Annons:
Etikett20-låna-pengar
Läst 10511 ggr
pernillaa
2009-06-24 23:15

Lån trots arbetslös?

Hej

Jag är totalt ny här och vet inte om jag har hamnat rätt en hittade bara den här sajten som handlade om ekonomi så jag chansar.

Jag vill ta lån men är arbetslös så jag har ingen inkomst.

Jag har däremot inga betalningsanmärkningar eller skulder och har en bostadsrätt i säkerhet.

Jag har åldern inne och är folkbokförd i Sverige och har alltid varit.

Lånet jag vill ta är på 30 000 kr till en resa.

Att hamna i låneträsket vet jag är ingen smart idé och jag är väl medveten om vad räntan gör med lånet och att jag kommer att ha betalat mer i slutändan än vad jag har fått ut av det.

Lån till en resa kanske inte anses som speciellt viktigt men för mig är det viktigt nu. Jag har varit sjukskriven hela livet och aldrig haft möjlighet att unna mig någonting och kommer nog inte få på ett par år heller. Jag klarar av att betala av ett lån under ett par år med en viss summa i månaden trots att det kommer att bli knapert.

Så kom inte med några kommentarer om att jag inte borde göra det. Det är inte det jag behöver höra nu. Jag har vägt för och nackdelar i två månader nu varenda dag och räknat och kollat mina möjligheter.

Min fråga är snarare ifall någon vet av någonstans där man kan få ett snabbt lån på 30 000 trots att man inte har någon inkomst? Eller hur man kan tjäna snabba pengar så att jag kan komma ikapp litegrann? Kan slicka kuvert eller vad som helst men var hittar man sånna jobb?

Sjukt tacksam för svar!!!

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
[Norum]
2009-06-25 00:19
#1

Vet inget om det faktiskt… Får du inte upp nåt om du googlar då?

pernillaa
2009-06-25 00:30
#2

Jo det finns ju hur mycket som helst. Har googlat ett par veckor då och då nu och bockat av ställe efter ställe. Det närmaste jag har kommit var att man kunde belåna sin bostad men då måste det vara en summa på minst 150 000 :- och det är alldeles för mycket.

Känns ju fel också att ta sms-lån på olika ställen.

Jag har inte frågat runt ifall någon vill borga för mig men det vet jag att dom aldrig skulle göra. För jag vet själv att det är en dum grej som jag definitivt kommer att ångra en dag.

Det är en tillställning i Detroit. Ett 10 årsjubileum som min kille har drömt om sen dom startade och det är så mycket speciellt nu när det är 10 årsjubileum och det är i Augusti så det är tidsbrist nu alltså.

Oj oj oj vad mycket det här skulle betyda för oss båda. Det händer bara en gång i livet.

Bra saker måste ju kunna hända även de som är mindre lyckligt lottade i livets hårda skola, eller?

Ha en bra dag! // Pernilla

Imasy
2009-06-25 00:37
#3

En jag känner tog ett lån på Forex. Visserligen hög ränta, men hon var inte fast anställd ännu på företaget hon jobbade åt, så den "vanliga" banken ville inte låna ut förräns hon varit fast anställd i 6 månader eller något.

Kanske värt at höra med dem? Jag tror att hon jag känner hade kollat runt bland alla dessa snabblån och tyckt Forex hade bäst villkor.

Annars det här Lendo de gör reklam för nu då?

[Norum]
2009-06-25 00:41
#4

Sms-lån ska väl tillbaka månaden efter? 30000 plus ränta en och samma månad är ju ingen hit..

pernillaa
2009-06-25 00:59
#5

#3: Jag tror att det är stor skillnad ändå på att vara arbetslös och inte vara fast anställd. För jag har sett flera ställen där de godkänner de som inte helt säkert kan garantera en fast inkomst men inte sett någon där de acceptera de som inte har någon inkomst alls. Jag har aktivitetsstöd.

Men jag ska kika på Forex och Lendo…dom har lyckats undgå mig faktiskt.

#4: Nej jag har inte läst så mycket om det där så nä…haha…nä det var nog ingen hit! Tungan ute

Ha en bra dag! // Pernilla

JohannaMax
2009-06-25 01:22
#6

Ska din kille betala hälften av lånet? Har inte han jobb så han kan stå som låntagare?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
Lilacbower
2009-06-25 01:23
#7

Risken är väl att du förlorar ditt aktivitetsstöd om du reser bort! Medaktivitetsersättning skulle det nog inte vara något problem däremot…….

Ensam - men stark!

pernillaa
2009-06-25 01:33
#8

Ja alltså nu är det så att det inte är jag , trots att jag sa det, som skulle ta ett lån isf. Det är min pojkvän. Jag har betalningsanmärkningar som faller ur tiden i december men det är ju då det och jag har försörjningsstöd så jag kan inte ta något lån. Jag tror vid närmare eftertanke att det är aktivitetsersättning han får. Han är arbetssökande i alla fall.

Så lägenheten jag sa var min, är egentligen hans

Ha en bra dag! // Pernilla

Lilacbower
2009-06-25 01:39
#9

Aktivitetsersättning är motsvarigheten till sjukersättning för ungdomar, dvs det som förr kallades förtidspension. Aktivitetsstöd får man efter beslut av arbetsförmedlingen som ersättning för t.ex praktik eller utbildning bl.a. Har man aktivitetsstöd så förväntas man göra en motprestation och då funkar det nog inte att resa iväg. Att resa iväg med bibehållet försörjningsstöd är inte heller en självklarhet.

Ni kanske ska ta och fundera på vad som händer rent ekonomiskt om ni ger er ut på er drömresa. Väga fördelar mot nackdelar!

Usch, vad tråkig jag låter!

Ensam - men stark!

Imasy
2009-06-25 01:43
#10

Men om man har dessa stöd, får man inte göra en resa alls? Eller får man göra en resa om man avanäler ev stöd eller liknande?

Låter ju lite knepigt att man inte får lämna sin stad bara för att man är sjuk.

Lilacbower
2009-06-25 01:45
#11

Här pratar vi en resa till en annan kontinent….inte annan stad. Dessutom så är det väl oklart om det är aktivitetsstöd eller aktivitetsersättning…….eller har jag fattat fel?

Ensam - men stark!

Imasy
2009-06-25 01:46
#12

Jo men jag tänkte resa som resa? Eller har det betydelse vart man åker? Eller räknar man efter resans antal dagar?

pernillaa
2009-06-25 01:47
#13

Nä det är väl okej att vara tråkig. Ja jag måste kolla lite närmare med honom vad det är för pengar han har egentligen och vad det är som gäller. Försörjningsstödet har jag för att jag är sjukskriven så ingenting förväntas av mig i alla fall.

Men det är så trist. Jag menar, vill man fara och stoppa tårna i sanden på mallorca så finns det alltid där men det här händer bara i Augusti. Sen är det 10 år till innan det blir såhär maffigt igen om det ens är igång då fortfarande. =(

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Lilacbower
2009-06-25 01:50
#14

Ska sova nu……men om du har en ersättning och ska vara aktivt arbetssökande så kan du generellt inte åka iväg till amerika. Har du ersättning pga sjukdom så är det viktigt att kolla med FK så att man inte blir av med sin ersättning från dom.

Det jag sa var att det nog inte bara är frågan om lånet som är viktigt utan också att ta reda på vad som händer med de olika ersättningarna/bidragen.

Ensam - men stark!

pernillaa
2009-06-25 01:54
#15

Jo jag håller med helt och hållet. Godnatt

Ha en bra dag! // Pernilla

Hawknestgrove
2009-06-26 00:36
#16

OCh en sak SNÄLLA, inga smslån!!!! Du gör dig olycklig för resten av livet!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

mongu
2009-06-26 01:12
#17

Hittade detta om att resa och ha sjukpenning. Det är från FK:s sida.

"Om du reser utomlands under den tid som du får sjuklön

bör du kontakta din arbetsgivare före avresan. Reser du

utomlands när du har sjukpenning kan du få behålla den

under utlandsvistelsen, förutsatt att inte resan hindrar ditt

tillfrisknande eller förvärrar sjukdomen. Du måste ansöka

om att få behålla sjukpenningen innan du reser"

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

pernillaa
2009-06-26 10:13
#18

Tack. Men det är ingen sjukpenning han har. Jag ska kolla upp det där närmre. Och nej det blir inga sms-lån för min del. Jag har gjort så att jag ska fråga min mammas man om han kan borga för lånet. Vi får se hur det går.

Ha en bra dag! // Pernilla

Hjortronsylt
2009-06-26 17:03
#19

"Karlar kommer, karlar går - men dyra lån för deras skull består."

Förstår inte hur man kan vilja sätta sej i den situationen, att man vill låna /vara med på ett lån åt någon annan när man själv sitter i en tuff ekonomisk situation!

Om resan betyder så mycket, så får han väl själv belåna sin lägenhet eller hitta andra borgenärer än "utnyttja" sin arbetslösa flickväns godhet i att vilja hjälpa. Så enkelt ser jag på saken.

pernillaa
2009-06-27 08:44
#20

Nu uttalade du dig i någonting som du inte vet tillräckligt om. Detta är på mitt eget initiativ och resan är för oss båda. Jag berättade detta för honom först igår. Så han utnyttjar inte mig. Vi behöver resan båda två. Men det blir nog ingenting så…det spelar ingen roll längre ändå. Lika bra det. Vet att det är en dum idé att ta lån så det är nog till det bättre att det inte blir någonting ändå.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
guraknugen
2009-06-28 14:01
#21

Att låna pengar för en resa är sällan en bra idé. Låna pengar gör man om man ska köpa bostad, bil och liknande och då bör man ha en fast inkomst. Ett anant tillfälle när det är en god idé att låna pengar är när man har en massa små dyra lån man vill lösa in, men då ersätter man ju bara flera lån med ett enda.

Att utan fast inkomst låna pengar för en resa eller liknande ger goda förutsättningar för framtida ekonomiska bekymmer som kan vara svåra att ta sig ur.

Ska tillägga att jag inte är någon expert, så ta det jag skriver med en liten nypa salt, men jag tror inte att jag är helt ute och cyklar i alla fall.

Hur som helst så avråder jag, sedan om någon bryr sig är kanske en annan sak.

pernillaa
2009-06-28 15:12
#22

Nej jag vet att det är en dålig idé. Men snart kommer en familjemedlem få en stor summa pengar så att jag kan låna den totala lånesumman av henne för att betala tillbaka lånet och då står jag med en skuld till henne istället och slipper då räntan och hon har med all säkerhet överseende med att jag kanske inte har råd att betala varje månad. Så fullkomligt idiotiskt är det inte att ta lån i mitt läge i.o.m. att jag kan betala av lånet i en klumpsumma om ett halvår kanske.

Ha en bra dag! // Pernilla

guraknugen
2009-06-28 21:55
#23

Oj, det var en snäll familjemedlemn som inte vill ha ränta, åtminstone den ränta hon annars skulle fått om hon haft kvar pengarna. Ja, då är det ju bara tt passa på.

Lånade pengar av min bror kring 2002 för att köpa en bil. Vi kom överens om en ränta som låg mellan det jag skulle fått betala om jag lånat av en bank eller liknande och den ränta han skulle fått på pengarna på det konto han annars hade haft dem kvar. På så sätt blev det gynsammare för oss båda än om jag hade lånat pengarna av exempelvis en bank.

Bara ett litet tips, för den som är intresserad.

Men om familjemedlemmen inte har något emot att förlora ränta på sina pengar, är det ju som sagt bara att tuta och köra. Hon kanske ändå hade dem på ett konto som hon inte fick ränta på?

pernillaa
2009-06-28 23:08
#24

Något mer om hennes pengar vill jag inte gå in på. Det är hennes ensak.

Ha en bra dag! // Pernilla

Alexej
2009-06-28 23:46
#25

Det är omöjligt att låna pengar på banken i din situation. Just nu är banker extrasnåla med lån…Har man ingen säkerhet som tex hus eller bil är det nästan kört.

Jag ville ha ett privatlån från min bank - 10 000. Och då har jag redan hela huslånet där. Tyckte inte att det gör nåt med 10 000 extra. Men fick det bara på villkoren att betala tillbaka 2000 i månaden. Surt. Och lån till tandläkare fick jag inte heller.

Så semesterpengar är nog dåligt med. Samtidigt förstår jag att en resa är en resa:) Och man lever ju bara en gång….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mizzy
2009-06-30 01:43
#26

Jag vet att man kan låna på ica baknen. Gå in på ica.se och läs där. Jag lånade 20 000 där en gång för o köpa en bil. Men det kan hända att du måste ha fast inkomst. Men man kan iallafall försöka ju.

pernillaa
2009-06-30 20:34
#27

Tack. Men det går inte ändå. P.g.a. olika anledningar så valde vi att inte genomföra det här ändå.

Tack för alla tips och råd.

Kram

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Upp till toppen
Annons: