Annons:
Etikett15-studier
Läst 5390 ggr
Gardens
8/6/09, 1:38 AM

EKONOMIBÖCKER!

hej.jag är VÄLDIGT intresserad utav ekonomi.

det har blivit ett intresse,efterso jag hela mitt liv haft liten inkomst (ALDRIG över 9.000kr EFTER SKATT)

jag har några förebilder,och de har skrivit lite böcker:

1. DAVE RAMSEY/The total money makeover.

2.BODO SCHÄFER/vägen till ekonomisk frihet.

3.NINA JANSDOTTER/Ta makten över dina pengar.

4.CHARLIE SÖDERBERG/ Ett rikare liv.

5.JÖRGEN LARSSON/ Rik på riktigt.

jag har ALLA dessa böcker och jag rekomenderar de STARKT.

Annons:
Gardens
8/6/09, 3:39 AM
#1

sparar du 10-20% utav din inkomst varje månad?

Mammzing
8/6/09, 12:04 PM
#2

Sorry, har inte en chans att spara.
Har två tonåringar det kostar massor.
Får istället ta 10-20 % av mina reserver.
Deras pappa betalar absolut det minsta.

Gardens
8/6/09, 12:51 PM
#3

du blir rik genom att spara,inte genom din inkomst.

ingen blir rik enbart genom att tjäna mycket.Rikedom uppstår när du sparar pengar.

alltför många människor säger: när inkomsten blir högre,blir allt bättre. saningen är dock att oftast stiger levnadsstandarden med inkomsten.

FYRA SKÄL TILL ATT MÄNNISKOR INTE SPARAR:

1.Man tror att man senare komer att tjäna så mycket att det inte är nödvändigt att spara nu.

2.man vill leva livet nu och anser att det är svårt att spara och att det innebär försakelse.

3. man tycker inte det är viktigt att spara och menar att man inte kan ändra på den uppfattningen.

4.man tror att sparandet inte ger  någonting (låga räntor ,inflation)

men det ser ut på ett HELT annat sätt:

1. du blir rik genom att spara,inte genom din inkomst.

2.att spara är roligt och enkelt-för alla.

3.du kan alltid ändra din uppfattning och instälning till sparande.

är et svårt att tro?

Sara
8/6/09, 1:19 PM
#4

Vanligtvis så har man inte råd att spara när man har en låg inkomst. Och med vanligtvis så menar jag att man har en hyra, el, telefon, internet, försäkring, busskort, mat osv att betala.

Många är ensamstående och har ingen att dela kostnader med.

Sen skulle det faktiskt inte falla mig in att snåla in på saker som förgyller livet bara för att kunna spara ett par hundra.

Min filosofi är att leva medan man lever. Vem vet, jag kanske blir överkörd i morgon och dör. Vad för nytta gör mina pengar på banken då?

Nä, det är bättre att kunna unna sig en god middag eller ett biobesök istället.

Sara

Gardens
8/6/09, 1:27 PM
#5

#4 läste du överhvdtaget?

man behöver inte snåla in på saker bara för att ha råd att spara.

betalar man räkningar först och sedan lägger undan en slant till sparande,så får an sedan klara sig på det som är kvar utav inkomsten.

Gardens
8/6/09, 1:28 PM
#6

vad vi gör med våra pengar idag får betydelse för framtiden.

Annons:
Gardens
8/6/09, 1:34 PM
#7

#4 jag har hellre en bufftert den dagen det skiter sig, än går på restaurang NU och står utan pengar den dagen allt skiter sig.

Sara
8/6/09, 1:34 PM
#8

Ja jag läste, läste du mitt?

Jag betalar alltid mina räkningar först. Sedan har jag om jag har tur 2000:- kvar till mat, busskort, kläder, illrarnas mat och toaströ osv. Ska jag då spara på dem så får jag spara in på annat, ex mat, nöje osv, vilket jag redan gör idag.

Skulle vara intressant att se hur mycket du skulle kunna spara om du hade 2000:- efter dina räkningar OCH du skulle betala all din mat, kläder, busskort osv för det.

Det är inte meningen att man ska kunna spara när man har existensminimum att leva på, det är därför det heter existensminimum.

Sara

Gardens
8/6/09, 1:41 PM
#9

#8 går du på soc? de räknar med att du lägger undan en summa för större inköp,exempelvis vinterkläder..MEN inte på bankkonto givetvis,utan i en burk hemma.

Gardens
8/6/09, 1:44 PM
#10

bland många som har lika tor inkomst,klagar en del på att pengarna aldrig räcker till,medan andra till och med kan spara lite varje månad.hur kan det vara så olika?

jo,det kallas att prioritera.

Gardens
8/6/09, 1:49 PM
#11

#8 jag har levt så!

då såg min ekonomi ut såhär:

inkomst 4.800kr

hyra 2.800kr

el 150kr

fackavgift 158kr

akassan 119kr

telefonkort 100kr

spar 200

-------------------

1.273kr var till mat och övrigt.

dessutom var 3:E månad kom ju tv-licnsen,som va mitt enda nöje,den månaden tv licencen skule btalas hade jag alltså bara 773kr kvar till mat och övrigt,men allt går.

Sara
8/6/09, 1:54 PM
#12

# 9 Nej, men jag har skulder hos kronofogden.

# 11 Jag skulle inte vilja leva så. Jag hade använt de där 200:- till att förgylla livet.

Hade jag däremot haft mer över varje månad så hade jag gärna sparat.

Sara

Halvdansken
8/6/09, 1:56 PM
#13

Vad vill du egentligen gardens? Berätta hur duktig du är och hur dåliga alla andra är?

Det är en sak att ge lite tips, en annan sak att bara framhäva sig själv och ens förträfflighet. Jag tror nog att de flesta människor vill spara, men det är inte alla som har möjlighet till det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Gardens
8/6/09, 1:58 PM
#14

#12 alla är vi olika,förgylla livet det gör man vä med de pengar an har kvar efter att räkningar och sparande är gjort? vad räknar du för grejer som förgyller livet?

här räknar jag saker som förgyller livet/vradagen som:

*tidningen lantliv

*utflykter med matsäck

*promenad med sambon

*spelkväll.

*en glass.

jag har inga stora krav på livet,jag är nöjd så länge jag har betalat mina räkningar,sparat undan en slant och har mat på bordet och kan köpa lite annat.

Gardens
8/6/09, 2:02 PM
#15

#13 få människor att TÄNKA TILL och kanske förändra sin siuaton om man anser att man inte har råd att spara.

pengar behövs alltid,och man får själv se till att an larar sig den dagen nåt händer.

vad gör de som inte har en sparad krona den dagen 3.000kr ska betalas till vetrinären för attens sjukhusvistelse?

Halvdansken
8/6/09, 2:06 PM
#16

Varför är det så viktigt att köpa saker? Du har ju tom skapat en blogg om alla prylar du handlar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gardens
8/6/09, 2:10 PM
#17

#16 nej det är INTE viktigt att köpa prylar..

vad som däremot är viktigt är att inte handla på kredit och att spara pengar.

var och en köper ju det de vill för pengarna som är kvar efter att räkningar och SPARANDE är gjort. de pengarna "får" ju användas till det man vill köpa…när pengarna är slut så är dem,och d får man INTE nalla utav sparkontot.

Gardens
8/6/09, 2:11 PM
#18

#16 bloggen handlar m hur man får ett bra liv utan att varesig handla på kredit eller köpa DYRA  grejer.

Halvdansken
8/6/09, 2:20 PM
#19

Varför inte sluta handla överhuvudtaget? Utom det viktigaste och när det är absolut nödvändigt?

Som jag skrev i en annan tråd, jag handlar 1 2- gånger i månaden. Prylar, alltså, allt utom det nödvändiga som mat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gardens
8/6/09, 2:23 PM
#20

#19 vi handlar mest mat faktiskt. men man får leva och man får använda sina pengar.

Annons:
Gardens
8/6/09, 2:29 PM
#21

svara på följande fråga:

 ponera att du plötsligt skulle förlora din inkomst oc de som är skyldiga dig pengar,inte skule betala mer. ditt företag sätts i konkurs,du blir uppsagd eller du blir sjuk.

hur länge skulle du kunna betala dina räkningar och leva någotsånär gott utan någon inkomst?

det är detta jag pratar om,det kallas ekonomiskt skydd på fint språk… att du trots oförutsedda händelser kan leva,tack vare ditt sparande.

Gardens
8/6/09, 2:37 PM
#22

att spara betyder att betala sig själv!

och det först av alla.

låt 10% utav din inkomst gå in på ett separat konto.

det är nämlign lika lätt att klara sig på 90% som på 100%

du kommer inte ens sakna de 10procenten.

förmodligen har du svårt att tro det,men du komer bl överraskad när du verkligen prövar det.säg aldrig att det inte går så länge du inte har prövat.

Halvdansken
8/6/09, 2:38 PM
#23

Är du inne på det där som Wibble pratade om, att alla ska ha en årslön på banken?

Det är många som inte har möjlighet till det gardens, men jag tror nog att de flesta inte är så korkade som du tror. Man tänker sig för och vänder på kronorna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gardens
8/6/09, 2:41 PM
#24

#23 jag ar inte sagt att någon är korkad! men inan jag började läsa ekonomiböcker för 5år sedan så tänkte jag på ett HELT annat sätt..jag trodde oxå att jag inte hade råd att spara..men ALLA har råd att spara,det gäller ara att ha VILJAN!

Gardens
8/6/09, 2:43 PM
#25

om man vill ha en förändring,måste man ändra på sitt sätt att göra saker och ting.

Gardens
8/6/09, 2:45 PM
#26

det spelar ingen roll hur svårt det tycks att spara, att inte spara kommer alltid ge dig större svårigheter än att spara.

Halvdansken
8/6/09, 2:49 PM
#27

Ok, nästa fråga. HUR ska man spara?

Att bara sätta pengarna på ett konot ger ingen ränta. Rekommenderar du aktier, foner, konst, pensionsfoner, kapitalförsäkringar, guld eller andra råvarupapper?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Gardens
8/6/09, 2:58 PM
#28

#27 HUR man ska spara.

1.lönen kommer in

2.du betalar dina räkningar

3. du sätter udan valfri summa som sparande

4.du får klara dig på dem pengar som är kvar.

VART man vill sätta sina pengar är upp till var och en.

sätter man de på ett vanligt konto,så just nu är det inte så mycket ränta nej,men förra året och dessförinnan hade JAG ialfall 4-5%

ett annat tips är att omplacera pengarna man har hos PPM,dvs håla koll på marknaden och gra bra placeringar där UTÖVER sitt vanliga sparande.

PPM pengarna är ju ändå de pengar som ens arbetsgivare satt in,så varför inte göra det bästa utav de oxå?

förra året gick mina PPM pengar upp 110% på 1månad!

Halvdansken
8/6/09, 3:03 PM
#29

Och hur mycket gick de ner?

Vad var det för fond, förresten? Låter intressant.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gardens
8/6/09, 3:05 PM
#30

inkomst betyder inte rikedom!

många vet inte vad rikedom är: att man tjänar mycket pengar innebär inte att man är rik.

för det mesta ökar vår levnadsstandard med vår inkomst.vi "behöver" helt enkelt mer. på något märkvärdigt vis behöver vi alltid precis lika mycket som vi tjänar.

vi får inte förväxla"behöva" med "vill ha"

Gardens
8/6/09, 3:07 PM
#31

#29 som sagt de gick inte ner….

Halvdansken
8/6/09, 3:08 PM
#32

och vad för fond?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gardens
8/6/09, 3:11 PM
#33

#32  det avslöjar jag inte,men jag kan avslöja så mycket att jag går på värdeutvecklingen när jag väljer fonder…. de ska ligga över 40% annars är det inget att ha….

Gardens
8/6/09, 3:12 PM
#34

men du ka ju ta dig en titt på alfred berg ryssland

 AIG china osv…

Annons:
Halvdansken
8/6/09, 3:13 PM
#35

Det hade väl varit ett bra spartips om något. Men så generös är du inte.

Du behöver inte tänka på mig, jag bor i Danmark.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sara
8/6/09, 3:17 PM
#36

# 14 Att köpa en tidning, äta en god middag, gå ut och dansa en kväll, gå på bio, köpa lördagsgodis osv.

Utöver detta så vill jag kunna äta riktig mat varje dag och inte nudlar.

# 24 Visst, alla kan spara. Men många prioriterar sina barn och livskvalitét framför att gnida och gno för att kunna lägga undan pengar.

# 22 Nej, alla kan inte lägga undan 10%. I mitt fall är det 1000:- i månaden och då har jag 1000:- kvar till mat och busskort m.m.

Det är enbart löjligt att påstå en sådan sak.

# 15 Jag har inga pengar sparade men har alltid fått ihop till veterinären. Å då ska gudarna veta att mina illrars veterinärfakturor har kostat mig en vacker slant.

Tror du verkligen inte att folk har tänkt över sin situation när de anser sig fattiga?

Man prioriterar olika och min prioriteting är att kunna leva och inte bara existera. Jag ångrar inte en sekund att jag spenderar mina pengar varje månad utan att spara ett öre.

# 28 Så synd att krisen drog ner pengarna igen då.

Sara

Gardens
8/6/09, 3:21 PM
#37

#35 några exempel:

alfred berg ryssland 63% vädeutveckling hittils i år.

Banco teknik och innovatin 58% i år

baring hong kong china fund 49% hittils  år

baring latinamerica 51% hittils  år

 black rock latin america fund 61% hittils i år

black rock world mining 59% vu hittils i år..Flört

Halvdansken
8/6/09, 3:24 PM
#38

För fasen, det är inte dåligt gardens. Nåt annat kan man inte säga.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gardens
8/6/09, 3:31 PM
#39

#36 10% utav din inkomst är 1000kr säger du,det innebär att du har 10.000kr n.

vi påbörjar din budget…

in 10.000kr

sparande 1000kr

vad har du för räkningar?

Halvdansken
8/6/09, 3:42 PM
#40

Förra året sjönk dina alfred berg med 30,25%, så det är inte sant att de inte sjönk.

De ligger fortfarande lägre nu än för ett år sen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gardens
8/6/09, 3:43 PM
#41

#36  ??? kan du svara eller kom du på att du visst kan spara om du VILL?

Annons:
Gardens
8/6/09, 3:44 PM
#42

#40 allt beror ju på när man köte dem och hur länge man har haft dem…

Halvdansken
8/6/09, 3:44 PM
#43

Hon kanske har annat att göra….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
8/6/09, 3:47 PM
#44

Du skriver själv om förra året

"som sagt de gick inte ner…."

ALLT gick ner förra året. Vi har själva åkt på en del smällar, men efetersom vi inte ska ha ut pengarna nu så är det inga problem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gardens
8/6/09, 3:48 PM
#45

#42 nej mina alfred berg gick inte ner,bara upp,efersom jag köpte när de var nere och sålde när de va på topp,(som man ska göra)

Gardens
8/6/09, 3:49 PM
#46

#44 jag har sällan en fond eller aktie i mer än 3månader…en del har jag bara i några veckor..jag har stenkoll på utvecklingen…

Halvdansken
8/6/09, 3:50 PM
#47

Men då har du ju inte dem kvar…så hur kan du då räkna på stignigen i år????

men det är ett bra trick att köpa billigt och sälja dyrt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
8/6/09, 3:52 PM
#48

Du skulle kanske jobba med sånt istället.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Sara
8/6/09, 4:08 PM
#49

# 41 Du, jag åt lunch, är det ok med dig eller borde jag spara de pengarna istället?

Och nej, du behöver inte veta mina räkningar. Varför skulle jag vilja dela den i informationen med dig?

Jag har bra betyg i företagsekonomikurserna och haft eget företag. Jag är mer än kapabel att sätta upp en budget och följa den, vilket jag gör.

Du borde lära dig att förstå att andra människor inte tycker samma saker som du och inte heller vill leva på samma sätt som du.

Vill du snåla så är det upp till dig. Jag väljer att leva istället och har aldrig ångrat mig en minut. Att ha pengar på banken har ingen betydelse för mig, däremot är min livskvalitét viktig. Jag lägger hellre pengar på mig nu än snålar in på livets goda sidor.

Jag får intrycket av att du anser dig ha rätt i alla lägen och de som inte gör som du anser bra, har fel. Kanske lite ödmjukhet från din sida inte vore fel.

Måste tillägga att mina PPM fonder också har gått riktigt bra innan krisen.

Så snälla kom ner på jorden och öka din förståelse för att andra människor väljer att inte leva som du.

Sara

Gardens
8/6/09, 4:13 PM
#50

#47 jag TITTAR på hur värdeutvecklingen har varit hittils iår,det säger ganska mycket om hur den kommer gå framigenom…

AIG,black rock,baring och banco är ganska säkra kort tycker jag.

Halvdansken
8/6/09, 4:18 PM
#51

Det säger inte ett sk-t. Den japanska marknaden sprack, IT-bubblan sprack osv. Det var aktier och fonder som stigit massor under några år.

Men visst finns det mer eller mindre säkra kort. Jag var intresserad av Ryssland för 8 år sen, men då varnade folk mig. Synd att jag lyssnade.

Nä, nu ska jag ut och gräva i trädgården. Semestern har börjat!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gardens
8/6/09, 4:23 PM
#52

¤49 äter du lunch ute? det är ganska dyrt,varför inte ta med matlåda istället? bättre att lägga 20kr/dag på en matlåda än 65-100kr på lunch och fika varje dag ute.

matlåda: 20kr x22dagar= 440kr/månad.

äta ute 65x22= 1.430kr

alltså MINST hela 1.010kr DYRARE att äta utelunch en månad än att ha med sig matlåda. kanske kan spara de pengarna istället??

men jag snålar inte vad är det du inte förstår?

eller du kanske tycker att det är att snåla att spara 3.000kr och ändå ha 2-2.500kr att "leva för" per månad?

pengar på sparkonto OCH livskvalitet är viktigt för mig,men livskvalitet behöver inte kosta pengar!

precis VÄLJER,du sa det själv!

Gardens
8/6/09, 4:35 PM
#53

tar ett exempel som sambon sparade in pengar på.

han har 3st raster på sitt jobb,han köpte 1 dricka för 10kr varje rast.

detta blir ju 30kr/dag.det är 22dagar på en månad 30x22=660kr per månad kostade enbart drickan honom!

han gick till willys och köpte dricka för 2kr/st och helt plötsligt kostar hans dricka på rasterna 6kr/dag. 6x22dagar=132kr.

han dricker fortfarande 3dricka om dagen,men det kostar onom betydligt mindre numera.

660kr-132kr=en besparing på 528kr/månad!!!

Gardens
8/6/09, 4:38 PM
#54
Sara
8/6/09, 5:20 PM
#55

# 49 Ibland äter jag lunch ute. Det tillhör livskvalitét för mig.

Med snåla in tänker jag på att du bara hade drygt 1200:- att leva på efter räkningarna. För att då kunna spara 200:- måste du dra in på något annat = snåla.

Ang hur du lever med sin sambo har vi redan diskuterat i en annan tråd. Om du minns så tycker jag att du utnyttjar honom genom att inte betala lite hyra osv. Men om du kan med att leva så och kunna spara de pengarna istället, så det får stå för dig. Jag hade iaf skämts.

Sara

Annons:
Gardens
8/6/09, 5:40 PM
#56

#55 skämmas för VAD? han VILL inte att jag ska betala på HANS lägenhet och JAG VILL INTE DET HELLER!

tur att min sambo nte tycker att jag utnyttjar honom han tycker att det är viktigare att jag sparar pengar än betalar till honom som redan har! vad ska han med MER pengar till???

Sara
8/6/09, 5:46 PM
#57

# 56 Jag skulle fortfarande gjort rätt för mig oavsätt. Även om han äger lägenheten så bor du där och borde betala för dig även om du inte kommer att äga någon del i lägenheten. Halva månadskostnaden till bostadsrättsföreningen anser jag att man ska betala om man är två som bor där. Självklart ska du inte betala på lånet men lånet och månadskostnaden till föreningen är 2 skilda saker.

Sen utnyttjar du väl internetet, då borde du betala hälften på det oxå.

Jag anser att det är att snylta på någon om man inte hjälper till att betala iaf en liten del.

Jag antar att han då har miljoner på banken.. För annars skulle han ju kunna spara de pengar du kan betala för boendet, precis som du sparar.

Men hade du betalat för dig så hade du antagligen inte kunnat spara 3000:- i månaden och det är klart att du hellre borde tänka på dig själv än att göra rätt för dig.

Sara

Gardens
8/6/09, 5:52 PM
#58

#57 nej ha har inga miljoner på banken.

jadu han behöver nog inga pengar från mig för att kunna spara(ursäkta,jag asgarvar…)

Sara
8/6/09, 6:05 PM
#59

# 58 Kul att kunna roa dig.

Även om han redan kan spara, så hade han ju kunnat spara mer isåfall.

Sara

Gardens
8/6/09, 6:20 PM
#60

#59 pengar är inte allt,nån måtta på sparandet får det ändå vara,man sa leva lite oxå,!Cool

Sara
8/6/09, 6:23 PM
#61

Suck..

Sara

Gardens
8/6/09, 6:24 PM
#62

#61 varför suckar du?

Annons:
Gardens
8/6/09, 6:29 PM
#63

vi  har ala upplevt situationer i livet som har påverkat oss. de här vägledande ögonblicken har förändrat vår världsåskådning och våra tankar om människor,händelser,pengar och världen.

De har förändrat vårt liv till det bättre eller till det sämre.

vad lärde du dig sist?

Sara
8/6/09, 6:30 PM
#64

Vad jag lärde mig sist?

Att sluta förutsätt att människor inte är dumma som spån..

Sara

Gardens
8/6/09, 6:32 PM
#65

våra värderingar och mål måste stämma överrens annars kommer vi igen vart.

gott självförtroende har den som i sitt förflutna hittar bevis på att han kan klara sig själv.

ditt sätt att tänka har gjort dig till den du är idag.

ekonomiska problem kastar alltid skuggor över andra områden i livet.

Gardens
8/6/09, 6:35 PM
#66

#64 lyxfälan visar att jag har haft rätt hela tiden,människor ÄR dumma som spån och kan inte räkna!Cool

ta bara det här med avbetalning,kan folk verkligen inte förstå att det blir DYRARE att ta det på avbetalning?

Gardens
8/6/09, 6:37 PM
#67

endast DU ansvarar för hur mycket pengar du har om sju år…hur mycket blir det? bestäm själv!

Gardens
8/6/09, 6:43 PM
#68

livet är en spegelbild utav dina åsikter.

för att nå ekonomiska mål åste du ha 3förestser:

1.något MÅSTE förändras

2. JAG måste förändra det.

3.jag KAN förändra det

Gardens
8/6/09, 6:48 PM
#69

rikedom upstår när vi BEHÅLLER pengar.

Annons:
Halvdansken
8/6/09, 6:52 PM
#70

Jag tror att vi förstått vad du menar, gardens. Kan du inte slappna av lite nu?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gardens
8/6/09, 6:55 PM
#71

#70 slappna av? varför det? ska du gå och köpa böckerna?

Halvdansken
8/6/09, 6:59 PM
#72

Det behöver jag inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gardens
8/6/09, 7:02 PM
#73

nu ska jag göra budget….ha det så ra tills vi hörs igen…

när jag komer tillbaka ska vi diskutera de tre nyckeltalen: resultat,trygghet och frihet.

Halvdansken
8/6/09, 7:04 PM
#74

Ska VI diskutera? Det verkar som om du klarar det ganska bra själv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gardens
8/6/09, 7:10 PM
#75

#74 jag försöker få folk att förstå att endast man själv är ansvarig för sin ekonomiska situation och vill man få det bättre får man själv göra det bättre…

Sara
8/6/09, 7:16 PM
#76

# 75 Men snälla du, det förstår de allra flesta även om de väljer att använda sina pengar till annat än att spara.

Sara

Annons:
Gardens
8/6/09, 7:19 PM
#77

#76 säg de till de som inte fattar varför de inte får socialbidrag…

Sara
8/6/09, 7:23 PM
#78

# 77 Är det någon här som inte fattar det? I såfall har jag helt missat det inlägget/den tråden.

Sara

Gardens
8/6/09, 8:19 PM
#79

#78 men inte kan du vara så inskränkt så du bara tror att allt handlar om denna tråden…nej det finns folk på andra ekonomisidor på internet(blandannat familjeliv) som inte förstår att socialen går 3månader bakåt i deras ekonomi…

Sara
8/6/09, 10:05 PM
#80

# 79 Men det är här du skriver om det. Vill du nå ut till folk på familjeliv så får du skriva på familjeliv.

Sara

Gullan402
8/6/09, 11:37 PM
#81

Alla har inte ett val att kunna spara!!! Tycker denna diskussion spårat ur för länge sen. Allt i livet är inte påverkbart fast vissa tycks tro det. Allt är inte självvalt så det är fruktansvärt dålig stil att klanka ner på andra och samtidigt säga att det är ens egna val etc. Spara, av vaddå när man bitvis inte ens haft till mat åt barnen, det är rena påhoppet på folk som blivit utsatta av samhällets ovilja att hjälpa folk till en egen självförsörjning istället för att skicka dem mellan olika instanser. Vad jag än gör faller jag mellan stolarna av en eller annan anledning eller mellan olika lagar och förordningar. Jag har viljan men inte får inte påverka mitt eget liv!!!

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Mammzing
8/6/09, 11:54 PM
#82

Ja du, Gardens, vad ska man tycka ?
Du verkar övertygad om att köra ditt race, så gör det!

Vet du vad min rikedom består i ?

En underbar särbo
Fyra underbara barn
Ett underbart barnbarn….

Vad av det ska jag spara…… Kasta in Alice 1 mån, i en fond kanske.

Jag har varit gift med en som hade samma uppfattning om pengar som du har.
Han sitter ensam i sin lägenhet och räknar.
Vad har han ?
Pengar på banken men i mitt tycke inget liv!

[Norum]
8/7/09, 12:04 AM
#83

Jag låser denna tråd nu, om sajtvärden vill öppna den så får hon göra det.

Jag anser att den har hamnat en aning från ämnet. Dessutom så har detta diskuterats i en annan tråd.

Skulle det dyka upp fler likanande trådar kommer jag att ta bort dom med.

Diskussioner i all ära men detta har gått för långt. Eventuella klagomål tas via PM direkt till mig.

Åsa/Medarbetare

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: