Annons:
Etikett18-dåliga-erfarenheter-arbetsförmedling-socialen
Läst 5690 ggr
Firinella
2009-08-15 13:53

Fy sjutton...

Min son som gick ut gymnasiet nu i somras är arbetslös och sökte då bidrag hos soc till mat mm. (Han bor hemma så inget bidrag till hyran)  Då hände detta att de tyckte att han skulle leva på pengarna han fått av sin pappa till att ta körkort för. Till saken hör att när min son fick dessa pengar skulle de endast gå till hans körkort för att han lättare skulle få jobb eftersom det bara går en busstur här varje dag och använde han pengarna till något annat så skulle de betalas tillbaks. Lämnade in en överklagan till socialnämden och undrade om de tyckte att han skulle hoppa av sina körkortsstudier (har kommit halvvägs) och leva för resten för att i slutändan stå med ett lån till sin pappa. Ja tyckte soc. Har nu överklagat till Länsrätten så nu får vi se vad de säger.  Känns för jäv… att han ska leva på lånade pengar för tyvärr kan jag inte försörja honom helt. Så nu är han arbetslös, utan körkort och har ett lån att betala tillbaks… Vilken start på vuxenlivet…

Annons:
Imasy
2009-08-15 15:13
#1

Finns pengarna på ett konto som står i din sons namn så tror jag tyvärr att de kan kräva det.

Körkort är ju en lyxgrej, så har man pengar på banken, oavsett vad de är ämnade för, så får man ta av dem i första hand.

Vet ett par som sparat pengar till sina barn, men som fått det kärvt och behövt soc-hjälp. Då har soc tvingat dem att länsa barnens konto i första hand, för det finns ändå pengar inom familjen eller vad man ska säga.

[Norum]
2009-08-15 15:15
#2

Finns det pengar så finns dom.. Det kan man inte säga nåt om, tycker jag. Visst kan det kännas surt men är man i den situationen har man inte så mycket att välja på..

martdat
2009-08-15 15:55
#3

överklaga kommer du ingen vart med, socialen ska ju inte heller betala folks körkort, vilket de inderekt skulle göra om de beviljade honom pengar trotts att han har sparpengar, sitter pengarna på hans konto så ses de som hans pengar,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Maria
2009-08-15 20:51
#4

Tyvärr så får man plocka av sina många gånger surt förvärvade pengar när man kommer i knipa och då får de gå till allmän överlevnad och inte det man tänkt.

I det här fallet borde väl hans pappa ha lite mer överseende med situationen tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ninjisen
2009-08-15 21:23
#5

Måste fråga en sak. Va pengarna på ett konto i hans namn? Eller hur fick soc nys om dom pengarna?
Ah det är så himla irriterande men det är tyvärr så. Dom ser ALLA tillgångar alltså även sparkonto som pengar man ska ta av FÖRST innan man får av dom. Det gäller att han sätter in dom pengarna på ett konto i ditt namn tex sen måste han vänta 3 månader.. Sen kan han söka soc igen. För dom kräver bankutdrag 3 månader tillbaka…

Enda tipset jag kan ge tyvärr…… Hoppas det löser sig!

Maria
2009-08-15 21:32
#6

#5 Jag förstår precis hur du menar men det är väl ändå så soc ska fungera. Man får hjälp när alla reserver är tömda. Hur skulle det annars fungera rättvist och lagligt?

Det är klart att har man ett sparkonto med pengar så kan man inte få pengar av soc. Ganska logiskt tycker jag men som sagt det drabbar människor så illa ändå…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lilacbower
2009-08-16 00:29
#7

Som andra redan sagt så är det så här det fungerar. Ekonomiskt bistånd är den sista utvägen. Först ska alla andra utvägar användas och prövas.

Förstår inte riktigt hur man kan tycka att det är OK att skattemedel ska användas för att överleva för dagen och att sparmedel ska gå till ex. körkort! Jag vill inte att mina skattepengar ska användas på det sättet!

Ensam - men stark!

Imasy
2009-08-16 01:36
#8

En socialsekreterade berättade att många föräldrar som har betalningsanmärkningar tex, och var jagade av kronofogden, brukade spara sina pengar på barnens konto samt ev skriva sina bilar på dem.

Detta drabbade ju barnen när de sedan behövde ha hjälp. Till synes så såg det ju ut som att barnen hade ett rejält sparkonto de kunde leva på, samt en bil de kunde sälja. De hade ju sagt som det var att det är inte mina pengar, men det fanns på barnets konto, så surt sa räven.

Maria
2009-08-16 11:49
#9

#8 Återigen, föräldrar (vissa) vilket folkSkrikandes

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

martdat
2009-08-16 12:19
#10

#8 fasst egentligen så ska barnens sparpengar o tillgångar användas med, om de bor hemma, alla hushållets tillgångar ska tas med,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Imasy
2009-08-16 12:22
#11

#10

DEtta handlade om de "barn" som behövde hjälp när de flyttat hemifrån / föräldrarnas försörjningsskyldighet hade upphört.

Hon sa att i ett fall så fick ett "barn" hjälp efter att de pratat med denne s förälder som verkligen intygat på hur de hela låg till och ansågstrovärdig.

Men jag undrar ju hur många fler som sitter i samma sits?

martdat
2009-08-16 12:47
#12

#11 är nog många tyvärr,,,

ang körkort o socialbidrag så tog jag körkort medans jag gick på soc, tog ett resurslån kopplat till körskolan, inget vanligt lån, det var penagar som man själv inte kan nå utan bara användas till körskolan, tipps nässta gång nån vill hjälpa sitt barn med körkort så det inte blir fel,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
2009-08-16 12:49
#13

#11 är nog många tyvärr,,,

ang körkort o socialbidrag så tog jag körkort medans jag gick på soc, tog ett resurslån kopplat till körskolan, inget vanligt lån, det var penagar som man själv inte kan nå utan bara användas till körskolan, tipps nässta gång nån vill hjälpa sitt barn med körkort så det inte blir fel,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Firinella
2009-08-16 15:12
#14

Vill bara tillägga att pengarna fanns inte på hans konto den dagen han sökte soc bidrag utan hade satts in till körskolan dagen innan. Att körkort är lyx förstår jag inte men att ha en dyr bil däremot. Eftersom vi bor på landet så är det ju omöjligt för honom att få ett jobb utan körkort. Flytta är ju inte heller att tala om eftersom det enda han äger är det som finns i hans rum.  Sparade pengar skrev någon, det var det ju inte utan lånade från sin pappa och ENDAST till körkort och inget annat. Nåväl man lär av sina misstag…

Imasy
2009-08-16 15:13
#15

Men vaddå, sattes pengarna in på körskolans konto? Sitter hans körkortspengar på deras konto kan de väl inte klaga? Då kan han väl inte ens ta ut dem?

Firinella
2009-08-16 15:19
#16

Ja dagen innan han skulle söka bidrag fanns de ju inte på hans konto men de menade att han skulle ta ut dessa därifrån eftersom de såg detta på hans kontobesked. Vet inte om dessa kan plockas ut. Ska kolla upp detta.

Imasy
2009-08-16 15:24
#17

Ja men har ni betalt detta till körskolan så kan de ju inte kräva att de ska tillbaka till hans konto?

Egentligen då så skulle pappan kunnat fört över dessa direkt till körskolan istället för eran sons konto?

Firinella
2009-08-16 15:28
#18

Ja men nu var det så att han bor långt ifrån oss 20 mil och han visste inte kontonr till körskolan och vi tänkte ju inte på att det kunde bli problem längre fram.

Imasy
2009-08-16 15:32
#19

Hmm, ja då blir det kanske lite annat?

Har allt detta lagts fram i överklagan? För först förstog jag det som att han hade x antal kronor på sitt eget konto som han inte fick röra.

Firinella
2009-08-16 15:40
#20

Ja jag tog upp det i överklagan hos socialnämden att pengarna inte fanns på hans konto men de tog ingen notis om detta utan fortsatte att hävda att de skulle plockas ut från körskolekontot. Ärendet ligger nu hos Länsrätten. Man undrar om han köpt något dyrt tex en dator för 10 tusen hade de då också krävt att han skulle lämna tillbaks den också…

Annons:
Imasy
2009-08-16 15:47
#21

Jag kan väl på ett sätt förstå deras resonemang, sett ifrån deras sida.

Om man har dålig ekonomi och behöver soc-hjälp så är det ju inget man kommer på över natten, utan det kanske är något som pågår under en längre tid tills det till slut blir dags att gå dit.

De ser ju bara att han har haft pengar på sitt konto som han har blåst. Att de ska vara till ett körkort kan ju faktiskt vara lögn ifrån eran sida, de vet ju inte dom.

Om man då har en större summa på sitt konto, så köper man väl i normala fall inget jättedyrt för alla pengarna, för att gå till soc dagen efter. Kan tänka mig att de anser att man får skylla sig själv.

Så allt detta vart bara för att pappan inte betalade till körskolan direkt. Suger för er kan jag förstå, men det blev ju en dyrköpt erfarenhet iallafall. Hoppas det löser sig till det bästa.

I värsta fall får ni kanske göra som föregående talare sa, söka igen om 3 månader?

Firinella
2009-08-16 15:51
#22

Han ska snart ingå i jobbgarantin för ungdomar tror jag det heter och då får han väl en slant därifrån. Man lär så länge man lever…

Lilacbower
2009-08-16 20:11
#23

Kan tillägga att barn får ha ett visst sparande utan att det ska räknas med som tillgång för familjen. Har inte siffran i huvudet och har dessutom semester så det kan dröja ngn vecka innan jag kan återkomma med den om någon nu vill veta. Är en viss procent av basbeloppet!

Ensam - men stark!

Alexej
2009-08-16 23:20
#24

Går det inte att bevisa att pengarna blev insatta på kontot direkt innan och betalades till körskolan?

Alltid knepigt med socialen när de kollar 3 månader tillbaka.

Jag handlade för en kompis på Ikea på mitt Ikeakort. Han satte in pengarna sedan på mitt kontot. Men socialen räknade pengarna med som inkomst.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
2009-08-17 01:08
#25

ja de räknar varge krona, som drabbad privatperson känns det helgalet ibland, men de kan ju inte veta vad som är sant o inte,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Nikklador
2016-02-08 13:50
#26

Tyvärr säger lagen som så att du skall leva på det tillgångar du har och inte på skattebetalarna. Alla skulle självklart vilja kunna ta körkort men det finns de som arbetar mm som inte har råd med det och det är inte rätt att leva på bidrag och sedan kunna hålla på tillgångar enbart för att ta ett körkort. Det är många som skulle bli rasande ifall det kunde gå till så.

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

Upp till toppen
Annons: