Annons:
Etikett05-prisvärda-butiker
Läst 19075 ggr
shintaida
2009-11-19 08:00

Willys, Lidl eller ICA?

Vilken affär tycker Du är billigast att handla i?

Nu har ju inte Lidl ALLT man behöver.

Eller har Du något annat förslag?

Var får Du mest för Dina pengar?

Annons:
Tiana
2009-11-19 12:03
#1

Jag brukar storhandla på ICA Maxi för att det liggre bäst till. Sen kompletterar jag efter behov och erbjudanden i de olika andra affärerna.

Många har påpekat att jag borde göra tvärt om, men sem sagt, Lidl, Willys och Netto har begränsade sortiment, i alla fall här hos oss.

piamaria
2009-11-19 13:34
#2

Det är mycket sällan jag handlar på ICA. Tycker dom är dyra. Det finns både ICA Maxi och ICA Kvantum här. Kvantum går jag bara inte in på längre, dom är hutlösa!

Här i stan finns även City Gross, Willys, Lidl och Netto. Jag brukar skifta. Netto kan man ungefär bara handla mjölk och liknade hos, det är alldeles för ofta dom inte har det dom lovar i sina blad. Men dom ligger väldigt nära min bostad..

Lidls sortiment gillar jag egentligen inte. Tittar in ibland för att se om dom har något intresant….

City Gross ligger så nära där jag bor så där handlar jag relativt ofta fast jag tycker dom är dyrare än Willys.

Nu när jag snart är utan jobb tänkte jag bli lite mer prismedveten… Cool stod en dag på City Gross med en burk rårörda lingon i handen men satte tillbaka den! Tror det var 36:-- eller något sånt dom skulle ha för den. Kollade sen på Willys och där tog dom ca 8:-- mindre för en likadan burk! Samma märke och storlek. Det blir nog Willys oftare framöver. Dessutom har dom halva priset på t ex kött och ost som har kort datum. Flört

elyse
2009-11-19 13:40
#3

Jag handlar olika saker på olika butiker. På ICA brukar jag handla Euroshoppermärket, på Konsum har de X-tra, Lidl har de pommes frites vi gillar och Willys handlar jag på ibland när jag får skjuts med svärmor. Oftast blir det Konsum (Coop) och ICA och vi har en ganska låg matkostnad, vill jag påstå. Det beror ju på vad man har för vana att äta. Vi äter mycket sällan rött kött, t,ex.

SaraC
2009-11-19 14:55
#4

Går på vilka affärer som har det jag vill ha till bra priser och inte vad som är billigast.

Handlar i stort sett bara på ICA Maxi och City Gross. Någon gång kan det bli Willys. Förut blev det en del på Coop också, men det har vi slutat med.

Väljer Maxi och City Gross eftersom det alltid finns allting jag behöver. På City Gross är kött, grönsaker och bröd billigt och fräscht och de satsar på närproducerat och andra bra initiativ.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jossan84
2009-11-19 15:16
#5

Handlar nästan alltid på Ica, bra kvalitet till rimliga priser, och på Ica Maxi finns allt. Willys händer det att jag handlar på med tycker inte att det är speciellt mycket billigare, dålig kvalitet på många saker, en i allmännhet tråkig affär (alla willys jag varit inne på). På Lidl sätter jag inte min fot, skräp till billiga priser och bra saker som är dyrare än på ica supermarket! Dessutom väldigt dålig utbud.

piamaria
2009-11-19 15:23
#6

Kan ju tillägga att "egna märken" är något jag undviker vare sig det är Euroshopper, Eldorado eller något annat. Har testat "egna märken" några gånger och det jag köpt hittills har inte varit värt pengarna fast det varit biligare än andra märken.

Annons:
shintaida
2009-11-19 15:53
#7

Jag har gjort en inköpsrunda på de olika ställena idag.

Summa summarum, blev att det blir - för oss - billigare att handla på Ica Maxi.

Willys VAR faktiskt dyrare på vissa saker, som redan ÄR dyra.

Så det blev en erfarenhet!

Men JÖSSES, vad jag har flängt idag! *puuh*

elyse
2009-11-20 14:19
#8

#6 Vad är det som inte varit bra? Smaken? Själv brukar jag inte känna någon skillnad och har heller inte råd att låta det styra.

fotokrafs
2009-11-20 18:55
#9

Vi handlar nästan alltid på Maxi (ICA), vi brukar gå förbi affären nästan varje dag så det blir smidigt att gå in en sväng och handla efter jobb. Sen är vi visst ganska kräsna när det gäller mat, mycket ekologiskt, frukt och juice. När det gäller maten bryr vi oss inte mycket om priset. Sen kan ju även våran okunskap i köket påverka..

Förra månaden köpte vi mat för 3040 kr. Vi är två i hushållet.

guraknugen
2009-11-20 22:44
#10

Kan inte låta bli att kommentera angående vilken affär man TYCKER är billigast. Vad som är billigast är ju inget man tycker; det är ju enkel matematik… Tycker jag att 10 kr är billigare än 8 kr? Nej. Varför inte? För att det inte är det…

Handlar, som min fru just nämnde, oftast på ICA Maxi. Detta gör vi av flera orsaker, varav en del av dem också nämndes. Vi har även tillgång till Lidl, Vi och någon mer inom gångavstånd. ICA Maxi brukar ha allt vi behöver och vi har väl egentligen bara en enda anmärkning, och det är att frukt- och grönsaksavdelningen kunde vara lite fräschare. Varför låter man mögliga apelsiner ligga framme och göra reklam för sig? Sådant tar ju definitivt död på lusten att köpa apelsiner, om inte annat… Sedan vet man ju inte om de än så länge omögliga exemplaren står på tur att mögla imorgon. Ibland undrar man ju hur lång tid det tar från skörd till att frukten eller grönsaken hamnar på ICA Maxi. Vad är rimligt? Några dagar max, kanske. Vad tror jag i fallet med ICA Maxi? Tja… en månad skulle inte förvåna mig ett dugg. Skulle inte bli förvånad om det rörde sig om ett halvår heller.

elyse
2009-11-21 13:15
#11

#10 Kanske handlar det om den enstaka butiken? Eller just när ni handlar? ICA Maxi i Uppsala har sällan ofräscha varor, upplever jag.

Jag vet att Lidl har dåligt rykte i flera städer, men min mormor och morfar (i Hudiksvall) går gärna en långpromenad dit bara för fruktens skull, så det handlar nog mycket om hur personalen och butikschefen prioriterar och anser vara standard.

guraknugen
2009-11-21 16:06
#12

#11: Givetvis gällde mitt inlägg ICA Maxi där jag bor. Gör ju inga landsomfattande turnéer i landet i detta ärende…

Bor för tillfället i Botkyrka så det är den ICA Maxi jag syftar på. Tidigare var det ICA Maxi i Kungälv jag handlade på. Kommer dock inte ihåg hur det stod till med grönsakerna och frukten där. Kanske var bättre. Får väl se när man flyttat tillbaka igen, när det nu blir.

Västkusten, here I come! Skrattande

Angelclaw
2009-11-21 19:37
#13

Vi har inte lidl, får Willys längre fram men de har inte öppnat. Jag handlar oftast på Ica Kvantum, som är helt okej i utbud, kvalite och pris.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Annons:
spiritedaway
2009-11-21 23:14
#14

Jag har närmast till ICA så det blir ju helt klart bäst att jag handlar där. Jag har Ica-kort så får bonuscheck lite då och då + att man får rabatt på vissa varor ibland.

Men jag tycker Ica har ett bra utbud och håller helt okej priser ändå. Hade jag gått till coop nära hade det blivit lite dyrare.
Resten av affärerna är det så långt till så då måste man åka buss eller bil så jag tror inte jag skulle tjäna jättemycket på att handla på t.ex willys.
Jag köper oftast inte en massa udda märken. Gäller det kött och sådant så vill jag enbart köpa svenskt. Och då brukar inte priserna skilja sig särskilt mycket.

guraknugen
2009-11-22 01:33
#15

Förutom att jag har ICA-kort och sparar det mesta av mina pengar i ICA-banken, så tycker jag också att ICA Maxi ligger på ett lagom avstånd hemifrån. Ca 12-15 minuters promenad. Lidl, Vi och de andra ligger mycket närmare, men det blir inte så mycket motion att knalla iväg och vara framme redan efter ca 6-7 minuter. Dessutom gillar jag inte Lidl, fast de hade ganska god och billig glass när jag var där senast (2005 eller kanske 2004).

Chestnut
2009-11-22 16:05
#16

Coop Forum eller Ica Maxi, de ligger närmast och är okej i pris båda två. Dock är inte alltid maxi's frukt och grönsaker sådär jättefräscha.

Med vänliga hälsningar
Chess

Hawknestgrove
2009-11-22 18:45
#17

Suck… har inet Lidl eller Willys. HAr bara Eurocash som lågprisalternativ

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

siberlina
2009-11-25 16:16
#18

lidl   är ganska  billig,,  och jag     tycker   den  affären      börjar  bli  bra

shintaida
2009-11-25 16:30
#19

#18

Jo, dom börjar få ett bättre sortiment nu.

Jag har börjat att köpa gurkor och sallad till marsvinen där, för att dom är billigare och salladen är finare och fluffigare. Ja, gurkorna är också fina!

Grönsakerna över lag, är finare OCH (ibland MYCKET) billigare än på Ica Maxi.

siberlina
2009-11-25 19:26
#20

jag håller verkligen med dig shintaida.the är ganska billigt där ochså

Annons:
[SarahOhrn]
2009-11-26 02:12
#21

Vi handlar på ICA maxi för att dom har ju i stort sett ALLT och ett kundkort, där man sen får bonus. Dock gillar jag Willys, dom har mycket bättre grönsaker (här i alla fall) än maxi, dom har en hel del bra grejer och är riktigt billiga. Hade dom haft kundkort hade jag kunnat tänka mig att storhandla där och komplettera på ica med det dom inte har på Willys men nu blir det ju tvärtom! :) Både Ica och Willys får jag väl säga att det blir.

Lidl är väl okej men det finns ju inte alls mycket så känner inte att det är värt o åka dit! :)

Johanna
2009-11-26 15:37
#22

Willys storhandlar vi på… sen har dom inbte riktigt allt… så handlar lite på coop o ica oxå…

o det blir även dom vi handlar småsaker på oxå för det ligger bäst till..

Hawknestgrove
2009-12-02 20:15
#23

suck… 11 mil till dessa……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Loveferrets
2009-12-12 03:38
#24

City gross är en hit här, dom har allt o lite till, Ldl, gillar jag absolut inte, willys kan väl duga men de brukar vara rätt dyrt om man jämför med city gross.

Stephanie
2009-12-13 22:13
#25

Vi handlar i princip allt på Willys. Det är det absolut billigaste, och ligger dessutom lite närmare än Ica och liknande. Har ett Lidl nära också, men deras utbud brukar vara hemskt dåligt, inte så speciellt billigt heller, och så hatar jag när de annonserar om extrapriser på något de inte ens har hemma Skrikandes

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

pipiz
2009-12-15 19:40
#26

jag föredrar willys

handlade ALL julmat där för 800kr! billigt!

nu har vi mat i 2månader!

Maria
2009-12-15 20:54
#27

Av gammal vana handlar vi på en ICA kvantum i Göteborg. Om de är billiga? Vet ej, men jag känner affären och hittar bra. Dessutom så ha de kött från Tjolöholm som är ekologiskt och fin kvalité.

Och så finns Göteborg bästa fiskvagn utanför och det gör ju inte saken sämreFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
martdat
2009-12-15 23:04
#28

citygross elr ica maxi storhandlar jag på en gång i månaden, middagsmat o så, citygross är billigare om man kollar på vad jag köper men klarar inte alltid den affärn pga min ångest, för mycket folk för mig,

däremot så handlar jag mycket på Netto, där finns mycket billigt, men netto var inte med i huvudfrågan men så handlar jag, sen blir det klart mjölk o så ibland i lokala ica affärn med helst inte,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jenahbella
2009-12-21 23:25
#29

jag älskar att handla på citygross, där får jag bäst varor för pengarna, men mest varor för pengarna får jag på willys. :)

Anders 50
2009-12-22 10:28
#30

#26 Vad duktiga ni är som lever på 400kr/mån!  Här lägger vi ut lite mer.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

pipiz
2009-12-22 14:12
#31

#27 är det fiskvagnen i sisjön du menar? eller har du testat fiskvagnen på backaplan vid copp? mycket bra fisk där med!Cool

Upp till toppen
Annons: