Annons:
Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 2725 ggr
gerijana
12/27/15, 1:06 PM

Mål häst

hej jag är en tjej som är 11 år 12 i mars och försöker spara till en häst hittills så har jag 5000 tusen men behöver 20,000- 22,000 tusen 😭 . Mina föreldrar säger att jag får spara ihop till hästen själv men att dom betalar mat och sånt. min mamma har en häst så jag har en sadel till honom men vill gärna ha en egen häst. då tänker ni sekret på varför jag inte rider på mammas häst? jo det är för  jag inte får. han är under utbildning och om jag gör fel kan allt bli fel. så därför spara jag till en egen häst. så jag undrar om ni har några bra spar tips och bra sätt att känna pengar på?

MVH/ Clara

Annons:
ElisabethB
12/27/15, 3:04 PM
#1

Hej och välkommen!

Jag kan nämna att jag haft egen häst och är utbildad hästskötare.

Du har iaf sparat en del.

En sak jag vill påpeka är att du bör utgå ifrån att sadeln inte passar och sen se det som en bonus om den skulle passa. En felaktig sadel kan ge hästar smärtor som kan bli så stora att de till slut inte går att rida med sadel.

Vad har du för mål med din ridning och med hästen? Försök hitta en häst där sadel och träns följer med eller där du kan köpa med det när du köper hästen. Låter kanske tråkigt att ha hästens gamla utrustning, men min erfarenhet av de hästar jag hållt på med är att det är bäst.

Nu var det egentligen spartips du frågade om. Du kanske kan hjälpa till att skotta snö, klippa gräs, om du är i privathäststall kanske du kan erbjuda dig att mocka mot en ersättning (även hästägare kan bli sjuka och då kan det vara skönt att någon annan mockar, men det förutsätter att din mammas häst är i någon annans stall eller att det finns stall runt omkring där du bor). Det är vad jag kan komma på just nu..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Ria74
12/27/15, 7:53 PM
#2

Lite spartips kommer här :)

  • Samla och panta burkar
  • Gå ärenden åt äldre människor i grannskapet som t.ex att handla eller hämta posten.
  • Spara din månads/veckopeng eller i alla fall så mycket du kan av den.
  • Spara alla pengar du får vid t.ex födelsedagar/jul och önska dig pengar istället för saker.
  • Fråga dina föräldrar om du kan göra sysslor hemma och få betalt för. T.ex städa toaletten eller tvätta bilen eller springa och handla.

Många av dessa grejerna ger kanske inte jättemycket pengar på en gång, men många bäckar små :)

Lycka till med sparandet och hästen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

gerijana
12/27/15, 8:42 PM
#3

tak Ria74 ock Djurskötaren84❤️

tlover
12/28/15, 10:45 PM
#4

Kan du något hantverk av något slag? Även om du kanske inte kan sälja så kan du spara pengar på så sätt att du kan ge handgjorda saker i julklapp/födelsedagspresent istället för köpta.

Beroende på vad du kan och vad du betalar för själv så kan du spara in mer pengar så också. Tex om du köper dina egna kläder än så kan du eventuellt spara pengar genom att laga eller sy om dina kläder om du kan sy. Iallafall kläder du har hemma.

Sen till hästen så håller jag med #1 att du antagligen inte kan använda samma sadel men det finns massa kul man kan göra med en häst med bara ledrep så sadel kan du spara in till sen 🙂

l'm back

gerijana
12/29/15, 9:43 AM
#5

tack alla! mina föredrar har lovat betala utrustningen till mig.

tlover
12/29/15, 9:58 AM
#6

#5 Vad bra då löste sig det iallafall

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: