Annons:
Etikett21-myndigheter
Läst 4084 ggr
hockeytroll
2009-06-14 00:19

kredit och socialbidrag

hej,

jag har precis slutat studera, inget jobb i sikte trots idogt sökande och funderar på socialbidrag. har ett kreditkort där jag tagit ut 6000 för att betala ett återkrav till csn, dom här 6000 satte jag över på mitt konto för att sedan föra över till csn. kommer socialen se dessa 6000 som att jag hade ett överskott och inte bevilja?

Är inskriven hos arbetsförmedlingen sedan länge, men ses man som aktivt sökande hos dom under tiden man studerar? Man måste ju ha varit inskriven och aktiv för att få bidrag…

hoppas på svar. mvh emma

Annons:
elyse
2009-06-14 13:23
#1

Man kan inte ses som aktivt sökande om man studerar heltid. Men det beror ju på hur du är inskriven, om du bara letat fasta deltidsjobb. Jag har inte varit inskriven hos arbetsförmedlingen under mina studier.

hockeytroll
2009-06-14 17:16
#2

tack för respons Gladjag studerar heltid men på distans, och tanken är att om jag skulle ha turen att få jobb så skulle det vara möjligt att läsa klart det som behövs och jobba samtidigt.

elyse
2009-06-14 17:19
#3

Jaha. Ja, har du aktivt sökt jobb under tiden/varit tillgänglig så kanske det finns en chans.

Om du kan visa upp papper på vad de 6000 kr gick till så tror jag inte att de kan ifrågasätta det.

Alexej
2009-06-14 23:10
#4

Lite tveksamt med pengarna. Kunde du inte göra upp en avbetalning? vet inte om socialen nu kommer att säga att du borde ha satsad pengar istället på mat…

Alltid bättre att göra det genom ett annat konto. Hos mig var de knäppa en gång. Jag var till Ikea och handlade också till en kompis. Betalde med mitt Ikeakort på avbetalning. Tror det var 600 kronor. Han satte iaf pengarna på mitt konto. Nån månad senare försökte jag få hjälp från socialen och visade upp mina kontoutdrag. De frågade och jag förklarade vad det var med de 600 kronor. Fick avslag. Men i avslaget stod det bla typ 600 kronor inkomst, tveksamt förklaring ???

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sara
2009-06-15 00:04
#5

Soc kan ju inte begära att man tar en kredit för att kunna köpa mat, så om du kan bevisa att du tog krediten för att betala skulden så kan de nog inte säga nått. Men du lär inte få inräknat kreditskulden i ditt försörjningsstöd.

Sara

Upp till toppen
Annons: