Annons:
Etikett21-banker-kreditinstitioner-och-försäkringar
Läst 14682 ggr
[Norum]
5/8/09, 3:54 PM

Skulder vid dödsfall

Jag vet att en del skulder blir avskrivna när man dör, men vilka är dim egentligen? Är det särskilda skulder eller ska det stå nåt om det i skuldebrevet?

Annons:
Alexej
5/8/09, 5:02 PM
#1

Vad menar du med att skulder bli avskrivna? Vet bara att man kan vägra ta emot "arvet" när det bara finns skulder kvar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Norum]
5/8/09, 6:38 PM
#2

Jag menar att en del skulder ärver man inte utan de avskrivs.. Men jag vet inte vilka skulder det är..

Hawknestgrove
5/8/09, 8:11 PM
#3

Håller med Alexej. Inte 17 ärver man skulder….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Norum]
5/8/09, 8:30 PM
#4

Banklån och sånt då?

JohannaMax
5/8/09, 8:33 PM
#5

Man ärver inte skulder. Har man banklån o sånt så tas ju tillgångarna i dödsboet till det.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[Norum]
5/8/09, 8:38 PM
#6

*5 Ja, men men om tillgångarna inte räcker då?

Annons:
JohannaMax
5/8/09, 8:41 PM
#7

De avskrivs. De som ärver ex. barnen blir inte skyldiga att betala.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Gullan402
5/8/09, 8:44 PM
#8

Banklånen kvartstår ifall man inte skaffat en försäkring via banken då lånet togs… Något vi missade kan jag säga (å andra sidan tecknade vi en bokvar försäkring via facket istället men som av vissa orsaker inte gått att utnyttja.). Eftersom banklånet var ett huslån så hade banken sålt huset ifall att pengarna inte kom in. Nu löste jag L.s banklån med hjälp av ett nytt huslån så jag och barnen bor i vårt hus.

Genom den erfarenheten som jag nu lärt mig så har jag tecknat en försäkring genom banken som träder in om jag blir sjukpensionär eller jag dör. För den betalar jag 33kr/mån. Inträffar det så efterskänker banken resterande summa på lånet så mina barn får då huset gratis.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[Norum]
5/8/09, 8:47 PM
#9

Vad smart! Och 33 kr är ju ingen förmögenhet precis.. :)

martdat
5/8/09, 11:18 PM
#10

man ärver inte skulder, men tillgångarna i dödsboet ska täckla skulderna så långt det e möjligt, resten blir ju sk avskrivna,

#8 ni ägde väll huset ihop då? elr du ville behålla o övertog skulderna,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Gullan402
5/9/09, 1:31 PM
#11

#10 Jag stod varken med på lånet eller lagfarten. Men efter bodelning så äger jag halva huset och barnen en fjärdedel var, det har vi lagfart på.
Vi ville behålla huset eftersom det under barnens liv varit det som varit det beständiga hemmet. Barnen trivs i huset och tomten.
Jag övertog inga skulder utan fick teckna ett nytt lån, hade jag fått överta lånet rakt av hade vi fått en mycket längre avbetalningstid samt mycket mindre månadskostnad.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

martdat
5/9/09, 1:46 PM
#12

#11 kolla med andra banker vad de kan erbjuda, jag har länsförsäkringar och jag får betala av i den tackt den känns bra för mig, så länge jag sköter räntorna så bryr de sig inte, klart det är bra att bli skuldfri så fort det går men man ska ju leva med, amorterar 800 i månaden bara,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Gullan402
5/9/09, 3:31 PM
#13

#12 Nu har vi ju allt annat i Swebank och de finns i tätorten så det går att träffa en person om det är något. Jag har en borgenär för lånet men i hennes värld finns ingen annan bank… så jag får nog leva med det jag har. Jag får inte heller ta ett eget lån utan borgenär då jag har för låg och för osäker inkomst.
Men jag hade gärna haft det lånet vi hade tidigare istället. Då var vi 2 som betalade av 1200/månad (både ränta och amortering) nu amorterar jag 1700/ månad plus ränta vilket gör mellan 2500 och 3000 per månad.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Annons:
martdat
5/9/09, 3:38 PM
#14

#13 ok, ja då blir det krongligare, men du har ju billigare boende än lägenhet, tur det i allafallSkrattande jag betalar med ca 2500 i månaden med räntor men jag har tyvärr bundit bottenlånen med högre ränta, dumma jag,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

elize-l
5/10/09, 1:22 AM
#15

Ordningen vid dötsfall är Begravningskostnader-skulder-arv (om något finns kvar). CSN skulder avskrivs =)

Mitralis
5/11/09, 10:54 AM
#16

#8 Måste man vara fullt frisk för att få teckna den försäkringen?



JohannaMax
5/11/09, 7:34 PM
#17

Vad gäller livförsäkringar så är det olika villkor på olika slags försäkringar samt olika bolag. Vissa får man inte teckna alls om man har vissa sjukdomar o vissa läggs det till klausul på. Det får man ringa runt o kolla.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Upp till toppen
Annons: