Annons:
Etikett23-räkningar-inkasso-och-kronofogen
Läst 3252 ggr
Alexej
2009-07-04 09:30

Fler högavlönade hos Kronofogden

Svenskarnas skulder hos Kronofogden nådde i juni rekordnivån 62,2 miljarder kronor, en ökning med tio procent på ett år i spåren av lågkonjunkturen. Många som handlade på kredit under högkonjunkturen har svårt att betala.

Antalet personer som registrerats hos Kronofogden har under samma period ökat med 2,6 procent. Uppgången är störst bland kvinnor och höginkomsttagare, grupper som tidigare varit underrepresenterade i registret, skriver Dagens Nyheter.

di.se

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Hawknestgrove
2009-07-05 19:24
#1

Ja vad ska man elakt säga? Uppsom en sol och ned som en pannkaka?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Imasy
2009-07-05 20:42
#2

Lustigt att de med mycket pengar hamnar där, borde väl vara tvärt om.

Fast å andra sidan, har man råd att skaffa sig en massa krediter en gång i tiden medans man hade råd, behövs det väl kanske inte så mycket heller för att allt ska gå till kronofogden?

denstore
2009-07-07 16:27
#3

Personligen misstänker jag att mycket av ökningen beror på att våra affärsmodeller har förändrats, samtidigt som skyddet för konsumenten verkar ha urlakats.

Satt och diskutera det här ganska nyligen med lite goda vänner, och nästan alla hade liknande erfarenheter när det gäller t.ex. telefonförsäljning. Det lovas alltid att man ska få testa saker gratis, samt att det inte är något bindande, men genomgående så kostar det faktiskt, och är löjligt komplicerat att ta sig ur.

Eller alla erbjudanden om "köp nu, betala (36 månader) senare"? Hur många har egentligen full kontroll på hur deras ekonomiska situation ser ut ett par år in i framtiden? Är det vettigt att främja den sortens handlande?

Man kan också funder på om inte företagen har blivit rejält mycket snabbare med att driva sina ärenden till kronofogden? Förr skulle det till ganska rejält mycket för att man skulle komma dithän. Nu känns det som ett par bortglömda räkningar, eller en ekonomisk svacka på några månader driver dig in i åratal av dålig kreditvärdighet.

Gardens
2009-07-21 20:26
#4

inget förvånande,vi med liten inkomst kan hålla i dem pengar vi har och planerar och gör budget,det gör inte många högavlönade.

jag är inte det minsta chockad över att många höginkomsttagare hamnar hos fogden,de tar ju massvis med avbetalningar istället för att betala med de pengar de har!!(eller ska jag skriva borde haft,för vart de tar vägen vet de väl inte ens själva,titta bara på lyxfällan!!)

jag känner mig såååå stolt när jag tittar på lyxfällan,jag har klarat av min ekonomi trots att jag aldrig haft en inkomst som varit större än 8.000kr EFTER SKATT.

guraknugen
2009-07-21 21:03
#5

#2: Det ÄR tvärt om också. Att uppgången bland höginkomsttagare är störst betyder ju inte att det nu är flest höginkomsttagare. Om det exempelvis tidigare var 1 höginkomsttagare och det nu är 3, så är ju uppgången smått otroliga 200%, men de är ju knappast i majoritet för det… (OBS: Detta var bara ett räkneexempel; jag vet givetvis inte hur många det är av varje kategori i verkligheten)

Anders45
2009-09-04 00:34
#6

Det har blivit vanligare att snabbt skicka fordran till inkasso direkt utaan att ens skicka påminnelse-

Elbolagen och komuner tillhör de värsta syndarna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: