Annons:
Etikett19-goda-erfarenheter-arbetsförmedlingen-socialen
Läst 5422 ggr
Ylva-Li
2009-05-08 12:03

Socialbidrag

Sitter här och försöker få tag på socialen.. Har försökt ringa i en timme nu, men upptaget hela tiden och då har de naturligtvis bara telefontid en timme också. *suck*

Men.. Jag och sambon har levt på sparpengar fram tills nu. Vi klarar månaden ut, sen är det tomt i kassan. Känns jättetrist att vi var tvugna att använda pengarna till att överleva, men sånt är livet. :)

Någon som vet lite om soc? Jag har haft dem förut, och har både bra och dåliga erfarenheter.
Vi har en bil, en gammal saab som vi "fått" utav min syster. Så vi har inte betalat för den och den är egentligen inte vår på riktigt. För när äldste sonen har tagit körkort (när det nu kan bli) så kommer de vilja ha tillbaka den. Det var dealen. Vi är iaf glada, för det hjälper mycket att ha bil.
Sambon har räknat ut att det kostar honom mindre att köra bil till sin praktik varje dag, än vad det kostar att köpa ett månadskort på tåget. Konstigt, men sant.
Kan soc ändå säga att vi måste göra oss av med bilen? De kan ju knappast tvinga oss att sälja den? Vi KAN ju inte sälja, när det inte är vår bil. Dessutom lär man nog knappast få nåt för den bilen. ;)
Försäkring etc har vi redan betalat för den, skatt betalad tills nästa år, så kostnaderna är minimala för den.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Alexej
2009-05-08 12:43
#1

Det är nog ganska olika hur kommunen ser på en bil. En del ser bilen som en tillgång som man kan sälja. Men ni har bra argument så det borde gå ändå….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Norum]
2009-05-08 13:35
#2

Tror inte att bilen blir ett hinder.. Det är ju inte ens eran egna. De som kan bli problem är om dom räknar ut tt era sparpengar skulle ha räckt längre än vad dom har gjort. Soc kan gå 3 månader tillbaka för att se om ni har varit "slösaktiga".. Och har ni varit det kan det bli mindre pengar i hjälp.

Ylva-Li
2009-05-08 18:24
#3

Fast jag har läst att man inte behöver visa 3 månader tillbaka. Utan att de som mest kan kräva 1 månad. Läste det i fattigbloggen när den var igång.
De senaste månaderna har vi iaf inte slösat utan lärt oss.. Ingen av oss är super med pengar, men vi försöker. För vi vill ju överleva. :) Nu handlar vi så billigt vi kan, på lidl och ica när de har reor osv. Vi går knappt ut och äter och om vi gör det så väljer vi billig mat.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Lilacbower
2009-05-08 20:12
#4

Jag kan bara svara för hur vi gör och vi vill ha kontoutdrag för tre månader tillbaka. Står inte bilen på er är den inget problem  men ni får inget bistånd till kostnader som rör just bilen.

Ensam - men stark!

Hawknestgrove
2009-05-08 20:16
#5

Oroa dig inte för bilen, den är ju inte er. Du behöver inte ens tala om den.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ylva-Li
2009-05-08 21:56
#6

#4 Jo jag vet att socialtjänsten brukar vilja ha 3 månader tillbaka, men att det enligt lagtext inte behöver vara mer än 1 månad. Måste leta reda på socialtjänstlagen någonstans. vore skönt att vara förberedd. Dessvärre så vet man ju aldrig vem man får.. Jag har varit med om både toppenbra socialsekreterare (som jobbade skiten ur sig för att hjälpa oss) och en som struntade i mig totalt.. och körde över mig istället..

Bilen står på mig, då i dealen var att jag skulle betala skatt osv för den. Men den är ju ändå inte min på riktigt.
Nåja, för se hur vi gör med den biten. Helst vill jag vara ärlig och säga som det är, att ja vi har bil, men den kostar oss inte mycket och vi tjänar faktiskt på att ta bilen istället för tåget.
Skulle sen nåt gå sönder, tja då får vi ju se om vi kan skrapa ihop till det, eller om vi får börja ta tåget då. :)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Lilacbower
2009-05-08 22:03
#7

Kan ni inte skriva över den på de riktiga ägarna då? Kostnaden förresor till praktik får din kille bistånd till med kommunaltrafiken.

I socialtjänstlagen lär du inte hitta några sådana uppgifter utan snarare i socialstyrelsens riktlinjer. men har ni använt sparpengarna för att leva så finns det väl inget att oroa sig för.

Ensam - men stark!

Ylva-Li
2009-05-08 22:12
#8

Hm, ytterligare nåt jag kom att tänka på. Läste någonstans att om man är över 25 år så får man bo i en tvåa om man är två minst i ifamiljen?
Vi bor i en tvåa just nu och har ju förstås inga direkta önskemål om att behöva flytta.. Vi kom nyss hit känns det som, och det är svårt att hitta nåt som är mycket billigare häromkring. Så jag hoppas vi kan bo kvar.
Dessutom gör vi ju allt för att inte behöva ha socialbidrag särskilt länge. sambon har praktik och hoppas innerligt att få stanna. Och jag försöker.. Jag har social fobi, rätt kraftig sådan och behöver hjälp. Jag hoppas på att bli på riktigt sjukskriven ett tag framöver så jag kan ta det lugnt och bli frisk i min egen takt. (Har varit sjuk i 5 år nu.. med många snedsteg.) Och börja arbetspraktik sakta själv också.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
2009-05-08 22:14
#9

#7 Aha.
Jo, om de skulle säga nåt om bilen så får vi väl så lov att skriva tillbaka den ett tag. :) Jag hoppas de inte behöver betala ny skatt osv då bara. För oss är bilen guld värd då vi bor i ett mindre samhälle. Tåg går förvisso, men är vi två så är det billigare att köra.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Lilacbower
2009-05-08 22:15
#10

Det viktigaste är att ni inte fördyrar er boende kostnad nu. Samt att det boendet ni har nu inte är oskäligt dyr i den kommun som ni bor i. Storleken spelar mindre roll (Skäms)……..än kostnaden!

Ensam - men stark!

Ylva-Li
2009-05-08 22:47
#11

#10 Neh, fördyrar gör vi nog inte. Snarare försöker vi spara mer. :) Redan nu äter vi rätt billigt trots allt.
Tror hyran vi har är rätt normal i vår kommun. Vi betalar 4900kr för vår tvåa, inkl. värme då. Sen tillkommer el på en ca 300kr/månad. (tror jag det var, vi hade lyckats dra ner den rätt mycket iaf. Var nog nån hundring mer för någon månad sen.)

Usch, vill helst inte det här. Men vad gör man.. När man gjort allt man kan och det inte direkt växer jobb på träd heller.
Tack för dina svar Lilacbower. :)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Lilacbower
2009-05-08 22:52
#12

Jag är bara glad om jag kan hjälpa till!

Kram till dig

Ensam - men stark!

martdat
2009-05-08 23:15
#13

ja vi är många som vart där så bara fråga på här, du har fått många bra svar så jag bara lägger in lite uppmuntran,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Ylva-Li
2009-05-09 00:50
#14

#13 Tack. :) Det behövs verkligen.
Har ju varit där förut.. Fast nu känns situationen trots allt bättre. Sambon praktiserar och trivs jättebra och visar verkligen framfötterna. (Dessutom har han sånt där nystartjobb, så OM han blir anställd så behöver de bara betala 40% av hans lön. Eller var det 60%? Nåja, iaf väldigt förmånligt, då de resterande % kommer från staten, så sambon förlorar ju inget heller på det.)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

AnneN
2009-05-09 13:07
#15

Kanske kan denna "Handbok" vara till hjälp?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sara
2009-05-10 15:05
#16

I handboken i # 15 så står det att man ska ta med "de senaste månadernas utbetalningar av pension, efterlevandestöd till barn, sjukpenning, föräldrapenning, underhållsstöd, bostadsbidrag ocheventuella övriga inkomster," när man ansöker om bistånd, på sidan 143.

Sara

shintaida
2009-05-10 17:04
#17

Kan säga - att jag som är handikappad och fått bilen av försäkringskassan.

Men i Falun fick jag inte räkna in den i mina utgifter på soc.

Men i Eksjö, där jag bodde innan, betalade dom till och med nya däck till mig!

Märkligt, eller hur?

Ylva-Li
2009-05-10 22:28
#18

#17 Det är märkligt hur det kan vara så annorlunda ja.

#16 Tack. Skumt dock.. undrar vart de hade sett det där om bara 1 månad?

#15 tack! Den ska läsas igenom.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Lilacbower
2009-05-10 22:35
#19

En förklaring kan vara oerfarna handläggare och hög arbetsbelastning. Men så länge det är positivt för den enskilde så är ju ingen skada skedd i annat fall så kan man alltid överklaga ett negativt beslut.

Om en person fått sin bil av FK så räknar vi inte den som en realiserbar tillgång men beviljar inga bistånd till underhållet eller andra kostnader som har med bilen att göra.

Kommunerna har alltid rätt att bevilja mer än vad riktlinjerna säger men inte mindre. det kan oxå vara en förklaring till varför det skiljer sig mellan olika kommuner.

Ensam - men stark!

Hawknestgrove
2009-05-10 22:49
#20

Står bilen på dig, så är bilen din. PUnkt slut. Sen veror det på hur ny och fin den är och om den är betald om de kan göra något åt det. En gammal skorv kan de gärna inte räkna in, för den får du inget för. Kronis räknar så, att du får ha en bil värd max 25.000 kr detta var för ca 10 år sedan. Sen tar de den. Innan dess är det inte lönt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Sara
2009-05-10 23:09
#21

Det du inte ska säga är att du har raskatter. Det kan ses som värdesaker.

Sara

Ylva-Li
2009-05-10 23:43
#22

#21 Nej.. att jag har katter tänker jag inte säga. Det är väl upp till oss om vi tar lite av matpengarna och ger till katternas mat.. Kan man ju tycka.
Och aldrig i livet att jag skulle sälja dem! Nu får man förvisso inte mycket för omplaceringskatter, även om det är raskatter.. Katterna är välmående för mig. Utan dem hade jag inte varit någonting. :) sambon säger likadant. De får oss att  må bättre i vardagen.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Lilacbower
2009-05-11 00:05
#23

Tror inte nån skulle säga ngt om dina katter!

Ensam - men stark!

Sara
2009-05-11 00:06
#24

De frågade om mina illrar var värda nått..

Sara

Lilacbower
2009-05-11 00:11
#25

Jag hade inte gjort det i varje fall……om du inte har ett travstall fullt med fina häster

Ensam - men stark!

Sara
2009-05-11 00:16
#26

Hade illrarna varit värda något så ville de att jag skulle sälja dem. Dock hade jag bara gamla skruttar som jag antagligen hade fått betala folk för att ta över.

En annan gång när jag ansökte tillfälligt bara för en månad och då hade häst, ville de att jag skulle skicka hästen (1 år) till slakt för att få pengar. Hur mkt tror ni man får för en ettåring? 500 spänn?

Sara

Lilacbower
2009-05-11 00:20
#27

En tanke bakom detta är att man har inte råd att ha så dyra djur om man är beroende av ekonomiskt bistånd. Har man sen dessutom barn så blir det i förlägningen så att man får ta av pengar som är avsedda för barnen för att försörja djuren. Kanske inte vid ett tillfälligt behov men om det inte finns ett slut på det ganska snart! Samma sak med bilar. De kostar även om de står stilla och inte används.

Ensam - men stark!

Annons:
Sara
2009-05-11 00:26
#28

Saken var att hästen gick på sommarbete som kostade 200:- i månaden, jag sökte inte ens om pengar till hästen utan jag sökte om norm utan hyra en månad.

Till mannen sa jag precis vad jag tyckte om honom och ärligt, det kändes såå skönt att berätta för honom hur enfaldig han var.

Men jag har lärt mig att ibland lönar det sig inte att vara ärlig.

Sara

Lilacbower
2009-05-11 00:33
#29

Jag kan bara säga hur jag skulle göra utifrån den information jag får här…..hur andra gör det får stå för dom! Flört

Hoppas det löser sig för dig Ylva-Li!

Sov så gott alla!

Ensam - men stark!

Ylva-Li
2009-05-13 12:09
#30

Hej igen

Det här känns inte alls bra..
Fick äntligen tag på sekreteraren. Efter att ha ringt varje minut (nej jag överdriver inte) 3 dagar i rad på hans telefontid. Snacka om svår att få tag på..
Nåja. Jag förklarar läget och att min sambo har praktik till månadsskiftet och det inte verkar som att han kan få nåt där.. med dessa ekonomikriser etc.
Då ska han plötsligt inställa sig på nåt som kallas arbetslinjen imorgon kl 9. Eh, säger jag. Men han har ju praktik? Han jobbar varje dag mellan 9-18.
Så då skulle han skicka en ansökan om tid åt oss till en handledare. Det skulle dock ta flera veckor..

Men sa jag, det går ju inte! Vi behöver ju hjälp i månadsskiftet, då våra sparpengar tar slut. Nix pix, de har inga tider förräns dess. Hur vi ska klara hyra etc, det var visst inte hans problem.
Och vi ansöker om socialbidrag därför att?

Blir så ledsen. Hela han hade sån där trist attityd.. Är så rädd att jag kommer få en likadan upplevelse som förra gången.. Det skadade mig djupt. Och jag önskar innerligt att jag hade haft kraft att gå vidare med det. När min psykolog som tidigare jobbat på socialtjänsten också säger att den handläggaren gjorde helt fel..

Sitter och storbölar för allt känns så hopplöst.
Försöker få hjälp med sociala fobi dessutom.. allt tar bara sån tid..

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

AnneN
2009-05-13 14:01
#31

#30 det är väldigt långa väntetider på soc just nu, här i luleå är det nu 1 månads väntetid, men om ni pratar med hyresvärden om hur det ligger till och frågar om det går bra att betala dubbla hyror nästa månad istället så brukar det kunna gå att lösa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ylva-Li
2009-05-13 15:22
#32

#31 Just det löser sig säkert.. Sambon lugnade mig och sa att han har kredit på sitt kort också om det skulle kärva helt. Ingen katastrofal ränta och man måste betala tillbaka 250kr/mån minst. Helt klart en sista utväg..
Jag hatar att vara hjälplös.. Rynkar på näsan

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Hawknestgrove
2009-05-13 15:30
#33

Ja ta en sak i taget och försök ta det lugnt .Då löser det sig nog bäst…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Sara
2009-05-13 16:23
#34

Jag skulle skicka in en ansökan iaf, alltså innan ni får tid där.

Vad jag kommer ihåg så får man inte socialbidrag retroaktivt utan från den dag de får in ansökan, kan de inte behandla ansökan innan så har de iaf fått den och måste ta ställning till den när de har tid.

Så prata med någon receptionist på socialkontoret om de har särskilda blanketter eller skriv en egen ansökan och lämna in innan den 1 juni.

Sara

Annons:
Ylva-Li
2009-05-13 18:16
#35

#34 Så man kan göra så? Vi ska iaf dit när jag ska in till staden imorgon och fråga om de inte har en avbokad tid eller nåt. Knappast troligt, men man vet ju inte.

Mest rädd att de säger nej förstås, att vi inte får nån hjälp alls.. Det har ju liksom hänt förut, fast jag verkligen hade 0kr i kassan.. =/

Vad gör jag föresten om de verkligen frågar om vi har djur? Måste jag ljuga då för att få behålla dem? Jag vägrar sälja våra 2 katter.. de är vår familj och utan dem går jag under. *pussar på Jade som sitter framför mig just nu*

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
2009-05-13 18:29
#36

Tänkte att jag skulle förklara varför jag är så rädd för dem. Jag har haft soc.bidrag två gånger i mitt liv tidigare, tillsammans med mitt ex. Båda gångerna hade vi superbra kontakter som stöttade oss nåt enormt. Det var verkligen guld värt.

För två år sedan hade jag ett såkallat plusjobb, hur jag lyckades få det vet jag inte, för jag borde verkligen inte ha haft det.. så sjuk som jag var då. Med social fobi och kraftig ångest och depression. Ingen bra kombination att bli slängt ut 100% på ett jobb.
Nåväl, jag försökte verkligen men blev till sist sjukskriven då min mage pajade totalt.. Hade diaree i 4 månader konstant. Skakade som en tok och orkade ingenting.
Efter sommaren blev det bättre och jag fick ett nytt plusjobb och försökte med det. Blev dock sjukskriven igen pga min depression och sociala fobi.
Jag väntade på fk's pengar men inget kom. Började ringa till dem och undrade vad som stod på. 2 veckor efter de skulle ha kommit och fortfarande tomt på kontot.
De hade ingen aning.

Såhär fortsatte det ett bra tag. Ingen visste någonting. Jag pratade med min handläggare och förklarade läget, och han visste inte heller nåt.
Efter en månad började läget bli panikartat så jag uppsökte socialen för att få hjälp tills pengarna kom. Mina föräldrar hade hjälpt mig fram tills dess. Självklart, då de inte ville se mig på gatan direkt.. Men de hade inte heller några direkta kassor att ta från, och skulle det här fortsätta skulle de själva få ansöka om bidrag typ.

Träffade världens underligaste man på socialen.. Att han får fortsätta är mig ett under, då jag har fått höra fler lustiga historier om denne herre.
Han frågade mig om det mesta, som sig bört, och när jag nämnde katt så började han bubbla om att han tyckte vi borde skärpa reglerna för införsel av djur, för vi vill ju inte ha rabies här! (För det första så är rabies mer eller mindre utrotat i sverige då vi har bra koll på vad som tas in. För det andra var jag verkligen inte intresserad av hans ståndpunkt..) Nej, vi borde ha som Island. Ut med djur, men då får de inte komma in heller. Då får de säljas eller avlivas.
Jaha.. tänkte jag. Och det har att göra med min ansökan hur?
Han lovade (ja faktiskt, han lovade) att det skulle lösa sig.

Dagarna gick och brevet kom. Avslag..
Ringde och frågade vad tusan det handlade om? Jag hade ju inga pengar!
Nej, han hade ju räknat och fått ut att jag hade mer än nog för att kunna försörja mig.
Men tyckte jag, jag har ju 0kr i inkomst! Mina föräldrar har hjälpt mig tills nu, men det är ett lån och nåt jag måste betala tillbaka. De kan ju inte låta mig svälta tills jag fått hjälp från dem.
Min mor skrev ett brev till herren vad hon ansåg och hur de såg på saken.
Jojo, han skulle ta upp beslutet igen och tala för min sak. Det här skulle bli bra, sa han.

Ytterligare en vecka och nästa avslag.
Då började jag få riktig panik. Den här gången hade han räknat bort pengarna mina föräldrar gett mig för att klara mig, och ändå hade jag mer än nog? HUR han fick till det, det vet jag än idag inte.
Antagligen räknande han med fk-pengarna, men det var ju därför jag ansökte, för att de inte kom.

Gissa vems felet var föresten?
Min handledares på plusjobbet. Han hade glömt bort att skicka in min sjukanmälan.. Det kom han på efter 2 månaders väntan och bråk med soc.. Fick jag en ursäkt? Inte ett dugg.. =/
Behöver jag ens säga att de här två gubbarna var privat bästa vänner. Det berättade handläggaren för mig när jag berättade att jag var tvungen att söka soc för att fk pengarna inte hade kommit.

2 veckor efter kom äntligen fk pengarna och jag kunde lägga undan soc. Men fy farao vad dåligt jag mådde. Det hjälpte ju inte direkt min situation.
Psykologen jag hade kontakt med hade jobbat på socialen och ansåg att han hade gjort helt fel och att de trots allt var berättigade att ge mig mat för dagen.. tills ett beslut kunde tas. Hon manade på mig att skicka in en överklagan och klaga på mannen, men jag orkade inte.. Jag mådde för dåligt.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Sara
2009-05-13 18:32
#37

Säg att de är bondkatter, men tar du inte upp det så tror jag inte de frågar. Dessutom gör de väl inte hembesök.

Alla ansökningar måste tas hänsyn till, även muntliga.

Det ni ska tänka på är att skicka med 3 månaders kontoutdrag där man ser att ni inte fått in mycket pengar, hyreskontrakt samt avi. Försäkringsbrev på hemförsäkringen + vad det kostar, intyg från praktiken att han har praktik, inskrivningsintyg från arbetsförmedlingen, elräkning osv.

Sen har ni rätt till busskort, a-kassekostnad.

Sara

martdat
2009-05-13 20:48
#38

mycket nederlag hör jag, själv ringer jag alltid till deras chef om det krabbar så brukar det ordna sig, ring chefen på sockontoret i morgon och förklara att du redan ligger minus i kassan o måsste ha hjälp nu . man ska inte behöva vänta flera veckor på en tid,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lilacbower
2009-05-13 21:13
#39

Hallå på er!

En ansökan ska behandlas från den dagen man hörde av sig till socialtjänsten. Innan dess räknas det som retroaktivt och då har man ingen rätt till bistånd. Väntetider är det nog på varenda socialkontor i hela landet idag. Speciellt nu inför skolavslutningarna när alla studenter som inte fått sommarjobb behöver en tid. Det går inte att få fram hur många nybesökstider som helst hur gärna vi än skulle vilja. Hos oss är väntetiden idag drygt 2 veckor nästan 3. Varje ärende ska ju utredas oxå…….och antaler handläggare är åtminstonde hos oss alldeles för få! i den bästa av världar skulle alla få en tid omgående….tyvärr lever vi inte i den världen!!!

Ensam - men stark!

Hawknestgrove
2009-05-13 22:54
#40

Jätteskönt att få reda på hur det är från den andra sidan skrivbordet också. Man har många gånger svårt att se, att det faktiskt är människor som sitter där med….Tack Lilac för att vi får veta!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lilacbower
2009-05-13 22:58
#41

Menar inte att låta grinig men de allra flesta av oss jobbar häcken av oss för att hinna handlägga och utreda alla ansökningar som kommer in plus att de löpande ärendena också kräver sitt……och vi har inte mer än vår arbetstid att använda oss av!

Ensam - men stark!

Annons:
Hawknestgrove
2009-05-13 23:04
#42

Nä, det är just det. OCh det är därför det är så skönt att få höra just varför det kan bli svårigheter ibland. Ni är människor av kött och blod ni med, inga robotar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lilacbower
2009-05-13 23:06
#43

Tack, snälla du!!!!

Ensam - men stark!

martdat
2009-05-14 00:05
#44

ja lilac är verkligen en jätteresurs härSkrattande

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Sara
2009-05-14 00:07
#45

# 41 Naturligtvis är ni alla människor och inga maskiner. Dock borde en del av er inte arbeta med människor, precis som inom vården, serviceyrken m.m.

Angående att ni inte hinner är inte erat fel, utan ni skulle behöva vara fler.

Sara

Ylva-Li
2009-05-14 00:18
#46

Ja, alltså visst har jag förståelse att det kan ta tid. Det var mest mannens attityd som gjorde mig ledsen.. =/

Som 45 säger så bör endel inte jobba inom dessa yrken.
Du däremot Lilacbower verkar jättebra. :)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Lilacbower
2009-05-14 00:21
#47

Man tackar, Ylva-Li! En gör så gött en kan! Flört

Ensam - men stark!

Ylva-Li
2009-05-16 02:44
#48

11/6 har vi fått tid. Det blir till att prata med hyresvärden och hoppas att de kan godta att det blir sen inbetalning med hyra den månaden. Alternativt låna någonstans ifrån.

Hur som. Vad är detta arbetslinjen som de pratade om? Jag kan för mitt liv inte hitta någon information alls om detta.
(Himmel vad jag hoppas att sambon får jobbet på sin praktik.. Det vore SÅÅ skönt.. även om jag förstår om de säger nej, när det inte går så bra för dem heller.)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Ylva-Li
2009-05-16 02:46
#49

En sak till.
För min del är jag lite orolig. Jag har kraftig social fobi och KAN helt enkelt inte jobba som det är idag, även om jag vill och har försökt så många gånger.
Läkaren som jag var till idag kollade på socialtjänsten och sa att de inte rekomenderar sjukskrivning på just social fobi och det troligtvis inte kommer gå igenom. det gör mig något rädd. Jag är livrädd att de ska tvinga mig ut i arbetslivet. det fungerar inte! Jag ska till en psykolog och prata om kbt den 28/5, så innan soc iaf. Frågan är om det skulle stå bättre emot fk om de skriver en sjukskrivning, än min husläkare?

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

AnneN
2009-05-16 02:51
#50

Detta hittar jag om Arbetslinjen på Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetslinjen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lilacbower
2009-05-16 12:03
#51

Jag förstår inte riktigt hur du menar i #49. Du pratar om både soc och FK.

För att ha rätt till bistånd så måste man göra allt vad man kan för att bli självförsörjande. Dvs. t.ex antingen vara aktivt arbetssökande, gå vissa studier eller sjukskriven av läkare. Är du sjukskriven av en doktor för din sociala fobi så ser jag inte att du skulle ha något problem med soc.

Ensam - men stark!

martdat
2009-05-16 12:33
#52

jag  var sjukskriven får ångest o deprission när jag gick på soc, sjukintyg fanns från läkare,med medföljande socialfobi, jag blev tvingat ut på heltidspraktik men det var faktiskt det bässta som kunnde hända, jag fick börga på ett ställe inom kummunen där de var vana med folk som jag, i lungn tackt, tyckte jag det var jobbigt så kunnde jag gå undan en stund och så, jag måsse värkligen asdåligt först och ångesten blev värre, men det släppte faktiskt ganske fort, utan denna puch så hadde jag nog fortfarande legat hemma på soffan med ett täcke över huvet o mått dåligt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ylva-Li
2009-05-16 15:41
#53

#51 Ja jag vet inte, men läkaren sa att fk inte skulle godkänna, men hon kanske blandade ihop det. För det är ju till Soc som sjukskrivning ska? (Fast det var på socialtjänstens hemsida hon tittade och där stod det att sjukskrivning ska i regel undvikas.)

#52 Låter jättebra för din skull. Dessvärre har jag redan försökt flertal gånger.. Fick plusjobb för 2 år sen lite drygt och blev tvingat ut att jobba 100%. Det fungerade halvbra, men slutade med att min mage krashade helt. Jag hade konstant diaree i 4 månader, med feber och kunde knappt gå för jag var så urlakad.. Så jag måste först få hjälp med kbt och börja med nåt försiktigt. Någon timme per dag kanske.
testade på dagis 50%. Gick inte heller.. :(

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Lilacbower
2009-05-16 15:44
#54

Låter konstigt….

Men jag stöter ofta på att FK förtroendeläkare inte godkänner "vanliga" läkare sjukintyg och att det då inte betalas ut någon sjukpenning. Jag som handläggare kan ju rimligtvis inte ifrågasätta en läkares sjukintyg…..det vore att tro sig själv om liiiiiite väl mycket!!!! Eller hur?

Ensam - men stark!

martdat
2009-05-16 15:48
#55

#53 ja ne plusjobb brukar ju vara som en vanlig anställning och det förstår jag att det blev för mycket, 

 har en vän med kraftig social fobi som inget hellre vill än få komma ut och göra något men hon måsste hela tiden ha någon med sig när hon ska någonstanns, någon hon känner väl och kan lita på, även då får hon panikångest attacker och hyperventilerar ibland , hon kan inte ens hämta sina barn i skolan själv men hon får ingen hjälp alls med detta, så jag har sett hur illa det kan vara även om jag inte vart lika illa däran själv, hoppas verkligen du får hjälp med även detta,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Ylva-Li
2009-05-16 16:12
#56

#54 Skumt. För jag har ju ingen sjukpenning. Så den biten är ju "löst". Får hoppas att vår soc anser att det är ok. :) Ska iaf be psykologen fixa en vettig sjukskrivning åt mig. Ska också försöka få tillfällig pension. Så jag får en liten inkomst medans jag försöker bli frisk. För som jag hattat runt nu de senaste åren har jag nog gjort mer skada mot mig själv än nytta. =/

#55 usch, vad jobbigt det låter för din vän. Tack och lov kan jag gå till affärer och så själv. Jag kan dock inte t.ex äta ute själv, och även om det går att handla så känner jag obehag av det. Det är när det kommer till jobb som det går emot. Första dagen fungerar alltid ok, andra dagen har jag superpanik och ångest.. Och eftersom det oftast inte syns på mig att jag har mina problem vid vissa situationer, så tror folk hellre att jag bara är lat och inte vill jobba.. :(

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

martdat
2009-05-16 16:23
#57

#56 ja hur man mår innuti syns ju på gott och ont inte,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ylva-Li
2009-05-17 03:09
#58

Hm, tänker antagligen för mycket. :)

Vi har ju som sagt fått tid den 11/6. Vi har lite pengar kvar så vi klarar oss med mat tills dess. Men, vi kan ju inte betala räkningarna i slutet av maj. Kommer soc kunna hjälpa oss med dem ändå, fast vi har fått en tid så sent? Vi lär väl behöva komma tillbaka 2 veckor senare för att ansöka om månaden efter känns det som.

Om dessutom inte hyresvärd går med på att vänta 3 veckor på hyran. Kan det skada oss och vår hjälp om vi lånar till hyran från släkt? De har inte särskilt mycket över de heller, men jag tror att de nog kan hjälpa oss väldigt kortvarigt om de får tillbaka pengarna snabbt iaf. Dvs, så fort vi får socialbidraget.
Men om det skulle betyda att vi fick mindre socialbidrag för att vi fått hjälp på annat håll?

Usch så svårt det är..

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

martdat
2009-05-17 11:13
#59

#58 ring och prata med din handläggare med dessa frågor, de gör lite olika på olika kontor. vet  det är svårt att ringa men ringer du kundtjänst kanske de kan ge dig e mail adress elr fax nr i stället,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lilacbower
2009-05-17 11:24
#60

Har du talat om för din hyresvärd att du inte får komma till soc. förrän i mitten på månaden? De allra flesta hyresvärdar brukar acceptera det för de vet vilka långa väntetider det kan vara. Men det krävs ju då av dig att du är ärlig och säger som det är till hyresvärden. Inte det roligaste kanske men bättre än att dra på sig ytterliggare skulder till nära och kära.

Ensam - men stark!

Ylva-Li
2009-05-17 16:17
#61

#60 Nej precis. Jag ska ringa dem på måndag och förklara läget. Och hoppas på det bästa.

Men visst borde de väl hjälpa oss med pengar för hela juni och inte från det att vi kommer den 11/6?

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Lilacbower
2009-05-17 16:26
#62

Från den dag du beställde tiden!

Funkar det inte att prata med hyresvärden så får vi fundera ut en lösning eller två!

Kram till dig.

Ensam - men stark!

Annons:
Ylva-Li
2009-05-17 17:06
#63

Pust. :) tack, det lättar hjärtat något.
Har sån panik att det ska bli trassel igen.

Kram tillbaka. Du är verkligen en tillgång här. :)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Upp till toppen
Annons: