Annons:
Etikett27-laga-billig-mat
Läst 5712 ggr
siberlina
2009-10-09 21:16

god billig och nyttig mat

här är mitt tips på billig mat,

potatis och löksoppa är gott,en kock tv4 tipsade om att man kan steka broccolin i lite smör ,jag har alltid kokat den förut ,men nu tycker jag att stekt är mycket godare.med lite pasta till så blir det ännu godare,

det är jätte mycket vitaminer i broccolin , även om man är fattig som kyrkråtta ,så måste man tänka på att man får i sig nyttiga saker. lycka till,, och tack för alla tips man får här

Annons:
Åsa S
2009-10-10 00:47
#1

Tunnpalt kokt i mjölk med lingonsylt, järnrikt och nyttigt + tar bara 5min att laga till + kostar bara några kronor per portion.

siberlina
2009-10-10 10:35
#2

ja´det är viktigt att äta nyttigt även om man är lite fattig,och det behöver inte vara dyrt

Hawknestgrove
2009-10-11 21:27
#3

nej det är viktigt att tänka så…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Loveferrets
2009-10-17 03:28
#4

Nudlar.

Elshira
2009-10-17 08:06
#5

#4 Nudlar bestod nog 75% av allt mitt matintag av mellan 5 och 10 års ålder. Jag vr så kräsen att det var bland de få saker tillsammans med gurka och paprika jag åt xD *Kanske därför jag är lite kortväxt* Haha

Hakuna matata!

Loveferrets
2009-10-17 17:27
#6

#5, ahhhhhhh där har vi de, jag är oxå kortväxt, dock inte dvärg….än hahaha

Annons:
Iram
2009-10-18 15:02
#7

Raggmunk är gott o billigt. Man river ner ett par råa potatisar i en liten "pannkakssmet" och steker som plättar. Lingonsylt och kanske bacon (billigt) eller stekfläsk till. Och riven vitkål, mums.

Potatis o purjosoppa, billigt o gott, särskilt med en skvätt grädde i. Hembakat bröd till.

Pasta med tonfisksås. Stek lite vitlök o hackad gul lök i olivolja, häll på krossade tomater och smula ner lite buljong. Puttra. Krydda. Smula ner en burk tonfisk (billigt) och kanske några oliver. Värm, ät till pasta.

Fiskbullar gillar jag. Räcker med en hög rivna morötter till, eller kokt potatis.

Pasta med bara stuvad spenat och kanske lite riven ost och örtsalt. Jättegott!

siberlina
2009-10-19 21:39
#8

bra att man kan dela med sig av sina tips här , för det finns ganska mycket som är gott men billigt

Hawknestgrove
2009-10-20 01:14
#9

Oh ja. för att köpa massa trista halvfabrikat blir alldeles för dyrt i längden….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Elshira
2009-10-20 10:59
#10

Jag har precis ätit frukost som jag tog med mig hemifrån.

Då mamma kom hem med 3 franskor och 3 påsar théskakor för 50 kr belv jag glad :D

Franskorna (normalt 10 kr st~) är jätte goda att rosta i tjocka skivor och äta med lite smör (eller utan om man föredrar det) och doppa i tomatsoppa som jag gör själv. Jag köper passerade tomater för 5 kr/förp. och har pizza krydda, salt, vitpeppar, chilli, sweet chilli sauce och ketchup. Jätte gott och räcker till 2-4 portioner beroende på hur mycket man äter =) Brödet kanske inte är jätte nyttigt, men tomat är det ju inget fel på som mellanmål! =)

Men av thé kakorna tog jag 2 idag och delade i mitten. 2 halvor lade jag ost, skinka och crispsallad på. En halva ost, paprika, gurka och crispsallad och den sissta leverpastej i tunna skivor med inlagd gurka på.

(Köpte 3 paprikor, 1 gurka. 250 gleverpastej och en "planta" crispsallad för 53 kr på ICA)

Gott gott!

Hakuna matata!

[JeanetteK]
2015-02-25 15:35
#11

Skickar upp den här tråden lite då jag precis sitter och försöker skriva en köplista. Periodvis hamnar man i läget att ingenting känns gott och man har noll idéer på vad man ska handla. Jag har som nyårslöfte i år att leva sparsamt och hållbart så halvfabrikat går oftast bort helt. Att hitta billig mat som samtidigt är nyttig är ibland en utmaning men det är ju inte omöjligt. 

Vi gör ganska mycket grytor och pastasåser. Då kan man blanda i det som finns hemma i skåpen. Soppa är också bra. 

Har ni billiga och nyttiga mattips??

Tant Grön
2015-02-26 01:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Det är väldigt gott att laga något av rester. Om man steker upp ris eller pasta från föregående dag + lite grönsaker och goda kryddor, så kan det bli hur gott som helst. Här är hemmagjord gnocchi som blev mycket godare när jag stekte dom nästa dag.

Em_
2015-02-26 14:29
#13

Köttfärssås med lika mycket rivna morötter som köttfärs.

Taccorester som inte riktigt blir en hel måltid kan man göra varmamackor av. Morötter passar förresten bra som taccostillbehör. Tycker det mättar bättre än massa tomat och gurka.

Att ugnsbaka en  eller flera rotfrukter med olja, vitlök, salt och peppar blir mycket roligare tillbehör än vanlig kokt potatis tycker jag.

Morötter med hemmagjord vitlöksdipp är billigare än en påse chips utan dipp…

Sa jag att jag gillar morötter? 😎


Annons:
VildaVittra
2015-02-26 19:14
#14

Den polska nationalrätten Bigos går att göra så billig eller dyr man vill. Jag hoppar över surkålen, utan gör med bara vanlig vitkål och har i lite mer citron/rödvin istället. 

Man kokar 1-2 strimlade vitkålshuvuden i en stor gryta med lock på svag värme under många timmar, tillsammans med rökta produkter som korv och bacon och en massa kryddor. Hur man ska krydda och smaksätta tvistar de lärde om, en del menar på att det är en dödssynd att ha i tomatpuré medan andra har i en hel burk. Finns en uppsjö med recept på nätet. 

Jag brukar ha i:

Vitkål, lök, bacon, fläskkött i tärningar, salami (det är den korv som något påminner om polska korvar) en klick smör, vatten, en klick tomatpuré, paprikapulver, massor med kryddpeppar, mejram, lagerblad, sedan pressad citron i när det kokat klart och man dragit av från plattan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2015-02-26 19:25
#15

#12 Åh det såg gott ut! 🤤

#13 Jag gillar också morötter, det funkar till mycket. Ugnsbakat gillar jag också, och rotfrukter är ju ofta billiga. Dina varma mackor låter supergoda, det ska jag komma ihåg nästa gång vi ätit tacos. 🙂

#14 Det låter jättegott! Och enkelt. Sånt gillar jag. Äter man den som den är eller har man något till - typ pasta eller ris eller så?

ElisabethB
2015-02-26 19:27
#16

#14 Kanske ska testa någon dag.. Låter gott! Hur många är många timmar? Hur länge brukar du koka det? 🙂

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

VildaVittra
2015-02-26 19:38
#17

#15 Potatis eller en tjock skiva bröd brukar det vara traditionellt, men det är ju helt valfritt. 

#16 Man kokar tills det inte finns minsta lilla tuggmotstånd kvar så det beror på kålen samt hur fint du skär dom, så allt från 1 timma tills över natten (så länge har jag aldrig kokat, det är vad gamla tanter säger att man ska göra, mitt längsta kok tog fyra timmar). Ibland får man späda med mer vatten, men den ska koka bort, det ska bara vara lite simmigt så att säga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2015-02-26 19:39
#18

#17 Låter supergott! Sonen skulle sparka bakut (man kan inte äta grönsaker som är kokta… om det inte är ketchup…) så jag får testa när han inte äter hemma någon dag.

ElisabethB
2015-02-26 19:40
#19

#17 Ska definitivt prova någon dag! Tackar för att ditt tips 👍

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Ria74
2015-02-27 13:40
#20

När man får över lite rester som inte räcker till en hel måltid t.ex ett par köttbullar, en halv korv, en bit kotlett, lite lax eller rester av kyckling  brukar jag tärna det och frysa in det till jag har tillräckligt för att göra pyttipanna av. På det viset kan man få en ny måltid av en massa småskvättar som man kanske hade kastat annars.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Record
2015-02-27 22:26
#21

Märgben på  svag värme några timmar, med grönsaker, billigt o nyttigt, mättar länge. Smör o kryddor efter smak.

Upp till toppen
Annons: