Annons:
Etikett06-budget-och-kassabok
Läst 6514 ggr
pipiz
12/25/09, 8:51 PM

pengar KVAR i januari?

hej,

satt precis med budgeten för januaris pengar (de man får i januari) och komstaterade att efter att räkningar och sparande är gjort kommer jag ha 1.600kr kvar att använda till mat och övrigt. vi har SEPARAT ekonomi sambon och jag så var och en sköter alltså sitt,och dessa 1.600kr ska jag alltså köpa mat til OSS för och andra saker vi/jag behöver/ vill ha.

har du räknat ut din budget än? hur mycket kommer du ha kvar?

Annons:
Halvdansken
12/25/09, 10:07 PM
#1

Om ni har separat ekonomi, varför ska du då betala sambons mat?

Vi har lika mycket pengar som vanligt, eftersom julen för oss inte är dyrare än en vanlig helg.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anders 50
12/25/09, 10:17 PM
#2

Gör ingen budget, tar ut det som behövs. Vi har inte SEPARAT ekonomi.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

elyse
12/25/09, 10:48 PM
#3

Jag brukar lägga undan 1500 kr som går till mat åt mig och sambon. Det brukar gå bra. Handlar mycket av lågprismärkena på Konsum och ICA.

pipiz
12/25/09, 11:36 PM
#4

#1 nej jag betalar inte sambons mat, eftersom vi har separat ekonomi,så har vi varsin "mat och övrigt" pott.

men jag betalar ju handlingar till OSS med min mat och övrigtpott och han betalar ju oxåmat till osss från sin mat och övrigtpott.

vi brukar betala handlingarna varannan gång.

pipiz
12/25/09, 11:37 PM
#5

#2 varför gör du ingen budget?

Anders 50
12/26/09, 9:42 AM
#6

#5 Det går lika bra utan.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Halvdansken
12/26/09, 12:33 PM
#7

Du skriver ju faktiskt "och dessa 1.600kr ska jag alltså köpa mat til OSS för och andra saker vi/jag behöver/ vill ha."

Vad är en handling? Inköp?

Vi har heller inte nån budget.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jenahbella
12/26/09, 1:50 PM
#8

jag gör ingen budget heller , har runt 5000 kvar på kontot efter räkningar och julklapps köp å de ska väl gå till mat å nöjen å så om jag ska lägga undan nåt till sparkontot.

Maria
12/26/09, 7:09 PM
#9

Jag och min man har t.om gemensamt lönekonto.

Eftersom vi lever tillsammans så är det enklast att dela allting (tycker vi)

Numera tillhör vi de lyckligt lottade som får ekonomin att gå ihop med lite marginal varje månad men så har det definitivt inte alltid varit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pipiz
12/26/09, 7:33 PM
#10

#9 skönt att ni får det att gå ihop varje månad..

så du har inget eget sparkonto? vad händer om /när ni delar på er?

Maria
12/26/09, 7:40 PM
#11

#10 Jag tänker faktiskt inte ens i de banorna med att ha ett eget sparkonto. Vi delar ju på allt annat så att dela på pengarna känns lika självklart. Vi har varit ihop i 30 år och visst, det finns ingen garanti för något i livet men då får jag lösa det när det väl händer.

Det är ju inte så att min man försörjer mig. Jag har ett eget arbete.

Förresten så har jag försörjt honom i perioder i livet och tvärtom men för det mesta har vi båda haft jobb.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pipiz
12/26/09, 10:23 PM
#12

#11 jo,men även om ni varit ihop i 30år så kan saker och ting hända. so OM han skulle hitta en anan och slänga ut dig,då står du på bar backe? lite nyfiken på HUR du hade tänkt lösa det den dagen det väl händer,för det är tyvärr SÄLLAN att man är sams och kan resonera som två vuxna när man väl delar på sig.

ja och det är ju ÄNNU mer skrämmande tycker jag att DU HAR ett jobb,och ÄNDÅ inget eget sparkonto? hur tänker man då??

Maria
12/26/09, 10:47 PM
#13

#12 Precis som jag skrev så vet man ju inte vad som kan hända. Det är jag medveten om.

VI har ett sparkonto men som jag skrivit innan så delar VI även på detta.

Vi har även ett hus som förmodligen skulle gå till försäljning om vi skilde oss där vi båda står som ägare så NEJ jag är inte det minsta orolig.

Är man dessutom gift så finns det en del juridiska trygghetsfaktorer också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Halvdansken
12/26/09, 11:01 PM
#14

Du, pipiz, har man klarat sig samman i 30 år så ska det mycket till för att man ska bryta upp. Tror nog att bumbelboo är väldigt medveten om styrkan i sitt förhållande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

pipiz
12/27/09, 2:48 AM
#15

#14 nej,det krävs inte mycket oavsett hur länge man varit ihop…tyvärr…

Maria
12/27/09, 7:40 AM
#16

#15 Jag vet inte vad du har för erfarenheter men lever jag i ett förhållande och skaffar mig ett eget kapital vid sidan om, ifall han skulle sticka, så innebär det (enligt mina värderingar) att jag inte litar på min partner till 100%.

Så vill inte jag leva.

Detta är ju lite OT men det är intressant hur olika vi alla verkar se på det här med delad ekonomi.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
12/27/09, 12:57 PM
#17

Vi har ett gemensamt konto där alla räkningar och lån betalas från. Vi sätter in lika mycket där varje månad. Resten är "våra egna". Men eftersom vi är gifta, så är ju i praktiken alla pengar gemensamma, så det är liksom mest på pappert som vi har "dina och mina pengar".

Vi sparar också till pensionen varje månad. Lika mycket. Enkelt när man har precis samma lön! (Vi jobbar i samma firma och ligger på samma lönesteg).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mitralis
12/28/09, 4:20 PM
#18

Jag och min sambo löser det som Halvdansken och det funkar fint, vi betalar även mat med det kontot.
Vi har inte heller någon budget, men efter några år så går det mesta på rutin och erfarenhet och då behövs inte någon budgetGlad



TjockaBerta
12/30/09, 9:27 PM
#19

Det var lugnt tills igår. Jag hade bra koll tyckte jag till jag kom på att jag glömt barnens tågkort. 3020,- och där sprack budgeten!

>>>Malum domesticum<<<

Fagerljung
1/1/10, 8:22 PM
#20

Går back denna månaden :( Längtar tills den 25:e…

Annons:
Gullan402
1/2/10, 4:46 PM
#21

Väntar också till lön, då mkt pengar gått till bensin för att ta sig till jobbet och olika barnvakter i december då jag hade turen att jobba en del. Sen var det ju julklappar osv som kostade en del samt en del annat extra.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Johanna
1/4/10, 11:55 AM
#22

hade sjukt mkt räkningar nu….

o sen ska jag o Isa börjar på simskola…. 1400kr kostar den… men vi klarar oss.. :-)

jag längtar inte så mkt till "lön" längre…. hahha… mammapengen är så snål ändå… ;)

Dakrish
1/6/10, 8:25 PM
#23

Det beror på om jag har inkomst eller inte denna månad. Så vi går antingen back 4500kr eller +3800kr.

Obestämd Skulle gärna vilja veta vilket…

zakko
1/7/10, 7:55 PM
#24

Jag ska göra om min budget idag…får se hur det blir…

fotokrafs
1/8/10, 4:09 PM
#25

Vi har knappt 3700 kr kvar från förra lönen. Av dem kommer nog 600-800 kr läggas på mat och kanske 200 kr på läkemedel, så det känns lugnt. Peppar peppar..

marinelady
2/28/10, 10:32 PM
#26

Jag har 4080 kr kvar efter jag har betalat januaris fakturor som student, av dom var tanken att jag skulle spara undan 2000 kr, men insåg att man behöver ha kläder utan hål och busskort för resor, sen vart det ute kväll och liite dyrare mat med vänner för att fira en speciell sak..så jag kommer troligen stoppa undan 1500 kr denna månad. Vilket fortfarande känns som mycket som student :) med fullt lån och bidrag.

Jag har alltid ångest över ekonomin men börjar lära mig, min största post är mat i budgeten, jag älskar bra och god mat med mycket färska grönsaker. Inte billigt..

Bergspuman
3/4/10, 5:12 PM
#27

Numera, som singelboende, är det en lättnad att slippa tjafsa med ekonomi med någon. Jag får ha alla mina pengar ifred.

Vi hade delad ekonomi jag och exmaken. Bägge ville ha det så. Vi partade såklart på gemensamma räkningar, men ibland tog han hand om betalningarna och han fick min del av det hela från mig. Eller så gjorde vi tvärtom.

Jag tror att det här gjorde att vår skilsmässa blev extremt lättskött.

Det enda vi ägde gemensamt var lägenheten. Vi gjorde en sämjedelning av möbler och lösöre. Några finansiella tillgångar fanns inte.

Själv skulle jag aldrig vilja ha gemensamt konto med någon. Värnar om min och min partners ekonomiska självständighet. För mig betyder inte uttrycket "slå sina påsar ihop" att man partar på EN ENDA stor påse… utan att man använder BÄGGES påsar för bägges goda.

Visst står jag för en del mat och sånt till särbon eftersom vi alltid är hos mig, men han ger mig pengar då och då för att bidra.

Men januari har inte varit något problem… Julen blev inte så dyr eftersom det var mycket få julklappar som köptes.

Annons:
[Sephrenia]
3/7/10, 3:23 PM
#28

Vi har gemensam ekonomi och hade 2000 kr kvar trots att vi tyckte vi banne mig hade slösat :S

Upp till toppen
Annons: