Annons:
Etikett07-internet
Läst 5329 ggr
Mitralis
2009-08-01 13:47

Hur välja e-postadress?

Funderar på att att skaffa mej en ny e-postadress och undrar vad som ser mest professionellt ut i jobbsökar sammanhang.

Ska jag ta initialen på förnamnet.efternamn@hotmail.com

Eller ska jag ha förnamn.efternamn@hotmail.com

Eller ska man inte ha någon punkt emellan?

Eller ska det se helt annorlunda ut?

Tänkte om det finns någon speciell praxis som man kan följa.



Annons:
[Norum]
2009-08-01 13:58
#1

Tror inte det finns nån "regel" om det.. Huvudsaken är väl att det inte är typ Skruttis@hotmail… Flört

AnneN
2009-08-01 15:53
#2

Jag vet inte om det har så stor betydelse så länge det inte är något väldigt omoget som svordomar eller könsord, jag har förnamn_initialen i mellannamnet_efternamn@hotmail.com

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Solveig
2009-08-01 15:56
#3

Jag tycker du ska ta förnamn.efternamn@gmail.com. Hotmail är lite "fjortis".

Mitralis
2009-08-01 15:59
#4

#3 Aha, så synd att hotmail är lite "fjortis". Skaffade förvisso mitt konto för ca 13 år sedan och nu är jag 31, så jag har liksom vant mej vid det. Är gmail gratis?



Stephanie
2009-08-01 16:30
#5

Gmail är gratis och superbra enligt mig! Tycker också att hotmail ger ett oseriöst intryck… Just därför jag bara använder hotmailen till msn.

Om förnamn.efternamn är upptaget, kan du ju prova med understreck _ , ingen punkt osv.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

JohannaMax
2009-08-01 20:02
#6

Nej! Jag är ju jätteseriös o har hotmail!!Cool

Jag har förnamn.efternamn@hotmail.com har samma till msn.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
OzzyochJag
2009-08-01 22:09
#7

Jag skapade faktiskt en  till_namn@live.se
live.se går ju också att välja när man ska skapa en hotmail, tyckte att det såg lite bättre ut än hotmai.com

guraknugen
2009-08-01 22:21
#8

Jag hade hotmail för kanske tio år sedan och på den tiden var inte ens punkt tillåtet före @-tecknet… Och åäö är inte heller tillåtet, men det är det inte i GMail heller; det är nämligen inte tillåtet i epostadresser.

Åäö är dock tillåtet i webbadresser, exempelvis ”www.språkrådet.se” eller ”www.musikbörsen.se” (funkar dock inte med Internet Explorer 6 utan särskild plugin, men det funkar i alla andra webbläsare, givetvis). Okej, halkade utanför ämnet igen, sorry…

Och så kan man chatta i GMail också, med andra GMail-användare såväl som med alla som använder chat-klienten Pidgin (och säkert även en del andra multi-protokoll-chat-klienter).

martdat
2009-08-02 12:56
#9

jag tycker inte hotmail är oseriöst, varför skille det va det,, men en massa könsord o annat trams ser väll mindre seriöst ut,,

fasst jag har en mail adress o jag tänker inte ändra den för att göra andra människor glada, så¨är det, har namn21moms, hotmail.com

den har arbetförmedlingen med o han har kunnat skriva till den i allafall, jobb söker jag inte via mail, DET känns opersonligt o mindre seriöst,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

JohannaMax
2009-08-02 13:31
#10

#9 Vissa företag tar numera bara emot ansökningar via e-post och står det i annonsen att svar önskas via e-post så är det ju mindre seriöst att svara med pappersansökan.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Mitralis
2009-08-02 14:24
#11

#9 Jag kan bara bekräfta det som #10 säger. Man får inte söka vissa jobb med papper utan måste söka via vissa sidor som dom har, eller e-mail. Att direkt gå emot deras önskan känns som sagt inte så seriöst det heller.

På pappersansökningarna så skriver jag alla kontaktuppgifter, iklusive e-mail.



guraknugen
2009-08-02 21:49
#12

Själv bojkottar jag alla arbetsgivare som kräver pappersansökningar. Jag brukar skicka med en PDF-fil där det står samma sak som i epostmeddelandet, fast snyggare, som de kan skriva ut själva om de prompt vill ha det på papper, men de flesta arbetsgivare är så korkade att de inte fattar detta, utan skriver ut själva epostmeddelandet istället. Deras problem, inte mitt; jag har ju gett dem alla möjligheter, och om de inte utnyttjar dem får de skylla sig själva.

Brukar dessutom skriva att jag bifogar en PDF-fil för utskrift, så det är ju inte så att jag hemlighåller den på något sätt…

Man har ju tjatat om det papperslösa kontoret i några decennier nu och det är dags att åtminstone ta ett steg för att förverkliga det nu, efter så många år av enbart snack.

martdat
2009-08-03 00:50
#13

#10 jo jag vet, ringer dit i stället,

På mitt jobb slutar det alltid med att de sitter där med ett hundra tal ansökninggar via e mail om de anonserat efter folk , gissa vilka som offtast  får jobben? jo de som ringer elr kommer personligen till arbetsplatsen,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Hawknestgrove
2009-08-03 19:10
#14

Sen finns ju även yahoo, som är obegrändas lagring. JA jag har både hotmail och gmali och yahoo och några till. Sen kan man ju alltid, nästan, ha en mail som är kopplad till internetleverantören också. Det har jag med.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Stephanie
2009-08-03 22:32
#15

#14 Jag har också både yahoo, gmail och hotmail… SkämsTungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Sovgott
2009-08-04 12:07
#16

Jag tror att om jag var arbetsgivare skulle jag föredra att arbetssökanden har en seriös mail, vilket för mig betyder att man har förnamn och efternamn i adressen.

Själv har jag aldrig varit med om att arbetsgivare har kontaktat mig via mail. De har alltid ringt (om de har blivit intresserade) eller så har jag fått ett sånt där tack-för-visat-intresse-men-tyvärr-brev, eller så har de inte hört av sig alls.

Upp till toppen
Annons: