Annons:
Etikett24-avbetalningar
Läst 5673 ggr
Tiana
2010-04-01 23:20

Delmål ett uppnått!

Jag har ju sedan nyår stramat åt alla svångremmar jag kan hitta, och nu börjar resultatet synas tydligt. På tisdag 6 april mina vänner, då når jag under 100 000 kr i skulder!

Det har varit ett mål för mig länge, och nu är jag där. Det ger mig bara mersmak att fortsätta hålla igen, för nu ser jag ju tydligt att det går att nå resultat bara jag anstränger mig lite. Skrattande

Annons:
Hawknestgrove
2010-04-01 23:23
#1

åh så bra!!!! berätta gärna hur du gjorde!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tiana
2010-04-01 23:23
#2

Hm… Blev visst så till mig att jag stavade fel i rubriken med Flört

Hawknestgrove
2010-04-01 23:24
#3

Fixar vi!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Maria
2010-04-01 23:26
#4

Så skönt det måste kännasGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tiana
2010-04-01 23:26
#5

Det kan jag gott göra! Inga stora grejer egentligen.

1. Sa upp min fasta telefon, skillnaden i mobilräkningen har inte motsvarat den fasta taxan.

2. Inte köpt kläder eller prylar.

3. Ätit upp alla förråd i kyl och frys.

4. Sagt upp medlemskap i klubbar och prenumerationer. Har en tidning kvar som kommer till mig nu.

Det är dessa fyra poster som har gjort den största skillnaden hittills!

Mari
2010-04-02 16:19
#6

Kul! Härligt när man ser resultat, fortsätt kämpa Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Hawknestgrove
2010-04-02 17:54
#7

ja, telefonen önskar jag att jag kunde säga upp. MEn vi har så dålig mottagning, så det går ju inte.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

bjornen66
2010-04-04 11:43
#8

va kul,

guraknugen
2010-04-05 12:56
#9

#5: Punkt 3 där, ”Ätit upp alla förråd i kyl och frys”, låter ju som en engångslösning dock; det kan man ju inte fortsätta med när förråden är slut…

Grattis hur som helst till att ha uppnått ditt delmål!

Har du satt upp ett nytt delmål nu eller hade du en långsiktig plan redan från början?

När det gäller prenumerationer så föredrar jag själv att köpa lösnummer. Då slipper man få nummer man inte är intresserad av och därmed också att betala för dem. Dock finns en tidning som jag ändå köper varje nummer av och som dessutom är svindyr (den brittiska tidningen Linux Format – 149 spänn…!) så egentligen kanske jag borde prenumerera på den istället för att köpa lösnummer. Jag har i alla fall helt slutat köpa tidningen Datormagazin, som jag tidigare köpte enbart för Linux-sidorna, vilket gjorde att priset per sida blev oerhört dyrt, då dessa sidor inte är så många. Fann att det fick räcka med en tidning i ämnet och då valde jag ju den som gav mest för pengarna.

Hur transporterar du dig huvudsakligen? Bil? Buss? Cykel? Moped? MC?Kanske går att göra en slant ytterligare där? Men det har du säkert redan tänkt på.

Hur stora var dina skulder innan du vidtog de åtgärder du nämnt?

Tiana
2010-04-05 13:11
#10

Från början låg jag på en skuld på ca 140 000 kr. Har inte hållit så mycket koll på var jag låg vid årsskiftet när jag drog igång på allvar. Jag siktade bara på att nå fram till målet ;)

Nästa delmål är att ha lika mycket skulder som tillgångar, vilket handlar om ca 35 000 kr sparande/avbetalning. Får väl se när jag når fram till det… Sen känns det som att jag kan börja andas ut.

Just det här med transporten skulle jag vilja dra ner på, bilburen som jag är idag. Tyvärr behöver jag bilen i jobbet, så det blir fler korta sträckor än vad som egentligen är nödvändigt. Så där finns en slant att hämta hem, helt klart!

Så jag ska fortsätta leta upp saker att spara på. En är att göra storkok och ha med mig till jobbet, jag vekar bara aldrig komma igång med det!

guraknugen
2010-04-05 13:37
#11

Har du långt till jobbet? Under 10 km går ju bra för de flesta att cykla, exempelvis. I alla fall när det är fint väder.

10 km tar 30 minuter om man håller 20 km/h i snitt och 20 minuter om man håller 30 km/h i snitt (vilket dock söndagscyklisten knappast klarar med sin ballongdäcks- och cykelkorgsförsedda damcykel från 1950-talet), så man förlorar inte så mycket tid som man tror. Men du kanske har betydligt längre än så till ditt jobb.

I vilket fall, lycka till i dina fortsatta ansträngningar!

Skrattande

Nordann
2010-04-05 15:04
#12

#10 Bra jobbat!

En bekant familj till mig löser det så här: de tar en helg i månaden som matlagningshelg!Då gör de storkok,bakar matbröd och umgås samtidigt.

Jag tycker det låter mysigt,tyvärr har jag inte provat själv utan jag gör istället extra mat till middag så att det räcker till en lunch dan därpå då har man sin lunchlåda utan extra besvär tycker jag iaf.

Hawknestgrove
2010-04-05 15:07
#13

Nordanns tips låter väldigt kul. OCh det där med att ta med sig lunch till jobbet, det sparar man ju väldigt mycket pengar på snabbt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Maria
2010-04-05 15:22
#14

Jag gör all lunchmat till mig och min man och visst sparar man massor med pengar på det och maten är oftast godare också.

Nu älskar jag ju matlagning och det är en fördel.Glad

#12 En ensamstående släkting till mig gjorde ungefär på samma sätt fastän han var ensam. Han hade alltid en matlagarhelg i månaden. Då festade han till det och handlade alla råvaror i Saluhallen och sedan blev det storkok och massor med maträtter som han frös in i portionsformar för månaden. Han hade god musik på och drack lite vin under tidenFlört.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nordann
2010-04-05 16:36
#15

#14 Tack för tipset,det kan jag prova om ett par år när minstingarna flyttat hemifrån.Har inte haft en familj som haft lust med storkok tyvärr och jag inser att det kan bli svårt med matlagning till en person när man är van med en stor familj (fast för närvarande är vi en liten familj).

Upp till toppen
Annons: