Annons:
Etikett24-avbetalningar
Läst 5389 ggr
Imasy
2009-07-24 18:27

Ej sälja avbetalnings-bil?

Har många gånger funderat på varför man inte får sälja en bil man har på avbetalning?

Om jag köper en bil för 50.000 kr, hinner betala av 10 på den innan jag inser att jag inte har råd att ha bil.

Varför får man inte då sälja den och betala igen resterande 40 till bilfirman? De kan väl ändå inte vara mer intresseraed av en begagnad bil än de pengar du är skyldig dem?

Och vad händer med de som får kron på sig? Kan kron ta den bilden? Eller om man hamnar på soc och de kräver att man ska sälja bilen? Bilen som man inte får sälja?

Annons:
Hawknestgrove
2009-07-24 19:49
#1

Puttar upp. ingen aning… MEn du måste ju få lösa in den, dvs betala den och då är det ju din bil?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tiana
2009-07-24 22:05
#2

Jag tror att det kan ha något med äganderätten att göra. Enligt lagen får man inte sälja något man inte äger - är tyvärr inte så insatt i det. Någon som vet med exakt?

Imasy
2009-07-24 22:30
#3

Men om jag köper en bil från bilfirma, står den väl med mig som ägare på papperen man skickar till vägverket osv, oavsett om den är på avbet ?

martdat
2009-07-24 22:51
#4

#3 jag har bil på avbetalning och skatten skickas ju till mig så jag antar att jag äger den eftersom skatten skickas till reggead ägare, har minsann inte kollat i bilregistret, jag är godtrogen,

har inte en aning hur resten av dina frågor funkar, har minsann inte läst kontraktet så noga, borde göra det kanske

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

JohannaMax
2009-07-25 11:13
#5

Man står som ägare hos Transportstyrelsen men det ligger en spärr inlagd, tror detta står på bilens registreringspapper. Nytt ägarbyte kan inte gå igenom förrens bilen är betlad, då hör bilfirman av sig till Transportstyrelsen och tar bort spärren.

Så man får sälja den men den måste vara färdigbetald innan ägarbytet går igenom.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Gardens
2009-07-26 15:35
#6

konstigt..då borde man inte få sälja sitt hus/lägenhet man har lån på heller,men det får man ju….

Annons:
JohannaMax
2009-07-26 15:40
#7

Det beror på vad för slags lån/avtal man har med säljaren/företaget.

Ett hus är ofta vanligt banklån precis som många bilar men vissa har andra avtal o då lägger de in spärrar.

Min bil hos länsförsäkringar har inga spärrar men jag köpte en ny trailer via Wasa kredit o de la in spärrar. Det är ju sånt man kan kolla med banken när man lägger upp lånet.

Man kan i vilket fall sälja när man vill bara man löser lånet innan ägarbytet kan gå igenom.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Upp till toppen
Annons: