Annons:
Etikett03-onödiga-utgifter
Läst 4885 ggr
Alexej
2/22/10, 11:37 PM

Köper du på avbetalning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste att 68% av tyskarna handlar på avbetalning. Här i Sverige är det nog lika många eller vad tror ni?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Alexej
2/22/10, 11:37 PM
#1

Jag själv har 60 000 kronor i skulder till alla möjliga. Jula, Ikea, Jysk, Media-Markt osv.

Det är ju skönt när man får kredit när man behöver eller vill ha nåt nytt. Men hur bra är det egentligen? Jag tycker det är ofta för lätt att handla på avbetalning. Det gäller ju också att avbetala sedan plus alla aviavgifter, räntor och påminnelseavgifter….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Loveferrets
2/23/10, 1:48 AM
#2

Enligt mig handlar det om att verkligen tänka sig för innan man väljer att ta något på kredit. I vissa fall är det bra att det finns.

Mari
2/23/10, 8:15 PM
#3

jag har inga skulder och planerar inte att köpa något på avbetalning, försöker slippa det så gott det går.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

martdat
2/23/10, 9:30 PM
#4

jag har bilen på avbetalning, var tacksam att det gick smidigt,

ibland avbetalar jag om det är något viktigt, typ när tvättmskinen gick sönder, tycker det är bra att det går, men man ska tänka ett par ggr innan amn gör det,

själv har jag lovat att max en sak på avbetalning åt gången,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
2/23/10, 9:35 PM
#5

Jag fick så otrolig lätt kredit överallt och då kändes det som julafton…Storhandlar på IKEA osv. n del saker var viktiga och bra att ha men lite angrår det hela för nu måste jag snällt avbetala allting.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
2/23/10, 9:38 PM
#6

jag har med handlat på typ ellos å så på avbetalning när jag var som fattigast, hur skulle man annars ordna julklappar, men det var inge skoj att betala den räntan,.,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Maria
2/23/10, 10:14 PM
#7

Vi har alltid gjort så att vi haft EN sak på avbetalning.

Första avbetalningen var en säng. När den var betald så blev det en kamera, därefter en tvättmaskin osv.

Det är bra att kunna ta en avbetalning på något man annars inte har råd att "hosta upp" pengar till men vår regel med en sak i taget tycker jag är ganska braFlört Då hamnar man aldrig i knipa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2/23/10, 11:43 PM
#8

Vi har ju bra löner och har en del sparat, så vi kan betala cash. Det är jag evigt glad för.

Fast…ja..inte huset. SÅ bra tjänar vi inte.  Tungan ute

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gullan402
2/24/10, 12:04 PM
#9

Har inga avbetalningsskulder i nuläget men har haft tidigare. Då har det varit tvättmaskin/ kylskåp etc. En sak i taget och till rimlig avbetalningsplan..

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

elyse
2/24/10, 2:18 PM
#10

Jag kan handla på avbetalning - inte kredit - men har inga skulder.

Alexej
2/24/10, 9:38 PM
#11

39 Just för såna situationer är kreditkort bra, när tex tvättmaskinen pajar. Men risken är sååå stor att man handla för mycket och onödiga saker på kredit.

Kasta nuförtiden alltid Halénskatalger osv innan jag beställer. Och Ikea undviker jag. Men jag var på Jula igår. halva pris på reapriser. Handlade en del födelsedagspresenter - på kort. Obestämd

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
2/24/10, 10:21 PM
#12

Jula  har en del bra saker o billiga är de, så i längden så tjänade du nog på det om du ändå ahdde behövt köpa presenterna,Kyss

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
2/24/10, 11:52 PM
#13

Ja absolut. Fick grejer för 1/4 del nypris.

Här i Skara har de ju Julas Outlett. Och nu hade de 1/2 pris på allting där.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Hawknestgrove
2/25/10, 3:44 PM
#14

Åh Alexej. Tur att jag inte svängde in där då jag var hos dig! Har ju Julakort, men använder det bara på så sätt att jag betalar med en gång och får billigare frakt. Samma sak med ellos och jotex. Annars så har jag ju bara grymma CSN som skuld.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

martdat
2/25/10, 9:29 PM
#15

#13 där hadde det vart farligt att gå in för mig, shit vad skräp jag kunde släpat hem , tycker de är billiga i vanliga fall, får tala om för mig själv att näää,martdat , du behöver faktiskt inte köpa ett tvättställl bara för det är billigt, och du behööver inte en ny jacka bara för det är billigt…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

skrollan
3/2/10, 6:31 PM
#16

Jag har inga och som jag ser nu skulle jag inte ta heller. Men har inte mycket erfarenhet genom mina år eftersom jag inte levt själv så länge. Men har full förståelse för om tv:n kanske går sönder eller typ tvättmaskin, att man måste ta det på avbetalning.

Men annars avråder jag det, har en vän som sitter på avbetalningar på ellos, halens och dem för kläder, det kan inte vara roligt =(

Johanna
3/3/10, 1:04 PM
#17

har ett ikeakort, dock inte handlat ngt på det..

sen köpte jag på avbetalning på mediamarkt när dom hade utan ränta o uppläggningsavgift.., då blir det ju inte dyrare än om man skulle betala det kontant.. (men är lite fattig nu när jag är mammaledig ;) )

Mammzing
3/4/10, 8:44 AM
#18

Klart fastigheten har jag lån på.
Sen bilen har jag på avbetalning.
Hade just då ingen möjlighet att betala 80000 kr för den kontant.
Men inte nåt annat på kort eller så.

Bergspuman
3/4/10, 5:04 PM
#19

Tidigare har jag gjort ett par sådana inköp. T ex när jag rätt nyligen hade flyttat hemifrån. Min första TV blev abis.

Sedan köpte jag dator för en 4 år sen, var ganska fattig då, så jag slantade av den på 2 tillfällen.

Men numera är ekonomin bra och jag kan betala allt jag vill ha kontakt. Inga bostadslån. Ingen bil. Bara studieskulder. Utbildningen köptes också på abis, ha ha ha :-).

[LucyInTheSky]
3/4/10, 11:09 PM
#20

Jag har som regel.. Bara EN sak på avbetalning hela tiden.. Först köpte vi ny säng, den är betald nu. =)

Sen gick datorn sönder och den är betald nästa månad =)

Ja, bilen tog vi på avbetalning oxå men det var privat och ingen ränta alls.. Betalade den på 3 gånger så vi skulle få råd med den..

Annons:
Hawknestgrove
3/7/10, 2:42 PM
#21

Smart tänkt. För det är ju de små summorna ihop som till slut blir övermäktiga. De är så lömska!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

yoanna
3/9/10, 10:24 PM
#22

Tycker att behöver man ta något på avbetalning ( tex en mobil) så känns de som att man egentligen inte har pengar till det? :S

[LucyInTheSky]
3/9/10, 10:32 PM
#23

#22 men om madrassen i sängen ger sig och du inte har pengar och inte vill sova på golvet då tar jag den hellre på avbetalning =)

Och om mobilen är livsviktig i ditt jobb och du verkligen inte kan vara utan den då förlorar du din lilla inkomst du har.. då är det bra med avbetalning.

[LucyInTheSky]
3/9/10, 10:33 PM
#24

Fast med mobilen skulle man ju kunna köpa en för 400kr, inte lyxig men den funkar =)

Men madrass hade jag aldrig köpt begagnat för att få den billigare..

Upp till toppen
Annons: