Annons:
Etikett27-laga-billig-mat
Läst 6675 ggr
Ylva-Li
9/20/09, 12:42 AM

God och billig kyckling

Måste bara dela med mig av detta goda recept.

Ta kycklingfileer, så många som du anser dig äta. För oss räckte det med 2 för 2 personer.
Lägg dessa i en ugnfastform.

Ta sedan en påse löksoppa (typ knorr) och rör ner tillsammans med 2 dl mjölk och 2 dl grädde. Häll sedan över kycklingen.
In i ugnen i ca 40 min. (längre om kycklingen är fryst. Runt 30 min om den är helt tinad tror jag.)

Servera med valfritt tillbehör. Vi hade ris. (Smaksatt med örtbuljong.) Väldigt gott, väldigt enkelt, och inte så fasligt dyrt. Glad

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
shintaida
9/20/09, 2:11 AM
#1

Det lät gott! Ska prova till mig själv.

Men min man äter varken fågel eller fisk. *suck*

Loveferrets
9/20/09, 8:36 AM
#2

Och jag som ej tål lök, kan man ha något annat istället tro ? Lät himla smarrigt annars.

Mammzing
9/20/09, 1:04 PM
#3

Kan nog säkert funka med champinjonsoppa.
Eller byta ut kycklingen mot fisk i block.

destiny
9/20/09, 1:57 PM
#4

#3 Det går säkert lika bra med fisk! Skrattande Jag lägger ett fiskblock i en form, häller över en burk Campbells soppor och in i ugnen. Matlagning som passar mig. Flört Enklare kan det inte bli. Skrattande

Ylva-Li
9/20/09, 3:44 PM
#5

Ja det går säkert bra med vilken soppa som helst egentligen. Då får man ju en ny smak. Hm, värt att testa faktiskt!

#4 Haha, ja precis. Det här var också hemskt lätt att göra. Tog 3 min max att fixa, in i ugnen och sen bara vänta. Alldeles lagom!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Loveferrets
9/20/09, 8:17 PM
#6

perfekt då ska jag testa det, älskar lätt tillagad mat hehe

Annons:
Hawknestgrove
9/21/09, 12:48 AM
#7

gott!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

EmmaG
9/24/09, 9:30 PM
#8

Jag brukar sätta kycklingfileér på spätt och pensla med Felix chilitomatsås (på glasflska), in i ugnen och servera med klyftpotatis eller jasminris + valfri sås, tex dragonsås

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ylva-Li
9/24/09, 9:55 PM
#9

#8 Mm, det lät också gott!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

mona43
10/3/09, 1:47 PM
#10

Älskar kyckling jag med, skall testa några av recepten ovan.

Här är mitt favoritrecept på 800-1000g kyckligfilé

Jag brukar skära kycklingfilén i småbitar och fräsa bitarna tills de ha lite färg i lite olja eller margarin/smör.

Sedan jag har fräst upp kycklingen lägger jag över den i en annan rymlig panna, sedan tar jag en eller två burkar 400-500g Uncle Bens sweet and suore, eller annan valfri smak (willys eller Eldorado har liknande burkar som också går bra) och häller burkarna över kycklingen.

Det är såpass mycket smak på innehållet i burkarna så jag brukar sällan behöva smaksätta med extra kryddor.

Sedan får det koka lite på medelvärme en stund. Till kycklingen äter vi jasminris.Tungan ute Jättegott.

Resterna går bra att frysa, eller så delar man på receptet om man vill.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Åsa S
10/3/09, 9:09 PM
#11

Ännu billigare + gott (+utan konstiga tillsatser) blev det här idag. Hunden och jag åt pasta med en sås gjord på kyckling och svarta trumpetsvampar (som vi hittade i skogen igår), såsen innehöll såna godsaker som creme fraiche och min hemgjorda nyponsherry.

Inga konstiga halvfabrikat med en massa kemikalier här minsann, sånt är ju förbjudet i hundmat, så varför vill man äta sånt själv + ge sina barn sånt? (+de allra flesta halvfabrikat är dyrare än att göra det själv)

guraknugen
10/4/09, 3:13 AM
#12

#1: Konstig man du har (i det avseendet)… Själv föredrar jag faktiskt fågel och fisk framför annat kött.

Sedan gillar jag vegetarisk biff stroganoff också (fast det kan ju diskuteras hur vegetarisk den är, för jag har vispgrädde i den…). Hur enkelt som helst: Bara vegetariska ”grytbitar” eller vad de kallas (lite olika för olika märken), lök, tomatpuré, vispgrädde och… inget mer tror jag… Jo, salt och vitpeppar lär man ju ha i förstås. Eller andra kryddor, beroende på vad man gillar, kanske. Själva ”köttet” smakar inte så mycket, men har en skön konsistens, i och med att det inte blir segt som nötkött ibland kan bli om man är på lekmannanivå som jag. Det är nog vispgrädden och kryddorna som gör att det blir gott. Jag gör numera aldrig Biff Stroganoff på vanligt kött, för jag tycker inte det blir lika gott. Låter konstigt och alla håller säkert inte med heller.

Observera också att man inte bör förväxla Biff Stroganoff med Korv Stroganoff, i alla fall inte smakmässigt.

Hawknestgrove
10/4/09, 10:45 PM
#13

här är också en god och snabb variant på hel kyckling…

Styckad kyckling brynes väl i grytan.
Blanda ihop : salt+vitpeppar + 1½ tsk.krossad rosmarin +
1½tsk stött dragon +1½tsk körvel.
Häll kryddblandningen över kycklingen
tillsammans med saften och rivet skal av en ½ citron.
+ 3 dl grädde.
Låt alltsammans småputtra under lock i 20 min.
( blanda gärna lite soya i grädden så får alltsammans en aptitligare färg. )

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Elshira
10/17/09, 9:09 AM
#14

Eldorados kyckling i saltlake är riktigt smaskig! Bara att steka i smör utan kryddor (vi alla stod och åt den rakt ur stekpannan) och sedan blanda i sallad och göra kyckling sallad med bland annat annanas som var väldigt gott till!

Hakuna matata!

Mammzing
10/17/09, 11:10 PM
#15

Kom på att jag tycker kyckling börjar bli trist.
Har svårt att hitta nån bra utom hel då förstås.
Filèn är ju oftast sprutad med saltlake, smakar julskinka.
Sen är den nästan omöjlig att bryna, bara fastnar…..

Åsa S
10/17/09, 11:31 PM
#16

Japp kycklinga i svenska butiker är urtråkig det är för dåligt utbud ex. skulle jag vilja kunna gå in i en butik och hitta hel kyckling på 2-3kg som man kan köpa utomlands i frysdisken. +var har hönorna tagit vägen + varför finns det inte kycklingbröst med skinnet på i frysdisken?

Hawknestgrove
10/20/09, 1:12 AM
#17

ja jag köper med förkärlek hel kyckling…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

guraknugen
10/20/09, 10:58 PM
#18

Själv gillar jag inte det vita, torra, jobbiga köttet på kycklingen så det blir mest klubbor för min del.

Upp till toppen
Annons: