Annons:
Etikett23-räkningar-inkasso-och-kronofogen
Läst 4080 ggr
Gefion
3/15/10, 7:02 PM

Vilka rättigheter?

Vid en utmätning, hos KF  -får man rätt att dra av;

Studielån, en skatt ( för en o-beskattad inkomst som har utmätts-vem betalar den skatten?EU-bidrag), Avbetalning på glasögon, planerade sjukhusbesök+medicin(på recept och som ej omfattas av frikortet),tandvård som utreds och behandlas,hörsel-apparat,resor o bil till arbetet (arbetsvillkoren fodrar körkort o bil)Dator+telefoni?

Om man bor i eget hus-får man ta hänsyn till renovering av trasig vattenkran eller en trasig skorsten? Är arrende (om man betalar per år)-istället för hyra, något som fogden måste ta hänsyn till? (kontraktsbundet innan skuld uppkom) Har alla län samma normer?

Allt detta har man ju hört skall räknas in i något sk förbehållsbelopp, vilket ej varit fallet vid utmätning.Vart vänder man sig om KF gjort galet eller räknat fel eller tom vägrar ändra fast man bevisligen skriftligen kan visa det?. En JO-anmälan tar ett bra tag innan den hunnit ta upp ärendet.

En person/Familj hinner gå under om man tex ej får möjligheter att bevisa att man ej har har fått rätt beslut.

Kom nu inte och säg att man skall gå till Sv.Kyrkan eller Socialen..Flört

Kram Gefion

Annons:
Nordann
3/15/10, 8:07 PM
#1

Jag skriver det jag tror mig veta och lämnar resten.  Studielån får man inget extra för.Tandvård,medicin och liknande ska man få igenom,annars måste man få det via soc.Arrende måste ju räknas som boendekostnad men nödvändiga reparationer tror jag blir svårt.

Tyvärr vet jag att många familjer och ensamstående med lever så dåligt med förbehållsbeloppet att de aldrig kommer ur skulderna.Hoppas det löser sig i detta fallet iaf.

Hawknestgrove
3/15/10, 8:34 PM
#2

Tandvård? Utdragning av tänder, inget annat. Läkarbesök, ja, för där har du högkostnadsskyddet, likaså medicin

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

martdat
3/15/10, 8:48 PM
#3

JO går väll inte in i enskilda ärenden och lägger sig i i allfall, de gör väll bara en utredning i såfall om fogden skött sig elr inte,

borde väll vara länsrätten i såfall man vänder sig till elr är det kammarrätten,,, usch nu blev jag fundersam.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Gefion
3/15/10, 9:52 PM
#4

#3  Måste faktiskt bekräfta att JO, faktiskt granskar alla myndigheter, vid en JO-anmälan- även för privatpersoner.

Och det det är väl gott nog-då går det ju att söka åtal (anmäla) via den granskningen. Annars hade hade jag nog blivit upplyst om detta när jag var behjälplig vid anmälan.Flört Vi måste väl vara säkra på att myndigheterna sköter sig, precis som privatpersonerna förväntas göra.Tack för era svar, förstår att det brist på "Fattigdoms-kunskap" i Sverige-både bra och dåligt kanske.

martdat
3/15/10, 9:55 PM
#5

#4 jo men de går inte in o ändrar i enskilda fall,  men klart man kan använda sig av deras uttalande när man går vidare,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Nordann
3/16/10, 12:43 AM
#6

Kom precis ihåg att det finns proffs på detta (tyvärr) föreningen Insolvens http://www.insolvens.se/

Jag fick lite kunskap om hur det kan vara när jag hjälpte en bekant ur skuldfällan för ett tiotal år sedan.

Annons:
Gefion
3/16/10, 3:30 PM
#7

#5 Du har rätt, de anmälningar till JO-ändras aldrig av JO, inte ens när Myndighet anmäler Myndighet. Senast vi märkte av detta var ju när FK JO-anmäldes.

Följer man inte JO;s råd som Myndighet, träder ju andra Tillsynsmyndigheter( tex Länsstyrelsen när det gäller en Kommun,Socialstyrelsen när det gäller Sjukvården osv.) in o vänder sig till Rättsväsendet som sen går vidare med ärendet (beorende av vad för övertramp som gjorts) De har ju också sina egna Jurister.

Tilläggas kan att först när mål hamnat i Länsrätten (vid anmälan av ett myndighetsutövande) så blir domen ett prejudikat. Dvs något alla liknande myndigheter måste försöka följa i sin utövning.

JO däremot, har rätt att viteslägga Myndigheten för felet de ev. gjort, ofta är ju även en andra, tredje, kanske tom fjärde Myndighet inblandad och blir på så sätt även de inblandade i granskningsresultatet, och beroende av detta för sina framtida ageranden. På sätt växer Samhället hela tiden o blir förhoppningsvis bättre.

#6 Tack!Skrattande

Upp till toppen
Annons: