Annons:
Etikett17-är-du-arbetssökande
Läst 2867 ggr
LinaK
8/10/09, 5:02 PM

Arbetslöshet

Ja jag har sedan jag tog studenten år 2006 jobbat som timvikarie inom äldrevården. Men har inte haft något fast jobb, är nu väldigt inne på att få ett ordentligt fast jobb. Eftersom jag känner att jag inte kan leva på detta viset (som timvikarie vet man ju aldrig hur ens inkomst ser ut) Funderar nu på att skriva in mig hos arbetsförmedligen,

MEN kan man få något ekonomiskt bidrag om man inte haft något fast arbete? Jag lever med min sambo, och det är i stortsett han som betalar för det mesta nu (mina tusenlappar jag får in går till mat och sådant) Jag vill göra rätt för mig, och inte behöva ha någon som försörjer mig.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
Imasy
8/10/09, 8:11 PM
#1

Du måste väl vara berättigad a-kassa och stämpla upp om du inte jobbar heltid?

Mitralis
8/10/09, 8:15 PM
#2

Är du med i A-kassan eller Alfa-kassan? Annars så är det soc som gäller.

Man får inte stämpla upp till heltid om man inte har jobbat heltid tidigare.

Har för mej att det är så här: Dom slår ihop allt du jobbat under ett år och slår ut det på ett år. Så om du jobbat 100% i ett halvår så är det som att du jobbat 50% under ett helt år och får därför stämpla 20 timmar veckan. Så gjorde dom med mej i alla fall.



Imasy
8/10/09, 8:23 PM
#3

Fast å andra sidan så har sambon jobb blir det nog kalla handen frås soc så länge ni inte svälter.

Mitralis
8/10/09, 8:32 PM
#4

#3 Fast sambos är inte underhållsskyldiga gentemot varandra. Men det bryr sig nog soc inte om.



Imasy
8/10/09, 8:50 PM
#5

#4

Aha, det var något nytt.

Hur kan det komma sig att soc inte bryr sig om det?

Om vi säger att ett pars gemensamma boende kostnader+räkningar+mat hamnar på tex 10.000 / månad, blir det ju 5000 kr var om man delar rakt av.

Om den ena då bara har en inkomst på 3000 kr kan ju inte den betala sitt uppehälle.

Mitralis
8/10/09, 8:54 PM
#6

#5 Jag vet inte om det gör någon skillnad, men dom brukar vara ganska ovilliga att släppa ifrån sig slant.



Annons:
LinaK
8/10/09, 11:25 PM
#7

Nej är inte med i A-kassan eller alfa-kassan. Så det verkar ju som att jag inte kommer att kunna få någon ersättning alls.

Jag har ju klarat mig skapligt på mitt timvikariejobb än så länge, men nu vet dom inte om några vikarier ska få vara kvar pga neddragning av personal.

Jag får väl helt enkelt höra med soc, men kommer nog inte få något därifrån. Men prata med dom skadar ju inte.

Tack för era svar!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Link-
8/11/09, 12:25 AM
#8

När man bor tillsammans söker man (hos soc) stöd som ett hushåll. De räknar bådas inkomster och drar av utgifterna. Om man tjänar "för mycket" får man inget av dem, man måste försörja varandra. Så var det i alla fall för oss.

[LucyInTheSky]
8/11/09, 3:09 AM
#9

Efter 3 månader som helt arbetslös får man om man är mellan 16-25 år ersättning från försäkringskassan.. Jag får ca. 5000kr i månaden om jag bara går på möten och söker arbete aktivt. "ungdomsgaranti" kallar dom det.

Och Alfa-kassan kan du ansöka till om du jobbat i 6 månader. Men dom har krångliga regler..

Hawknestgrove
8/11/09, 3:15 PM
#10

Ja men att komma in i maskineriet är viktigt. DVS anmäl dig på AF och gå med i A-kassan och faktiskt tycker jag, facket.

OK, jag vet, jag vet, kostar pengar, men det är ju faktiskt facket som hjälper om man får problem och det är de som förhandlar om löner.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

LinaK
8/11/09, 3:21 PM
#11

#9 Okej, men man måste inte ha haft arbete en viss tid då? Eller varit/vara medlem i a-kassan?

#10 Jo jag tänker i dina banor, men hur ska jag kunna betala dom räkningarna om jag inte ens har någon inkomst? Det blir tyvärr lite svårt.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mari
8/11/09, 9:11 PM
#12

#9 OJ! Vad mycket pengar min pojkvän får strax under 3000.-/månaden. Beror kanske på i vilken kommun man bor i?

#11 Nej man ska inte behöva ha något jobb eller liknande eller vara medlem i a-kassan. Min pojkvän knatade iväg till AF direkt när han tog studenten och skrev in sig, sen tre månader senare fick han bidrag.

Men antar att man måste vara helt arbetslös och utan inkomst under de där 3 månaderna…

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[LucyInTheSky]
8/12/09, 5:35 PM
#13

#12 Vet inte vad det beror på.. Förra månaden fick jag ut 5400kr.. Jag vet att jag fick 2500kr första månaderna sen fick jag ett brev från försäkringskassan där de sa att de räknat fel och att jag var berättigad mer.. Och jag har inte bråkat. =) Pengar är bra..

Annons:
Upp till toppen
Annons: