Annons:
Etikett03-onödiga-utgifter
Läst 7605 ggr
Mari
2010-07-28 23:34

Dyrt att arbeta

Nu efter att ha blivit anställd så märkte jag att det faktiskt är dyrt.

Man ska betala till facket, A-kassan och försäkring. Blir säkert något mer innan det är klart också.

Dock verkar försäkringen bra, billigare än den jag redan har. A-kassan är också något jag måste betala in då min anställning bara är tillfällig och det vore bra med pengar när/om den tar slut.
Facket måste jag vara med i genom arbetsplatsen och arbetsförmedlingen.

Tänkte bara klaga lite, känns lite surt att flera hundralappar från lönen dras bort för detta även om det är bra saker i längden Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Halvdansken
2010-07-29 13:45
#1

Måste man verkligen vara med i facket, i synnerhet om det bara är en tillfällig anställning? Och vad är det för försäkring? Vad händer med den om du slutar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mari
2010-07-29 13:53
#2

Måste kanske var att ta i, bör är nog bättre att säga. Både arbetsförmedlingen och arbetsgivarna har sagt att jag ska gå med för att få A-kassa senare när/om anställningen tar slut.

Vet inte vad det är för försäkring, har inte läst igenom den helt men det verkar vara en sånhär försäkring som man annars har på sig själv fast denna är billigare. Försäkringen tror jag gäller så länge jag är med i facket om jag förstått rätt, så om jobbet tar slut så är jag fortfarande försäkrad bara jag fortsätter betala till facket, så måste det väl vara?

Haha jag kanske har blivit pålurad en massa saker nu?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Halvdansken
2010-07-29 14:05
#3

Jag ska inte uttala mig alltför säkert om detta då jag själv aldrig varit ansluten till facket.

Du får säkert fler svar från de som vet bättre. Kolla vad det är för sorts försäkring, så att du inte betalar till två försäkringsbolag. Och ta reda på vad som gäller när du slutar.

Men man måste väl inte vara med i facket för att få a-kassa?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mari
2010-07-29 14:09
#4

#3 Nä jag tror inte man behöver det men är osäker. Det lät väldigt bra att vara med i facket iaf när arbetsförmedlingen pratade om det.

Ska jag ta denna försäkring så säger jag upp den andra, dumt att betala två likadana. Men ska kolla vad som gäller om jag slutar eller går ur facket. Bra att du nämnde det för jag hade inte en tanke om att den försäkringen slutar gälla då.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MichaelE
2010-07-29 15:59
#5

Anledningen till att A-Kassan är dyr är pga den nuvarande regeringen. Facket är men med i för att få bättre skydd inom arbetsplatsen samt för att få högre ersättning de första månaderna man är arbetslös (vet inte hur det är med alla men så är det med det fackförbund jag är med i).

Försäkringen gäller enbart så länge du är med i facket. Så fort du lämnar det facket så blir det ordinarie pris (dyrare). Det du får är hemförsäkring och lite mer och är oftast via folksam. Om du har redan en försäkring som du är nöjd med så byt inte.

Mari
2010-07-29 16:06
#6

#5 Ja så är det nog att man får högre ersättning om man är med i facket, har inte lyssnat eller läst så noga bara gjort vad de har sagt åt mig vilket kanske är dumt Oskyldig

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
MichaelE
2010-07-29 16:19
#7

Man ska alltid läsa det finstilta. Folksam tjatade på mig om försäkring i några månader men jag sade att jag har redan en hemförsäkring. Om jag (vilket jag kommer göra om sisådär tre år) lämnar mitt fackförbund så måste jag även säga upp hemförsäkringen och sedan teckna ett nytt på min nya arbetsplats, nej tack. Jag kör hellre på den jag har även om den är dyrare än den via facket.

Mari
2010-07-29 16:27
#8

Men måste man gå med i ett nytt fack om man får ett nytt jobb? Om mitt jobb nu tar slut när det är planerat i början av nästa år - måste jag gå ur facket då och därmed mista försäkringen?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MichaelE
2010-07-29 16:55
#9

såvida du inte fortsätter att arbeta inom samma fackförbund. Annars ring ditt fackförbund och fråga hur det fungerar. Jag tror att du är inom samma fackförbund tills du börjar arbeta på en arbetsplats som är knutet till ett annat fackförbund.

Mari
2010-07-29 16:57
#10

Ska kolla upp detta närmare men det låter vettigt det du säger.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
2010-08-02 23:43
#11

Som proletärdam så säger jag, bit ihop och var med!  Akassan är ju din försäkring om och när du blir arbetslös. Facket är din trygghet om det blir problem, då bör du vara med, för man ska inte åka snålskjuts på andra. Dessutom så har du via facket många fördelar, som tex hemförsäkringen och kolla hur det är med AFAförsäkringarna,. har för mig att de är beroende till en viss del av att du är fackligt ansluten. Och att det blivit så dyrt, det kan vi tyvärr lasta den sittande regeringen för. Men var med! Tillsammans är vi starka! OCh du har fackets stöd om du får problem och du kan alltid kontakta dem om du tex behöver byta fack, tex från kommunal till Handels om det skulle vara så. Bara ett exempel….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mari
2010-08-03 00:26
#12

#11 Tack för bra ord, kommer fortsätta att vara med men försäkringen de vill att jag ska ha ska jag kolla upp lite mer innan jag bestämmer mig, tror jag har minst en lika bra redan.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
2010-08-03 00:28
#13

ja kolla vad som kostar mest/minst. OCh kolla paketpris! jag menar, om du har  kanske både bil och katt förutom, så kanske du fårett bättre pris

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Mari
2010-08-03 00:30
#14

#13 Det ska jag kolla! Tack för tipset :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[stblues35]
2012-05-30 21:31
#15

Beror på vilket fack du är med i vad du har för försäkringar också..det skiljer massor vilka du får med i avgiften. Egentligen är det inte så mycket du betalar till själva facket..det ligger någonstans 100-150 kronor om jag inte kommer ihåg fel nu.(det kan jag ha) resten går till försäkringar och lite annat. Men du ska inte byta försäkringar om du är nöjd med dom du har..

Haha lite skojjigt eg att det här kom upp för jag är utbildad försäkringsrådgivare på mitt fack:) Har dock inte varit färdig länge är novis men det kommer ändra sig:)

[ElisabethYL]
2012-06-02 09:31
#16

#9 Helt rätt! Man är med i samma fackförbund tills man får en anställning inom ett annat fackförbud.

Jag var arbetslös ett tag och praktiserade då i ett travstall (hästskötare hör till kommunal), men var fortfarande med i If Metall då jag hade haft anställning inom deras område.

Iaf inom Metall är vilken avdelning man hör till knutet till var man jobbar/haft senaste anställningen och inte var man bor.

#TS Man måste inte vara med i facket för att få A-kassa om man blir arbetslös, däremot måste man vara med i a-kassan. (För mig skulle slutpriset bli i princip detsamma…)

Ja, det är dyrt att arbeta. Bara bilen kostar mig med skatt, försäkring, underhåll och bensin ca en tredjedel av min lön… Flört

(Vet att det är en gammal tråd, men den är fortfarande värd att diskuteras)

Mari
2012-06-02 23:47
#17

Detta är aktuellt igen ;-) Jag har nyss fått ny anställning och ska byta fack, fick svar från mitt nuvarande att jag kunde vara kvar hos dem men att de då inte kunde hjälpa mig med sakfrågor - dock svarade de inget på min fråga om jag ändå får a-kassa från dem om det skulle vara aktuellt att jag stannar kvar och sen blir utan jobb.

Men jag ska ändå byta för att vara på den säkra sidan.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Åsa S
2012-06-03 10:13
#18

A-kassa får du ifall du blir arbetslös även ifall du stannar i ditt nuvarande fack.

Mari
2012-06-03 12:38
#19

#18 Där ser man, vad bra, då kanske jag slipper byta och krångla

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

colleen
2012-07-13 11:21
#20

Min A-kassa har blivit lägre sen den sittande regerningen började. Den halverades…

~Jag tror på ödet~

Annons:
db-2
2012-07-25 17:20
#21

Du behöver absolut inte vara med i facket för att kunna ha akassa. Fackavgiften är en synnerligen onödig utgift samma avtal gäller även för dig vare sig du är med eller inte. Försäkringar via facket och framförallt i folksam är sällan billigare/bättre än vad du tecknar på egen hand.

I ditt inlägg #19 så skänker du ett fack pengar som inte kan hjälpa dig om du får problem! Varför?

[stblues35]
2012-07-25 18:56
#22

Nä du behöver inte vara med i facket för att ha a-kassa. Vet inte varför många tycker det är en onödig utgift. Tyvärr är det ju så att kollektivavtalet gäller alla..även dom typerna som inte är med i facket..helt idiotiskt.Vill dom inte vara med ska dom fasiken inte ha rätt till att omfattas av kollektivavtalet heller!

Fast du får ju tänka på om det är värt att få hjälp av facket när du hamnar i kläm mot A-G te.x eller slippa betala ännu mer för försäkringarna som ingår,

Försäkringarna som ingår i fackavgiften beror ju lite på vilket fack du tillhör. Men oftast ingår en hemförsäkring som inte har någon högre beloppsgräns..medlemsolycksfall fritid(ingår i fsatighets) .barngrupplivförsäkring.Kompletterings TGL(tjänstegruppliv)

Och när det gäller hemförsäkringen gäller också att om du har en sambo/man som är med i ett LO förbund har ni allrisken med.

Sen hoppas jag att om ni varit sjuka eller varit föräldra lediga ett tag,att ni anmält det till AFA så att dom betalar premien till pensionen.Annars får en jäkla dålig pension när det är dags.

Mari
2012-07-25 22:14
#23

Vad är AFA?

Vad händer om man har en sambo som är arbetslös och därmed inte med i något fack, tänker på det du skriver om allrisken på hemförsäkringen?

Jag ska gå ur nuvarande facket och gå med i det "rätta", känns tryggare om det skulle bli något trassel

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

db-2
2012-07-25 22:24
#24

Ett steg åt rätt hållOskyldig. Men det finns ingen som helst fördel att vara ansluten till ett fackförbund…

Mari
2012-07-25 22:34
#25

Men hur gör man för att bara vara med i akassan då? Som jag förstått det så måste man vara med i facket för att få den "tjänsten" ??

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

db-2
2012-07-25 23:24
#26

Nope finns fristående akassor, vilket du självklart ska vara med i.

Facket ger dig vad?  De flesta fackförbund, för sk "lågutbildade" Metall/kommunal (som heter något annat nuförtiden) har groteska uttag/avgifter av sina medlemmar.

Vilket innebär att man tjänar rätt bra på att gå ur en minimal löneökning på 300 och uppåt/månad (mer än vad de normalt lyckas förhandla till sig för ett avtalsår) - du får som oansluten inte särbehandlas på något sätt. Att fackombuden vill ngt annat är en självklarhet dina avgifter betalar deras lön.

Fack är en omordern företelse som inte längre har ngt större existensberättigande…

Upp till toppen
Annons: