Annons:
Etikett23-räkningar-inkasso-och-kronofogen
Läst 3007 ggr
siaames
2016-08-05 14:56

Inkassokrav!

Såhär ligger det till.

Jag fick en påminnelse av Tradera och jag blev debiterad en påminnelseavgift på 60 kr. Men på min påminnelseavgift stod det inget nytt datum för betalning. Dem säger då till mig att påminnelsen har förfallodatum 31:a augusti och att den inte har skickats ut än utan den kommer skickas ut imorgon. Jag undrar då varför jag fick ett inkassokrav på 265 kr.  Dem säger att inkassokravet gäller för fakturan på 84 kr som jag inte betalade in till dem innan förfallodatumet. Jag säger då att påminnelsen har förfallodatum den 31:a augusti och undrar var hon menar. Dem säger att jag fick en påminnelse för att jag ska få en chans att betala orginalfakturan. Och att om den inte betalas inte den så går den vidare till inkasso även fast jag inte har fått själva fakturan för påminnelsen än.  "Det är så vårt system fungerar".  Jag måste alltså betala både inkassokravet och påminnelseavgiften, enligt dem. 

Är det verkligen så här det fungerar?

Annons:
Record
2016-08-06 22:31
#1

Verkar vara ett fall för ARN, gåtor gäller inte i handeln. 🤔

[Hukanson]
2016-08-11 17:10
#2

Det här med faktura och påminnelseavgifter kan lätt bli mycket mer än originalbeloppet. En absurd aspekt på det hela är att man kan slippa fakturaavgifter genom att betala per automatisk kontobetalning…men de skickar ändå ut ett kuvert där de talar om att beloppet är draget på kontot….men det gör de gratis.

Agafia
2016-10-31 08:54
#3

Om det är en faktura så har jag lärt mig att den ska vara betald inom 10 dagar . Det har väl inte ändrats ? Eller ….?

Honestyisdead
2016-10-31 10:05
#4

#3 Beror nog på vems faktura det är.  När jag beställer mat från online pizza har jag 14 dagar att betala fakturan på.

Record
2016-10-31 10:21
#5

Tio dagar är den minsta tiden utan överenskommelse.

Tror inte trådskaparen räddats av detta.

tlover
2016-11-04 13:23
#6

#3 Fakturor och påminnelser har inte samma. Dessutom kan man ha olika avtalade betalningstiden. (det ska stå på fakturan annars är det 30 dagar som gäller)

Påminnelser ska man betala med desamma, det är inget krav på påminnelse eller inkasso utan man kan gå till kronofogden direkt om man vill. Man kan skicka påminnelse dagen efter man borde fått pengarna och inkasso bara några dagar efter det om man så vill, men de flesta brukar vänta lite längre för att vara schysst.

Av det jag kan om regler ang fakturor, påminnelser m.m så ser jag inte att tradera gjort något fel i detta fall annat än förklarat fel angående förfallodatumet på påminnelsen.

Nu kanske detta inte hjälper i just det här fallet eftersom det är så långt efter men till nästa gång man får en påminnelse kan det vara bra att veta att man betalar så snart man kan helt enkelt

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: