Annons:
Etikett16-arbete-och-eller-sjukdom
Läst 4303 ggr
[LucyInTheSky]
2009-10-26 12:53

Nervös, nervös, nervös..

Rasmus fick ett vykort i sitt jobbarskåp på jobbet där det stod att dom ville träffa honom den 25/11 och diskutera sjukdomsfrånvaro och dylikt..

Jag får lite panik på detta.. För jag fick ett vykort i mitt skåp.. Och sen på mötet fick jag sluta för att jag inte fixade jobbet.. Jag gjorde inte det så det var rätt beslut men nu är jag livrädd!! Dom får inte sparka Rasmus.. Då går vi ju under.. Hur ska vi då klarar oss..

Överreagerar.. Hoppas jag att jag gör.. Vist kan man inte bara sparka någon så där pang bom bara? =/

Han är duktig på jobbet, han har haft en jobbig höst dock med mycket långdragna förkylningar och feber..

Annons:
shintaida
2009-10-26 16:44
#1

Nej, dom kan inte bara sparka hur som helst.

SKULLE dom vilja att han slutade, så koppla in facket och skaffa någon form av intyg på att han VERKLIGEN har varit sjuk.

Sen måste dom ju även titta på tidigare år.

Hur har frånvaron varit dom åren?

Ge Er INTE!

Har en dotter i ungefärlig situation. Men hon har läkarintyg på varje frånvaro och intyg på att hon har ADHD och Asbergers Syndrom.

Tillika, så det sista var, att hon blev arbetsskadad i handen.

Men nu är hon sjukskriven pga sin ADHD och Asbergers. Men från och med Januari har hon tagit ett års tjänstledigt för att studera på folkhögskola.

Dom FÖRSÖKTE att bli av med henne på jobbet, men se, det gick inte!!

Låt dom inte dupera Rasmus!

Lycka till! Håller tummarna!

Maria
2009-10-26 19:32
#2

Jag håller med. Ta kontakt med facket. Man kan inte "sparka" människor hur som helst.

Däremot kan arbetsgivaren kräva sjukintyg från första sjukdagen om det varit mycket frånvaro.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2009-10-26 19:50
#3

Nej man kan inte sparka hursomhelst. Arbetsgivaren ska dock kalla till samtal när arbetstagaren har varit borta ovanligt mycket för sjukdom. 4-5korttidssjukskrivningar per år brukar vara normen är man borta fler gånger kallas man till samtal. Samtalet går ut på att utröna ifall det är arbetsmiljö el liknande som är orsaken. Arbetsgivaren kan efter detta samtal kräva att man lämnar in läkarintyg från dag ett resten av året ifall man blir sjuk. Har man vissa sjukdomar ex. migrän får man vara hemma fler gånger än 4-5ggr ifall man har lämnat intyg till arbetsgivaren att man har denna sjukdom.

Hawknestgrove
2009-10-27 18:08
#4

ja och Rasmus har väl en tillsvidareanställning?  Som sagt, han är väl med i facket? ÄVen om han inte är det, så kontakta dem. MEn jag råder honom till att gå med….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[LucyInTheSky]
2009-10-27 18:13
#5

Han har varit medlem i facket, Livs i 1 och ett halvt år.. Han är fast anställd.

Imasy
2009-10-28 03:10
#6

Då tror jag han sitter säkert :)

Annons:
Åsa S
2009-10-28 10:05
#7

Och som jag skrev i mitt inlägg så är det ju inte säkert att det är uppsägning det ens handlar om, arbetsgivaren har ju ansvar för att man mår bra på arbetsplatsen så han/hon har ju skyldighet att ta reda på om en eskalerande sjukfrånvaro är arbetsmiljörelaterad och isåfall vidta åtgärder.

Sara
2009-10-29 18:26
#8

Innan de blir av med honom så ska han rehabiliteras.

Sara

martdat
2009-10-31 12:02
#9

HUr har det gått?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[LucyInTheSky]
2009-10-31 12:04
#10

Får inte veta något förens den 25/11.. Så jag väntar..

martdat
2009-10-31 12:39
#11

aha, jag läste fel på en månad där, ojdå.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2009-11-01 15:26
#12

Bra att han är med. Då har han dem bakom sig om det skulle vara nåt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: