efter utbildningen. Vi har så att vi klarar oss men vill slippa oroa mig ändå var månad. Hoppas på att båda får fast jobb.
Behöver inte vara jätteavlönat

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

miljonarskan
2015-02-12 12:04
#5

Genom att spara så mycket jag kunde av min lön varje månad, inte köpa onödiga prylar, ha ett billigt boende och satsa på rätt aktier så kunde jag säga upp mig från jobbet till slut och få frihet som var mitt mål.

Niklas
2015-02-12 12:11
#6

#5: Vad kul. Hur sysselsätter du dig i stället för jobb?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Aleya
2015-02-12 21:18
#7

Jag har bra ekonomi. Men mitt mål nu är att kunna spara bättre då jag flyttar från ett boende till ett närmare orten jag jobbar på. Så slipper jag den onödiga kostnaden med dubbla boende. Jag vill kunna spara för att kunna göra roliga saker på ex semestern. Det är min önskan. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

miljonarskan
2016-05-30 10:39
#8

#6 Ursäkta såg inte att jag fick en fråga. Eftersom jag lever på aktierna går mycket tid åt att hålla koll på börsen, läsa årsrapporter, lära mig om teknisk analys mm. Låter nog skittråkigt för en "vanlig" människa men för mig är det ett stort intresse och man blir aldrig fullärd. Annars tränar jag och fiskar en del eller sitter på en stubbe i skogen och fikar när jag är på svamp-plockar-tur.

[helga21]
2016-05-30 13:52
#9

Genom en klok hushållning med pengar. Det är har jag gjort sedan jag fick egen ekonomi vid 17 års ålder. Jag har tidigare sparat i aktier och fonder men numera så spara jag enbart på konton. Dessa utdelningar och höjningar av värdet på aktier har jag använt att betala av lånen på fastighet så vi skuldfria sedan 10 år. Nu sparar vi enbart på olika banker då vi bägge är över 60 och inte har lust att sitt med aktier. Och ja jag är miljonär både i reda pengar och genom att äga en bostad som vi inte har några lån på.

kallepudas
2016-05-30 21:21
#10

En miljon låter mycket men det är inte ett så svårt mål att nå egentligen. 

Som Niklas skriver i inlägg #2 där han påtalar vikten av låga kostnader vilket ger ett utrymme för att spara ihop ett belopp. 

Sparar man 5000:- /månad så har man efter 16år 960 000:- så man når miljonen på det 17:e året. Detta utan att räkna in någon sorts ränta. 

Börjar man räkna på ränta på ränta och en genomsnittlig avkastning på sparbeloppet på 5% så når man miljonen inom 12½ år ungefär. 

Börjar man med att konsekvent spara ungefär 10% av sin nettolön/nettoinkomst så lär man sig leva utav dom 90% man har kvar och på så vis får man en mall att leva efter. Har man en bättre inkomst kanske det är möjligt att spara både 15-20% av nettolönen. Jag har inte någon jättehög inkomst men jag sparar ungefär 20-25% av nettolönen genom att hålla nere kostnader och det utan att behöva snåla någonstans men istället tänka igenom alla kostnader. 

Har man en väldigt låg inkomst så kan man börja med att spara 1% av nettoinkomsten vilket blir en start. 

Något som man kan sätta i system är när man får löneökning är att öka sparbeloppet med en del av löneökningen då ökar man ju hastigheten i sparandet. 

Man bör ju ha ett mål med sitt sparande och man ska inte glömma att leva i nuet och inte lägga hela sitt fokus på att spara.

penke
2016-06-14 23:29
#11

det blir kanske ett "fel svar" på denna sajten (?)
men, vad är meningen med att bli miljonär..
 att få/ ha ett fritt och bekymmerslöst liv ?

då är "bakvända nyckeln" i Niklas #2
 ett billigt(men "bra boende")
 tex. köp av brf i en BRA förening, "dyrt" i början, men det är ett sparande
IOFS är jag  liite off om det nu, blir förskräckt av summorna
 det var likande när jag hoppade på  bostads-lotteriet  ..från rivnings-kontrakt
för ca 20 år sedan
 någon nolla mindre i summorna , men då stönade.. de äldre

billigt boende(att du "betalar till dig själv är ok) och i övrigt  små fasta utgifter
 de, är lättare att kontrollera/styra över
än att du MÅSTE ha lön som en politiker eller vinna på lotto varje månad…

du blir kanske inte miljonär av mina ord snabbt
, kanske bara kan känna dig som en, snart  😛

   penke

[Rulander]
2016-08-19 12:40
#12

En långsiktig plan är bra. Jag betalade av huslånen för 9 år sedan och började köpa aktier. Nu är de uppe i över 2 miljoner.

Lite svårare är när man har barn som behöver körkort och mobiltelefoner etc. men det går när man inte har så stora kostnader. Jag är trots allt över 50 år.

ski_erik93
2016-10-16 22:16
#13

Själv har jag varit miljonär sen december fjol (2015). Idag är min förmögenhet cirka 1,5 miljoner kronor. (1 miljon aktier, 500 tusen kontantinsats i min bostadsrätt).  Huvudsaken av mina pengar kommer från sparande från att ha drivit en enskild firma som jag startade under gymnasietiden samt från väldigt bra kursstegring på mina aktieinnehav de senaste året. 

Jag är 23 år nu och har ett år kvar av studierna men känner mig inte direkt rik då planerna är att flytta till sthlm efter studierna där det känns som man knappt kommer ha råd med kontantinsatsen till en sliten etta i stan. 

Däremot har jag en tydlig plan för hur jag ska klara av att bygga min förmögenhet så att boendekostnaderna inte behöver bli något problem i framtiden. Jag har precis lagt ned min enskilda firma och fört över verksamheten till ett nytt aktiebolag. Tanken är att börja förvärva (väldigt) små företag och bygga upp en portfölj av högavkastande bolag.

Värderingarna på många småföretag är väldigt låg i dagsläget. Antalet köpare är begränsat och till skillnad från bostadsmarknaden så är det i "företagsköpsmarknaden" till stor del köparens marknad. Multiplarna som företagen säljs för är så pass låga att de med god marginal kan bära kostnaden för förvärvslånen, och m.h.a. bank i kombination med ALMI (eller annan långivare/investerare) och viss egen insats så går det i regel bra att göra förvärv med hög belåning. I vissa fall kan man, till exempel om man strukturerar dealen med en earn-out som ger bankens fordran högre prioritet än säljarens earn-out-betalningar, lösa finansieringen helt utan egen insats.

Men att köpa och förvalta företag har ju i stort sett alltid varit väldigt lönsamt. Alla investmentbolag har ju till stor del den företagsmodellen, och många andra företag, Indutrade t.ex. har ju en verksamhet som till stor del bygger på att växa genom att förvärva och förvalta bolag inom sin nisch.  

Så min förhoppning är att jag genom att förvärva små bolag med hög belåning ska få en avkastning på eget kapital som signifikant överstiger det jag realistiskt kan förvänta mig av mina aktieinvesteringar. Visst, blir jag riktigt duktig på aktiemarknaden kanske jag kan förvänta mig att snitta kanske 8% avkastning per år, men det känns som att med den avkastningen kommer man bli pensionär innan man har fått ihop tillräckligt mycket för att bli ekonomiskt oberoende. 

Vad tror ni andra om min plan?

Annons:
Ketang
2016-10-18 15:39
#14

Jag har börjat arbeta med Affiliate via bla Amazon.com Jag har tre sidor som är uppe och igång samt en ny på gång plus ett annat projekt jag arbetar med. Jag är övertygad om att man inte kan bli miljonär (för mig är en miljonär en människa som har minst 1 miljon på banken, inte i form av hus osv, i så fall är jag redan miljonär) om man inte börjar tänka som dom riktigt framgångsrika gör.  Jag läser allt jag kommer över i form av biografier skrivna av framgångsrika människor, går kurser via internet som är ihopsatta av miljonärer och utökar mitt nätverk av framgångsrika människor varje månad via Linkedin och Facebook. I dagsläget letar jag efter en bra mentor och försöker få tiden att räcka till. Jag har ett slav jobb också, som jag hoppas kunna sluta på inom några år.  Jag tror inte på att man kan bli  rik på pengar genom att vara anställd och ha ett vanligt 7-16 jobb. Det krävs mer och dit är jag på väg :-)

[Rulander]
2016-10-19 11:26
#15

#13 Mycket bra strategi. Jag är imponerad. Du är dessutom ung.

#14 Jag är ca 50 år och har bara varit anställd hela mitt liv. Dessutom har jag rest något år samt varit utan jobb ett tag i min ungdom.  Men det går att bli mer än miljönär om man är lite beslutsam. Jag har dessutom två barn som behöver en del. Det är bara frågan om hur lång tid man har på sig.

Med en strategi som #13 skriver går det mycket fortare.

Halvdansken
2016-12-27 13:06
#16

Vi är miljonärer på i banken och i huset, och det har vi lyckats med genom att spara från lönen.  Sen är min man en fena på investeringar, och är också intresserad av teknisk analys. 
Vi har gått stenhårt efter att betala av huset, och den 30 december betalar vi in de sista 450.000. Men då har vi alltså inte rest, ätit ute, köpt dyra kläder eller onödiga saker.  Det är en prioriteringsfråga.
Nu har vi gått ner till 70% arbetstid, sköööönt 😃
Vi är båda 55 år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Reddan
2017-01-01 20:10
#17

Jag har en kanon ide som kan göra både mig och eventuellt partner.problemet är dock jag behöver finansiär som kan tänkas gå in med runt 300-500 tusen men avkastning kommer bli gigantisk.finns det någon som är intresserad /msg

Jag avråder å det bestämdaste att gå in som finansiär på så lösa grunder som detta

/admin

Ide Gubben ;=)

[helga21]
2017-01-01 20:59
#18

# 17 Ja jag är intresserad berätta mera 😂

Ria74
2017-01-02 16:22
#19

#17 Jag är mycket tveksam till att någon går in med så pass mycket pengar från ett forum och jag avråder bestämt att någon gör det också.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

abcö
2017-01-07 18:25
#20

#17 Tänkte du berätta mer om din "idé" eller tror du folk kommer skicka över en halv mille till dig bara sådär, av det du skriver här? Det låter ju verkligen som bluff

Annons:
ElisabethB
2017-01-18 15:15
#21

Jag skulle gärna bli miljonär genom att spela på travet, men det lär nog aldrig hända. Däremot är det en rolig hobby.

Så länge är det bara att arbeta och satsa på att bli miljonär i livskvalité!!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

tlover
2017-01-22 09:59
#22

Egentligen är jag redan miljonär då man tänker i tillgångar minus lån. Jag har ju både hus och (lite) skog och inga lån (numer har däremot min man lite studielån). Däremot så har vi det kasst ekonomiskt och lever underfattigdomsgränsen. 

Målet för mig är inte att vara miljonär utan att ha det nog bra ekonomiskt att kunna lägga undan en bra del varje månad (minst 20% är målet) och dessutom ha en buffert för tex när pannan går sönder, septiktanken behöver bytas eller taket behöver lagas.

Hur jag ska nå det vet jag inte riktigt, jag är realist och vet att jag och min man kommer troligtvis inte bli rika av våra företag utan vi har företagen för att jobba med det vi gillar så alternativet är ju då deltidsjobb. Problemet blir då istället att hitta något som funkar. Dra ner på kostnaderna kan vi inte mer och aktier är vi inte nog bra på och har inte nog stort intresse för heller

l'm back

Cim92
2017-03-13 23:17
#23

Jag tänker att network marketing är min väg till miljonen. Tänkte ägna de närmsta 5 åren at bygga upp en stabil business, kunna gå ner i tid och sluta som assistent så jag kan ägna all tid åt businessen och sen kunna leva mycket mer fritt! Finns ju hur många företag som helst, väljer att hitta rätt och någon produkt man verkligen står för, det har jag gjort och det känns super, ska bli så jäkla kul att bygga upp det här och visa alla att jag ivsst kan! =D

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

lordgortor
2017-03-19 01:05
#24

Ett ögonblick. Vad är vitsen med att vara miljonär? En miljon i lösa pengar är inte mycket att hurra för idag, kanske 20-30 miljoner, men då återstår frågan ändå, till vilken nytta? Javisst som en försäkring, rätt skött, men om pengarna spenderas på rena idiotier som dyra resor, smycken, klockor, kläder, krogbesök och uteliv och dyra bilar så är pengarna utan värde och glädjer ingen utom krämarna.

Niklas
2017-03-20 12:04
#25

Jag tror det finns många som skulle hurra åtminstone en gång för en miljon. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

lordgortor
2017-03-20 12:56
#26

Ett matt eller snarare okunnigt hurra. Det är bättre att som ett troll sitta på en hög med guld än att omge sig med värdelösa prylar/statussymboler, ingen blir imponerad.

Niklas
2017-03-20 13:06
#27

Har du en miljon kan du välja om du vill konvertera den till guld eller värdelösa prylar/statussymboler.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
lordgortor
2017-03-20 13:10
#28

Tack, jag tar guldet alla dagar i veckan. Eller mark, det är en sak som det aldrig blir mer av och behovet ökar hela tiden.

Staren15
2017-05-04 20:50
#29

Hyres Fastigheter tänkte jag bli miljonär genom, köpte min första förra veckan för 2.7 miljoner ganska centralt i en mindre stad 3 lägenheter drar in ca 17 i månaden pengarna kommer jag använda för att betala av lånet, när lånet är betalt så kommer jag sälja huset och ta vinsten = hyrorna har betalat lånet inte jag , jag har bara tagit en risk eller så kommer jag belåna huset för att köpa min andra fastighet ☺

Staren15
2017-05-04 20:50
#30

Hyres Fastigheter tänkte jag bli miljonär genom, köpte min första förra veckan för 2.7 miljoner ganska centralt i en mindre stad 3 lägenheter drar in ca 17 i månaden pengarna kommer jag använda för att betala av lånet, när lånet är betalt så kommer jag sälja huset och ta vinsten = hyrorna har betalat lånet inte jag , jag har bara tagit en risk eller så kommer jag belåna huset för att köpa min andra fastighet ☺

powerade
2017-05-14 17:51
#31

Mitt enda mål är att jag ska jobba och inte slösa pengar på onödiga saker. Ska försöka ha mina standard utgifter så som boende mat hästen åså. Sen försöka spara så mycket det går så man kan göra lite vad man vill sen när man väl har pengarna:)

Mattiasjoh
2017-05-24 14:28
#32

Genom att ha låga kostnader och spara en del av lönen. Sedan investerar jag pengarna på börsen i aktier som ger utdelning. Har även planer på att köpa en hyresfastighet när jag får råd. Bra skydd mot inflation. 

Finns ju egentligen flera vägar, starta företag till exempel. Googlade lite och hittade en bra sida med tips på hur man blir rik http://hurmanblirrik.se

Upp till toppen
Annons: