Annons:
Etikett16-arbete-och-eller-sjukdom
Läst 4817 ggr
Gasoline
7/14/09, 11:38 PM

Sjukersättning?

Tog studenten den 12 juni och började redan månaden efter på praktik med aktivitetsstöd på 3500 kr i månaden. 

Enligt doktorn skulle jag få åka in på operationen för ryggen efter september, men fick ett oväntat brev idag där det stod att jag ska in den 25 aug.

Jag sitter här och funderar lite på hur dyr sjukhusräkning jag kommer få, ska stanna där i ca 10 dagar. Samt om jag kommer få några pengar under de 6 månaderna jag kommer att vara sjukskriven.

Någon klok eller erfaren som kan ge mig iaf ett hum?

Annons:
Imasy
7/15/09, 1:28 AM
#1

I vanliga fall brukar det kosta 80 kr / dygn när man är inlagd, så tiop dagar bör väl bli 800 kr då. Man kan avbetala också.

Sjukskriverläkaren dig bör du väl få vanlig sjukersättning från FK. Har du jobbat så du har ett SGI?

Lilacbower
7/15/09, 11:42 AM
#2

För att få sjukersättning räcker det inte med en sjukskrivning av läkare….det gör det däremot för sjukpenning. Har du ingen SGI (sjukpenning grundad inkomst) och blir långvarigt sjukskriven tycker jag du ska ta kontakt med socialförvaltningen.

Ensam - men stark!

Imasy
7/15/09, 11:56 AM
#3

#2

Är det skillnad på sjukersättning och sjukpeng? Är det de sistnämda man får om man är sjukskriven ett visst antav v efter en operation eller liknande?

Lilacbower
7/15/09, 11:59 AM
#4

Sjukersättning är samma sak som "förtidspension"……sjukpenning får man när man är sjukskriven av olika anledningar, typ efter en operation. Men det är ju som du skriver att man måste ha jobbar ihop en SGI.

Ensam - men stark!

Imasy
7/15/09, 1:31 PM
#5

Men om man inte har jobbat alls då, får man ingen sjukpeng då? Eller finns det en lägsta nivå man kan få?

Lilacbower
7/15/09, 1:47 PM
#6

Nej……….då får man nog hälsa på mig och mina kollegor tyvärr! Om man inte har sparkapital och……..ja, du vet hur jag brukar låta Flört!!!!

Ensam - men stark!

Annons:
Gasoline
7/15/09, 9:30 PM
#7

Ok, sorry. Håller inte riktigt koll på alla knöliga ord och grejs =P Har ju jobbat varje vinter i 3 år, men antar att det inte räcker för att få någon ersättning, och jag lär väl inte få någon ersättning ifrån mitt aktivitetsstöd?

Blir sjukskriven i 6 månader, det är iaf min rehab. tid.

Så enda alternativet är alltså soc?

Lilacbower
7/15/09, 9:34 PM
#8

Lämna in en ansökan till FK i varje fall……du kan ju inte få mer än nej! Men de tar lång tid på sig med de flesta beslut i dag……….

Ensam - men stark!

Imasy
7/15/09, 9:35 PM
#9

Fast jag tänkte på de som får barn innan de har jobbat ihop ett SGI, de får ju en liten föräldrapenning iaf. Tror den är på ca 2000 kr / månad, men alltid något.

Har du ringt FK och hört? Tycker du ska höra av dig till dem snarast, och vem vet, kanske det du har jobbat kan räcka en bit på väg? Dessutom måste ditt SGI räknas ut och det kan ta ett tag. Blir du berättigad ersättning under din sjukskrivningsperiod tror jag ditt ärende kan behandlas fortare om ditt SGI redan finns där.

FK är ju experter att begära in intyg på intyg att man hinner bli gråhårig innan ett ärende är klart :/

Tycker du borde bli berättigad nån krona iallafall, för du kan ju inte rå för att du blev sjuk/skadad innan du fick en heltidstjänst.

Gasoline
7/15/09, 9:42 PM
#10

Ok, ska ringa och höra med dom. Haha, nej, inte mitt fel att läkarna kommer på efter 7 års tid att jag måste opereras helt plötsligt =P

Det löser sig nog, om inte annat MÅSTE soc hjälpa mig, det kan ju inte tro att mor ska försörja mig?! Eller jo, det vet jag att det tycker att hon borde, men det finns lixom inte en chans.

Lilacbower
7/15/09, 9:44 PM
#11

Blir det så att du behöver ansöka om ekonomiskt bistånd så kan jag ge dig några råd om du vill!

Ensam - men stark!

Gasoline
7/15/09, 9:49 PM
#12

#11 Just ja, va det inte dig jag pratade med över PM förut, du sa att jag kunde höra av mig om jag ville ha råd eller liknande?

Jag gör så att jag börjar med att säga upp min praktik, då jag har till september och operationen sker om drygt en månad. Medans jag ringer min kontaktperson på af så hör jag med henne om någon form av ersättning, bidrag eller liknande och hör vad hon har att säga.

Om jag fortfarande behöver hjälp och råd så hör jag av mig till dig. Tack för hjälpen ;)

Lilacbower
7/15/09, 9:50 PM
#13

Flört

Ensam - men stark!

Annons:
Upp till toppen
Annons: