Annons:
Etikett06-budget-och-kassabok
Läst 4568 ggr
Dakrish
2010-01-06 20:15

Hjälp mig?

Jag sitter och skalar bort onödiga budgetutgifter från räkningarna. Vad tycker ni jag kan ta bort utav det som är kvar?

Hyra 5000kr
CSN 950kr
Trygg Hansa (personförsäkring som jag just nu får ut pengar från) 388kr
Agria (katternas vet. försäkring) 180kr
El 600kr/månad
Folksam 500kr/kvartal
Internet 315kr
Tandläkaravtal 45kr
Hyresgästföreningen 79kr
Mat+hygien+städ för två vuxna+2katter är ca 3000kr

Funderar på att säga upp medlemsskapet i hyresgästföreningen. Elen borde vi kunna dra ner lite mer. Folksam kan jag flytta till månadsvis? Internet går inte att hitta billigare med 30/30Mbit så länge vi bor hos nuvarande hyresvärd. Mat borde jag kanske kanske kunna dra ner till 2500kr.

I övrigt är jag lite lost. Blir så mycket utöver hyran+elen som vi betalar på… Rynkar på näsan

Annons:
Sara
2010-01-06 20:52
#1

Försöka spara in på elen, betala alld du kan på autogiro per månad så det inte blir klumpsummor samt maten är väl, precis som du skriver, det du kan dra in på.

Ev Hyresgästföreningen men det kan vara väldigt bra att vara med i den föreningen, själv har jag sparat 20 000:- på att jag fick hjälp av dem och två andra gånger har jag fått hjälp att vinna över hyresvärden.

Sara

Maria
2010-01-06 23:41
#2

Själv har jag också fått hjälp av hyresgästföreningen så den förhållandevis lilla summan skulle jag inte spara in på.

Jag tycker inte det finns så mycket att ta bort på det som du räknar upp mer än att spara på maten i så fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

zakko
2010-01-07 00:29
#3

INTERNET! det går idag att få bredband för 99kr/månad!!!

Dakrish
2010-01-07 04:00
#4

Vi bor hos ABK, och får bara välja mellan de erbjudanden som ABK har. För 30/30 (upp/ner), så är 320 den näst billigaste (den andra leverantören har vi haft tidigare, och hade bara problem). Om vi måste, så kan vi gå ner till 10/2Mbit för 199kr, men jag hoppas på att inte behöva göra det.

Andra inom stadsnätet, som inte bor hos ABK, kan få 100/10 för 250kr… Skrikandes

Nu har jag suttit hela kvällen och halva natten och pysslat med siffrorna. TROR jag kan få ner hygien och mat till 2000kr, om vi äter mycket mindre och väldigt annorlunda. Kattmaten får jag köpa varannan månad (500kr för 5kg), och sanden går bara på 100kr/mån. Och så får jag köpa rabattkort till bussen separat, och se det som en räkning istället för från matkontot. Samma med de 200kr vi lägger på mobilerna i månaden.

Måste få ner den totala levnadskostnaden till dryga 10 000kr/månad.

karin46
2010-01-07 14:00
#5

Att byta ut glödlampor till lågenergilampor år en bra investering  (IKEA's är bra ca 45:- för 3 pack, dom får full styrka nästan direkt).

Matkontot kan som sagt minskas. Enklast är om du har en frys. Hur mycket maten kostar är förståss lite beroende på var du bor. Jag vet av egen erfarenhet att maten i Stockholm är dyrare än i Värmland. Obestämd Att skriva en inköpslista när du ska handla är effektivt och låt dig inte luras av köp 3 betals för 2. Mat med kort datum säljer flera affärer för ½ priset. Förslag: ost, ägg (klarar sig bra nästan 30 dagar extra), kött och chark kan med fördel frysas (i mindre förpackningar). Och släng inte rester (frys in) och gör någor av dem.

Jag skulle gå ner till 10/2Mbit tills vidare och när ekonomin blir bättre kan du ju alltid höja kapasiteten igen.

Funderar på din kostnad till Folksam, har hört om många som vid försäkringsärenden fått problem.

Lycka till

Maria
2010-01-07 14:02
#6

Kan bara tillägga att vi har alla våra försäkringar i Folksam inklusive katterna och det har aldrig varit något strul faktiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Halvdansken
2010-01-07 16:08
#7

Kan ni inte säga upp ert nätabonnemang helt hos hyresvärden, och skaffa ett mobilt istället. Min mamma har nåt från Tele2 till typ 100:- månaden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mari
2010-01-07 17:17
#8

Lägger ni 200kr/var på mobilerna eller är det 100kr/var?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
2010-01-07 21:50
#9

ja tyvärr, hyresgästförningen, inte mycket men någbot. Och matgen, ja, där har ni mycket att spara in på. internet+ ok dra ner på hastigheten ett tag tills ekonomin är bättre. jag ställer mig frågna, vad är det för försäkring du har i Folksam? där går det att jämföra bolag.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2010-01-07 21:51
#10

Vad du än gör, ta INTE bort tandläkaren! Kul att se dig! KRAM!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

zakko
2010-01-08 00:34
#11

betalar du 950kr/mån till csn??

när jag hade det betalade jag 1.500kr/kvartal dvs man la undan 500r/månad för att ha råd med räkningen när den kom…

zakko
2010-01-08 00:37
#12

#1 jag håller inte med dig..

jag vill hellre har klumpsummor.

hellre 2000kr 1gång/år än 166kr varje månad.

jag har det hellre jobbigt EN månad än VARJE månad.

Hawknestgrove
2010-01-08 00:39
#13

Och el 600 i månaden? det tycker jag verkar mycket om du bor i lägenhet….för du har ju ingen vattenpump eller varmvatten beredare….Eller bil med motorvärmare….det är vad vi har här, då har vi allt detta plus tre stora frysar och jag lagar mycket mat. Och  vi har ändå även värmefläkt på låg värme i skogsmaskin dygnet runt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
zakko
2010-01-08 00:50
#14

hur stort bor du TS?

jag betalade 150kr/månad i el för min etta på 45kvm

år 2005 visserligen ,men…

martdat
2010-01-09 11:56
#15

vad är det för kattmat som kostar 500 för 5 kg, kanske du kan köpa 10 kg säckar i stället, jag ger 620 kr ca för 10 kg RC,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Sovgott
2010-01-11 16:33
#16

#14. Vi betalar 300-400 kr i månaden i el och bor i en etta på 40 kvm.

Det sura är att vi har en väldigt gammal kyl och frys (freon) som står för mer än halva elkostnaden, och som hyresvärden inte vill byta ut. I övrigt har vi endast lågenergilampor och värme och vatten ingår i hyran.

#0. Hur stort bor ni? Skulle ni kunna tänka er att flytta till något mindre för att få ner kostnaderna? Annars får ni försöka handla "smartare", baka eget bröd och göra storkok. De fasta avgifterna är svårt att göra så mycket åt. Ni får nog gå igenom era rörliga utgifter, föra kassabok och kolla exakt vad ni lägger era pengar på.

Sovgott
2010-01-11 16:36
#17

Vad är det förresten ni betalar till Folksam? Är det hemförsäkringen? Ni kan kolla om ni kan få billigare hemförsäkring hos något annat bolag?

siberlina
2010-01-11 21:48
#18

skaffa telefon på bredbandsbolaget, för mig funkar det jätte bra , ca 200kr i månaden

Loveferrets
2010-01-13 06:52
#19

Måste bara fråga, tandläkareavtal, vad e det ? Är det en räkning ni betalar avbetalning på ? (har nämligen aldrig hört de förrut) Jag hoppas dock det är något man kan betala var månad o spara ihop till undersökningar o dyl, det e ju rätt dyrt idag.

Vet inte vad du mer kan dra in på än maten faktiskt. Internet 315 kr e rätt bra ändå då jag betalar 500 spänn var månad. Önskar man hade stadsnät, billigast o fungerar bäst.

Ev folksam om de nu e hemförsäkring, kolla runt på olika bolag för de kan skifta väldigt o se till att ni har avtal oxå.

Mari
2010-01-13 09:28
#20

#19 Jag tror det kanske är sånthär abonnemang, jag har friskvård så det bara kostar en fast summa per år oavsett vad man gör hos tandläkaren (med vissa undantag så klart), iallafall med mitt så kan man välja att betala månadsvis eller hela klumpsumman direkt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Hawknestgrove
2010-01-13 13:58
#21

kolla med din tankläker/folktanvård om du kan få frisktandvårdsavtal. Jag har dfet också, men jag betalar rätt mycket för mitt, men det är det värt. MAn får gräddfil om man tex tappar en plomb elelr känner nåt problem….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Loveferrets
2010-01-13 16:59
#22

Okej tack , de ska jag kolla upp.

Dakrish
2010-01-25 13:58
#23

Oops. Jag har glömt att svara er! Tack för alla tips!

El: Vi har börjat stänga av PCn om natten. Det är en stor (full tower) dator, som drar massor av el, så det borde sänka elräkningen rejält. Jag räknar med minst 200kr mindre i el nu. Jag har dessutom räknat in lite extra, eftersom vi mellan maj och september betalar ungefär 1000kr i el per månad. Vår air conditioner drar en jäkla massa el, men är helt nödvändig för min sambos mående, tyvärr. I år ska jag dock tejpa upp kartong framför vardagsrumsfönstren och balkongfönstren, så inte solen kan värma upp det A/Cn försöker kyla. Trist att sitta i en bunker hela sommaren, men men…

Lågenergilampor ska jag få in! Vi har fyra 15W lampor som står på dygnet runt, och en lågenergi lampa som motsvarar 40W. Byta ut kyl och frys ska jag försöka hitta pengar till, ABK tror jag tar 1000kr för att byta ut dem och det kan vi tjäna igen på lägre elkostnad rätt snabbt.

Jag har också börjat använda varmluftsugnen i micron istället för att värma hela stora ugnen. Det tror jag sparar in lite extra.

Lägenheten: Vi bor på 79kvm. Att flytta till mindre lönar sig inte då vi får bostadstillägg som bara minskar när hyran minskar. Dvs, vi tjänar inte något på det hela.

Tandis: Jupp, det är frisktandvårdsavtal som jag har. Tycker det är en av världens bästa uppfinningar… ;)

Folksam: Det är hemförsäkring, olyckfall, rätt och drulle.

CSN: Det är sambons två lån som vi betalar på. Det ena lånet försvinner nu snart, tack och lov. Så då ska jag försöka betala samma summa på det andra lånet, tills det är borta. Antagligen så har vi då betalat av lånen tills jag läst färdigt på högskolan, så vi börjar betala på mina. Suck. Jag borde nog skicka in papper på låg inkomst till CSN, dock. Han tjänar ju bara drygt 100 000kr per år, så månadskostanden kanske kan tas ner lite. Å andra sidan gör ju det att lånen tar längre tid att betala bort…

Mobilerna: Det är 100kr per telefon, ungefär. Vissa månade behöver jag inte fylla hans, och då blir det ibland 200 på min. Jag kikade på andra kontantkort och abonemang, men det lönar sig inte för oss. Hur mycket jag än vill ha en ny telefon (min är nu snart fem år gammal och batteriet börjar ge upp), så får det vara till nästa år.

Mat: Jag har börjat föra kontobok och handla enligt reklambladen. Det känns bra. Kött äter inte jag, och sambons köttvaror är basmat: köttbullar, prinskorv, falukorv och hamburgare. Alla är utmärkta frysvaror, och mina bönor håller ju evigheter.

Rester har vi aldrig, då vi bara lagar vad man äter upp på en gång.

I år ska jag försöka få tag i en odlingslott så jag kan odla potatis, morötter, broccoli, blomkål, spenat, bönor och ärtor. Det kommer löna sig ordentligt, anser jag, eftersom jag kan frysa/förvara alltihopa och slipper köpa.

Katterna: Köpte precis mat för fyra månader, för 680kr. Det är James Wellbeloved jag ger dem, plus lite laxolja (250kr för 3 månader) och en påse blötmat ungefär varannan dag, så 7kg kissen får i sig lite mer vatten. Bortskämda älskade kissar.Kyss Den lilla kissen är tyvärr sjuk, men med försäkringen så känns det som om hennes tarminflamation är "ingen kostnad alls".

Hawknestgrove
2010-01-25 20:47
#24

Ja du ser…..Synd det där med ac:n….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Elshira
2010-01-26 11:16
#25

Vi ger våra katter Kattarina kattmat och kostar på granngården 250 kr för 15 kg. Här hemma föredrar det detta torrfoder framför burkmat tom. ^^

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: