Annons:
Etikett18-dåliga-erfarenheter-arbetsförmedling-socialen
Läst 6646 ggr
Ninjisen
6/8/09, 3:32 PM

Får inget försörjningstöd!??

Jag ska flytta till en annan kommun och ska då börja skolan, jag har valt att göra heltid så jag får ta fullt lån samt bidrag.. Blir ca 7500.. Men då det inte räcker till allt och jag behöver hjälp utav socialen också så ringde jag dom idag.
Men jag fick till svar att väljer jag att gå i skolan så måste jag klara mig med dom pengarna och får inga pengar av dom?
Jag sa då att jag kan mer än gärna vara till arbetsmarknadens förfogande och skriva in mig på AF… Men jag har varit hemma och mamma ledig nu 1 år så jag känner inte för att sita i en lägenhet hela dagen utan att ha något att göra och bara kassera in pengar av socialen.
Jag vill göra rätt för mig…. Jobb har jag sökt men utan framgång.. Undersköterskor finns det gott om.

Jag förstår inte hennes resonemang.. Hon sa att jag kanske kan få ett timvik.. Gå lite timmar. Men då blir det antagligen inte mer än dom 7500 jag skulle få av skolan ändå.

Är dom inte glada att folk tar intiativ och vill sysselsätta sig? Och en så dålig anledning kan dom inte ge mig.
Jag har precis läst till undersköterska under 3 terminer och har under hela perioden fått mina 7500 PLUS så har socialen lagt till resten…. Självklart!

Nu känner jag mig bara hopplös… Ska jag nu säga till skolan att jag inte kan börja… Sitta där ensam i en lägenhet och inte göra något…?
SUCK!!

Annons:
Ylva_87
6/8/09, 3:39 PM
#1

Jag har aldrig hört att man kan få både studie stöd och försörjningsstöd. För i såna fall skulle ju alla studenter i sverige ha rätt till försörjningsstöd för ingen får över existensminimun. Man kan tycka att det är snet i systemet när man får mindre pengar för att studera än för att gå hemma :(

Ninjisen
6/8/09, 5:01 PM
#2

Grejjen är så här att jag förstår SJÄLVKLART kan man inte gå på soc och gå i skolan.. Då skulle ingen ta studielån mer…
Men jag tar ju fullt lån…. Men jag behöver lite mer och det av socialen.. Alltså jag tar lån på 7500 men jag behöver ju typ 10.000 för att klara hyra och uppehälle….
Det är så jag menar……..

Ylva_87
6/8/09, 5:04 PM
#3

#2 ja jag förstod det.

tyvärr är det nog många som är i din sits, speciellt om man är äldre och har barn och vill plugga. Vi yngre klarar oss ju rätt okej på fullt lån. Men jag har aldrig hört talas om att man kan få försörjningsstöd utöver studielånet. Det skulle vara spännande att höra hur dom olika kommunerna resonerar. Och kanske du politikerna resonerar när man sätter studielånet lägre än försörjningsstödet.. jag hoppas att det löser sig för dig på ngt sätt iaf.

Imasy
6/8/09, 5:12 PM
#4

Har heller aldrig hört att man kan få soc-hjälp utöver studiebidraget, även om man tar låndelen.

Tycker iof att man borde höja lånedelen tex så man faktiskt har råd att studera.

Var en debatt om detta i min lokaltidning för en tid sedan, att studenterna levde på mindre än existensminimum.

Jag vet inte om CSN har detta kvar, men när jag pluggade kunde man som förälder anöka om nån extra bidragsdel som var just för föräldrar. Men det kanske du redan har?

Ylva_87
6/8/09, 5:18 PM
#5

Jag tror det extra lånet för föräldrar finns kvar men det är typ 100kr i månaden..

Imasy
6/8/09, 5:56 PM
#6

#5

Oj, så lite, hade för mig att det rörde sig om runt tusenlappen.

Annons:
Ninjisen
6/8/09, 6:06 PM
#7

Ja jag vet inte, i min kommun så gör dom så iaf… Fick ju så i 3 terminer utan problem, men skara kommun verkar inte alls tycka samma. Ja man får runt 500 mer när man har barn… Men jag har en hyra på 5000 så ska jag betala den o el och mina vanliga räkningar så har jag inte kvar för mat och att leva för mitt barn eller mig..

Så jag får väl göra som alla knarkare i sverige, inkassera mina pengar varje månad och låtsas söka jobb.. Gå ledig hela dagarna..
Men jag tycker personligen att jag faktiskt vill göra något med mitt liv och bara för att det är svårt att hitta jobb just nu och lågkonjuktur så måste jag nu istället för att plugga… sitta hemma hela dagen.

Vilket system… Iaf i den staden!

shintaida
6/8/09, 7:57 PM
#8

Men du får väl bostadsbidrag också?

Och har du fler än två barn, får du väl ett halvt extra barnbidrag för det tredje och ett fullt extra för det fjärde barnet?

Du får ju barnbidrag hur som helst också.

Lilacbower
6/8/09, 8:36 PM
#9

Enligt de riktlinjer som kommunerna fått från socialstyrelsen så utgår inte försörjningsstöd vid studier på gymnasinivå eller högre.

Tycker det låter märkligt om du fått det tidigare om det inte var på grundskolenivå!

Ensam - men stark!

Alexej
6/8/09, 8:41 PM
#10

När jag gick på Komvux var det flera som hade socialbidrag!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lilacbower
6/8/09, 8:50 PM
#11

Då rätten till försörjningsstöd ska bedömmas individuellt så blir det svårt att ge raka svar här. Det finns gånger då vi kan bortse från gymnasiestudier men det är inte ofta.

Ett sådant skäl kan vara att man redan påbörjat en utbildning då man blir i behov av ekonomiskt bistånd och man inte har så långt kvar till utbildningen kan ge jobb.

Men grundtanken är att gymnasiestudier och högre studier ska finansieras genom CSN. har man barn så har man rätt till både bostadsbidrag och har ju också barnbidrag.

Själv så studerade jag med studielån, Jag var då ensamstående med tre barn. Visst var det knapert men det gick

Ensam - men stark!

Ninjisen
6/8/09, 8:51 PM
#12

#8 Ja jag kom på det att jag har bostadsbidrag med… Men jag har ju asbolut mkt mer pengar nu än jag kommer ha om jag studerar.. Och så ska det ju inte vara…

#9 Ja det roliga är att skara kommun betalade ut så jag fick ekonomiskt stöd samt betalade lägenhet när jag va 17-18… Men nu vägrar dom när jag ska gå komvux..
Och vänersborgs kommun betalar ut på komvux…. Så alla tycks ju ha sina egna regler.. Hit och dit. Fult!

#10 ja jag känner också många som går på soc och går komvux… Väldigt väääldigt märkligt.

Lilacbower
6/8/09, 8:57 PM
#13

Att du fick det som 17-18 åring kan ju bero på att du då var för ung för att få låna hos CSN. Men då måste de ju ha tagit över dina föräldrars försörjningsskyldighet oxå eller hur!

Jag tycker det vore konstigt om man ska få studera med försörjningsstöd om det inte finns särskilda skäl. Vill man utbilda sig så är det studielån som gäller. kan man inte göra så mycket åt sina inkomster så får man skära i utgifterna! Surt - visst men sant!

Ensam - men stark!

Annons:
Imasy
6/8/09, 9:05 PM
#14

Fast å andra sidan, ett barnbidrag är ju på 1050, plus bostadsbidrag, så du kanske kommer upp i 10.000 iallafall?

Sara
6/8/09, 9:14 PM
#15

Jisses, borde det inte vara samma regler i hela Sverige?!

Sara

Hawknestgrove
6/8/09, 9:14 PM
#16

Sen är du ju inte ensam, eller är du det? För har du en sambo, så får ju även han dra sitt strå till stacken och om ni inte bor ihop, så måse du ju få pappapengar av honom?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lilacbower
6/8/09, 9:19 PM
#17

#15, Riktlinjerna är minimum vad kommunerna måste bevilja…….allt därutöver gör de som de vill! Men de allra flesta kommuner har inte ekonomi till mer än minimum/existensminimum.

Ensam - men stark!

Sara
6/8/09, 9:19 PM
#18

# 17 Ok, så grunden är iaf samma.

Sara

Lilacbower
6/8/09, 9:21 PM
#19

Ja……….och som det ser ut idag så måste kommunerna dra in på det som går att dra in!

Ensam - men stark!

Alexej
6/8/09, 9:45 PM
#20

Men det blir ju så fel.

Ninjisen kan välja mellan att sitta hemma och få socialbidrag eller plugga på Komvux med CSN-bidrag och lån plus socialbidrag. De drar ju av 7500 från CSN som inkomst ändå. Socialen skulle ju spara på det.

Och det finns ju inget arbete!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lilacbower
6/8/09, 9:46 PM
#21

Jag har aldrig sagt att det är rätt - bara hur det är!

Men hon har ju fler inkomster om jag förstår tidigare inlägg rätt. Allt får läggas ihop……….

Ensam - men stark!

Alexej
6/8/09, 9:50 PM
#22

Ju, alla inkomster läggs ju ihop och borde dras av som inkomst. Men om man då hamnar under socialbidragsnorm borde man kunna få resten av socialkontoret.

En bra utbildning leder ju kanske till ett bättre jobb.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lilacbower
6/8/09, 9:54 PM
#23

En av de gånger vi kan bortse från att det är gymnasieutbildning är bl. a om den som söker bistånd inte har någon utbildning sen tidigare och att utbildningen skulle ge ökad möjlighet att få jobb och den enskilde inte kan få låna av en eller annan anledning!

Ensam - men stark!

Ylva_87
6/8/09, 9:55 PM
#24

#22 fast det skulle betyda att alla sveriges studenter på högskolenivå är berättigade försörjningstöd. så länge dom inte jobbar extra. Det skulle inte funka, dom pengarna finns inte hos kommunerna.

elyse
6/8/09, 9:58 PM
#25

Är du ensamstående? 

Det ska tydligen VARA tufft att plugga. Och alla som tidigare arbetat får ju bra mycket mindre pengar som studenter. Jag har själv fullt lån + bidrag (blir färdig förskollärare i december och har då pluggat i 3, 5 år). Iom att min sambo har ännu mindre pengar än mig får vi bostadsbidrag (hyran är på 5500:-) och det har studenter rätt att söka, men utöver det, det låter märkligt, om man tar fullt CSN-lån… Det är meningen att man ska kunna leva på det. 

Du borde kunna komma in nånstans och jobba på timmar, även om du inte hittar jobb nu innan flytten. Ett fast vikariat kan du glömma, tyvärr, men du kan säkert som mig, få gå på springvik. Är du inte med i vikariepoolen så gå med där.

martdat
6/8/09, 10:19 PM
#26

nä , jag förstår att du inte får försörjningsstöd, enkelt, du står inte fullt ut till arbetsmarknadens förfogande då, Jag fick heller inge soc när jag pluggade, säger som andra, tufft men det går, men däremot fick jag viss hjälp på sommarn när man inte fick csn, har för mig det var för jag inte hadde nån gymnasieutbildning… men vid jul lov fick jag nada,,, bostadsbidrag borde du väll få? o barnbidrag o underhåll? om du inte har sambo då, jag minns tyvärr inte alla medlemmars familjenbilder,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ninjisen
6/9/09, 4:14 AM
#27

#24 Ja det du säger låter faktiskt ganska vettigt…. Om man tänker efter. Men känns orättvist att jag inte ska kunna ge min dotter det liv hon förtjänar bara för att jag måste studera (så att jag får jobb nångång) och måste spara som bara den….
Inte barnens fel att systemet är som det är…..

Jag och min man…. Jaa…. Vad ska jag säga… Vi har separerat.
Jag kommer flytta själv… Så han kommer inte hjälpa mig, ja mer än underhållet då….

Men jag har räknat på det fram och tillbaka och jag tror faktiskt att jag skulle kunna klara mig, med alla bidrag och allt…
Sen har min mamma erbjudit sig att ta min dotter påkvällar så jag kan ta ev extra timmar på någon arbetsplats.

Förstår bara inte varför jag under 1.5 år fått socialbidrag + csn… Antingen så har jag en väldigt snäll "soctant".. Eller så har alla kommuner helt enkelt inte samma riktlinjer.. Hmmmm… Ska träffa henne på ett möte nästa måndag så då ska jag ta och fråga henne.

Annons:
martdat
6/9/09, 9:11 AM
#28

#27 Du har nog hafft en väldans snäll soc tant, de kan ju bevilja mer än de måste om de vill,

Trisst med separationen, ,

Men du ska inte söka lite jobb i stället? undersköterskor behövs ju  alltid, Vad vill du utbilda dig till nu?

Hoppas allt löser sig på bässta sätt för dig,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Imasy
6/9/09, 10:34 AM
#29

Men då borde du väl klara dig rätt bra endå va?

Studiebidrad på 7500, barnbidrag på 1050, plus underhåll på 1273, bara det är ju 9800, och då är inte bostadsbidraget medräknat.

Ninjisen
6/9/09, 11:14 AM
#30

#28 Ja jag har sökt men det finns knappt några, dom som finns har jag sökt… Så det känns som att jag får studera lite så får jag se om jag hittar något..
Jag måste läsa upp lite vanliga ämnen bara jag missat, vill läsa på högskolan så småningom och då fattade det lite…. Men det tar ju bara en termin.

Tack :)

#29 Ja jag räknade lite på det igår, jag borde kunna klara mig.. Man får väl snåla….

Fagerljung
6/9/09, 12:19 PM
#31

Har du ansökt om merkostnadslån? Kolla upp det med CSN. Du kan dessutom få mer pga barn.

Jättetrist med seperation! Jag har också nyss seperarat, vill du prata så finns jag på msn: caroline_mascot@hotmail.com

Alexej
6/9/09, 12:24 PM
#32

Jag fattar inte logiken i det hela.

En person går

a. på socialbidrag helt, sitter hemma hela dagen och söker jobb

b. går på Komvux för att läsa upp några ämne, får CSN -bidrag, lån, och efter alla andra inkomster (barnbidrag osv) får resten ifall det behövs från socialen. Men är inskriven på arbetsförmedling och söker aktiv jobb. Det skulle socialen kanske kostar då 1000-2000 kronor jämförd med kanske 6 000 för en hel socialbidrag.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ninjisen
6/9/09, 2:06 PM
#33

#31 Ja jag har tittat på det där med barn, då får man 512 kronor mer.. Och det är ju en slant..

Du med? Ja usch det är inte alls skojj…… Tack :)

#32 Jag fattar egentligen inte heller, dom borde ju vara glada att folk går och utför nån slags aktivitet… Det ger ju pengar dom slipper betala.
Hade jag varit ensam så hade jag haft en billigare lägenhet, sen haft mkt mindre kostnader…
Nu måste jag betala dagis.. och allt annat till henne… Hmm..

Systemet är helkorkat!

martdat
6/9/09, 8:01 PM
#34

#32 problemet är ju att om du blir erbjuden jobb så får du inte tacka nej och sitter där med massa studielån och ingen utbildning, resultat ,,, folk tackar nej och det fattar soc, så tror jag,…

Jag var inskriven på kommunens vikariepool i börgan när jag gick komwux, man har ju offta självstudiedagar elr vad det heter när man pluggar så då kan man ju hoppa in lite extra, vet dock inte om det finns i alla komuner,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Ylva_87
6/9/09, 9:01 PM
#35

Tänk bara på att om du jobbar extra så får du inte tjäna hur mycket som helst. Så du inte får någon obehaglig överaskning att betala tillbaka.

Upp till toppen
Annons: