Annons:
Etikett11-telefoni-och-bredband
Läst 4394 ggr
Mammzing
2009-06-10 17:00

Lurad?

Fick ett jättebra erbjudande om att teckna abonnemang på mina å ungarnas mobiler. Erdovisade nuvarande kostnader med kontantkort. Skulle bli så mycket billigare?? Nu har räkningen kommit och den var salt! Anministrationsavgiften hade ingen sagt nåt om… Sen var det inte med att vi har 3000 fris SMS var i månaden. Fick betala 0.69 kr / SMS.

Har ringt TELE2 och ska få det hela rättat och dom har lyssnat av det inspelade bandet och erkänner att dom gjort fel med SMS debiteringen. Men snacket om anslutningsavgiftan och att det skulle bli billigare finns inte med på bandet.
Har heller inte blivit upplyst om ångerrätt eller reklamationsmöjlighet. Får inte reklamera tydligen för att jag har företag.

Ska det va så här???

Annons:
Hawknestgrove
2009-06-10 17:04
#1

JAg råder dig, att ta kontakt med konsumentrådgivaren i din kommun. Dessutom såhar Du  rättt att lyssna på samtalet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

shintaida
2009-06-10 17:35
#2

Jag råkade ut för något LIKNANDE när jag bytte från kontantkort till fast avgift i månaden hos Telia.

Dom berättade ALLT - UTOM att det var en startavgift, jag minns inte summan nu, plus annan avgift och så för TRE månader tillbaka i tiden på den fasta avgiften, som ska komma VARJE månad.

Så när jag räknade med att få en räkning på ca 100:-, så damp det ner en räkning på 680:- istället!

Surt sa räven om rönnbären!

Men nu ska det förhoppningsvis bli rätt.

VI kanske inte hade ställt de rätta frågorna, när vi beställde fast månadsavgift?

Vem vet?

JohannaMax
2009-06-10 18:42
#3

Fy vad de lurar folk…Hur fasen ska man veta vilka frågor man ska ställa då?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

guraknugen
2009-06-10 19:17
#4

Gör alltid tvärt om istället. Ta reda på själv vad som är bäst och välj det. Ibland ringer det folk och ska pracka på en sina erbjudanden och då och då händer det att de säger att deras erbjudande inte kan fås på annat sätt än här och nu via telefonen. Då är det bara att beklaga att de inte fick mig som kund och lägga på.

Själv har jag kontantkort. Fyllde på 100 spänn senast 2009-01-07 och har ungefär hälften kvar. Det kan de ju försöka komma under med ett abonnemang… ha ha ha…

Ninjisen
2009-06-10 23:07
#5

Jag gillar inte abbonemang.. Dom ska alltid luras. Jag ringde knappt när jag hade och lyckades ändå få räkningar på 600-700 i månaden.. Alla konstiga avgifter. Har man inte en ordentlig inkomst så gör inga såna avtal. Särskilt inte på dina barns telefoner… :)
Det kan alltid sluta illa och då måste du stå för deras kast och betala allt..

Mammzing
2009-06-11 00:06
#6

Har kollat lite och man kan tydligen HÄVA abonnemangen pg oklara avtalsvillkor. Om inte Tele 2 rättar till det så tänker jag iaf försöka.

Annons:
Norrann
2009-06-11 00:12
#7

Om jag är lite intresserad brukar jag be dem skicka sitt erbjudande per brev så jag får läsa igenom det i lugn och ro.Om det inte är möjligt struntar jag i alltihop för dessa telefonsamtal är som gjorda för att lura på folk saker eftersom en säljare babblar på och man blir stressad utav det.

bertina
2009-06-11 03:10
#8

det är inte sunt, att de ska skapa affärsavtal med människor som svävar 20 meter över marken,som utför jobb med allehanda verktyg i sina händer. Det måste till något: socialt, medialt skyddsnät som skyddar dessa yrkesmän,  som dom kan luta sej mot. Det hjälper inte att dom säjer NEJ! Finns det någon regel, eller ???????????det finns inspelning på att min man godtagit ett avtal på 29,90.det betydde 2,990 kronor +MOMS dom undrade om han ville att det skulle vara som vanligt.

Det var inte det lättaste att komma till rätta med detta avtal, som dom kallade det för. Avtal ska inte fattas när ena parten svävar 20 meter över marken. Detta avtal upplöstes efter mycket om och men.

Om du vet att du har rätt, STÅ PÅ DEJ, Låt dom inte få rätt!!!

Alla dessa SKITSTÖVLAR som vill leva på min man, LYCKA TILL!

Jag kommer att ifrågasätta allt och alla!

guraknugen
2009-06-11 19:25
#9

Ett litet tips för de som vill ha ett abonnemang som har en så låg månadskostnad som 25 kr som man får ringa för, är att ringa till Comviq/Tele2 och säga att man vill byta ut sitt befintliga abonnemang mot kontantkort och därför säga upp abonnemanget. De kommer att rekommendera att man inte har kontantkort och erbjuda ett abonnamang som man (enligt dem, jag har inte kollat) inte kan få via hemsidan eller på annat sätt. Man betalar då 25 kr/månad och man får ringa för alltihop, men det blir ju lite dyrare att ringa istället (dock billigare än kontantkort, har jag för mig). Funkar bra för de som ringer för i runda slängar 25 kr/månad…

Abonnamanget kändes helt klart acceptabelt, men det stör mig att de enbart verkar erbjuda detta som en sista utväg ifall kunden envisas med att han vill byta till kontantkort istället… Tror inte det var någon bindningstid heller, i alla fall inte flera år.

De är luriga, de jävlarna…

Hawknestgrove
2009-06-11 20:11
#10

Under förutsättning att man har täckning med tele2. Vilket inte vi har. De enda som funkar lite, lite, lite i ett visst hörn i huset är Telia. OCh då får man stå blick stilla

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

elyse
2009-06-12 01:07
#11

Så synd. Själv är jag supernöjd med Tele2. Jag betalar 169:- i månaden som fast avgift, sedan tillkommer 69 öre per samtal till alla nät (alltså oavsett om jag pratar i 10 sek eller 4 timmar) och 69 öre per sms/mms. det är bra för mig som ringer långa samtal och sällan sms:ar.

Hjortronsylt
2009-06-12 18:32
#12

Beroende på hur ens ekonomi och telefonbehov ser ut, så går det att få ner mobilkostnaderna enormt mycket genom att jämföra olika abonnemangsformer hos Tre, Tele2, Halebop, Telenor, Telia etc.

Brukar dom få gånger något byte behöver göra hoppa på kampanjer via nätet, så man får det skriftligen bekräftat. Telefonförsäljare ska man aldrig säga Ja! till för då står det ord mot ord vid en reklamationsprocess.

Det fanns tidigare ett kontantkort hos Tele2 som hette Comviq.Net och då kunde man tanka 100:- / en gång per år bara, fast det var å andra sidan dyra samtalskostnader.

fotokrafs
2009-06-13 05:22
#13

#9 Jo men visst är de luriga. Glad att de berättade om "25 kronors"-abonnemanget i alla fall. Teoretiskt sett skulle de ju tjäna mer på om jag tog kontantkort, i alla fall hittills. Skönt att slippa bindningstid också :)

#12 Jo, jag tror att det var att man skulle ladda inom 13 månader på Comviqs kontantkort. Du har rätt i att man kan spara mer eller mindre mycket genom att jämföra i abonnemangdjungeln. Ofta brukar det väl dessutom vara en fördel om den man ringer mest har samma operatör, för ofta är det väl Okr till personer med samma?

Annons:
shintaida
2009-06-13 07:28
#14

#13 fotokrafs

Hos Telia finns ett abonnemang som heter TELIA VÄNNER. Det kostar 69 kr/månad, men det är det värt

Det innebär att jag kan ringa tilla ALLA som har Telia och Halebop, med bara uppkopplingsavgiften, 69 öre.

Mina ungar skaffade Telia för att jag skulle kunna ringa ofta och länge.

Ofta pratar jag med min dotter i en till två timmar. Cool 

Likaså med min sambo. Vi ringer varandra ofta, ofta och pratar länge, utan att känna "pengastress". Dvs att det inte tickar på när vi pratar.

fotokrafs
2009-06-13 07:37
#15

#14 Jo, jag skulle nog hellre ta tele2s för 49kr i månaden och ringa gratis till andra tele2-mobiler (fast det är visst en öppningsavgift på 99kr först hmm)

men nu är det ju bättre för mig med 25 kronors eftersom jag ringer så sällan..(kanske ett samtal varje dag bara) så jag går aldrig över 50kr. Men tack för tips.. Skulle jag bli mer snacksalig så.. ;)

guraknugen
2009-06-13 07:39
#16

Vad som är värt vad beror ju till 100% på hur mycket man ringer och hur långa samtalen brukar vcara, samt hur mycket SMS man skickar. För mig hade 69 kr/månad varit en riktigt dålig affär, eftersom jag på ett knappt halvår ringt för ungefär en femtiolapp med mitt kontantkort. Enkel matematik:

2009-01-07 - 2009-06-13, kontantkort: Cirka 50 kr inklusive allt.

2009-01-07 - 2009-06-13, abonnamang enligt #14: 69*5+samtal=345 kr + samtal + SMS.

Har alltså sparat cirka 300 spänn på drygt 5 månader på att ha kvar mitt kontantkort.

shintaida
2009-06-13 08:14
#17

Jag ringer MYCKET till mina ungar och min sambo, så jag tjänar in dom 69 kronorna varje månad.

Så för mig/oss är det en bra affär, så att säga.

Nu har dom förresten sänkt det till 49 kronor året ut. Det glömde jag att berätta innan.

guraknugen
2009-06-13 08:20
#18

Tycker inte dina ungar att du är jobbig då..? Tungan ute

shintaida
2009-06-13 11:25
#19

Nä, för dom ringer upp mig och ber mig ringa upp dom också …hehehehe

Hjortronsylt
2009-06-13 13:11
#20

#13    Visst är det så. Ringer man övervägande till Tele2/Comviq-kompisar så kan man ringa en hel månad för bara 0.69 öre i uppkopplingsavgift/samtal, men ingen minutkostnad. Tänk vilken dröm - 3 timmars tjejbabbel helt gratis.Flört Man även sms:ar gratis, och MMS:ar gratis. Ex.vis Tele2 Kompis-abonnemanget kostar 49:- månad.

Samma villkor som ovan gäller för Tre, Telenor etc. också, så det beror väl på vilken operatör familjen /vänner mest kör med, som man ska välja vilken operatör man själv ska ha.

Annons:
[iovis]
2009-06-13 19:08
#21

Gick på stan för ett tag sen och fick en mobil! Blev jätteglad för sonen hade önskat sig precis en sån, döm om min förvåning när jag inte fick behålla den! denne tonåring som tryckte den i min hand och sa varsågod krävde att jag tecknade ett avtal för 300 i månaden annars ville han ha tillbaka luren, men sa jag du sa ju att jag fick den, han vidhöll och jag med i ca 300 meter, sen fick han tillbaka den så kallade gåvan………………..stackars ungdomar som tvingas ta dessa konstiga jobb…

martdat
2009-06-26 10:42
#22

#21 hahah, ja den skulle man ju inte gett tillbaka frivilligt, jodå tillslut kanske, men han hadde fått lära sig att gett är gett och det e inte bara att ongra sig. 

 Ungeför som när jag hyrde en lägenhet och bovärden sa fel och sa att det ingick gratis dator,,, (skulle vart att det ingick fri uppkoppling) När kontraktet var skrivet börgade jag vridamig om och kolla och frågade hurdan dator jag skulle få, bärbar elr stationär., vilket märke? såg riktigt glad o entusiastisk ut, och killen som lovat gratis dator tappade ju hakan, joo men nu har vi skrivit kontrakt sa ja och du sa att det ingår en dator, han blev kritvit i fejan tills jag börgade asgarva, hihi.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Imasy
2009-06-27 17:34
#23

Jag har haft olika abonnemang som kostat mig mellan 500-1000 kr varje månad, men sedan så tröttnade jag och skaffade kontantkort med comvic.

Nu kostar mobilen mig bara 150-200 kr i månaden beroende på vad jag väljer att ladda på med, då i princip alla jag känner har comviq.

Har visserligen hemtele också, men det blir billigare att ringa med mobilen nu.

Upp till toppen
Annons: