Annons:
Etikett28-varning-för
Läst 6290 ggr
mongu
2009-06-23 09:40

Att köpa TV på Mediamarkt

Min dotter köpte en tv av denna affär när hon flyttade in i sin lägenhet i mars i år.

Efter två månader så bara det fräste till och tv:n slutade funka.

Det syns en spricka innanför glaset på skärmen. Alltså inte så man kan känna sprickan utan den bara syns innanför.

Vi hjälpte henne att åka till affären för att som vi alla trodde få en ny tv.

Men nej, dom hävdar att detta fel beror på handhavandefel.

Alltså att dottern har gjort nåt med tv:n så denna spricka har uppkommit.

Fräckt! Tv:n har inte hanterats ovarsamt. Den fraktades hem stående i sin kartong. Lyftes upp o placerades på en stabil tv-bänk där den stått hela tiden. Dottern bor ensam med en katt. Men varken hon eller katten har varit hårdhänta mot tv:n.

Hur kan en tv spricka innanför glaset?

Maken ringde till affären och hörde med dom och där säger då en ung tjej att detta är handhavandefel och då gäller inte deras garanti. Hon säger också att dom haft ett annat sånt CASE? Varför inte säga FALL? Dom är ju i Sverige nu.

Just nu är det en på dotterns jobb som försöker hjälpa henne. Han har nu kontakt med den Sverigeansvarige för reklamationer. Får se vad det blir av detta.

Men en sak är säker. Jag kommer ALDRIG att handla nåt på Mediamarkt!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
shintaida
2009-06-23 14:09
#1

Jag har varit slarvig med handhavandet av TV-apparater till tusen.

Men inte EN ENDA har spruckit i rutan! Eller INUTI rutan heller!

Det MÅSTE vara fabrikationsfel, som dom inte vill stå för!

Har aldrig hört att det spruckit INNANFÖR om man varit slarvig. Det är alltid UTANPÅ i så fall.

Om det fräste till, så måste TV:n blivit för varm och därmed har den spruckit.

Bara på dom!

mongu
2009-06-23 14:40
#2

Det är ingen skada på själva rutan på utsidan utan det sitter innanför.

Sen har tv:n stått där vi ställde den från början och inte har nån slagit nåt hårt på den heller.

Den stod fritt så det kan inte ha blivit för varmt runt den heller som det kan bli om man har den i t.ex. en bokhylla.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

shintaida
2009-06-23 15:06
#3

Jag menade att själva TV:n blev varm, detta på grund av fabrikationsfel. Även om den stod fritt.

Jag har jobbat med TV och Radio-reparationer och ALDRIG stött på något sådant. Var även försäljare, på den tiden.

Nej, fabrikationsfel säger jag och det SKA ni få rätt för!

Kämpa på och låt dom inte lura er!

mongu
2009-06-23 16:18
#4

Tack, ja vi ska kämpa för detta är bara så fult av dom.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Hawknestgrove
2009-06-23 20:42
#5

ta kontakt med konsumentombudsmannen i kommunen och hota med ARN

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2009-06-23 20:44
#6

Vill i samma andetag ge Rusta en ros. För lite över ett år sen, så köpte jag en micro av dem. Nu för 2 veckor sedan, alltså när den vanliga garantin hade gått ut, så upptäckte jag en spricka i luckan i ena hörnet. Det godtog jag INTE. Så jag åkte dirket tillbaka med den och med kvitttot och fick en ny på studs. Så det var väldans bra!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Hjortronsylt
2009-06-24 15:31
#7

Håller absolut med shintaida #3 att ni ska åberopa fabrikationsfel och gällande garanti.

Ring till tillverkaren och begär supporthjälp den vägen också. Dom kan säkert säga vad som kan tänkas ha hänt! Ex.vis ger Panasonic och Samsung suveränt professionell TV-supporthjälp vet jag.

Mitt tips är också att fotografera / filma och dokumentera själv sprickan före du skickar tillbaka den. Viktigt att ha om en tvist uppstår!

Skriv upp TV'n serienummer som står bak. Då vet du om du får tillbaka din gamla tv som reparerad, eller om du verkligen får den utbytt (om dom påstår det).

Betalade du den med VISA så tror jag (osäker!) att du har mer garantättigheter än om du betalade den på andra sätt. Hör med din bank eller konsumentrådgivare!

Skulle du inte få den lagad eller tvist uppstår, så kan du ju i värsta fall använda hemförsäkringen och på den vägen få en viss ersättning för TV'n i alla fall.

Solveig
2009-06-25 00:17
#8

De är inte rädda om sitt goda rykte minsann. Nu tänker inte jag handla på Mediamarkt om det är så de sköter sina kunder. Och eftersom iFokus har många läsare så är jag nog inte ensam…

Tatsja
2009-06-25 10:16
#9

Min son köpte slutsteg på Mediamark. Väl hemkommen och kopplar in den med hjälp av en som arbetar som elektriker och moterat många slutsteg, så märker de att den inte fungerar. Tillbaka till Västerås. Vi messar dig när en ny kommer.

Han väntade i över 2 månader innan vi åkte till dem igen. Resa 8 mil tur och retur. Då hade de fått en ny, men sämre tillbaka. Godtog inte detta. Vi fick då en som var dyrare och krafigare. Hemma igen, samma fel på den.

Ja, vi har kollat om allt är rätt. Denna gång lämnade han in den.

Tillbaka och de ska messa senast midsommar. Vi har inte hört något än.

Suck. Aldrig mer MediaMark

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

guraknugen
2009-06-27 19:16
#10

#0: Apropå att hon använde ordet ”case” istället för ”fall” trots att de är i Sverige nu, så heter det ju inte ”case” på tyska heller…

#9: MediaMark låter ju engelskt och bra, i motsats till MediaMarkt som är lika tyskt som det låter (även om ordet Media kanske inte är lika tyskt som Markt)…

Tungan ute

Vänliga hälsningar

Wissersnissern

mongu
2009-06-27 19:39
#11

# 10 Så rätt så rätt.

Läget just nu är att vi fått affären till att skicka TV:n till tillverkaren för bedömning om det är handhavandefel eller inte.

Affären hade inte ens kollat upp innan killen på dotterns jobb började gå högre upp.

Så den har gått iväg så får vi se vad det blir.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

guraknugen
2009-06-28 02:32
#12

Jag kan nog förstå båda sidorna lite. När det gäller vissa fel så kan det ju vara svårt att tro att det inte är handhavandefel, och jag antar att ett sprucket glas ser ut som ett sådant. Ser man det ur deras synvinkel så är det säkert inte ovanligt att kunder försöker lura till sig nya prylar på det ena eller andra sättet och det är då inte så lätt att skilja de ärliga kunderna från de oärliga.

Sedan är det ju ganska lätt att förstå att den ärliga kunden känner sig kränkt om han eller hon inte blir trodd. Kunden vet ju att inget fel har begåtts, men folket på MediaMarkt har ju förmodligen sett både det ena och det andra. Kan det hända att en kund ljuger sig till en ny TV? Självklart kan det det och det händer förmodligen ganska ofta också. Hur ska de kunna veta om just du eller jag ljuger? Det är ju faktiskt helt omöjligt. Så jag tror inte att de gör det för att jävlas, utan snarare för att det tror att kunden jävlas med dem.

Sedan finns ju andra aspekter på det hela också, givetvis. Tänker de undersöka hur det ligger till, så är ju det i alla fall bättre än att de bara totalvägrar att ens titta på skadan. Bara att hoppas i så fall att de kommer fram till att det trots allt kan ha varit ett tillverkningsfel som orsakat skadan, för det är väl bara då man kan få ersättning.

Alexej
2009-06-28 11:07
#13

Jobbigt att saker inte fungera som de ska. Skrikandes

Och att bråka med en affär om det är inte kul…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
mongu
2009-06-28 11:10
#14

¨Jag skulle kunna förstå om dom trott det varit handhavandefel om det funnits märke på utsidan av TV:n. Men det här är en skada som är innanför rutans glas.

Det finns inte en enda skråma på utsidan. Så hur skulle detta kunna va handhavandefel???

Vad ska man ha gjort för att det blivit en spricka inne i TV:n?

Skillnad vore om det hade funnits nåt på utsidan.

Nu efter att det tagits kontakt med personer högre upp i företaget så kommer TV:n att skickas till tillverkaren.

Det har tagit ca en månad att få dom att överhuvudtaget vilja undersöka det hela.

Därför har i alla fall jag svårt att tycka att dom inte jävlas med oss.

Denna undersökning borde ha kunnat sättas igång redan veckan efter vi lämnat in TV:n.

Eller hur?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

guraknugen
2009-06-28 13:54
#15

Jo, du har absolut rätt, och ur er synvinkel är det hela självklart, men hur ska de kunna veta det? Det är nog bara att hoppas att de inte är helt omöjliga att övertyga.

Ja, hur kan ett glas på insidan spricka? Svårt att säga, men helt omöjligt är det nog inte. Vad händer exempelvis om man tappar den när den fortfarande ligger i kartongen? Kan glaset spricka då? Kanske. Kan det göra det utan att något syns på utsidan? Förmodligen. Och folket på MediaMarkt vet ju inte när skadan uppkommit, även om ni vet det.

Kan temperaturförändringar orsaka att glas spricker? Absolut, men det beror kanske på vad för typ av glas det är samt hur stora temperaturförändringarna har varit. Om så händer, ska det gå på garantin? Kanske, jag vet inte. Har apparaten utsatts för sådant? Svaret på den frågan vet ju ni, men folket på MediaMarkt kan omöjligt veta, såvida apparaten inte köptes ganska nyligen; vi har ju inte haft en kall vinter på några månader…

Men som sagt, ni har säkert helt rätt, men då MediaMarkt inte har samma infromation som ni, så är det inte så konstigt att de inte tycker samma sak. Sedan, att de inte vill förlora pengar, spelar ju givetvis roll, liksom att ni inte heller vill det. Då är det ju lätt hänt att ni tycker olika…

Jag tror dock att de flesta företag av denna typ brukar ge med sig om man tjatar tillräckligt, så ge inte upp i första taget.

mongu
2009-06-28 14:29
#16

TV:n köptes i mars o den fraktades stående i sin kartong. Lyftes därifrån till en stabil TV-bänk där den har stått utan att fallit i golv eller nåt annat.

Dessutom så skulle den i så fall ha fått synlig skada på utsidan. Det sa även killen på supporten att det skulle varit.

Sen fanns inte denna spricka från start för då hade vi aldrig köpt varan utan den kom helt plötsligt när TV:n var på det fräste till och den slocknade.

Det jag reagerar över är att man inte alls varit villig att undersöka vad skadan beror på. Den har inte kollats av nån kunnig pga det som jag beskrivit tidigare.

Vad gäller hur en skada uppkommer så vet väl aldrig affärna nåt om det men det brukar oftast inte va helt omöjligt att prata med andra i alla fall.

Den erfarenheten vi har av andra reklamationer (tack och lov har det inte varit så många) är att man blir bra bemött och hellre så byter man ut en vara med fel än att försöka skylla på kunden direkt.

Att låta det gå ca en månad innan man vill gå med på att undersöka ett fel anser i alla fall jag är helt galet.

Tyvärr så är inte vi dom enda som varit illa behandlade av detta företag. Har hört ett antal som upplevt samma sak.

Det borde va enklare för dom att va tillmötesgående och behålla ett bra rykte för ett dåligt renomme sprider sig otroligt fort.

Nån sa att handla aldrig såna här saker av ett stort företag för dom skiter fullständigt i om du som kund är missnöjd. En liten firma tänker mera på sitt rykte o friar istället för att fälla.

Såvida det inte är ett solklart handhavandefel.

Men hade vi själva åsamkat denna skada hade vi självklart inte gått tillbaka till affären med den. Då hade vi stått för vårt fel.

För vi brukar inte ljuga om såna saker.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

menhir
2009-06-28 20:11
#17

Själv handlar jag BARA på MediaMarkt för jag har fått så jättebra bemötande när vi reklamerat!

Först var det dotterns kamera (som hon faktiskt tappat i marken) som de bytte hela fronten på utan diskussion och sedan var det min nya mobil osm hade skrapljud där det bara var att gå tillbaka med den. Även där ingen diskussion, de fick beställa hem en ny eftersom de inte hade fler hemma, den kom på 3 dagar och under tiden fick jag låna en mobil av MediaMarkt.

En systemkamera, inköpt på OnOff, krånglade redan från start. Jag fick låna en kamera medan min skickades på reparation och det tog flera månader! Sedan krånglade de med kartonger etc och krävde mig på pengar i minst ett år efteråt. Tack o lov hade de så dåligt bemötande redan vid första reklamationen att jag begärde kvitto på allt som lämnats tillbaka så jag kunde visa att kablar, kartonger etc var tillbakalämnade.

Så aldrig mer OnOff för mig!

Alexej
2009-06-28 23:49
#18

ja, så olika kan det gå. Men affärer borde vara rädd om sina kunder och sina rykte…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

mongu
2009-06-28 23:53
#19

Tycker också att dom borde va rädda om sitt rykte. Men den lilla kunden försvinner så lätt hos de stora kedjorna, tyvärr.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mongu
2009-07-25 15:21
#20

Glädjande nyheter.

Idag så ringde dom från affären och sa att dottern får en ny TV. Dom hade inte samma sort men hon får ta ut en annan.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
JohannaMax
2009-07-25 15:29
#21

Gratulerar!! Vad bra!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

mongu
2009-07-25 15:34
#22

Tack!

Det känns otroligt bra särskilt med tanke på hur det lät från början. Då vi absolut inte skulle få nåt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Stephanie
2009-07-25 18:21
#23

En månad senare Obestämd Bra att hon får en ny tv, men trist ändå att det ska ta sån tid!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

mongu
2009-07-25 23:19
#24

Ja det är ju det tråkiga att det tog sån tid.

Men viktigast är att hon fick rätt hon hade inte åsamkat skadan själv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Hawknestgrove
2009-07-27 16:55
#25

gratttis1 Tog tid men skönt att ni fick rätt

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: