Annons:
Etikett14-allt-som-är-gratis
Läst 1788 ggr
[JeanetteK]
4/12/15, 3:51 PM

Att plocka och äta ogräs - tipstråd

Som ni vet kan man ju äta många av de ogräs som växer ute. Jag tänkte att vi kan ha en tipstråd där man kan dela med sig av sånt vi testat och gillar. Viktigt att tänka på när man plockar ogräs är att inte plocka längs vägar, Men det gäller ju inte bara ogräs… 😛

Jag kan börja med att tipsa om kirskål och svinmålla. Vi har mycket sånt här och det brukar jag blanda i sallad. Inte alls dumt. Har även blivit bjuden på paj med målla i stället för spenat och det var mycket gott.

Annons:
[JeanetteK]
4/12/15, 3:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fick två böcker i julklapp. Älskar dom!

tlover
4/12/15, 3:57 PM
#2

Jag älskar svinmålla, det är den absolut godaste grönsaken som finns.

Några saker som jag brukar samla varje sommar är: Daggkåpa, rölleka, maskrosblad, rallarros, sommargyllen (blomskotten), groblad (det är sällan däremot), maskrosblommor, nässla och såklart svinmålla.

Mitt bästa tips är att smör eller margarinsteka dom, särskilt de lite mer beska (alla ovan förutom nässla och svinmåll egentligen) men även de obeska är goda att smör/margarinsteka.

Det ska vara rejält med fett, ganska hög temperatur och salt, peppar och muskotnöt (det senare kan uteslutas).

Smör/margarinfrästa ogräs går att äta som det är eller i tex hemmagjord sushi.

l'm back

MonicaLagerquist
4/12/15, 4:01 PM
#3

Maskrosknoppar är goda att steka i smör och sen salta.Kan ätas som de är eller blandas i en sallad.

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
4/22/15, 10:54 AM
#4

#1 Vilka fina böcker! 🙂

Det finns så mycket vackert och gott man kan plocka och äta!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ria74
4/22/15, 10:57 AM
#5

Jag skulle gärna vilja bli bättre på att plocka ogräs och äta, kan för lite känner jag.

Får kanske investera i någon bra bok som i #1 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[JeanetteK]
4/22/15, 11:00 AM
#7

Skogsskafferiet är en jättebra sida.

Upp till toppen
Annons: