Annons:
Etikett21-myndigheter
Läst 3060 ggr
Sara
2009-06-04 13:18

Försäkringskassans nya besparingstaktik

Läste i nya KA (kommunalarbetaren) att Försäkringskassan har avslagit flera kvinnors sjukskrivningar för ex svåra foglossningar och ljumskbrock pga att en graviditet inte är en sjukdom.

FK har också sagt att graviditeten är något som de valt och att de därför får skylla sig själva.

Nu har DO stämt FK i 8 liknande ärenden.

Hur skrämmande är inte detta?!

Är det meningen att bara de som kan klara sig på mannens lön eller är ekonomiskt oberoende ska kunna skaffa barn? För ingen vet ju om man råkar ut för foglossning eller liknande.

Sara

Annons:
Hawknestgrove
2009-06-04 15:03
#1

Blir stum. Ska de som ska ha barn behöva inkräkta på mammaledigheten då?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Sara
2009-06-04 15:59
#2

Nej, det är inte föräldrapengen som dras in utan om mamman inte kan jobba under en del av graviditeten.

Sara

Mirjami-78
2009-06-04 16:08
#3

Jag själv tycker att det är helt sjukt det FK har gjort. Ska dessa stackars kvinnor tvingas att gå till arbetet ändå fast de inte kan. Sedan kan man ju undra vad som händer om bara kvinnan har inkomst eller om kvinnan är ensamstående. Kan ju sluta så illa att man hamnar redan på gatan tack vara FK inte kan aceptera att man ej kan jobba. Ja man kan ju börja undra vart samhället är på väg. Är det bara de som har det bra ställt som ska kunna våga sig att skaffa barn vilket jag anser att alla i detta samhälle ska kunna göra oavset vilken ekonomi man har.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Sara
2009-06-04 16:10
#4

Jag tycker det är superbra att DO tagit tag i det här.

FK har ju rätt i att graviditet inte är en sjukdom MEN man kan få sjukdomstillstånd av att vara gravid.

De här kvinnorna har ju inte blivit sjukskrivna för att de är gravida utan för komplikationer som tillkommit.

Att bryta ett ben är heller ingen sjukdom men det kan man bli sjukskriven för.

Sara

Alexej
2009-06-06 23:05
#5

Skrämmande!! Skrikandes

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mizzi
2009-06-07 03:58
#6

Jag tycker hela systemet är helsjukt i dag när det gäller FK.

När sjuka människor ska tvingas ut i arbeten som inte finns …… fattar politikerna ens vad dom håller på med undrar jag Obestämd

Det finns inte jobb så det räcker till dom som är friska, hur fan ska det då gå för en som inte är frisk och varit sjukskriven en lång tid att kunna slåss om jobb, vem vill anställa en sådan ??

Sitter själv i den sittsen, har varit sjukskriven i snart 10 år, har ingen utbildning alls och är fortfarande inte frisk men nu i höst så måste jag helt plötsligt trolla med knäna och bli frisk i ett vipps för att reglerna är så.

Jag är inte ett dugg bättre nu en jag var den dagen jag först fick sjukbidrag det är så jävla sjukt så man vet inte vad man ska ta sig till.

Annons:
Hawknestgrove
2009-06-07 22:33
#7

En sak, som är konstig, fick jag höra i dag. HAr en kompis, som är sjukpensionär 75%. Således så får han jobba 25%. Nu börjar Fkassan bråka med honom, för att han tjänar för mycket???? MEn snälla, han gör sig en slant på att sälja skrot. Det är goa pengar. Men han arbetar ju inte med det mer än på sin höjd 10 timmar per vecka, inte ens det. Sen när har de med att göra vilken inkomst  man ska ha? Tänk om han hade varit konsthandlare, eller diamanthandlare?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Sara
2009-06-07 22:50
#8

Det finns en gräns för vad man får tjäna innan det börjar påverka sjukersättningen.

Dock är det bara hälften av det han tjänar "för mkt" som dras av sjukersättningen, så det är ändå en bra deal.

För inte ska man kunna tjäna ex 150 000:- och ändå få sjukersättning?

Sara

Imasy
2009-06-08 03:11
#9

Tycker detta är helt sjukt med denna regel.

Är man gravid, ska man krävas göra abort då om man får besvär? Eller ska vi sluta föda barn helt enkelt? Eller vad har de tänkt?

martdat
2009-06-08 09:21
#10

kan det inte vara så att det var lite för lättvändigt med sjukskrivningar tidigare, som vanligt så är de de som överdriver och tycker synd om sig själva som gör så att riktigt sjuka blir drabbade, bara en tanke,,, hadde vart bättre med fler kontroller än som nu dömma ut alla,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MariannE11
2009-06-08 11:08
#11

skrämmande…jag blir ledsen för dessa stackares skull som inte ska få ersättning…

funderar över mej själv om jag kommer att bli godkänd av FK att få sjukpenning…vi får se….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: