Annons:
Etikett07-internet
Läst 4183 ggr
Alexej
2010-02-14 01:10

Sverige bäst på att använda IT

Svenskarna är bäst i världen att abvända informationsteknologi, som mobiltelefoner, datorer och nätverk.

Sverige har passerat USA när det gäller IT-användning och Norge kommer på tredje plats.

En stark bidragande orsak är den sk hem-pc-reformen som kom islutet av 1990-talet då svenskarna fick möjligheten att skaffa sig datorer genom sina arbetsgivare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
siberlina
2010-02-14 09:33
#1

det som är  lite synd  är  att   människor   inte längre  pratar   med varandra    fysiskt   utan   genom       datorn   och sms..

elyse
2010-02-14 14:27
#2

Tror att det har att göra med vår bredbandsuppkoppling. En kompis var i USA i höstas och sa att amerikanarna ligger flera år efter när det gäller hastigheten på privatpersonerns surfande.

Alexej
2010-02-14 17:03
#3

#1 Tycker jag också. Allting har blivit väldigt ytligt.Och allt går i dag hur snabbt som helst. Alla är "vän" med alla utan att man känner varandra.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Halvdansken
2010-02-14 19:53
#5

Det har underlättat mycket också. Nu jobbar jag samman med folk i Indien.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Roarkish
2010-02-15 02:42
#6

#2 Det här med bredbandshastighet borde ha väldigt lite tyngd i sammanhanget. I nästan samtliga fall så är är 1mbit uppkoppling MER än tillräckligt för att arbeta. Givetvis inte i alla fall, men i de allra flesta.

I mitt jobb t ex så gör det ingen skillnad om jag har en 1mbit, 24 mbit eller 100mbit uppkoppling. Jag skulle vilja säga att om man har en 100 mbit uppkoppling så är det negativt för arbetet. Jag tror att det laddas ner lite för mycket filmer och spel och liknande på arbetstid. :)

Att se denna utveckling som negativ på något sätt är absurt. Tycker man inte om att prata i mobil eller liknande, så gör det inte. Teknologin leder till investeringar, vinster och arbetstillfällen.

Annons:
elyse
2010-02-15 08:01
#7

#6 Men jag syftade inte på att arbeta utan på just spel eller siter som har en avancerad grafik.

Elshira
2010-02-17 15:58
#8

#6 Jag tror nog du skulle märka skilnad på 1 mbit och 100 mbit på en arbetsplats efter som det då fördelas upp på alla datorer. Sitter ni då 50 pers på 1 mbit så skulle man inte komma någon vart alls i arbetet… :P

Hakuna matata!

Maria
2010-02-20 18:29
#9

OT Sverige toppar också listan på äldre (65+) som har mobiltelefon. Jag tror det var 91% och det är ganska mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mammaru
2010-02-21 11:22
#10

För mig är internet toppen. Jag har eget företag och väljer själv om jag ska jobba hemma eller på mitt kontor. Jag skickar filer eller lägger upp på nätet så att folk kan hämta det.

Jag använder ex Skype för att chatta med min kompanjon då vi är på olika ställen. Då kan man ställa korta frågor ex under ett kundmöte utan att det stör så mycket.

Kontakter som jag får via min blogg eller Facebook spiller rätt så ofta över på mitt liv utanför datorn, så jag får besök av mina nya vänner eller möts av glada miner från Facebookvänner som läst om något jag gjort.

Jag tror att min känsla av ensamhet hade varit större utan internet, då jag jobbar som frilansande konsult.

Alexej
2010-02-22 23:40
#11

Jag tycker också det är otroligt vilka möjligheter man har med internet. Vill jag veta nånting är det bara att googla och man får hur många informationer som helst. Förr satt jag med en lexikon…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: