Annons:
Etikett03-onödiga-utgifter
Läst 8629 ggr
siberlina
2010-03-14 19:23

p-böter-arg

idag  fick jag  p-böter  pg  av  att jag hade   två  p brickor    i bilen   ,den  ena funkar inte   riktigt    den sitter  fast på  rutan   så  då ställde jag  in  den andra   där  den rätta  tiden  syntes  klart   och tydligt…men  pg  av detta   fick  jag p-böter,jag  tycker  det är rena    terrorn  …..om en p-bricka stämmer   så  borde den  gälla

Annons:
martdat
2010-03-14 19:39
#1

ring och överklaga, jag har lyckats riva p boter så för att de är tröga, verkar ju helsjukt, jag har ingen p bricka men lappar har man väll ett gäng, och offtast så sitter ju mer än en i hållarn, de ska väll fatta lite själva,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2010-03-14 19:41
#2

ja prova att klaga. Låssas inte om den andra brickan går inte det?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

siberlina
2010-03-14 19:43
#3

nej  gunilla   det går  inte  för    på p-boten står   att  det var   2     parkeringslappar i  bilen , men jag   hade ju ställt in rätt  tid på den ena..

siberlina
2010-03-14 19:45
#4

jag  borde  väl få ha hur  mycket lappar   som helst i min  bil , det viktigaste   är  ju att    det finns  en  med    gilltig  tid

Hawknestgrove
2010-03-14 19:45
#5

Asch. kan du inte blåneka och påsta att vakten har tagit sig för många glas?Flört

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

martdat
2010-03-14 19:47
#6

ring till dem, de är idioter,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
siberlina
2010-03-14 19:51
#7

ja  och  för   en månad sen    så  fick jag parkeringsböter    då det stod  så här  på skylten avgift  8-18 giltigt p-tillstånd och eller p-biljett erfordras.och jag betalade  30  kr   i p avgift  till p  bolaget och  endå  fick  jag p  böter.. dom  påstod att  jag måste  ha   p-tillstånd….förstår ni  att  jag tycker   detta  är  rena   terrorn

destiny
2010-03-14 19:54
#8

Plocka bort den som inte funkar så det inte händer fler gånger. Flört

siberlina
2010-03-14 19:59
#9

för ett  par veckor  sen  så   var det en kille   som  fick p böter    för att  p-vakten påstod att  han  inte  stod innanför  rutan   ,men då måste han alltså  stå  och skrapa    bort   all   snö  och  is    på gatan   för att  kunna  se var  rutan  går…vilket inte är  det  lättaste

Lumac
2010-03-14 21:41
#10

Att man får böter om man har flera p-brickor är väl inte så konstigt. Annars kommer människor bara att sätta fast flera brickor med olika tider så att man kan parkera längre än vad som är tillåtet. Då faller hela systemet med brickor.

siberlina
2010-03-14 22:08
#11

men om det nu finns en med rätt  tid   så måste man ju gå efter den

Lumac
2010-03-14 22:12
#12

Varför det? Du har ju två stycken i rutan, det går inte att veta vilken som gäller. Annars får ju du dubbelt så mycket parkeringstid jämfört med övriga som följer reglerna.

Om ditt beteende är ok kommer fler att göra så. Bilar kommer att stå parkerade längre än vad som är tänkt och det kommer bli brist på parkeringsplatser. Till sist får man ta bort systemet med brickor och införa kontant betalning istället.

pryzze
2010-03-14 23:35
#13

Varför inte ha 12 p-skivor inställda på varje heltimma.

Sen kan man ju säga :

"det är rena    terrorn  …..om en p-bricka stämmer   så  borde den  gälla"

Annons:
pryzze
2010-03-14 23:36
#14

Bättre tips:

Automatisk P-Skiva

siberlina
2010-03-20 13:12
#15

jag skäms   lite  ,jag har   gått  och varit   sur   över  mina   parkeringsböter    ochså läste    jag om en tjej   som har  legat  förlamad   sen hon va   6   år   ,och nu  vill   hon somna  in   ,hon är  nu 30 år….då innsåg jag plötsligt  att   det kanske inte va  så  farligt   ialla fall   …

martdat
2010-03-20 13:14
#16

nä du ska inte skämmas siberlina, men klart man inser att ens egna problem offta är väldans små när man läser om sådant,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2010-03-24 17:44
#17

ja, det är inte utan att man ska tänka till lite……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

OzzyochJag
2010-03-26 12:08
#18

#14 Det är något jag behöver som alltid glömmer att sätta p-skivan.

Hawknestgrove
2010-03-26 18:03
#19

lycko er, som har sånt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

guraknugen
2010-03-27 11:28
#20

Själv fick jag mitt livs första fortkörningsbot efter att ha haft körkort i över 25 år. 49 km/h på 30-väg. Har nu i efterhand kollat och därifrån jag kom ut (ur ett parkeringshus) fanns banne mig ingen 30-skylt, så det var kanske inte så konstigt att jag fått för mig att det var 50 som gällde. Har kollat noga två gånger på den aktuella sträckan.

Funderar på om det är någon idé att överklaga. 2800 spänn är ju rätt så kännbart för en med mina inkomster.

Det roliga är att jag alltid brukar försöka hålla hastigheten och jag tycker till och med att det är skönt att ta det lugnt - cruisa…

Annons:
siberlina
2010-03-27 12:07
#21

gura   ,försök att  överklaga..,jag körde lite för fort för ett tag sen  på 30  sträcka  och   plötsligt     stod   en polis  med en laser   där ,men  just precis  när jag kördeSkrattande  förbi    så hade han tagit   en  liten paus   ,för han hade tagit   ner lasern  , för att  typ   klia  sig på  benet   eller   något…snacka   om tur

Hawknestgrove
2010-03-30 19:27
#22

ja och än så länge, så har jag bara åkt fast  för säkerhetsbälte på den tiden dt kostade 300 kr.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

guraknugen
2010-03-30 20:46
#23

Hur kan man glömma bältet? Jag känner mig helt naken utan bälte.

siberlina
2010-03-30 21:03
#24

om jag inte hade  ett larm   som  piper    så skulle   jag glömma  bältet  varje  dag…

Hawknestgrove
2010-03-31 16:27
#25

haha, det var på den gamla goda tiden! Jag hade sagt till mig själv att jaf struntar i bälte, tills jag åker fast. OCh det gjorde jag. Men nu, inte en meter utan bälte. För dyrt dessutom att vara utan numera

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

siberlina
2010-03-31 16:30
#26

ja   gunilla   det  är alldes  för  dyrt, dom pengarna   kan man göra något  roligt  för  istället…

Hawknestgrove
2010-03-31 16:35
#27

absolut. OCh jag är ju väldigt tacksam, att jag hade bälte på mig  för ca två månader sen…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Hausswolff
2010-03-31 16:48
#28

P-böter och fortkörningsböter bör inte jämföras då P-böter inte är böter utan en avgift. Dessa utfärdas av kommunen eller privata parkeringsbolag. Att kalla det "böter" är alltså felaktigt

Fortkörningsböter är däremot böter, alltså en lagakraftvunnen dom och du kommer därmed att stå med i belastningsregistret.

Och på tal om tur så är det väl betydligt mer tur att den som kör för fort inte orsakar allvarlig skada under sin framfart än att ha turen att slippa böter? 30-sträcka är det ofta vid dagis och skolor och den hastighetsgränsen är absolut. Det vore ju himla "otur" om man körde för snabbt och inte han väja för en 6-åring som kom knallande i vägrenen.

siberlina
2010-03-31 17:37
#29

hausswolff  ,du har helt rätt….ibland   stannar allt upp  och man  får   tänka  till  lite   i  sin  vilda  framfart

guraknugen
2010-03-31 20:55
#30

#28: På den aktuella 30-sträckan (där jag körde i 49) finns inget som tyder på att det är 30 som gäller. Inga skolor eller någonting. På sommaren är det en del folk i rörelse där och då är det nog befogat med 30 där, men det framgår inte på vintern och då får man lätt för sig att det är 50 som gäller om man inte ser någon skylt. I alla fall var det så för mig. Har som sagt kollat flera gånger, det finns ingen skylt mellan parkeringsgaraget jag kom ifrån och den plats där polisen stod.

Säger inte att jag inte gjorde fel, men jag tycker att det inte hade suttit i vägen om de kostat på sig en strategiskt placerad skylt. Kommer man från andra hållet är det dock ingen tvekan om att det är 30 som gäller. Två tydliga skyltar – en på varje sida av vägen vid ett farthinder.

Hausswolff
2010-04-01 11:00
#31

#30 Det verkar helt sjukt att du kan bötfällas för en fastighetsöverträdelse när det inte finns någon skylt som påvisar vilket hastighet som gäller. Att det finns en åt andra hållet är ovidkommande. Om du t.ex. är ny på orten och kommer från "fel" håll kan du inte förväntas känna till vilken hastighet som gäller om det inte finns någon skylt.

Jag skulle överklaga å det envisaste.

Alexej
2010-04-01 12:36
#32

Här i Skara finns som tur inga parkeringsregler eller rättare inga p-skivor. Parkering är gratis i hela stan. Ett tag hade vi en parkeringsvakt men den drogs in för han blev för dyr för kommunen.

Men de satte in en fartkamera mellan mitt hus och Skara på E20. Den kostade mig 1500 när jag nyvaken körde min son till skolan, för sent som alltid. Men nu sitter det i reflexerna att alltid bromsar innan kameran och sedan gasar igen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hausswolff
2010-04-01 13:26
#33

#32 Varför? Jag tolkar det som att du medvetet kör för fort, och bara kör lagligt där kameran står, har jag fel?

guraknugen
2010-04-01 18:45
#34

#33: Så är det många som gör. ”Ögontjänare” kallar man dem. Ett kok stryk skulle de ha, om jag fick bestämma.

Kan hända att jag själv bromsat in när jag sett en fartkamera, men det har mer varit att kameran påmint mig om vilken hastighet som gäller. Man kan glömma bort sig ibland; det är lätt hänt att det blir lite slentrian i körningen, tyvärr. Man är bara människa. I min nuvarande bil har jag ju farthållare och då blir det mycket lättare att hålla hastigheten utan att man blir stressad av det också. Fortkörningen jag nämnde ovan var med jobbilen och den har inte farthållare.

Men de gånger jag bromsat in före en fartkamera har jag ju inte gasat på igen när ”faran” är över (om inte hastighetsbegränsningen ändrats efter kameran förstås).

#31; Grejen i mitt fall var att det saknas skyltar mellan parkeringsgaraget som jag kom ut ifrån och där polisen stod. Ganska långt före parkeringsgaraget fanns skylt, så antagligen skulle jag helst ha kommit ihåg det när jag körde in i parkeringsgaraget två timmar tidigare, att det är 30 som gäller, men det gjorde jag tydligen inte i alla fall.

Annons:
martdat
2010-04-01 20:05
#35

#34 sen är det ju inte säkert att det är samma förare som kör UT ur garaget som IN,,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hausswolff
2010-04-08 14:31
#36

Ögontjänare - USCH!

Hawknestgrove
2010-04-08 19:05
#37

Den som är utan skuld kastar första stenen.  VEm kör alltid lagligt och fint?Oskyldig

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hausswolff
2010-04-08 19:13
#38

Tja, det jag tycker mest illa om är de som kör för fort (medvetet alltså), blinkar till andra i trafiken för att varna om fartkontroller osv och som sedan gnäller på polisen (gärna offentligt) över att de inte tar tag i fartligisterna i det egna villaområdet. Fast de kallas visst hycklare…

Ingen är utan skuld, jag kör också fort ibland, men aldrig i villaområden, vid skolor eller på ställen där någon kan komma till skada. Jag kan dra på lite på motorväg, that's it. Det är inte heller rätt, det är sant.

Hawknestgrove
2010-04-08 19:18
#39

MAn ska aldrig säga aldrig. Vid skolor är det 30. visst det vet jag och håller det i 99,9 % men det kan faktiskt vara så, att tankarna är på annat håll och då är man uppe i 40-50. HAde alla alltid varit perfekta, så hade aldrig några olyckor hänt. OCh dra på motorväg, Ok, gillar jag med.  Men glöm inte, att det är farten som dödar. Om du ska vara egoistisk. För du kan råka ut för att ett däck exploderar, du kan få möte av en spökbilist på felsida, du kan få sladd på en oljefläck,. MEn det är klart tänker man bara på böterna så är ju sannolikheten mindre att åka fast på en motorväg. JAg  vet inte, men helikopterövervakning, finns det fortfarande?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

guraknugen
2010-04-08 19:20
#40

#37: Tror inte det handlade om det riktigt. Jag tror ganska många av oss försöker köra lagligt. Det var nog mer själva ögontjäneriet som det ilsknades till lite om. Alla bryter nog mot någon trafikregel då och då men långt ifrån alla gör det medvetet och när de tror att ingen ser. Hade jag varit intresserad av att kasta sten hade jag nog kunnat tänka mig att kasta den första stenen, trots att jag bevisligen kört för fort åtminstone en gång (se tidigare inlägg), men för mig räcker det gott med det verbala.

Hawknestgrove
2010-04-08 19:22
#41

Ja personligen så trampar jag alltid på bromsen för säkerhets skull när jag  ser en fartkamerna

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Hausswolff
2010-04-08 19:22
#42

#40 Klokt skrivet.

Alexej
2010-04-08 19:26
#43

Jaha, otrolig vilka laglydiga medlemmar jag har här. Jag kör efter mitt samvetet, det betyder att jag kör oftast mycket långsammare än jag få göra-tex nära skolor osv. Men på E20 kör jag gärna snabbare än tillåten. Vilken unik hemsk människa jag är. Konstigt bara att jag blir omkört så ofta.

Men ni verkar gillar sajten ändå?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2010-04-08 19:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Alexej vi är med i samam fina klubb och jag gillar din sajt.Skrattande Visst kör jag för fort, men aktar mig numera……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
2010-04-08 19:43
#45

JAG MED:) Har inte råd till onödiga böter…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

guraknugen
2010-04-08 20:00
#46

Jag brukar faktiskt försöka undvika motorvägar så att jag ska kunna köra lite långsammare. Men ibland är det ju inte realistiskt, exempelvis om det tar 2 timmar längre om man undviker motorväg.

Men på motorvägen blir jag oftast omkörd hela tiden, men jag kör ju inte långsammast. Husvagnar kör man ju frekvent om exempelvis, i alla fall de som kör lagligt.

Alexej
2010-04-08 20:05
#47

Jag måste köra 3 km på E20 för att komma till stan och det är där en kamera står.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
2010-04-09 11:17
#48

hatar motorvägar,, undviker dem,, jag brukar köra lagligt men tycker det är viktigare att titta på vägen än hastighetsmätaren. köra fem km över är väll bättre än att köra på någon för jag kollar på hastighetsmätarn,, missade en fartkamera på grund av det en gång, var så rädd att köra för fort så jag kollade fööör mycket på hastighetsmätatren  o missade skyltarna,,,, det hände inget men ändå,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Hausswolff
2010-04-09 13:13
#49

#48 Men måste du verkligen titta på mätaren hela tiden? Jag tittar sällan på mätaren men ligger i regel stadigt på smma hastighet hela tiden ändå.

martdat
2010-04-09 13:38
#50

#49 ja det måsste jag, kollar jag inte offat så blir det galet, kan ha med att göra att jag har problem med värk i benen , en tanke bara,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hausswolff
2010-04-09 13:44
#51

#50 Aj då, det är ju inte så bra. Då är man ju inte koncentrerad på körningen som man borde, precis som du säger.

Du får skaffa bil med farthållare! Glad

guraknugen
2010-04-10 00:27
#52

#50: Det är ju bara att titta till mätaren lite då och då. Man hör ju på tonhöjden om hastigheten ändras nämnvärt.

Själv använder jag dock oftast farthållaren. Rätt skönt med en sak mindre att koncentrera sig på.

martdat
2010-04-12 01:02
#53

#52 ja jag kollar lju inte hela tidne, men det kan ju bli både fem över o fem under ibland, så ör det kameror så får jag kika extra mycke,, .. låter som värsta föraren nu hör jag, men så illa är det inte, menar bara att det inte alltid e lätt att köra exakt,,jag blev kuggad på uppkörningen två ggr för jag kör sakta o hindrar trafiken så ni behöver inte va oroliga, Flört

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Elshira
2010-04-13 12:15
#54

Om vi nu fortsätter på detta men hastighetsskyltar.

När man kör in från stora vägen där det är 50 kommer, om jag då åker rakt fram så kommer jag komma till ett dagis. Åker jag på denna vägen kommer jag till en korsning där dagiset ligger i det övre vänstra hörnet.

jag kommer då nerifrån och har 50, åker jag rakt fram, alltså förbi dagset är det ingen 30 skylt (däremot är det en på samma väg från andra hållet. Inte heller vägen från höger har någon 30 skylt och vägen till vänster som går förbi dagiset har någon skylt mer än 50 meter bort från andra hållet.

Det fins åtmisntone 5 liknande scenarior med skyltar i den lilla "staden" jag bor i där skyltar endast finns från några håll. Vist kan man ju gissa sig till hastigheten, men någon ny skulle ju aldrig kunna se vad den egentliga hastigheten är i.af.

Hakuna matata!

Hawknestgrove
2010-04-13 18:12
#55

Farthållare är skönt, men det är ju faktiskt en sak som inte finns  på så många bilar…. Ok, jag hade det på min förra Saabturbo, men i och med att jag hade färddator i den, så märkte jag också, att det är en bensinslukare av stora mått. Dessutom, så sliter det däck.  Sen är det så himla olika en del bilar känner du inte farten i så bra. Då får man kolla! JAg hade faktiskt lättare att  hålla farten i Saaben än jag har nu i en liten Golf!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
guraknugen
2010-04-13 19:59
#56

#55: Jag kanske missuppfattade dig nu, men menar du att farthållaren sliter däck? Det låter ologiskt, så jag antar att du menade något annat.

Hawknestgrove
2010-04-19 16:53
#57

Jo, det gör den plus att den även tar en hel del extra bensin. Det har jag fått dokumenterat av fackfolk, som ägde min Saab före jag köpte den. Ok, för farthållare i stan och på motorväg,men att använda den på vanliga 70vägar som är kurvigaoch backiga, är väldigt dålig ekonomi. Och  som sagt, farthållarn äter däck om du använder den hårt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

guraknugen
2010-04-19 19:19
#58

#57: Det var nog bland det dummaste jag hört. Känns logiskt att det kommer från fackfolk.

Själv har jag mätt och kommit fram till motsatsen. Det beror givetvis på en massa olika faktorer, och bara det gör ju att det är korkat att säga att det alltid är på ett visst sätt.

Hyrde en gång en Volvo med farthållare. Har hyrt ett antal, men jag tror att detta var en V50 eller en S60. S60 var det nog. Spelar ingen större roll, det var en bil med farthållare helt enkelt. Åkte söderut cirka 500 km och där slutade farthållaren att fungera. Innan jag åkte nollställde jag allting, eftersom jag alltid gör det när jag hyr en bil: Trippmätare, bränsleförbrukningsmätare och så vidare. Hade när farthållaren lagt av uppnått en viss snittförbrukning, kommer inte ihåg exakt hur mycket, men efter att farthållaren lagt av var det stört omöjligt att hålla förbrukningen nere på samma nivå som innan.

Fick siffrorna bekräftade sedan när jag tankade också, så det var inte så att den plötsligt började visa fel, i alla fall inte mer fel än innan.

Att farthållaren skulle slita däck måste vara rent nonsens. Det kommer att vara min övertygelse tills någon ger mig en mycket exakt vetenskaplig förklaring till varför det skulle vara på det sättet. Även det måste ju också bero på hur man använder farthållaren.

Möjligen i så fall om man dumkör med den, exempelvis att man på en kurvig 70-väg ställer in den på 70 och håller den hastigheten oavsett hur kraftiga kurvor man hamnar i. Det är inte bara dumt, det är farligt också, så det utgår jag från att ingen gör. Det måste ju finnas en gräns för hur dum man får bli. Visst ställer man in farthållaren även på kurviga vägar, men man är ju med hela tiden och kopplar ur den om så skulle behövas, exempelvis i kraftiga kurvor som man normalt brukar köra långsammare i.

Bara för att man har farthållaren på behöver det ju inte betyda att man släpper eco-drive-tänket. Det är ju ingen autopilot…

Hawknestgrove
2010-04-26 18:23
#59

ja jag föredrar att bara använda den om jag har den på motorväg i sommarväglag ialla fall. OCh en som har märkesverkstad kan väl inte prata helt i nattmössan? HAn har inte gjort något anant än hållit på med bilar i hela sitt liv.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

guraknugen
2010-04-26 19:42
#60

#59: Många yrkesmän har sina egna idéer om hur verkligheten ser ut, oftast grundat på allt för förhastade slutsatser. Att man jobbat med bilar i 200 år betyder inte automatiskt att man forskat grundligt i vad en farthållare kan och inte kan orsaka.

Bara en sådan sak som att en del som arbetat hela sitt liv med bilar säger att man ska ha helsyntetolja i sin motor medan andra som jobbat lika länge med bilar säger tvärt om. Så är det bara. Ingen kommer någonsin att överens om allting.

Jag säger egentligen inte att han har fel, bara att jag inte köper det rakt av utan några som helst argument. Mitt förnuft säger mig att det säkert kan stämma i vissa extremfall (exempelvis med ovanligt korkade bilförare), men jag kan inte se hur det skulle kunna ske om någon tänkande människa framför fordonet.

Ska jag gå med på det vill jag nog ha en hel del detaljerad information i ämnet, helst även noggranna undersökningar gjorde på väldigt många bilar och förare under noggrant kontrollerade förhållanden och så vidare. Det räcker inte med att den som sa det har ”jobbat på en märkesverkstad” om det så är i hur många år som helst. Jag tror inte att studier av farthållare är det de pysslar med mest på en märkesverkstad.

Men jag är nyfiken av mig så jag vill gärna höra åtminstone någon form av förklaring till varför någon anser att användandet av farthållare ger ett ökat däckslitage. Någon som vet?

Fast det kanske är bäst att skapa en ny tråd i ämnet i så fall.

Anders 50
2010-04-27 00:25
#61

#60 Du har mitt fulla stöd i det du skriver angående farthållare, så jag behöver inte kommentera.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
2010-04-27 17:21
#62

ja, jag märkte i alla fall,att de gånger jag körde med farthållaren, så drog bilen aningen mer i bensin. Hade färddator i den, så jag kunde ju följa det exakt. och däcklsitage, Ok, inte jag, men  om man kör så som beskrevs, vilket jag har en ekant som gör, så sliter det mer. Coh jag tycker det är en väldigt skön sak att ha, och väldigt praktisk i 50-områden. MEn då jag hört av flera, att det drar extra, så tror jag på dem.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
guraknugen
2010-04-27 19:41
#63

#62: Att den kan dra mer bensin kan nog stämma för vissa i vissa sammanhang. Dock är mina erfarenheter tvärt om, främst beroende på att jag kör fortare om jag inte använder farthållaren. Jag använder farthållaren som hjälp att köra lite lugnare utan att känna mig stressad. När man kör långt är det lätt hänt att tankarna drar iväg någonstans och farten med den, särskilt om man har ljudanläggningen på.

Enda gången jag själv jämfört var ju det jag skrev tidigare, Volvon jag hyrde där farthållaren slutade att fungera efter cirka 500 km. De siffror jag har kvar för det tillfället visar bara förbrukning vid respektive tankningstillfälle, så skillnaden är inte så stor enligt det, eftersom farthållaren pajade efter cirka 500 km och jag tankade första gången efter 791,1 km (enligt trippmätaren). Där ingår alltså nästan 300 km utan farthållare. Det var en S60 och förbrukningen var 7,19 l/100 km enligt trippmätare och pumpens volymmätare (på macken alltså). Efter 414,2 km tankade jag igen, precis innan jag skulle lämna tillbaka bilen. Förbrukningen sedan förra tankningen blev då 7,40 l/100 km. Bilens egen förbrukningsmätare tittade jag givetvis på då och då, som jag brukar, men jag har inte nedskrivet vad den visade. Min minnesbild är dock att snittet sakta började stiga sedan farthållaren la av. Fick intrycket att det skiljde någonstans kring 1 l/100 km mellan före och efter att farthållaren gick sönder. En siffra att ta med en hel skopa salt, dock.

Detta var förresten 2008-03-21 – 2008-03-24, om någon undrar…

Men visst, om man verkligen anstränger sig kan man säkert köra snålare än farthållaren. Beror säkert på vilken bil man har också. Har dock lätt att falla tillbaka i ”gammal vana” och då är farthållaren en liten hjälp att hålla förbrukningen nere i mitt, och säkert många andras, fall.

Upp till toppen
Annons: