Annons:
Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 3110 ggr
[JeanetteK]
2015-04-12 15:48

Odlar du?

Nu är det ju tid att börja så. Hur ser det ut hos er, odlar ni er egen mat? Vi har en liten örtagård med lite olika örter - persilja, gräslök, dragon bland annat. Den ska utökas i år är tanken. Sen har vi ett litet land för köksgrönsaker; lök, morötter, sallad osv. Vi brukar plantera potatis också och jag hoppas vi får till det även i år. 

Man kan spara rätt bra med pengar på att odla eget. Får man mycket skörd kan man frysa in mycket alternativt torka. Man behöver inte ens ha en trädgård för att kunna odla. Det funkar bra på en balkong eller terass. (Det finns mycket tips inne på balkongodling för odlaren i liten skala). 

Vi har djur så jag odlar en hel del till dom också. Under sommar och höst får dom färskt och sen torkar jag så mycket jag kan för att ha under vintern. Framför allt till kaninerna torkar jag. Denna vinter hade jag torkat foder till kaninerna långt fram i februari.

Annons:
tlover
2015-04-12 15:59
#1

Vi odlar, även om det pga dålig planering och eventuella skov eller lathet oftast bara blir massa "ogräs" men det är ju gott också 🙂

l'm back

ElisabethB
2015-04-12 16:20
#2

Jag odlar ingenting, däremot har jag kontakt med en del villaägare där jag får plocka fallfrukt av äpplen och päron som jag sen gör juice av och fryser ner i den omfattningen jag har tid och plats till..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[SisselaJ]
2015-04-12 16:23
#3

Jag vill jättegärna odla så fort jag får trädgård! :) Men kommer nog också göra det i krukor när jag har balkong. Dock i väldigt begränsad mängd!

Åsa S
2015-04-12 16:57
#4

Odlar grönsaker på 2st odlinglotter + i krukor på min inglasade balkong.

Ria74
2015-04-12 22:24
#5

Jag odlar allt möjligt. Vi har äppleträd, hallonbuskar, blåbärsbuskar, vinbärsbuskar och ska sätta potatis, lök, morötter i stora landet. Tomat och kanske gurka vid solväggen och sallad och kryddörter i pallkragar. Jag älskar att kunna gå ut i trädgården och hämta middag :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Tant Grön
2015-04-16 23:01
#6

Har 4 odlingslotter där jag odlar alla slags grönsaker. Har också ett äppleträd, bärbuskar och flera rabarberplantor. Är självförsörjande på det mesta, från sommaren till januari.
Har satt potatis och gul lök. Till helgen skall jag så morötter, palsternacka och persilja.

Annons:
[Sabina]
2015-05-06 18:30
#7

Jag odlar så mycket jag kan på mina altaner och i min lilla radhusträdgård. Det är visserligen inte så mycket men vinbärsbuskar, jordgubbar, smultron, tomater, chili och olika kryddörter. Sedan är det lite olika odlingar från år till år, detta år blev det potatis, djungelgurka, aubergine och physalis.
Jag har även tillgång till plockning av äpplen och plommon, vilket gör mig väldigt lycklig

Intehärutandär
2015-05-09 23:04
#8

Inte mycket. Inte haft energin till mer än blommor  just. 

Har amerikansk blåbär, svartvinbär, hallon, paradisäpple och gräslök som kommer av sig själv. Förra året hade jag tomater, sallad och div örter. 

I år har jag köpt ärtor och örter hitills. Har en fröpåse med lollo rosso och polka rödbeta någonstans från förra året. 

Kanske beror det på att jag inte är klar med trädgården. Blir fjärde sommaren nu och jag har utökat med planteringar och trädgårdsinredning för varje år. Har två styckna pallkragar. En stor och en mindre att fylla.

Ria74
2015-05-10 11:06
#9

Jag har börjat så i mina pallkragar nu. Dill, persilja, sallad, basilika och lök fördelat på två pallkragar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[JeanetteK]
2015-05-10 12:19
#10

Kul att höra om era odlingar! Har inte kommit så långt i mina planer än i år. Hoppas på att köra igång nu i veckan.

Em_
2015-05-10 12:29
#11

Detta är min första säsong med kolonilott. Väldigt roligt! Har försökt läsa på men det är så mycket att hålla reda på. Jag har försökt lista ut vilka växter som skulle kunna trivas i landet, men tillslut blev det så att jag sådde lite olika fröer och så får jag se vad som kommer upp helt enkelt. Tror det är lättare att felsöka i efterhand än att bilda sig en uppfattning om en jord man inte vet något om när man dessutom inte har några erfarenheter sen tidigare. 

Målet är att landet ska gå plus minus noll, dvs. jag vill inte lägga mer ner pengar än vad de färdiga produkterna skulle kosta i affären. Jag hade t.ex. inte tänkte sätta gul lök alls eftersom det är så billigt, men så fick jag några sättlökar av en kompis, så de åkte ner i jorden. Har satsat på sånt jag köper i vanliga fall som gräslök, morötter, persilja, sallad, salladslök, rädisor… Jag drog igång ett tomatprojekt i våras för jag var så sugen på att förså något inne. Där drog kostnaderna i väg eftersom tomaterna behövde bra jord och riktiga krukor långt innan de kunde sättas ut. Jag har även köpt redskap för ett par hundralappar, men både de och krukorna kan jag använda flera år tänker jag. Och krukjorden får förbättra den som redan finns i landet.


Tant Grön
2015-05-10 12:42
#12

#11 Du jämför väl med ekologiskt? Och sen är hemmaodlat mycket godare. Något som lönar sig att odla är svartrot, den är väldigt dyr att köpa.
Jag har satt potatis, kålrot, lök, morötter, palsternackor, persilja, svartrot, bondbönor på friland. Har förodlat tomater, grönkål, ärtor, svartrot, sallad, m.m. och en del blommor.

Tant Grön
2015-05-10 12:45
#13

Kan tipsa om att en del invandraraffärer säljer mycket billig sättlök. Här tar dom 14.90 kilot. Det är ju nästan gratis.

Annons:
densomundrar
2015-05-10 14:07
#14

Jag har aldrig tidigare varit intresserad av något grönt som växer, men jag har provat att plantera två vitlöksklyftor, en körsbärstomat och ärta och se vad som händer, hoppas att hitta ett intresse när det är något ätbart som planterAs. Vi får se vad som händer eller om det ens växer. I kruka, inne.

Em_
2015-05-10 15:42
#15

#12 Nja, inte enbart. Skulle kännas riktigt bra att komma billigare undan med hemmaodlat än med holländska, bleka, vattentomater till exempel… Priserna varierar ju en hel del så det blir svårt att räkna kronor och ören. Men det är min generella tanke att satsa på sådant som är dyrt att köpa men lätt att odla och gott att äta.


Tant Grön
2015-05-10 19:52
#16

#15 Man kan ta egna frön från tomater, om det inte är F1 hybrider. Det går hur bra som helst att odla dem i vanlig jord man hämtar ute. Påsjord har ju inte alltid funnits. När jag var barn så hade vi jättefina tomatplantor som odlades i hinkar och vanlig trädgårdsjord med lite kogödsel. Så odlade jag när jag hade hus, och det blev lika bra eller bättre. Krukor kan man få gratis av folk, som annars kastar dom. Och de går att återanvända många gånger.
Frön är dyrt, och lätta att ta själv från många grönsaker.

Upp till toppen
Annons: