Annons:
Etikett06-budget-och-kassabok
Läst 6985 ggr
Mari
2010-01-13 09:30

Varför månadsbetala?

Har läst flera inlägg här där flertalet rekomenderar att man delar upp allt så man betalar en liten summa varje månad istället för hela klumpsumman en gång varje år eller liknande.

Varför är detta så bra? Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Maria
2010-01-13 13:04
#1

Själv föredrar jag att ha en jämn ekonomi och det tror jag att många gör. Då är ju månadsbetalningar att föredra.

Jag tycker inte om att ha en månad med en topp med räkningar och svårt att få ihop det utan som sagt hellre en jämn ekonomi.

Det är också lättare att föra en form av budget då när ekonomin ser likadan ut varje månad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hawknestgrove
2010-01-13 13:59
#2

Om det inte kostar extra, så är det bra, tycker jag. MEn om de lurar på en en massa dyra extrakostnader för det, så är det dåligt

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Maria
2010-01-13 14:02
#3

#2 Jo, det är ju en annan sak förstås…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fotokrafs
2010-01-13 14:21
#4

Jag tycker att det funkar att betala klumpvis, man kan ju se till att öronmärka pengar varje månad som skall gå till klumpsummorna och därmed få en jämn ekonomi.

Maria
2010-01-13 14:23
#5

#4 Jo, men då blir ju resultatet detsamma. Det spelar ingen roll hur man gör.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fotokrafs
2010-01-13 14:27
#6

Mmm..  bara det att man får sitta med miniräknare/kalkyl först så man vet hur mycket som skall öronmärkas. Så jag ser ju en fördel med månadsbetalning när det går om det inte blir extra avgifter förstås.

Annons:
elyse
2010-01-14 19:46
#7

Om man inte har så mycket att röra sig med svider det att betala t.ex. 3-4000 till CSN istället för att låta några hundra dras av varje månad.

Hawknestgrove
2010-01-14 23:07
#8

ja, jag har också börjat dra mitt CSN månadsvis….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mari
2010-01-14 23:36
#9

Tack för alla svar.

Är det lätt att se om man får dolda kostnader vid månadsbetalning? Eller är det något som knappt står med eller man får veta?

Har knappt nå räkningar ännu och de jag har betalar jag direkt eller en gång per år (bilen) så det är därför jag ställer så dumma frågor Flört

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

elyse
2010-01-15 22:07
#10

#9 Har man autogiro så får man papper från banken om vad som dras. Har man internetbank (tillgång till sitt konto via internet) är det enkelt att se hur det ser ut med kostnaderna. Jag har inte så mycket pengar ännu, så jag ser ju direkt vad som går åt. Det får justeras med tiden.

Elshira
2010-01-25 00:50
#11

Jag föredrar att köpa det mesta på avbetalning såvida det inte kostar extra eller att jag tom tjänar på det.

Som telefoner t.ex. De jag har köpt så har jag tjänat runt 1000-lappen mot att jag skulle köpt den direkt i butik för en klumpsumma. Abonemanget behöver jag i vilket fall som =)

Och efter som jag dessutom är en dålig sparare så har jag hellre på avbetalning då man måste betala in varje månad, annars är det lätt att man tjuvar några kronor från sparkassan…

Hakuna matata!

guraknugen
2010-01-25 19:24
#12

Ofta när man månadsbetalar kostar det lite mer per år än vid årsbetalning. Det kan man ofta komma runt med autogiro, men personligen gillar jag inte autogiro. Jag vet inte om det ändrats på senare tid, men min invändning mot autogiro från början har varit att jag har svårare att ha kontroll på mina pengar.

När jag loggar in på bankens hemsida och tittar hur mycket som kommer att dras från kontot denna månad, så är ju inte autogiroposterna med över huvud taget. Det är då lätt att man lurar sig och tänker att ”denna månad har jag råd med det och det”, men rätt vad det är så dras lite autogiropengar och har man då nyttjat det man trott att man har över så räcker ju inte pengarna till övriga räkningar…

E-faktura gillar jag däremot. De läggs ju upp bland övriga uppdrag, och då ser jag ju direkt hur mycket pengar som kommer att dras.

Så istället för att använda autogiro (alla företag har inte E-faktura) så skramlar vi istället ihop pengarna på ett särskilt konto, så där lagom varje månad, och när räkningen till sist kommer, en gång per år, så finns pengarna på det kontot och det märks därmed inte på lönekontot, som i vårt fall är det konto som pengar dras från när vi handlar i de flesta fall.

Det är ju inte så att man får mer pengar eller så, men det är lättare att ha kontroll över dem, vilket i och för sig kan innebära att man får mer pengar över, i och med att risken för överkonsumtion minskar.

Hawknestgrove
2010-01-31 16:51
#13

ja, jag frågar alltid om det blir extra avgifter, om jag delar upp. Om det rör sig om småsummor, ok då tar jag det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
elize-l
2010-01-31 17:21
#14

Den som har skulder och därmed indrivning av kronofogde kan dock inte spara pengar till kommande räkningar eftersom dom då riskerar att fogden går in och tar dom oxå =(

jossan84
2010-05-17 14:18
#15

Jag skulle andrig någonsin köpa något på avbetalning. Har aldrig köpt något på avbetalning eller använd kreditkort. Jo, jag hade ett kreditkort i en månad för att banken sa att det var såå bra. Det var skit, sade upp det månaden efter. Handlar inte för pengar jag inte har. Nu är jag ju visserligen ensam, inga barn eller så, men jag är student och har inkomst efter skatt på ca 6500 kr (tar inte CSN-lån, hatar lån). 3300 av dem går till hyran.

Är det någor dyrt man vill köpa så får man gott vänta tills man ha råd :)

Mari
2010-05-17 14:20
#16

#15 sådär spekulerar jag med :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: