Annons:
Etikett23-räkningar-inkasso-och-kronofogen
Läst 7361 ggr
Hawknestgrove
8/13/09, 7:36 PM

Vad gäller vid utmätning av bil?

En bekant till oss ska få utmätning av kronis på tisdag. H*n jobbar i NOrge, och är således inte hemma, men har en svensk bil, värd ca 50000 kr och med en skuld kvar på 17000 kr. Således skulle den bilen inbringa ett värde av 33000 kr för fogden. KAn han lägga beslag på bilen? HAr för mig att man får ha en bil för sitt jobbs skull till ett visst värde, 24-25000 kr som är godtagbart. Snälla svara snabbt, för vi kanske kan hjälpa till genom att "köpa" Bilen…..OBS, pålitligt folk så vi risker ingen nit.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[Norum]
8/13/09, 7:46 PM
#1

Har han bilen i sverige eller använder han den i arbetet? Står den bara hemma så kan dom säkert utmäta den, det tror jag..

Hawknestgrove
8/13/09, 11:09 PM
#2

HAn har den med sig till jobbet i NOrge. Men han tar den med sig när han åker hem. Sen tycker jag personligen, att det är märkligt, att de inte  nosat rätt på honom i NOrge. HAn jobbar ju vitt och skattar i NOrge

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Norum]
8/13/09, 11:16 PM
#3

Får dom mäta ut över gränsen då?

Hawknestgrove
8/13/09, 11:19 PM
#4

JA det är ju en sak jag också undrar över…..

Men bilen står på honom och vad jag kollat, så är bilen i fara.

HAn borde sälja den och köpa en med skulder ordentligt på eller  köpa sig en gammal holk.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Sara
8/13/09, 11:48 PM
#5

Egentligen kan jag ju förstå dem han är skyldig pengar, alltså dem Kronofogden utmäter för. Hade det varit jag så hade jag tyckt det var helt rätt att jag fick mina pengar och han köpa en sämre bil.

Sara

Hawknestgrove
8/14/09, 12:21 AM
#6

ja jag har inga synpunkter på det, egentligen. MEn om han vill klara sig undan, så får han väl vackert sälja bilen och köpa en som är mindre värd. Annars så får han ju finna sig i att de tar den, det är bara så.

Det är dessutom "nöjesskatt" dvs underhåll. Som jag faktiskt egentligen tycker att man ska betala.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Sara
8/14/09, 12:31 AM
#7

# 6 Skaffar man barn så ska man betala för dem helt klart. Tråkigt om han inte gör det för det går ju ut över barnen. Relationen mellan mamman och pappan är väl inte så bra om han inte betalar.

Sara

Hawknestgrove
8/14/09, 1:55 AM
#8

ja ungarna är ju vuxna nu, dvs 17-20 år, men skulderna ligger ju kvar. Men som sagt jag bryr mig inte om just det i dett fall, han vet min åsikt  i såna fall och just underhåll är egentligen väldigt billigt att slippa ha en unge. MEn få  som betalar fattar det…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Imasy
8/14/09, 2:03 PM
#9

Tycker väl iof att det är konstigt att de tar bilen om den är värd mycket mer än hans skuld. Jag antar att kron säljer bilen på exekutiv auktion, så säljer han den själv kan han nog kanske betala hela skulden samt få nån krona över?

Hur ska han dessutom kunna ta sig till jobbet? Tror inte de kan ta bilen om den är viktigt för hans arbete.

Fast å andra sidan, om han jobbar i norge lär han väl tjäna en slant? Varför inte bara göra en avbet plan med kron då?

Vad jag vet kan de inte göra utmätning över gränserna.

En annan sak jag hört något om, men som jag inte är helt hundra på. Men iallafall så var det ju ett fall med en man som fick sin bil utmätt av kron, och de tog den bara, inget skriftligt ägarbyte gjordes.

Då blev karln arg och tog en slägga och slog sönder sin egen bil för att hämnas kron typ. Detta blev han åtalad för, för det var krons bil ansåg de.

Tänkte på detta om att "sälja" hans bil, nu när kron är inblandad och ska ta den, tänkte bara så att ingen åker dit för bedrägeri eller liknande?

JohannaMax
8/14/09, 2:36 PM
#10

#9 Jag fattade det så som att han har 17000:- kvar i skuld på bilen inte hos fogden.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Imasy
8/14/09, 2:48 PM
#11

#10

Hehe, såg det nu ;)

Hawknestgrove
8/14/09, 5:43 PM
#12

ja och den är värderad till 50000. således skulle den inbringa 33000 kr om de tog den i mät. OCh den är svenskreggad, så det är ju inte det. Personligenså tror jag inte, att han kan sticka huvudet i sanden även om han jobbar i NOrge, till slut så åker han . Eller är det verkligen så enkelt, att man bara behöver jobba i ett grannland, så kan man sk**a i sina skulder? Verkar ju väldigt mysko. JA, han tjänar pengar gräs. Skattar i NOrge förmånligt, då han är skriven i Sverige.

HAn har inte hört av sig ännu i dag, vi år väl se om han dyker upp….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Imasy
8/14/09, 5:59 PM
#13

Fast får kron ta något av honom och ge honom ytterligare skulder? Har han 17.000 kr kvar på bilen så måste han ju betala det för ingenting.

Kan ju förstå om bilfirman tar tillbaka bilen om han skulle missköta avbetalningen eller liknande, men då "äger" ju de bilen.

jag tror att det är så lätt att smita till grannlandet, men jag kan ha fel. Men en jag känner har en familjemedlem som har en norsk pappa, som ska betala underhåll till barnet i Sverige.

Men det var något med att FK här i sverige kan inte göra en utmätning på hans underhålls skuld just för att han bor i annat land. Men jag är som sagt inte expert.

Men jag tänkte också på alla dessa skriverier om CSN lån som försvinner då lånetagaren flyttat utomlands.

Annons:
Sara
8/14/09, 8:02 PM
#14

Fast även om en bil är värderad till 50000:- så blir summan inte så hög när den går på en exekutiv auktion. Kanske får man två tredjedelar ungefär om det finns intresserad köpare.

Sara

Hawknestgrove
8/16/09, 5:50 PM
#15

Ja nu får vi se vad som blir i veckan. I och för sig, så sa han hittar de bilen och tar den, så bryr han sig inte. MEn som sagt, lite svårt i så fall att ta bilen om han har den i NOrge hela tiden. OCh inte  läger de ner så mycket jobb, att de vaktar på den vid Svinesund, kan jag inte tänka mig. Finns ju andra vägar att ta sig in från NOrge till Sverige och han är ju bara hemma i helgerna

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Anders45
8/25/09, 5:29 PM
#16

Hur har det gått?

Jag såg inlägget först nu.

Om han tar bilen hit till Sverige under helgen och Kf misstänker att han undanhåller tillgånger kan man göra ett beslag även om det inte är aviserat.

Om han inte var hemma i tisdags så kan ju förrättningen skjutas upp,eller man gör utmätning i bostaden och anseer att den egendom som finns där tillhör gäldenären. Sedan får man bevisa om så inte var fallet .

Du kan titta på följande länk

Det står inte direkt något om utmätning, men en del annat som kan vara till hjälp ev

Hawknestgrove
8/26/09, 12:56 AM
#17

Det gick bra. Han hyr nämligen av min sambo och de hyr möblerat. Min sambo tog emot fogden. Bilen får bli ett senare problem, som  han sa, ok vill de ta bilen så vassego.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: