Annons:
Etikett17-är-du-arbetssökande
Läst 3817 ggr
Imasy
2009-08-04 20:47

Lämna Sverige?

Har ett bra tag funderat på att dra till Norge och börja om på ny kula där.

Dessutom jobbar redan min karl där, och skulle slippa två dagars resväg varenda gång han ska till/från jobbet. Kan språket och hur man gör med skatter och sådant tjosan.

Verkar lättare att få jobb där än här, och jag är inte kräsen så länge jag får en lön.

Lätt är det att föra över djuren också med vaccinationer osv.

Tänkte att om jag inte har fått något jobb här stan/landet innan jag är klar med mitt körkort, funderar jag seriöst på att sätta mina planer i verket. lägenheten här i stan kan man ju alltid ha kvar ett tag.

men hur gör man rent praktiskt? Hur hittar man bostad? Har ju ett barn som ska in på dagis/förskola/skola?

Annons:
Sara
2009-08-04 21:17
#1

Vad tycker barnen?

Är barnen ok med det så skulle jag köra på om jag var du. Du kan ju alltid flytta tillbaka.

Sara

Imasy
2009-08-04 21:23
#2

Det är ju bara ett barn jag har, född 05, så än så länge är han väl relativt anpassningsbar.

Tycker bara det suger av att gå här på a-kassa med en dyster utsikt. Vore bra skönt att slippa AF och deras värdelösa kurser och gud vet allt vad de hittar på.

Och som sagt, en sådan flyy skulle väl inte vara så stor skillnad mot att flytta i landet egentligen, bara lite andra regler och spårk-dialekt ;)

[Norum]
2009-08-04 22:07
#3

Åh, jag vill också till Norge.. vart flyttar du då i så fall?

Imasy
2009-08-04 22:13
#4

Oj, om jag tar mig över gränsen så vet jag inte. Där jobben finns antar jag.

Oslo lockar väl mest, men så ska man ju hitta bostad också. Men det blir väl ingen liten håla iallafall ;)

[Norum]
2009-08-04 22:18
#5

Det är vackert i Olsotrakten. Drammen och Porsgrunn är också fint..

Imasy
2009-08-04 22:27
#6

Jag har ju aldrig varit i Norge, så jag får väl peka ut ett ställe på kartan som ser skoj ut, så får kosan styra dit ;)

Annons:
[Norum]
2009-08-04 22:31
#7

Det är vackert! Då har du missat nåt..

Imasy
2009-08-04 23:01
#8

#7

Misstänkte det, har ju iaf sett bilder ;)

elyse
2009-08-05 01:13
#9

Jag förstår att det är lockande, men bor man i en större stad, med saker att spendera pengar på, blir det nog ganska dyrt. Oslo är ju en av världens dyraste städer att bo i. Att norrmän åker över gränsen till Sverige för att handla mat är inte ovanligt. När folk åker till Norge för att tjäna pengar bor de ju oftast långt åt he***** där det inte finns något att lägga pengarna på.

Om man ska vara lite negativ. Det bästa vore väl att bo nära gränsen och pendla en bit till jobbet. Med valutakursen har du chansen att tjäna ännu mer.

Imasy
2009-08-05 01:18
#10

#9

Jo så klart, det har du rätt i.

Fast att se mig själv sitta i en liten by ut med norska gränsen är inget alternativ. Då sitter jag hellre här arbetslös. Klättrar på väggarna på sådana ställen.

Blev kallad för "Stadsråtta" av en vän en gång i tiden, han har nog rätt i det ;)

elyse
2009-08-05 01:20
#11

#10 Kan det inte vara ett alternativ att flytta inom Sverige, då?

Imasy
2009-08-05 01:22
#12

#11

Det beror ju på vart man hanar i sådanfall. Min karl har ju redan ett dygns resa hem från jobbet som det är redan, och skulle vi flytta längre norr/söderut så blir det ännu längre resetid.

Tar ju bara ca 2 tim från Arlanda hem i dagsläget.

elyse
2009-08-05 01:27
#13

Göteborg eller Karlstad kanske är alternativ, om din man redan arbetar i Norge? Göteborg har också en egen flygplats.

Annons:
Imasy
2009-08-05 02:02
#14

#13

Jo, GBG är ju också ett alternativ, men jag antar att bostadsköerna där är lika illa som Sthlm tex?

elyse
2009-08-05 02:05
#15

#14 Det vet jag inte, men det beror ju på var man vill bo. I city är det nog svårt, men är man beredd att åka bil eller buss till jobbet är det nog inga större problem.

Halvdansken
2009-08-05 20:13
#16

ÅK!

Jag har själv bott i Nya Zealand, och nu i Danmark och man läs sig massor av att bo utomlands i ett par år. Eller hur länge det nu blir.

Din man kan väl kolla med kollegerna om hur man fixar lägenhet. Eller kolla nätet. Det finns ju många svenskar som jobbar och bor i Nroge, kan de ordna det, så kan väl ni.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hawknestgrove
2009-08-05 20:29
#17

MEn snälla flytta till Strömstad! Många som pendlar och bor här är gränsgångare. MEn att bo i Norge, nääää. Dyyyrt  som fasiken. Du som röker får fördubbla den kostnaden. OCh för guds skull, ta klart ditt körkort ! Innan! Sen är bostäder ett jätteproblem i Norge. MAn kan nästan bara köpa bostäder. De svenskar som bor i Sverige och jobbar i Norge, de har  ju fördelar(skattemässigt). OFta så gör de som bor här i Strömstad och nära gränsen här att de  jobbar i Oslo, så har de bara något rum i veckorna. Sen jobbar de in, så de kommer hem på torsdag och åker tidigt på måndag morgon. De har förmånliga skatter. MEn bosätta sig där, jag avråder dig  å det bestämdaste.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Imasy
2009-08-06 03:06
#18

Ja, först måste jag ju ha ett körkort för att ta mig någonstans öht ;)

Hade jag varit utan barn hade jag inte varit så petig med bostad, men jag har ingen lust att veckopendla med min son och ha två bostäder.

Visst finns det fördelar med att bo i Sverige pga skatterna, så är det ju. Fast nackdelen är ju att du får betala dubbel skatt, dvs till både sverige och norge för de 6 första månaderna tror jag det var, om man inte jobbar längre tid då dvs.

[SarahOhrn]
2009-08-06 03:11
#19

#14 Göteborgs köer är inte LIKA långa som Stockholms. Fast det kan va svårt men inte helt omöjligt. En kompis till mig har lcykats få 2 lägenheter inom 3 år, förstahands kontrakt. och då inte stått i kö så länge innan.. Ett år ungefär..

#17 ja, Strömstad är perfekt! :) Fint, nära norge, underbar stad på sommaren!

Hawknestgrove
2009-08-07 00:43
#20

Imasy, det där verkar  inet nåt jag har hört. Du har tåv olika sorters gränsgångare här. De som bor Sverige och jobbar i grannkommunen, dvs HAldens fylke. De skattar i Sverige med a-skattsedel. Ingen dubbel skatt. Sen har du dem som jobbar i nästa kommun, alltså det räcker med att man går ett fylke in, så skattar man iNorge. JAg råder dig till, att höra ordentligt med skattemyndigheterna vad som gäller. För att bo i Norge och jobba i Norge, ingen förtjänst. Såvida du inte bosätter dig i Gränskommun till Sverige och handlar i Sverige. MEn bara en sån sak som en bil är nästan dubbelt så dyr som här i Sverige.

OCh flyttar du till Strömstad så träffar du ju trevliga mig!Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: