Annons:
Etikett03-onödiga-utgifter
Läst 3804 ggr
Aleya
2016-08-21 12:38

Ändra tänket.

Nu har jag fått nog av mitt dumma tänk gällande min ekonomi. Jag har i flera år betalat per månad mina katters försäkring, den är inte dyr men förr i tiden när jag inte hade fast jobb så var det bekvämt att betala per månad. Sen har jag några onödiga krediter som jag nu kommer försöka verkligen att få bort. Boendet är hyfsat billigt men jag har varit lat av mig och gått och handlat mat på butiken som är närmast då jag skulle kunna lätt med buss åka några hållplatser och komma till Willys. Och jag har varit lat och inte tagit med mig mat på jobbet. Utan köpt mat i restaurangen. Men nu ska jag ändra på detta. Jag kommer börja med att betala hela försäkringen på katterna denna månaden. Så då är det nästa 500 kr mer i månaden jag får över (kommer sen spara så att jag nästa år kommer kunna betala hela på en gång) Nästa månad ska jag försöka betala av en löjlig kredit jag har. Iaf halva tänkte jag betala. Jag har dock ett månadskort som dom drar 400 på varje månad. Om jag dock köper det hos ombud så kostar det närmare 600 kr så 400 kr känns bra. Sen ska jag faktiskt äntligen börja spara. Det har gått lite dåligt nu när jag har hållt på att flytta osv. Och förhoppningsvis kommer jag även bli sambo snart. Så då blir allt lite billigare. ☺ Ja sen ska jag försöka börja göra mat att ta med mig till jobbet. Men jag har ett problem känner jag. Jag hatar att sitta i vårt fikarum och känna att folk sitter och glor på vad jag äter. (Ja lite konstigt men jag har en på arbetet som kommenterar all mat jag har med mig så jag försöker att inte sitta i fikarummet) Detta ska bli en spännande utmaning. Ja sen har jag en dålig last. Cigg. Men jag ska få en sådan där e-cigg som man fyller med aromer. Så då kommer jag nog spara in rejält på den ovanan. ☺ Tycker ni att detta låter rimligt? ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Record
2016-08-21 22:47
#1

Det låter rimligt, minska utgifterna enkelt genom sluta röka.

Försäkra bara en katt, alla blir väl inte sjuka på en gång?

Handla på Willys de bästa varorna, för när de närmar sig sista datum blir det halva priset. De som handlar där köper inget dyrt. 😃

Aleya
2016-08-22 06:15
#2

#1 sluta röka lär inte hända på ett bra tag tyvärr. Så börjar med den där e-ciggen.

Jag kommer fortsätta ha alla katter försäkrade. Man vet aldrig vad som sker.

Ne men jag vill ändå stödja mitt konsum. Men man kan ju köpa mycket som är dyrt på Konsum billigt på Willys. 

Kan ju säga att jag har inte så dålig lön. Men det är mest att jag vill betala bort saker så jag inte har så många utgifter varje månad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Record
2016-08-22 22:10
#3

Du har så rätt, det är utgifterna du skall minska, men viljan finns inte, så vägen till miljonär blir lång. Rökningen gör att du kanske inte hinner. 🤔

Katterna får du vara rädd om, de är underbara djur, tycker jag.

Aleya
2016-08-22 22:23
#4

#3 det kanske inte framgick i början men det jag vill uppnå är att sluta ha en massa "tjafs" som fakturor att betala. Men att jag kommer försöka betala så mycket jag kan på dom varje månad så att dom försvinner kring 2017. Det var det. Och ja det är ju bra att köpa billig men bra mat. Jag köper helst bara svenskt. (Inte danskt kött eller dylikt) Men jag ska köpa mer matlådor och börja göra. Slipper jag stå och laga till det varje dag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ria74
2016-08-22 22:24
#5

Tycker det låter som en jättebra början.

Att försäkra djuren är nästan ett måste tycker jag, skulle något hända så kan det bli enormt dyrt och att behöva avliva för man inte har råd med en kanske relativt enkel operation hade tagit hårt på mig i alla fall.

E-cigg funkar bra enligt en kompis till mig och det minskar drastiskt kostnaderna.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

penke
2016-08-25 20:50
#6

 billigt boende, och skippa cigg är bra start
 en dagens kostar väl 70-80 kr ggr 20 arbetsdagar i månaden ca 1500:-
gör du storkok under helgen, resterna blir 5-10 frys-portioner för kommande månader, INTE samma en vecka i rad , kostar kanske 10-15 kronor(?)  blir 300/månaden
 då är kattorna snabbt betalda.

är andra ..Avis, kan du ju ta upp beställningar, sälj för 40-50 :-  😃
menar, låt dig inte störas , dras ned av nå´n suris,
(bara, jaaa, det stämmer, idag har jag ..falukorv)

   penke

Annons:
Aleya
2016-08-25 21:00
#7

#6 Nu handlade det om att mer betala av skulder. Inte att börja hålla på och skära ner på allt.

Billigare boende kan jag inte få, jag har redan sänkt den en gång så det blev tusen kr billigare. Sen är det bostadsbrist här och jag trivs i min 91,2 kvm för 6400/månaden.

Sluta röka har jag tyvärr ingen lust till, så det kommer fortsätta vara min enda last. Jag super inte eller ens äter godis, så visst, inte bra för hälsan men jag tar den smällen.

Men har idag betalt katternas försäkring, så nästa månad ska jag ta itu med klarna. Jag tror att om det går som jag tänkt så kan jag betala av hela den skulden nästa månad. Om nu inget händer.

Så då kan jag spara pengar istället för att slösa det på en massa skulder. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-08-25 21:07
#8

#5 ja djuren ska alltid vara försäkrade. Har redan en gång råkat ut för att jag behövt avliva ett djur utan försäkring.(han hade nog ändå inte gått att rädda, men då lärde jag mig att försäkring är ett måste)

Ja vi får väl se om det funkar den där ciggen. Men det blir ju mycket billigare.

Så nu kan jag andas. Räkningarna är betalda nu. Och har pengar kvar. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[NeferNefer]
2016-08-26 17:40
#9

Heja Aleya, bra där 👍

Aleya
2016-08-26 17:42
#10

#9 Tack Nefer. Ja jag har ju även köpstopp på mina kära dockor. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[NeferNefer]
2016-08-26 17:46
#11

😮

Nåja, det är för en god sak! Sen när du är rik kan du köpa alla dockor du vill ha 🤑👍

Aleya
2016-08-26 17:52
#12

#11 ja men jag har haft det snart i 6 månader. Jag vill bara kunna köpa juldockorna som kommer ut till jul. Annars hade jag kunnat vänta ännu längre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[NeferNefer]
2016-08-26 18:02
#13

Ska du fortsätta spara efter jul?

Annons:
[helga21]
2016-08-26 18:16
#14

Att sluta röka skulle vara en stor vinst både ekonomist och hälsomässigt så tänk på det. Annars så förefaller du  har en bra utgångspunkt.

Aleya
2016-08-26 18:18
#15

#14 fortfarande så har jag mina skäl till varför jag inte tänker sluta. Så det är ingen idé att sitta och försöka övertala mig till det när jag själv inte vill och inte tänker göra det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-08-26 18:19
#16

#13 Tja. Jag har väl inte tänkt köpa lika frekvent som jag gjort innan är väl tanken. Måste ju ta hand om det jag har. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
kallepudas
2016-08-27 00:20
#21

Jättebra steg Aleya att styra upp när du betalar olika saker. En bra grund och överblick är ju när man har koll på när saker ska betalas och som du tänker att du får mer pengar att röra dig med vid olika perioder. Att betala av krediter är ett mycket bra steg.

Det är ju din ekonomi och det är du som ska vara nöjd med hur den är och gör det som fungerar.

Himla gott att röka men jag slutade men jag tycker att det är något som man måste vilja själv och har man inte vilja eller ens lust att sluta så tycker jag att alla kan acceptera det. Att jag slutade röka det berodde inte på pengarna utan att jag helst vill slippa dö i förtid (vilket man kan göra ändå) men mina barn tänkte jag på och vill finnas till för dom så länge som möjligt.

Fast man kan ju alltid bara för skojs skull räkna ihop beloppet man lägger på olika saker för att se hur mycket det blir på sikt och vad hade hänt med pengarna om man placerat dom i något som växer med flera % varje år.

Ria74
2016-08-27 16:28
#22

Jag har tagit bort inläggen #17-20 på grund av OT huruvida det är bra eller dåligt att röka är inte frågan i tråden / sajtvärden

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Aleya
2016-08-27 16:41
#23

#21 Tack för dessa fina ord. Ja jag har räknat ut att nästa kredit jag ska betala betalar jag under 4 gånger eller 3. Beror på om jag får någon annan utgift. När den sen är klar så har jag en monsterkredit kvar. Men jag inser nu att jag måste nog klippa kortet så att jag inte kan handla på det. För max är 12 000 på det. Och jag har maxat det. Så det vill jag också bli av med. Sen kommer jag bara ha få saker att betala. Då blir det hyran, el, internet CSN och akassa. Ja sen tillkommer försäkringar ibland men dom är inte så höga. På typ 300 ca. Och så får jag ju betala katternas försäkring en gång i halvåret men det går nog bra det med. Så kan jag kanske äntligen lägga undan 10 % från lönen som jag ska göra. Sen får vi se om e-cigg är nått att ha. Men den blir ju absolut billigare än vanliga cigg. Så jag har små mål. Sen kanske man undrar varför jag vill ha bort så många skulder så fort som möjligt. Och det är för att jag vill slippa bli som min mamma och ha ekonomiska problem konstant typ. Men jag kan ju säga att jag har aldrig hamnat hos fogden eller dylikt. Och min kreditvärdighet är typ 0,5 sist jag såg. Så jag hoppas väl på en nolla. 😊

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kallepudas
2016-08-27 17:09
#24

#23 Det är jättebra att sätta mål som man uppnå och jag tycker du resonerar helt rätt.

Kul att du har som mål att sätta undan 10% av lönen i framtiden och när du i framtiden får löneökningar så kommer ju dina 10% att växa.

Kul att följa hur det går för dig🙂

Aleya
2016-08-27 18:50
#25

#24 ja men innan jag fick detta jobbet så gjorde jag det. Men det var under ett längre vikariat. Då hade jag innan skatt 24900 i lön. Så satte undan 2490. Men sen efter det fick jag ett vik som bara förlängdes en månad i taget så då slutade jag dumt nog med det. Sen när jag fick detta så hade jag i början dubbelt boende men då kunde jag inte stoppa undan för att resorna hem var så dyra. Så det var då det falerade. Sen var jag tvungen säga upp lägenheten jag hade på min bostadsort. För denna bodde hos skulle flytta. Så då var jag tvungen skaffa en otroligt dyr lägenhet. (7800 för 53 kvm) Så hade knappt över pengar under månaderna. Men sen hade jag tur att jag fick en 3 på 91,2 kvm för 6400. Det var ett kap. Så då fick jag lite mer att leva för. Och samtidigt då så kan jag ju betala av mina skulder. Sen ska min kille komma hit när han får jobb(han väntar på svar) så då kan vi ju splitta saker på hälften och göra upp en budget. Men tills dess vill jag vara fri skulder helt. ☺ Så det känns som att det är helt möjligt. :) Så nu är det klarna som ska bort. Och den skulden är nu på 2800. Men jag tänkte att jag tar det på fyra gånger så slipper jag känna stressen. Ja sen när det gäller mobilen så har jag ju kontantkort. Betalar 900 ca var 9 månad. Då får jag ringa och smsa hur mycket jag vill. ☺ Så det är ett tips jag verkligen vill ge folk. Och ska jag ha en ny mobil så sparar jag till den istället för att ta avbetalning eller nått annat dumt. Det jag känner att jag skulle behöva är att skaffa typ tandvård via avtal. Att du då betalar si och så mycket varje månad. Nu har jag dock bara haft ett hål i hela mitt liv. Men jag har tandsten däremot. Och fått dra två visdomständer. Så jag vet inte hur dyrt det då skulle bli att ha det där avtalet. Men jag ska fixa det sen då killen flyttar ner. Så jo det kommer bli en spännande resa. Sen funderar jag på att starta ett konto för mina katter (dom bor hos mamma dock) där jag sätter av en hundring för varje katt. Så fyra hundra per månad. Om dom nu skulle behöva vård. Så många planer. Ursäkta mitt långa inlägg. Men jag blir så exalterad av detta. 😉

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kallepudas
2016-08-27 19:32
#26

Det är bra att ha många planer och när målen/målet är uppsatt så vet man vad vart man vill ta sig och det finns ju dom som inte sätter upp mål i livet och då vet dom heller inte vart dom ska ta sig.

Avbetalning är farliga grejer så bra att du tänker hålla dig ifrån det. 🙂

Aleya
2016-08-27 19:48
#27

#26 ja exakt. Jag vet inte ens vad jag ska spara till. Kanske körkort. Om jag nu vill ta det. Har aldrig varit sugen på att ta det dock. Men det kanske skulle behövas

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
kallepudas
2016-08-27 19:52
#28

#27 Eller så sparar man ifall det blir sämre tider helt enkelt. Lev i nuet och se till att du har pengar för framtida utgifter. Du & killen kanske vill köpa er ett hus eller en bostadsrätt och då behövs ju kontantinsats.

Jag sparar men inte för att konsumera upp utan för att ha "ifall att" vilket känns väldigt bra.

Aleya
2016-08-27 20:03
#29

#28 Tja det stämmer ju. Men vi får se vad jag är sugen på att spara till. ☺ En dag kanske jag vill ha någon fin Barbie. (Jag samlar på dom så det är därför jag tänker på typ en sådan) Ja jag är inte sugen på hus. Men vi får ju se. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kallepudas
2016-08-27 20:07
#30

#29 Ja det kan ju vara någon hobby som man har som kostar lite pengar och det känns ju bra att ha råd med det.

Aleya
2016-09-22 19:19
#31

Tråkigt nog har jag fått käppar i mina hjul denna månaden. Jag var sjuk i sju dagar. Så blev inte så mycket till lön. Jag får ta tag i detta nästa månad. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[NeferNefer]
2016-09-22 23:00
#32

Så synd! Nåja, bara att fortsätta 🤗👍

Aleya
2016-11-05 09:26
#33

Nu undrar folk säkert hur det går. Har ännu inte kunnat nolla någon kredit helt. Har varit sjuk mer så det är därför. Men jag har spärrat det där förbannade kreditkortet. Av någon konstig anledning sved det som fan att göra det. Men det behövdes. Har kvar kortet och ska rama in den som en påminnelse. Men jag har börjat spara 750 kr varje månad. Så är uppe nu på 1600 kr. Och detta på ett konto som jag inte kommer åt så lätt. (Måste ta ut pengar minst två dagar före om jag ska ha ut dom) Så det går ganska bra känns det som. Jag har hopp.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kallepudas
2016-11-06 09:13
#34

#33 Det låter bra och det är bara att kämpa på.

Annons:
Aleya
2016-11-06 09:22
#35

#34 Tack kära du. Jag har vissa negativa jävlar i min omgivning så inte tycker att det är mycket att spara 750. Men bättre än inget säger jag. Men det går framåt och jag försöker betala mer och mer på dessa lån. Så en dag lär jag vara skuldfri.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kallepudas
2016-11-06 10:12
#36

#35 Det finns alltid en massa negativa personer runt omkring en. På arbetsplatser & bland släkt och vänner.

Om man så bara sparar 2kr av varje hundralapp så är det ett sparat belopp och får man in det tänket i sin levnadssituation  så lär du bli mer rik än dom som du känner som redan kanske är rika för dom har inte det tänket.

Vill inte kapa din tråd med mina grejer men jag sparar mina pengar i aktier och jag får ständigt negativa kommentarer att det inte är lönsamt och att jag kommer att förlora alla mina pengar. Resultatet är långt ifrån dessa negativa personers åsikt och fakta är att dom inte vet vad dom pratar om.

Jag placerar alla dom negativa personerna i en & samma klump som jag så fint kallar "gnällhörnan" och dom ska man inte lyssna på…aldrig någonsin.

Man ska helst omge sig utav personer som är positiva och smartare än vad man är själv vilket gör att man själv blir mer positiv och faktiskt smartare.

Aleya
2016-11-06 10:40
#37

#36 ja men jag märker att denna personen anser att jag tjänar så mycket att jag borde kunna lägga undan mer. Men jag känner att detta är beloppet som får duga just nu. Sen är ekonomi ett jäkla känsligt ämne. Alla har vi olika syn på det och visst må jag tjäna bra. Men har ju andra utgifter än bara lånen. Sen springer jag ju till doktor konstant(har nyss slutat ha frikort) så det kostar också. Jag har även dyra mediciner. Så ja det kostar att leva. Men jag säger till dig att du får skita i gnällspikar. Det är ju bra att du hittat ett sätt att spara på som du trivs med. Kör på det. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-11-26 11:18
#38

Kan ju säga att sjukdomarna fortsätter komma. Ligger hemma med ryggskott och ischias nu. Men jag har frikort nu inom vården iaf. (Hemskt att man ska vara glad för det men ja) Igår kom lönen och jag betalade glatt då jag ser hur skulderna sakta men säkert försvinner en efter en. Eller inte försvinner men minskar drastiskt. Och det känns trevligt. Lite mindre ångestfylld är jag och ser hur det finns en ljusning. Men jag gillar inte att kroppen har börjat tjorva mer. Jag vill inte vara mer sjuk. Jag var ju redan sjuk innan men aldrig hemma. Och nu måste jag vara hemma för att jag är sjuk. Så känner mig ganska värdelös. 😟 Jag vet att jag inte kan göra nått åt att jag är sjuk. Men det känns bara så djävligt. Men jag försöker spara på och bli frisk.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kallepudas
2016-11-26 12:28
#39

#38 Tråkigt att kroppen strejkar.

Löser sig säkert framöver & då jobbar man lite extra på allting istället både jobb och att minska sina skulder.

Aleya
2016-11-26 12:30
#40

#39 vi kan inte jobba extra på jobbet tyvärr. Men annars hade det varit en idé. Men jag får traggla på. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kallepudas
2016-11-26 12:40
#41

#40 Det är ju tråkigt men då får man tid över till annat.

Jag  gillar inte att jobba mer än min vanliga arbetstid. Min lediga tid lägger jag på annat och ju mer man jobbar med dom pengarna man faktiskt tjänar och har tillgång till desto mer effektiva blir dom ju.

Kan verka lite luddigt det jag skrev men jag menar alltså att ju mer man tänker igenom den egna budgeten & följer sina egna utsatta mål desto lättare blir ju allting.

Tycker du verkar ha insett att allt är möjligt och att möjligheten ligger hos dig vilket är en sund inställning.

Du kommer att lyckas helt enkelt….

Annons:
Aleya
2016-11-26 12:44
#42

#41 ja helt klart. Vi jobbar dessutom inte 40 timmar i veckan. Men min kropp orkar nog inte heller med att jobba så mycket extra tyvärr. Ja jag ser ju resultat och det är kul som tusan. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kallepudas
2016-11-26 13:05
#43

#42 Fritid är ju en viktig del i livet och gör att man trivs. Lördag & söndag är ju det bästa som finns för mig då jag är ledig.

Tänk dm som bara arbetar hela tiden & sedan när dom får den stora lönen så blåser dom pengarna på skit säkert….nä inte alla men hög inkomst desto mer smörja kan man köpa.

Du har säkert hört när människor drömmer sig bort om den stora lottovinsten……resonemanget blir ofta i samma spår……köpa ny bil,bostad,ny tv och resor.

Har man ändrat sitt tänk någonstans så har man en större möjlighet att faktiskt kunna ta hand om en lottovinst om den skulle ramla in på kontot för dom som spelar någon gång.

Hela deras tänk är fast i konsumtion så även om dom blir miljonärer för en stund så kommer den stunden vara kort.

Aleya
2016-11-26 21:36
#44

#43 helt klart att fritiden är bäst. Och det är helgerna dom enda dagarna jag kan vila på. Ja jag har inte ens köpt en tv eller en ny dator på år och dar. Datorn funkar för att se på så jag tänker inte köpa en ny. Så är inte så mycket för att köpa teknik. Min svaga punkt är ju dock barbie. Men nu får jag köpa om jag vill. Men känner att jag måste spara på kr nu när jag är sjuk.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-12-14 09:41
#45

Fortfarande sjuk och nu får jag vara stressad av att fk ska ta beslut om ersättning. Det enda som är bra att vara sjuk är att man inte gör av med med en massa pengar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kallepudas
2016-12-14 18:42
#46

#45 Usch det låter inget vidare.

Krya på dig

Upp till toppen
Annons: