Annons:
Etikett20-låna-pengar
Läst 3143 ggr
A58oA49
7/27/09, 11:28 PM

Ungdomar och pengar

Var tror ungdomar pengar kommer ifrån? Dom verkar tro att även sen man blivit vuxen finns det alltid någon "föräldra-figur" i närheten som ställer upp och hjälper till när ens egna pengar tryter. Lånar man pengar och skriver under lånehandling med villkor att betala tillbaka vid en viss tidpunkt då MÅSTE man följa dom villkoren. Det finns egentligen inget alternativ. Det kan kännas hårt när man får pengar i handen och dom bara försvinner till ett lån man tagit, men det är så ekonomi fungerar.

Jag är medveten om att jag inte skulle lånat ut pengar till en 19åring som inte har begrepp om ekonomi, men gjort är gjort. Jag vet inte hur jag ska få henne att förstå, vet inte hur jag ska få hennes uppmärksamhet och vet inte hur jag ska förklara så att hon begriper. Jag vet att jag gjort en dumhet och nu vet jag inte hur jag ska ta mig ur den utan att jag måste "vara elak". Jäklar ! Det här skulle jag aldrig gett mig in i, men det är så dags nu att vara efterklok. Suck !

Annons:
martdat
7/27/09, 11:46 PM
#1

pengar tillverkas i sedelpressar o delas ut till alla vuxna utan motprestation, !!!!!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Chestnut
7/28/09, 12:04 AM
#2

Och här drar vi alla över en kant Obestämd

Tråkigt att du har hamnat i den sitsen att du inte får tillbaka dina pengar när du väntat #0 men det finns faktiskt vi yngre som är ansvarsfulla och kämpar för våra pengar!

Med vänliga hälsningar
Chess

Sara
7/28/09, 12:08 AM
#3

Jag tror helt det beror på hur man får lära sig hantera pengar som barn, om man blir ekonomisk.

Jag kommer så väl ihåg när jag lärde mig pengarnas värde, vilken chock det var när jag fick reda på hur mycket pengar familjen hade och vad det skulle räcka till.

Sara

mongu
7/28/09, 9:40 AM
#4

Tror också att det beror helt på hur och vad man fått lära sig och träna som barn i att hantera pengar.

Har man fått t.ex veckopeng och den ska räcka till godis och tidning, t.ex. Om man då har köpt för mycket av det ena eller andra så måste man få känna att då kan jag inte köpa nåt mer.

Om vi låter våra ungdomar bli delaktiga i ekonomin, få inblick i att det ska räcka till allt. Då brukar det bli bra.

Sen kan det alltid uppstå situationer där lån kan behövas. För inte vill jag se mina barn bli ställda på bar backe om jag som förälder har möjlighet att hjälpa till med ett lån.

Givetvis ska det betalas tillbaka.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

martdat
7/28/09, 12:07 PM
#5

mitt inlägg var lite ironiskt, tänkte på hur folk i alla åldrar man stött på har för mentalitet ibland,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Stephanie
7/28/09, 12:53 PM
#6

Ja, det var väl att dra alla över en kam. Det finns ungdomar med god syn på ekonomi, och det finns vuxna som inte kan hantera pengar alls…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
elyse
7/28/09, 11:17 PM
#7

Det beror nog på hur man är uppfostrad. Så fort jag började tjäna egna pengar fick jag betala för mig hemma, 1000-1500 kr i månaden och jag tjänade runt 3500 kr på ungdomspraktik. Jag bodde i och för sig hemma tills jag var 22, när jag började plugga, men så är väl läget för ganska många idag.

Alexej
7/29/09, 11:35 AM
#8

Är det din son eller din kompis?

Det är alltid lätare att låna pengar än att betala tillbaka. Lånar jag 500 kronor är det inte mycket men det känns när jag måste betala tillbaka.

Tycker det är svårt med pengar. Utgifterna rusar bara iväg.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
7/29/09, 7:26 PM
#9

Ja och vem är det som skapar monstren? Jo föräldrarna. Lär ungar pengar och pengars värde tidigt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: