Annons:
Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 1656 ggr
veggie4every1
1/22/16, 9:49 PM

Varnar för stort buffertsparande

"Hon föreslår att en del av bufferten flyttas till sparande på längre sikt eller används för exempelvis semester eller renoveringar. "

http://www.gp.se/ekonomi/1.2965524-varnar-for-stort-buffertsparande?ref=yfp
Jag håller med att man kanske vill flytta på pengarna eller investera i renovering som höjer värdet på bostaden. Men varför är det bättre att blåsa pengarna på en semester än att ha dom kvar som buffert?🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Honestyisdead
1/22/16, 9:52 PM
#1

Ja att slänga dom på semester gör ju inte så att dom växer, vilket de flesta väl vill?

Ria74
1/22/16, 10:16 PM
#2

Det låter ju onekligen konstigt. Jag tycker ju att det är bra att ha ett sparande, inte minst om livet förändras som vid arbetslöshet eller annat.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

kallepudas
1/23/16, 10:30 AM
#3

Bara bluff som vanligt när det gäller pengar. Hela tiden försöker banker & andra lura oss till att göra si eller så. Ena stunden ska man ha en buffert & i nästa tycker dom att vi ska konsumera bufferten på resor & skit. Nästa stund försöker dom få oss att sälja våra aktier vi som har sådana och vid varje börsfall så blir media full av "rädda det som räddas kan".

Om folk tänkte lite själva så hade dom inte gått på allting som vad olika ekonomer,banker,diverse finansiella rådgivare säger & skriver. Att sedan ha en årslön på ett inlåningskonto med knappt någon ränta är ju inte direkt bra & majoriteten av svenskarna samlar pengar på dessa konton med liten ränta eller ingen alls för dom är så rädda för att göra annat & så har dom blivit lurade från unga år att man måste vara proffs för att ta hand om sin egna ekonomi & sina egna pengar.

penke
1/25/16, 6:53 PM
#4

Konsumtion (köp&släng) är vad som håller igång vårt samhälle,
sparar förmånga förmycket, brakar välfärden snart ihop.
(är människor otrygga, sparar de naturligtvis, mer)

att inte bara förbruka ting, kan jag hålla med om
och att semester, inte bara innebär  att vara skeetfull en vecka på Mallis ..

   penke

Stallmima
1/26/16, 6:27 PM
#5

Tänker på dem som inte har råd att spara till en buffert trots arbete  😕

[Daisy-Moa-Elsa]
1/30/16, 5:08 PM
#6

Hm… förstår inte riktigt hennes resonemang att man antingen flyttar bufferten till ett längre sparande eller spenderar den på semester. Känns lite motsägande…spar/ spendera.

Utifrån artikeln framgår inte heller vad IG anser som längre sparande. Att man ska låsa dem år ut å år in i bankernas glada förslag som sällan är så himla bra.

Skulle vara intressant att veta hur dessa ”buffertar” förvaltas som hon hänvisar till då hon anser dem inte är på längre form av sparande.Och givetvis vad är hennes definiering av ”längre sparande”.

# 5 jag tror personligen att de flesta  ( inte alla  men de flesta) kan spara till en liten buffert. Jag började med 100 kr / månaden. Allt växer med tiden, man måste inte alltid spara tusentalskronor i månaden.

Annons:
[helga21]
1/31/16, 2:21 PM
#7

Det hon menar är att om man ska spara långsiktigt i en buffert så ska det inte vara i pengar utan i värdepapper. Dessutom om man har pengar så ska man använda dem istället för att  låna till renoveringar och resor. Är det så svårt att förstå?

veggie4every1
1/31/16, 5:13 PM
#8

#7 Ja, ursäkta, men jag tyckte inte alls att det framgick att det var istället för att låna pengar.

Men tack så mycket för förklaringen.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Nikklador
2/8/16, 1:20 PM
#9

#5 av: Stallmima hållermed dig helt och hållet. Vet flera som inte har råd att spara ens en 50- eller 100-lapp 😕 Tycker det är tragiskt….

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

Upp till toppen
Annons: