Annons:
Etikett03-onödiga-utgifter
Läst 6344 ggr
Roarkish
4/8/10, 5:08 AM

Skatteplanering

Jag läste igenom ett antal inlägg om hur man sparar kronor på elräkning, teleräkning osv men fann inget om att minska den största utgiften som de flesta har; skatter.

Jag hade nog kunnat spara runt 20,000 SEK under 2009 genom att snåla enligt tipsen jag har läst i detta forumet. Den energin är spenderat många gånger bättre på att minimera skatten man betalar. Snåla på elräkning osv sänker livskvaliten och sparar hundralappar. Att minimera skatten man betalar höjer livskvaliten och sparar tusenlappar.

Svårt val…

Bli snabbare miljonär och lev ett mer moraliskt liv. Minimera din skattenota.

Annons:
Mari
4/8/10, 1:24 PM
#1

Hur minimerar man skatten då?

Tycker inte att skatten är så stor utgift då den oftast ingår i själva slutsumman, finns det ens något sätt att få ner den?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Roarkish
4/8/10, 1:51 PM
#2

Skattetrycket i Sverige är strax under 50% av BNP, så skatter är den överlägset största utgiften.

Det finns en rad saker som alla kan göra för att sänka sina skatter. Man ska givetvis äga sitt boende. Man ska använda sig av kapitalförsäkringar när det går.

Egna företagare har givetvis många fler verktyg än löntagare.

Sedan kan man ta det en nivå högre om man är verkligen seriös om att undvika skatter på ett lagligt sätt. Det finns metoder som kan näst intill befria en från inkomstskatt. Men… det är inte min uppgift att föreläsa om dem här. De finns tillgängliga.

Mari
4/8/10, 1:54 PM
#3

#2 De finns tillgängliga vart? Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Roarkish
4/8/10, 2:02 PM
#4

Utmärkt skatteplanering är också att flytta utomlands under några produktiva år. Bra för både plånboken, hjärnan och själen.

Det finns ej skatt på infört kapital i Sverige så inget smusslande behövs när man ska ta hem pengarna.

matmissbrukare
4/8/10, 7:38 PM
#5

Ja kapitalförsäkring sparar man i såklart. Nordnet o avanzaTungan ute

miljonarskan
4/8/10, 7:40 PM
#6

#5 samma här, men jag bor i Sverige. Än så länge, hehe

Annons:
guraknugen
4/8/10, 8:13 PM
#7

#0, ”Bli snabbare miljonär och lev ett mer moraliskt liv. Minimera din skattenota.”:

Beror inte det på hur moraliskt liv man hade innan?

Skulle också vara intressant att veta vad ordet moral betyder för dig. Vad är det folk normalt gör som du verkar mena är så omoraliskt, eller i alla fall mindre moraliskt än att minimera sin skattenota?

Alexej
4/8/10, 8:20 PM
#8

Okay, jag gillar inte heller att betala så mycket skatt. Men vem ska då betala alla förmåner som jag har i Sverige? Skolan, skukhuset, "min" försäkringskassa osv. Vem ska ge mig då pengar när jag är sjuk eller gammal?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Roarkish
4/9/10, 2:22 AM
#9

#7 Att betala mindre skatt, vara produktiv och välja själv var sina pengar går är mer moraliskt än att inte göra det. Även om man levde ett moraliskt liv innan så blir det mer moraliskt om man gör vad man kan för att förbättra sin skattesituation.

Roarkish
4/9/10, 2:27 AM
#10

#8 Jag anser inte att man är berättigad till andras pengar för att man är gammal. Givetvis kan andra ge dig hur mycket pengar de vill när du blir gammal om de känner för det, men det är ditt ansvar, inte mitt eller någon annans.

Jag tycker att utbildningen i Sverige är undermålig.

Detsamma gäller sjukvården.

Många länder klarar sig utmärkt utan försäkringskassa.

Det finns andra lösningar på alla de saker du nämner än de vi har valt i Sverige.

Jag hinner dock inte diskutera dessa i denna tråden. Har knappt tid att läsa trådar som det är och om man nämner att t ex utbildning ska vara privat finansierat härinne så fastnar man i timslånga diskussioner och glåpord. Jag har inte tid med någotdera för tillfället.

Maria
4/11/10, 9:36 PM
#11

#10 Många länder klarar sig säkerligen utmärkt utan försäkringskassa men hur är det med dessa länders sjuka invånare?

Jag tycker inte att det här med skatt handlar om att vara berättigad till andras pengar.

Hur du får in begreppet moral när du pratar om egen skatteplanering är också ett frågetecken.

För mig är det moraliskt att bidra med min del i skatter till ett system som ska borga för samhällets invånare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
4/12/10, 4:17 PM
#12

Det finns ingen försäkringskassa i Danmark, och heller inga karensdagar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
4/12/10, 9:44 PM
#13

#12 Hur fungerar det i Danmark när man blir sjuk. Privat försäkring?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Halvdansken
4/13/10, 11:40 AM
#14

Firman betalar.

Det finns regler på det här, så arbetsgivaren kan inte "smita undan". Det är avtal på %-satser av lönen upp till 180 dagar per år tror jag. Om man är sjuk längre går "staten" in och hjälper till på nåt sätt, har mega dålig koll på det här.

Om man blir sjukpensionär eller förtidspensionär så får man också av "staten" det är de sociala myndigheterna som har hand om sånt. Så viss typ av försäkringskassa finns det, man står ju inte på gatan.

De sociala avgifterna som arbetsgivarna betalar här är ca 5%, men löntagaren har å andra sidan högre skatt än i Sverige. Det totala skattetrycket är ungefär detsamma i Danmark o Sverige. Bara lite olika uppdelat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
4/13/10, 5:55 PM
#15

OK, tack för bra förklaringGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

guraknugen
4/13/10, 8:03 PM
#16

Man argumenterar ofta att man kan göra på ena eller andra sättet genom att nämna att man gör så i det ena eller andra landet. Vad man ofta glömmer är att länderna är olika på många andra sätt vilket ofta gör att man inte bara kan sno en företeelse rakt av och tro att det ska fungera i landet B bara för att det fungerar i landet A. Därmed inte sagt att det danska systemet inte skulle kunna fungera i Sverige, men självklart är det nog inte i alla fall.

Upp till toppen
Annons: