Annons:
Etikett16-arbete-och-eller-sjukdom
Läst 11290 ggr
Zynell
12/26/09, 6:08 PM

Arbeta hemifrån.

Jag  tänkte höra om ni känner till något bra och seriöst sätt att försörja sig på genom att arbeta hemifrån?

Jag pluggar idag och behöver en extra slant för att klara av vardagen utan några magsår. Att söka arbete ute är nästan ingen ide för mig pga en ryggskada som handikappar mig. Ingen lär anställa någon som måste ligga ned var och varannan timme. Samtidigt anses jag vara för frisk för sjukersättning. Skulle behöva lite tips och råd om hur man borde göra för att kunna arbeta hemifrån.

tacksam för svar.

Annons:
Halvdansken
12/26/09, 8:29 PM
#1

IT-grunkor.

Designa hemsidor, programmering, test osv. Allt där firman tillåter att du kopplar upp dig hemmifrån, alternativt kan jobba "unplugged".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
12/26/09, 8:54 PM
#2

Viss form av telefonförsäljning kan väl ske hemifrån också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Stephanie
12/28/09, 11:49 AM
#3

#2 Eller marknadsundersökningar om man inte vill sälja saker Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

mammaru
12/28/09, 11:00 PM
#4

Det blir fel om du ställer frågan utifrån perspektivet vad man kan göra - då kan du att få tusen olika svar.

Du måste börja hos dig själv. Vad tycker du om att göra? Vad känner du dig nöjd och stolt över? Vad kan du inte låta bli att göra? Det är någonstans i de svaren som du antagligen kan hitta ett spår som leder vidare till vad du skulle kunna jobba med.

Sen måste det här spåret leda vidare till något som man kan utföra hemifrån.

Jag har också valt att arbete hemifrån pga sjukdom. De första åren var jag förlagsredaktör, sedan marknadskonsult och nu mår jag bättre och har kontor både hemma och på annan plats. Jag var som allra sjukast när jag startade mitt företag och ibland fattar jag inte att det gick. Men, det gjorde det.

Zynell
12/28/09, 11:48 PM
#5

#4 För mig skulle det absolut fungera bäst att arbeta hemifrån pga min ryggskada. Jag studerar vid sthlms universitet idag och inom några år hoppas jag ha en masterexamen i svenska samt en kandidat i historia. Innan mina studier arbetade jag som egen företagare. Jag drev en hudvårdssalong, men efter att ryggen gav upp blev jag tvungen att lägga ned företaget. Det finns dock forfarande kvar, passivt.

Jag blev glad när jag läste att du arbetat som förlagsredaktör eftersom jag satsar på det. Till en början vill jag nog arbeta som korrekturläsare (hemifrån). Får se hur det blir.

Berätta gärna hur det fungerade för dig som förlagsredaktör? :) Vilken utbildning hade du för att arbeta med det?

Jag funderar på att söka extra jobb som korrekturläsare. Funderar på att vända mig till olika tidningar till en början, men vet inte om den utbildning jag har idag räcker. Jag ska börja studera svenska först nu till våren. (Jag har skrivit böcker sedan lågstadiet samt att jag gick författarutbildning för ca 10 år sedan.) Antagligen kommer det inte gå så bra, men jag har inte något annat val. Måste hitta en extra anställning för det är svårt att få saker att gå runt på bara csn. Ännu svårare är det när ryggen inte tillåter mycket mer än det jag redan gör idag.

[Hukanson]
12/29/09, 12:35 AM
#6

Äntligen en relevant och angelägen frågeställning tycker jag . Det finns ju en del möjligheter och speciellt när man kämpar för att få det att gå ihop varje månad kan man behöva få veta att det finns hopp . Jag har hittat mycke därute som är intressant och här kan jag tipsa om en del förtjänstmöjligheter :

"Reklamklubb"

Jobba hemifrån

Lycka till ! och om detta inte skulle räcka så finns det fler tips på Hukansons blogg .

Guld i mun

Annons:
[Hukanson]
12/29/09, 7:53 AM
#7

Ännu en kul och lönsam hobbyverksamhet :

4:50 kronor per köpare

mammaru
12/29/09, 9:54 AM
#8

Tänk på att det brukar ta cirka tre år för ett företag att få snurr så pass att det går ihop sig och kanske fem år för att det ska gå bra. Så kan du få jobb som korrekturläsare har du i alla fall en hyfsat säker inkomst.

Jag hade ingen speciell utbildning just för att vara förlagsredaktör, men det var ju vi själva som startade förlagsverksamheten, så… Däremot är jag utbildad inom marknadskommunikation och marknadsföring.

Zynell
12/29/09, 1:07 PM
#9

#8 Vet du kanske hur mycket man kan tjäna som korrekturläsare?

Jag drev min hudvårdssalong i två år innan jag blev tvungen att lägga ned pga ryggen. Om jag väljer att starta upp företaget igen då blir det antagligen som frilansande korrekturläsare, såvida jag inte får en anställning någonstans, vilket jag helst föredrar. :P

mammaru
12/29/09, 8:28 PM
#10

Jag har absolut ingen koll på vad korrekturläsare har för timarvode. Tyvärr. Ibland kan man hitta sån information på nätet - fast, om du ändå ska vara anställd så är det ju enklast att fråga något förlag.

Det är faktiskt en väldigt bra idé att ringa ett förlag! Kolla på nätet så att du ringer en viss person, inte bara till växeln. Sen ringer du och ber att få ställa frågor om hur det går till på förlaget, undrar om de kan hjälpa dig därför att du är intresserad av bokproduktion, förlagsverksamhet etc och tror att du skulle kunna göra nytta i den branschen, men är lite osäker på hur du ska gå till väga.

Pressa INTE den här personen på ett jobb, utan målet är att få till en diskussion, att få råd att göra personen delaktig i din ansträngning för att hitta ett lämpligt jobb.

[Hukanson]
12/29/09, 8:52 PM
#11

Korrekturläsare låter som en skön syssla om man gillar att läsa och rätta till stavfel .

Men tänk efter - hur använder du tiden ? Varför inte utveckla ett internet engagemang som du kan ha med dig dygnet runt vart du än är i världen ? Skaffa kontakter som betalar dig för att fylla i marknadsförings undersökningar , äta på resturang , läsa emails , skriva emails , clicka på länkar eller marknadsföra din egen websajt i olika reklam sammanhang . Surveys kan ske på telefon , enskilt eller grupp också för bra betalt . Man kan även få betalt för att titta på videofilmer . Det finns jättemånga företag runt om i världen som behöver folk till hjälp för att utveckla sin marknadskontakt .

Betalda marknads undersökningar

[Hukanson]
12/29/09, 9:12 PM
#12

Lika bra att hålla stilen och slänga in ett bonuserbjudande också .

Har inte provat det själv men det verkar helt svenskt , seriöst och lagligt , lagom alltså . Se själva och kolla ut det ordentligt , du blir inte av med någon slant förrns du trycker sista länken .

Tjäna pengar 1-2-3

TjockaBerta
12/30/09, 9:16 PM
#13

#0

Du får ursäkta mig men dina svenska är rätt dålig. Master i svenska? korrekturläsning? Du måste nog läsa på ordentligt för att klara något sådan arbete. Men du har ju tiden framför dig.

Varför inte översättare på TV. Det verkar ju inte kräva så mycket.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Zynell
12/30/09, 9:36 PM
#14

#13 Jag undrar lite hur du tänker eftersom du gör en bedömning på ett inlägg i ett forum och baserar min kunskap i svenska på det. Du vet inte mer om mig än det jag nämnt här, vilket är enormt lite och den mängden information ger dig inte rätt att påstå att min svenska är dålig.

TjockaBerta
12/30/09, 9:44 PM
#15

De många felen i dina inlägg ligger till grund för min bedömning av din svenska.

>>>Malum domesticum<<<

Zynell
12/30/09, 9:49 PM
#16

#15 Jag  tillbringar inte flera minuter på att korrekturläsa mina inlägg på ett forum.

TjockaBerta
12/30/09, 10:04 PM
#17

Det ska inte behövas men du kanske ska göra det nu i börja i alla fall.

P.S. kolla prepositionerna i senaste inlägget.

>>>Malum domesticum<<<

Stephanie
12/30/09, 10:06 PM
#18

#13 Jag undrar också hur du kan skapa dig en uppfattning om hennes svenska efter några inlägg på ett forum. Obestämd Vet många som inte bryr sig när de slinter på en tangent, eller råkar särskriva ett ord. Huvudsaken är väl ändå att man vet vad som är rätt?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

TjockaBerta
12/30/09, 10:08 PM
#19

Allvarligt. Du måste förstå att dina svenskakunskaper inte räcker till för de arbeten du funderar på. Någon måste säga detta till dig annars blir det lite som Idol. "-Jo, jag kan visst sjunga" '

Nej! Idag duger inte din svenska till de jobb som du tänkt dig. Se inte detta som något negativt, se det som en uppmaning att studera vidare.

>>>Malum domesticum<<<

Stephanie
12/30/09, 10:09 PM
#20

#19 Allvarligt själv - hur kan du bedöma hennes svenskakunskaper från några foruminlägg!? Känner du henne även utanför forumet? Gör du det inte är du bara tragisk som skriver sådant till folk du inte känner… Obestämd

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
TjockaBerta
12/30/09, 10:12 PM
#21

OM hon nu kan skriva rätt varför gör hon inte det då?

>>>Malum domesticum<<<

Stephanie
12/30/09, 10:17 PM
#22

#21 Ja, säg det Glad Det är många som skriver talspråk trots att de kan bättre. Jag själv gör det ofta till exempel.

Att se min lärare (lärare i svenska på gymnasiet) skriva till sina vänner på Facebook är nästan skrattretande - jag kan knappt ens förstå vad det är han skriver för att han använder så pass många slangord, förkortningar, gör slarvfel och så vidare. Men som lärare är han helt suverän och har stenkoll på grammatik. Så att döma ut honom för sitt språk på internet hade varit riktigt korkat.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zynell
12/30/09, 10:24 PM
#23

Tack Stephanie! TjockaBerta känner mig inte.

#19 När du har läst ett arbete jag har lagt ned mycket tid på, då har du rätt att säga att min svenska är dålig eller inte. Det är fult att göra en så stor bedömning utifrån foruminlägg.

Btw, jag är medveten om att jag har svårigheter med vissa saker, men ingen är perfekt. Jag arbetar hela tiden med att förbättra min kunskap.

mammaru
12/30/09, 10:25 PM
#24

Tjocka Berta: skärp dig!

Man kan ha ett språk när man skriver på debattforum och ett annat när man är mer seriös eller arbetar.

Din kritik är taskig. Jag ser massor av exempel på folk som har verkligt dåligt språk, men Nellieclind hör knappast till dessa.

mammaru
12/30/09, 10:27 PM
#25

Tjocka Berta: skärp dig!

Man kan ha ett språk när man skriver på debattforum och ett annat när man är mer seriös eller arbetar.

Din kritik är taskig. Jag ser massor av exempel på folk som har verkligt dåligt språk, men Nellieclind hör knappast till dessa.

mammaru
12/30/09, 10:28 PM
#26

Och nu blev det TVÅ kommentarer? Sorry…Förvånad

Sara
12/30/09, 10:52 PM
#27

Jag tycker inte riktigt det känns seriöst att få betala för att tjäna pengar.

Sara

Annons:
Stephanie
12/30/09, 11:03 PM
#28

#27 Syftar du på Hukansons länkar? Håller med om att det känns oseriöst att man ska betala för att tjäna pengar…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Sara
12/30/09, 11:24 PM
#29

# 28 Ja bland annat. Känns mer som om det är de som lägger ut dessa hemsidor som ska tjäna pengar på oss. Sen att det är utomlands känns ännu mer osäkert.

Sara

TjockaBerta
12/31/09, 12:06 AM
#30

#22

Det är inte frågan om talspråk. Hon behandlar språket felaktigt.

#23

Visa mig på ett sådat arbete.

# 24

Jo men de som du säger har verkligt taskigt språk siktar inte mot att bli korrekturläsare. oftast inser de sina brister.

>>>Malum domesticum<<<

Zynell
12/31/09, 12:21 AM
#31

#30 Jag tycker att du kan börja kritisera mig EFTER att jag har avslutat min examen om några år. Just nu kritiserar du mig som om jag vore en expert som fått allt om bakfoten. Just nu är jag endast en student som börjar sina svenskastudier nu till våren.

Vilken utbildning har du om jag får fråga?

Stephanie
12/31/09, 12:27 AM
#32

#30 Men lägg ner nu! Skrikandes Vem är du att kritisera hennes val av yrke? Och varför skulle hon skicka dig ett renskrivet arbete, bara för att bli "godkänd" av dig?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

TjockaBerta
12/31/09, 12:40 AM
#33

#31

Nej det gör jag verkligen inte.

"Du får ursäkta mig men dina svenska är rätt dålig. Master i svenska? korrekturläsning? Du måste nog läsa på ordentligt för att klara något sådan arbete. Men du har ju tiden framför dig".

Mitt tidigare inlägg visar ju helt klart på att jag hoppas att du kommer att förbättra din svenska med tanke på ditt karriärsval. Jag hoppas verkligen att du efter att ha läst på universitet ska ha bättre kunskaper i det svenska språket. Både i tal och i skrift.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
12/31/09, 12:49 AM
#34

#32

Jag kritiserar inte hennes val av arbete. Jag säger bara att det krävs mycket arbete från hennes sida för att komma upp till godkänd nivå.

Jag har ingen tanke på att "godkänna" någons arbete. Om svenskan är så bra som trådskaparen hävdar vore det roligt att se ett exempel på det till skillnad från de inlägg jag har läst här.

Hon skriver ju själv (och även du) om hur olika språket kan vara i olika situationer. Det har jag ingen erfarenhet av själv.  Så det vore roligt att se ett exempel på det.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Zynell
12/31/09, 12:54 AM
#35

#34 "Jag säger bara att det krävs mycket arbete från hennes sida för att komma upp till godkänd nivå."

Det vet du inget om.

TjockaBerta
12/31/09, 12:55 AM
#36

Oooops, det var därför det var så känslig. Du har ju inte svenska som modersmål.

Det gör ju ingenting men varför kan man inte erkänna att språket inte är perfekt.

Det skulle jag göra om jag flyttade utomlands.

>>>Malum domesticum<<<

Stephanie
12/31/09, 12:58 AM
#37

#34 Om du inte kritiserar hennes val av arbete, vad är det då du gör? Du säger att det krävs mycket av henne för att nå upp till "godkänd" nivå. Alltså har du inte "godkänt" henne, vilket inte alls är din uppgift för övrigt. Och vad du sedan har bedömt utifrån är ju bara skrattretande? Egentligen kan du ju inte säga någonting alls om hennes nivå, eller hur långt ifrån hon är att klara av den typ av arbete.

Sedan angående språk i olika situationer - vad menar du med att du inte har någon erfarenhet själv? Om du inte visste det så finns det många sätt att hantera vårat svenska språk på Flört Som jag säger, talspråk och skriftspråk är två skilda saker. Att på forum skriva slarvigt är ingen nyhet, på samma sätt som att man inte bryr sig om att använda korrekt svenska när man umgås med nära vänner. Formellt och informellt du vet… Exempel på detta finns överallt här på iFokus, det är bara att läsa inlägg Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zynell
12/31/09, 1:07 AM
#38

#36 Om du läser mina övre inlägg så skrev jag:

Btw, jag är medveten om att jag har svårigheter med vissa saker, men ingen är perfekt. Jag arbetar hela tiden med att förbättra min kunskap. 

Jag skrev även:

Just nu är jag endast en student som börjar sina svenskastudier nu till våren.

Med andra ord, jag döljer inte att mitt språk inte är perfekt.

För någon som mig, med annat modersmål, är allting mycket svårare än för en "infödd" svensk som har språket i märgen. Jag måste hela tiden tänka om då ordföljder osv är helt olika på svenska och mitt modersmål. Framför allt när jag tänker på polska och skriver på svenska.

Så jag tycker att du ska tänka dig för innan du dömmer mig.

Btw, tack för dina förhoppningar om att jag ska lyckas med min studier. Det är mitt mål. :)

Halvdansken
12/31/09, 1:52 AM
#39

#34. "Hon skriver ju själv (och även du) om hur olika språket kan vara i olika situationer. Det har jag ingen erfarenhet av själv."

Uttrycker du dig på samma sätt om du skriver ett mail till chefen, eller en rapport på jobb, som du gär om du sms:ar till en kompis?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anders 50
12/31/09, 2:28 PM
#40

Intressant det här!  Jag tänker inte på hur folk skriver här, men nu blev jag intresserad!

#36 TjockaBerta:

Kan du inte skriva om ett av Nellieclind:s inlägg som du tyckte det fanns fel i, så jag kan jämföra och se hur det egentligen ska skrivas?

Tackar på förhand!  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Sara
12/31/09, 3:25 PM
#41

Personligen tycker jag att det blir mer och mer vanligt att folk skriver talspråk. Mig personligen spelar det ingen som helst roll om jag läser en bok i talspråk, ofta kan den kännas lättare att läsa då.

Angående text till filmer osv så är det ganska självklart att det är talspråk som skrivs. Det är ju orden personen säger som ska skrivas/översättas och då låter det ofta bättre med talspråk än med skriftspråk som kan kännas stelt i sammanhanget.

Sara

Annons:
fotokrafs
12/31/09, 4:06 PM
#42

Korrekturläsare behövs det fler av, om inte fler så bättre Tungan ute

Jag tycker att man ofta ser fel, nyss till exempel kollade jag i min körbok och läste hur man skulle placera händerna på ratten: "tjugo i fyra", "kvart i nio" eller "tio i tio".

Och hur ofta ser man inte felöversättningar på tv:n? Ibland på grund av missuppfattningar och då kan det bli rätt komiskt. Antar att man inte korrekturläser översättningarna. Exempel från Vänner

Halvdansken
12/31/09, 4:23 PM
#43

Det är inte talspråk som skrivs i översättningarna på TV.

Skrivet talspråk är en typ av fonetisk uttryckssätt och det är skitjobbigt att läsa. Och  - vilken dialekt skulle du välja? Saker låter inte likadant på skånska och stockholmska.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sara
12/31/09, 4:35 PM
#44

# 43 Kanske blandar jag ihop det.

Sara

Hawknestgrove
1/1/10, 12:20 AM
#45

men snälla folk,, den här tråden handlade inte om detta. håll er till saken och sluta hacka på varandra. Annars så stänger jag tråden. Gräl hör inte hemma på den här sajten heller.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Hukanson]
1/1/10, 10:08 PM
#46

Verkligen bussigt att döda patienten för att vårdbiträdena är så röksugna att de grälar om vem som ska ha mest i paketet .

karin46
1/7/10, 1:09 PM
#47

Hej Nellieclind. Om jag förstod dig rätt så efterlyste du lite förslag på sysselsättning. Hantverk är ju inte den mest inkomstbringande sysselsättningen (hur nånga konstnärer som inte har blivit berömda kan leva på sin konst allena?), men det kan vara kulFlört. Själv har jag börjat att tillverka olika saker av papier-maché. Papier-maché gör jag av tapetlim och gamla dagstidningar som jag först finfördelat i en dokumentförstörare. Limmet är av den typ som blandas med vatten (då kan jag blanda så mycket som behövs per gång. Du kan göra vaser, figurer, lampskärmar mm. ObestämdSjälv tänker jag försöka sälja mina grejor på marknader, men eftersom du har fysiska problem kanske Blocket på nätet skulle passa bättre.

[Hukanson]
1/7/10, 1:30 PM
#48

Intressant med hantverk . Kul hobby . Många gör pärlhalsband typ men inge vidare försäljning. Många virkar och stickar och väver men mycket arbete för litet pengar. Silversmide och stentumbling kan kombineras med glasfudge och ge en slant för besväret. Annars ska man göra sådant som man vet att folk efterfrågar och vill ha typ norrländska svepfat och lovikavantar. Då kan man lätt göra storkovan på en marknadsdag.

Så rent allmänt - vad är det folk efterfrågar ?

Här i Sverige där vi redan har allt.

Kanske sängkläder med Smiley-decor?

Skrattande

Annons:
[Hukanson]
1/8/10, 3:37 PM
#49

Om det är tillåtet att hålla sig till ämnet som jag tycker är en smula intressant för den som orkar sitta framför tangentbordet och sola med skärmen, så har jag en länk som tillgängliggör betalda intervju undersökningar. Dvs man betalar 250:- för att få tillgång till en lista på en väldig massa företag som sysslar med marknadsundersökningar och dem kan man kontakta för att anmäla sig som frivillig att deltaga. Tillgången på dessa undersökningar (surveys) är stor , men begränsad för oss i Sverige . De är av tre typer : Amerikanska , Anglo-Amerikanska och Internationella . Vi svenskar måste ta internationella surveys eller riktade surveys till Scandinavien .

Men detta kan vara ett lämpligt jobb för den som pluggar på universitetet . En eller två survey om dagen , gjort på en trekvart och alltid lär man sig nåt . Pengar blir det ju också sakta men säkert . Kanske en resa till examen ?

Det vore lärorikt att höra från dem som provat på detta , själv har jag provat de rent svenska och det är ju poäng och belöningsbaserat och jag tröttnade efter ett tag när det inte blev något riktigt resultat.

Klick för info : Paid Surveys

I övrigt känns det som att det finns anledning att ta en diskussion om vad som är accepterad moral när det gäller pengar . Är det accepterat att vilja bli rik ? Fyller en god inkomst någon funktion ? Bör man arbeta ? Är det tillåtet att få pengar för vilket arbete som helst ? Är det ok att hjälpa andra att få en inkomst ? Finns det en moral för vad som accepteras som arbete ?

[Hukanson]
1/15/10, 9:41 AM
#50

Här har vi chansen att ställa upp för de som är handikappade , sjuksrivna , utförsäkrade, arbetslösa . Massor av människor sliter med hyran och matkassan varje månad. De lever från utbetalningsavi till utbetalningsavi och detta helt i onödan !

Sanningen är ju att om man har en dator och tid till övers så går det mycket bra att få en extrainkomst med internet-webben. Det kräver tålamod och saktmod och alla kristna dygder Men Det Går.

Man måste börja någonstans. Pröva på. Göra erfarenheter. Sen hittar man mer.

Denna tråd handlar definitivt inte om att sysselsätta en handikappad, denna tråd handlar om att bejaka alla människors rätt att bemötas på ett värdigt sätt.

Att bara antyda att det går att göra marknadsundersökningar är ju inte till stor hjälp. En utsträckt hand brukar innehålla något.

Exempelvis en länk :  BETALDA MARKNADSUNDERSÖKNINGAR

Glad

Upp till toppen
Annons: