Annons:
Etikett23-räkningar-inkasso-och-kronofogen
Läst 18359 ggr
Sara
7/10/09, 12:15 AM

Skuldsanering?

Jag har tänkt skicka in en ansökan om skuldsanering.

Är det någon här som har gjort det och/eller har några tips och råd?

Sara

Annons:
shintaida
7/10/09, 8:21 AM
#1

Jag har gjort det och fått det.

Det gick HUR smidigt och fint som helst. Mindre än ett halvår tog det.

Hade drygt 1/2 miljon i skulder. Skäms

Har nu gått ett år och har fyra kvar.

SKÖNT!

Det är en ångestlättnad när man får det!

Stephanie
7/10/09, 1:58 PM
#2

#1 Men hur fungerar det rent praktiskt? Vad jag har hört så får man inte ha kvar till exempel dator, internet, teve, djur osv osv? Vad får man att leva på då?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

shintaida
7/10/09, 2:36 PM
#3

Jag har kvar min gamla dator, TV och mina marsvin.

De har inget med vad Du har, att göra. Det som inte är värdefullt, förstås.

De ser till om Du har några tillgångar. Såsom bil, sparade pengar eller annat värdefullt.

Man får deras norm på existensminimum, vilket är högre än socialbidragsnormen.

Sen, när Du redovisat tillgångar och skulder, går det till kronofogden och de beslutar om Du har rätt till skuldsanering eller inte.

Ta gärnakontakt med Skuldsaneringen i Din kommun. De hjälper till och vägleder Dig. Då blir allting rätt också.

Det är inte svårt alls att få hjälp där med det praktiska!

De berättar hur det går till och vilka handlingar de vill ha in. Sen hjälper dom Dig med att ansöka hos Kronofogden.

Stephanie
7/10/09, 2:52 PM
#4

Så bil får man inte heller ha kvar, eller?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Imasy
7/10/09, 3:23 PM
#5

#4

En gissning är väl att du får ha bilden kvar om den är viktig för att du ska ta dig till jobbet tex. Och du kanske inte få ha senaste årsmodellen ;)

Men en gammal skrotbil finns det väl knappt något större värde i.

shintaida
7/10/09, 3:41 PM
#6

#5 Imasy

Det stämmer.

Annons:
JohannaMax
7/11/09, 11:49 PM
#7

Är det inte nått med att de man är skyldig pengar måste godkänna skuldsaneringen med? Om de säger nej kan man inte få det?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Imasy
7/11/09, 11:52 PM
#8

#7

Tror du har rätt i det, tyvärr.

tycker att det är synd att de inte kan vara schyssta när man ber om hjälp. Har man så stora skulder att man inte kan betala tillbaka på en hel livstid, är det väl bättre att de tar det som finns än inget alls, och den med skulden blir aldrig skuldfri.

shintaida
7/12/09, 12:04 AM
#9

Om det finns någon som säger nej, så bestämmer tingsrätten eller kronofogden "över deras huvuden" så att säga.

Så Du kan visst få skuldsanering trots att någon säger nej.

Det var någon som gjorde det i mitt fall, men det bestämdes I ALLA FALL att jag skulle få skuldsanering.

Sara
7/12/09, 12:57 AM
#10

Sitter här och skriver för brinnande livet.

Jag blir mer och mer deprimerad när jag fyller i mina skulder. Rynkar på näsan

Så jag sätter mitt hopp till att jag får ett positivt besked längre fram. Då blir det 5 år till på existensminimum istället för ca 15 år.

Sara

Imasy
7/12/09, 1:07 AM
#11

Finns det nån gräns för hur mycket man måste ha i skuld för att bli beviljad sanering?

Jag menar, en skuld på 20.000 kr är det ju möjligt att betala tillbaka, men en skuld på 2 miljoner blir det kanske svårare med.

Sara
7/12/09, 1:29 AM
#12

Vet ni, det finns en sida där man kan räkna ut sitt förbehållsbelopp och jag fick minus 750:-. Det är alltså innan de utmäter. Jag lever alltså på existensminimum minus 1948:- varje månad. Inte undra på att jag har det knapert.

Så nu ska jag ringa på måndag och begära rättning och kommer att få 1198:- extra varje månad hädanefter /det är vad de utmäter nu.

JIPPIE!!! Skrattande

Vet ni förresten hur det är med att få tillbaka retroaktivt nu när de har dragit för mycket?

Sara

Sara
7/12/09, 1:50 AM
#13

Åhhh! Jag har lust att bara skrika rätt ut och dansa hej vilt. Skrattande Vet inte var jag ska göra av mig själv, så det blir lite utpysning av känslor här eftersom grannarna sover.

1200:- mer i månaden är massor av pengar för mig!

GGGGGGGGAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!! HAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!

Sara

Annons:
Sara
7/12/09, 1:51 AM
#14

En fråga till, kan man få skuldsanering när man inte kan betala nått?

Sara

Imasy
7/12/09, 2:39 AM
#15

Men hur kan KFM dra för mycket ifrån dig?

shintaida
7/12/09, 8:47 AM
#16

#15

Det kan bero på att hon har t ex blivit sjukskriven en lång tid, då kan man begära att de drar mindre.

#11

Nej det finns ingen gräns. Mer än att Du inte Kan betala tillbaka inom en rimlig tid, eller innan Ditt liv är slut, så att säga. Cool

Själv har jag så lite i inkomst att jag "bara" betalar 303:-/månad. Men jag hade 1/2 miljon i skulder och är sjukpensionär.

Har inte haft det bättre på många år, ska jag säga!

Sara
7/12/09, 12:13 PM
#17

# 15 Jag hade högre inkomst förut men har inte ändrat hos KFM, så det är mitt eget fel.

Sara

Imasy
7/12/09, 12:35 PM
#18

#17

Aha, ja 1200 kr är ju jättemycket pengar :)

Sara
7/12/09, 1:00 PM
#19

Ja det är supermycket för mig, och jag känner en sådan lättnad att det inte är sant!

Sara

elize-l
7/13/09, 7:40 AM
#20

Nya regler ang skuldsnering väntas i januari, då blir betalningstiden bara 3 år och det ska visst bli lättare att få skuldsanering =)

Annons:
[Norum]
7/13/09, 11:48 AM
#21

*20 Vart har du läst det? Den infon skulle jag behöva..

Sara
7/13/09, 11:53 AM
#22

Jaha… Då har jag gjort fel igen.. Jag har räknat fel och kronofogden drar inte alls för mycket, utan för lite.. 450:- för lite varje månad. Jag tror jag dör!

Sara

JohannaMax
7/13/09, 12:15 PM
#23

#22 Nä fy va tråkigt för digGråter Nu kommer du alltså få betala tillbaka ännu mera varje månad istället?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Sara
7/13/09, 12:37 PM
#24

Ja, precis. Ibland känns livet ganska värdelöst. Gråter

Sara

martdat
7/13/09, 12:39 PM
#25

#24 men var det inte fogden som sa du skulle få 1200 mer? elr har jag fattat fel?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Sara
7/13/09, 12:53 PM
#26

# 25 Det finns en sida på kronofogden.se där man kan räkna ut sitt förbehåll. Där hade jag fyllt i fel siffror.

Sara

Fagerljung
7/13/09, 9:59 PM
#27

Usch, vad tråkigt att du hade räknat fel :( Jag hoppas att det löser sig för dig!

Annons:
elize-l
7/21/09, 11:40 PM
#28

Det står på kronofogden.se bla =)

Sara
7/27/09, 7:18 PM
#29

Idag har jag varit och pratat med budget och skuldrådgivaren här i kommunen ang skuldsanering.

Tyvärr fick jag beskedet att hon ansåg att jag inte har tillräckligt med skulder för att bli beviljad saneringen idag.

En av anledningarna var också att jag idag betalar ca 1000:- extra till inkassobolag nu. Enligt skuldsaneraren så godtar inte kronis detta utan jag borde avsluta mina betalningsplaner där och låta dem gå till kronis.

För att få skuldsanering så behöver man ha minst 8-10 år kvar att betala på skulderna och skulderna bör ha uppkommit för minst 3-4 år sedan.

Ev blir det en ny lag nästa år då även nyare skulder kan bli sanerade.

Så nu är tanken att avsluta alla extra betalningar till inkassobelopp, vilket gör att jag får lite mer att leva för i månaden och sedan söka skuldsanering nästa år.

Sara

Gardens
7/27/09, 7:21 PM
#30

#29 skulle precis säga det, har du TILLRÄCKLIGT med skulder då??

Mn f.d man hade 300.000kr i skulder,men han fick INTE skuldsanering beviljad!

[Norum]
7/27/09, 7:24 PM
#31

Det var det dummaste jag har hört på länge! Ursäkta språket men…

Jag har sökt skuldsanering 3 gånger till 2 av mina brukare och dom hade då skulder som inte låg hos Kfm. Och det var då ingen nackdel.. Där fanns det skulder hos fogden och fler inkassobolag jag ens visste fanns.

Skulle du få igenom en skuldsanerin så ska du naturligtvis inte betala extra till någon, då ska alla fodringsägare dela lika på dina pengar.

Skulderna ska du inte kunna betala "inom överskådlig tid", hur lång tid det är vet jag inte men långt är det i vart fall..

Hm.. nu blev jag nästan lite upprörd igen! Cool
Ska genast kolla upp detta.. Återkommer..

[Norum]
7/27/09, 7:30 PM
#32

Ha! Här  kan du läsa lite… Där står det att man ska ha gjort det man kan för att minska skulderna, och betalar du av 1000 extra så räknas ju det som en positiv sak.

Sara
7/27/09, 7:46 PM
#33

# 32 Saken är den att om jag fortsätter att betala till inkasso så sa rådgivaren att jag ansågs klara av att betala dem och inte var i nöd av sanering. Alltså skulderna blev för låga.

Min känsla är att jag ska vänta tills nästa år att söka oavsätt, för jag tror det blir lättare + ev färre år att betala då med ev ny lag.

Dessutom har jag kämpat som en tok för att få det att gå ihop med inkassoräkningarna. En tusing mer i månaden hade varit skönt.

En positiv sak lärde jag mig dock, att efter skuldsaneringen är klar (5 år nu) så är man helt prickfri. Jag trodde man hade tre år kvar med prickar men icke.

Sara

[Norum]
7/27/09, 7:49 PM
#34

Har du bara en skuld då?

Annons:
Imasy
7/27/09, 8:40 PM
#35

Men vaddå, rådde skulsanerings-tanten dig att strunta i att avbetala på din skuld och medvetet låta den gå till kronofogen?

Borde de inte vara tvärt om? Och vad händer om du inte får igenom saneringen nästa år då? Då är ju både skulden + ränta + ev extra avgifter pålagda. Hur ska du kunna vinna något på det?

[Norum]
7/27/09, 8:43 PM
#36

*35 Jag tycker också det verkar vara lite knepigt..

Sara
7/27/09, 9:54 PM
#37

# 34 Nej jag har fler men inte så höga. Däremot tillkommer ju CSN lånet varje år på nästan 9000:- som plusas på, räntor tillkommer osv.

# 35, 36 Det jag vinner är att jag får 1000:- mer att leva för varje månad. + att hon var säker på att jag skulle få sanering om ett år eller två.

Fortsätter jag betala inkasson så tar det längre tid innan jag kanske får igenom saneringen och jag betalar 1000:- i månaden.

Skulle jag få sanering om två år så blir det 7 år innan jag är på bestånd igen och jag lever för 1000:- mer i månaden de 7 åren. Skulle jag få sanering om 4 år och så är det 9 år med sanering och jag lever för 1000:- mindre i månaden.

Sara

Kittentotts
8/2/09, 12:50 PM
#38

Jag har fått skuldsnanering nyligen beviljad. Gamla skulder fr ett tidigare förhållande & skilsmässa fr 1990 talet.

Jag har gått hos kommunens ekonomirådgivare, har fått hjälp med allt som papper, rådgivning mm

Man ska ha över 200.000:- i skulder för bli beviljad

Du ska inte ha skulder yngre än 1år då du söker

Helst ska du ha visat viljan i att göra upp med dina fodringsägare, men har du inte möjlighet t detta pga för liten inkomst så finns inga sådanda krav heller

Efter nyår, alltså 2010 kan det hända skuldsaneringen blir 3år, men detta är inte beslutat ännu.

Så just nu är den 5år.

Det gäller du sköter dig de åren skuldsaneringen pågår, inga nya skulder får komma in, men det vill man ju aldrig mer ha, Man vill ju bli fri fr den tunga klumpen med skulder, få bli glad i själen igen

/ Carina

shintaida
8/2/09, 5:24 PM
#39

Jo, jag undrar, OM förslaget till 3 år går igenom. Kan vi, som fått fem år, även få 3 år då?

Sara
8/2/09, 5:31 PM
#40

# 39 Jag frågade det men det verkar inte så, tyvärr.

Sara

[Norum]
8/2/09, 5:35 PM
#41

Jag tror inte heller att det kan bli retroaktivt så att säga. Man får nog ta det avtal som man har fått..

Annons:
Kittentotts
8/2/09, 7:40 PM
#42

#39  Vi som får igång en skuldsanering på 5år kan inte få ändrat senare till 3år.

Men att gå igenom allt detta tar också sin tid, så jag ser inte 5år av mitt liv som mkt.

När beslutet om 3år slås, om det nu gör det, så har jag ju redan haft min skuldsanering 6 mån minst.

/ Carina

shintaida
8/3/09, 1:57 AM
#43

Jaha…

Ja, jag har haft min skuldsanering i ett år och en månad nu.

Så det är inte så långt kvar till mål! Skrattande Får ju tänka positivt!

Kittentotts
8/3/09, 7:54 AM
#44

#43 Då är du ju en bra bit på vägSkrattande Va härligt för dig!

Jag vet inte när de sätter igång mig.

Först ska de ju in sån där annons i tidning om det finns någon som vill vara med o dela på mina kronor, kungörelse. Pinsamt ansåg jag om det då vi bor i en mindre stad.

Önskar all lycka i fortsättningen!

/ Carina

[Norum]
8/3/09, 9:29 AM
#45

*44 Jag tycker också att det är lite pinigt med annonserna under "Kungörelse".. Jag minns att de 2 som jag sökte för inte alls var glada åt det.. Men får man uppgörelsen så är det ju värt det..

shintaida
8/3/09, 1:01 PM
#46

Jag kände ingen skam! Utan jag kände lättnad istället.

Struntade FULLKOMLIGT i om det var någon som jag kände, läste det.

Då behövde de aldrig ifrågasätta varför jag alltid har så lite pengar i månaden att röra mig med.

Sara
8/3/09, 1:02 PM
#47

#46 Skojar ni?! Det hade jag ingen aning om, annonserna alltså! Fy så hemskt! Det är ju inget man vill att hela stan ska veta om!

Sara

[Norum]
8/3/09, 1:18 PM
#48

De måste annonsera för att alla ska veta.. För kommer det nån sen och säger att det finns en skuld till så kan hela skuldsaneringen gå omkull..

Annons:
Kittentotts
8/3/09, 3:56 PM
#49

Man får ju tänka som så: jag gör iallafall något åt mina skulder.

Jag har ju sagt åt släkt mm vad som ska ske, och om annonsering, men självklart kommer hela staden veta om detta sen :))

/ carina

[Norum]
8/3/09, 4:03 PM
#50

Sen beror det väl lite på hur mycket kändis man är.. Glad

Imasy
8/3/09, 4:25 PM
#51

kan säga att jag läser inte ens sådana annonser i tidningen ;)

[Norum]
8/3/09, 4:26 PM
#52

*51 Tror nog att det är många som hoppar över just den delen i tidningen..

Kittentotts
8/4/09, 12:09 PM
#53

Ja det är klart det beror på hur mkt kändis man ärSkrattande Men vad gör det egentligen, alla har rätt t en nystart i sitt liv.

De flesta läser väl inte detta, men glömmer aldrig då jag såg en familjemedlem där en dag, visste inte ens vad det va då.

Så visst kan man råka se dettaGladOch vet en så veta alla i denna staden det på några månaderObestämd

/ Carina

Imasy
8/4/09, 12:12 PM
#54

Fast å andra sidan, visst det kan nog säkert kännas sugit att "hängas ut" i dagstidningen.

Men hur många sitter inte hemma med sina skulder utan att göra något åt det? Medans du får "skämmas" i tidningen en dag, kan du iallafall leva livet när de andra ligger hemma och badar i inkassokrav.

[Norum]
8/4/09, 12:18 PM
#55

Kunde inte ha sagt det bättre själv, Imasy.. Glad

Annons:
Kittentotts
8/4/09, 5:39 PM
#56

#54 Stämmer !

Finn sde som lever på skulder hela tiden

/ Carina

Anders45
9/4/09, 12:31 AM
#57

Jag har faktiskt alldrig sett någon sådan annons i lokaltidningen (Kristianstadsbladet).

Alltså visste jag det inte att det kommer i lokaltidningen.

Att det står i P&T har inte så stor betydelse, väldigt få läser den.

Fruttisen
10/7/09, 1:49 PM
#58

Tycker det är dåligt att det finns för lite hjälp att få "innan det är för sent"…med skuldsanering kommer man jääävligt lindrigt undan. Förstår dock inte hur man kan lyckas ådra sig så mycket i skulder som man faktiskt måste ha gjort för att få beviljad skuldsanering.

Imasy
10/7/09, 2:03 PM
#59

#58

För att ta några exempel från personer i min omgivning.

En kvinna gifte sig och blev blåst på ett husköp vid skiljsmässan. Gubben tog huset och hon fick skulderna. Som sjukpensionär och ensamstående är det omöjligt att betala både huslån och ens nya hyra på existensminimun.

En annan hade ett företag som gick i konkurs, där denne stog som personligt ansvarig för skulderna, som var långt ifrån små.

Så jag tror det är väldigt lätt att hamna där utan att man egentligen kan påverka det så mycket alla gånger. Jag tror ju knappast det är bokklubbs-skulder som ligger till grund för skuldsanering ;)

Men ja, jag kan hålla med dig om att det borde finnas mer hjälp att få innan man sitter i rävsaxen.

[Norum]
10/7/09, 4:20 PM
#60

Visst finns det hjälp att få.. budgettrådgivarna har många knep man kan ta till, om man vill kämpa ett tag. Men skuldfri blir man nog bara med en skuldsanering om skulderna är stora.

Tiana
10/8/09, 5:46 PM
#61

Jag har ett tag nu haft en idé, som jag tog till ABF för ett år sedan. Det är helt enkelt en cirkel där man lär sig om ekonomi och att inte hamna för mycket i skuld. Olika aspekter, just vad man kan göra flr att hjälpa sig själv.

Tyvärr är verkligheten den att inte en anmälan har kommit in. Vi har hög arbetslöshet i kommunen men folket blundar för verkligheten…

[Norum]
10/8/09, 9:37 PM
#62

Vad synd att du inte kom någonstans med den idén.. den var ju bra och skulle verkligen behövas.

Annons:
Paranormala6aktivite
10/16/09, 10:42 AM
#63

#8 nä de spelar INGEN roll om någon säger nej för det är INTE dom du är skyldig pengar som bestämmer va dom vill eller ej!

När du tex har blivit godkänd och får skuldsanering så lägger dom in på en ( internet sida som bara inkasso bolag banker ja myndigheter har tillgång till )

Där står de tex

Alla som

malin hansson

pers nummer 888888-8888

är skyldig pengar till eller har skulder till har 14 dagar på sej att höra va sej till oss!

bla bla bla ( detta medelande är kronofogden som sätter in )

sen om bolagen som du tex är skyldig pengar till ej har hört av sej innom dom 14 dagar som de står i anonsen så är din skuld struken AUTOMATISKT,så dom kan ALDRIG komma igen och säga att du har en skuld hos dom om dom inte hört av sej den angivna tiden,de för att kronofogden ska veta hur dom ska dela ut pengarna när skuldsaneringen är acepterad!

Jag hoppas ni förstår!

Tarzan88
11/15/09, 1:27 AM
#64

# 40 HUR HAR DET GÅTT FÖR DEJ?Skrattande

Sara
11/15/09, 10:54 AM
#65

# 64 Jag har inte skickat in någon ansökan än. Ska vänta tills efter nyår.

Sara

Tarzan88
11/15/09, 11:27 AM
#66

# 65 ok kommer dom att sänka tiden till 3 år? har hört att de kommer inte ske fören i augusti 2010 men ja läste att de skulle ändras????Förvånad

Sara
11/15/09, 2:47 PM
#67

# 66 Jag vet inte, men mina skulder är för unga ännu. Ska de ändras så kommer jag nog att vänta tills hösten.

Sara

Tarzan88
11/15/09, 3:55 PM
#68

# 67 jaha hur gammla måste skulderna va ?

[Norum]
11/15/09, 5:01 PM
#69

*68 Inte yngre än 3 år sist jg hörde nåt om det.

Annons:
ROBIN-HUD
11/1/11, 2:21 PM
#70

Skulderna, moral, ansvar……………. Moral är något som
varken myndighet, banker, sms, telefonbolag och inkasso kan stava
till. Ursäkta jag glömde dem värsta skurkarna, elbolagen…..
Varför inte sanera bort allt sånt som är största orsaken till
allt folks elände, nämligen regerande politikerna. Det är största,
parasiter i samhälle, konstig nog att ingen märker det? Bort med
skurkar……

Kalendula
12/3/11, 12:46 PM
#71

Jg har en vän som gjort det, men hans goda man skötte inte det. Så nu är han på ruta 1 igen.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Wand
12/16/11, 11:26 AM
#72

Min mor sökte skuldsanering men fick inte pga att hon har för mycket skulder. Kan visserligen förstå det, men det skulle vara så skönt för hela vår familj om hon kunde fått bort sina skulder och lån på över en halv miljon.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Imasy
12/16/11, 1:07 PM
#73

#72

Men är det inte just därför man söker om sanering, att man har för mycket skulder som man inte kan/hinner betala tillbaka under en livstid?

Wand
12/16/11, 1:13 PM
#74

#73 Jo, det är ju det, men hon fick ändå avslag pga att det var för mycket.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Imasy
12/16/11, 1:24 PM
#75

#74

Ja då kan man ju undra vad saneringen ska uppfylla för syfte om den bara finns till för de med lite skulder som man kan betala tillbaka utan sanering?

Kan hon inte överklaga då?

martdat
12/16/11, 1:25 PM
#76

kanske är lånen med som ställer till det?? lån är ju inte samma sak som en skuld alltid, kan ju va bostadslån elr billån som gör att det även finns tillgångar. sen vska det  ha med tiden att göra med, man får ju inte dratt på sig nya lån elr skulder under x antal år,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: