Annons:
Etikett23-räkningar-inkasso-och-kronofogen
Läst 5459 ggr
[LucyInTheSky]
2009-06-01 23:02

Tandläkar räkning =(

Usch, min sambo bet sönder en tand och behövde laga två andra.. Sen gnisslar han tänder och för att inte förstöra fler tänder fick han en betskena..

Räkningen.. Ja, jag höll på att dö! 4800kr!!

Hur ska vi fixa det var min första tanke. Vi flyttar om 3 veckor och med denna äckliga räkning blir det ju dubbelhyror än då =(

4600kr för nya hyran

4800kr tandläkare

Annons:
JohannaMax
2009-06-01 23:06
#1

Å fy tusan…inte billigt att gå till tandis inte…

Får man inte veta innan vad det kommer att kosta? Typ få en offert eller nått så att man vet?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Imasy
2009-06-01 23:57
#2

Ni kan alltid begära avbetalning.

När jag var hos tandläkaren för ett tag sedan såg jag info om att FK betalar en liten slant, tror det var 200 kr / år. Man kunde även spara dessa 200 kr i två år, och få hjälp med 400 kr på en gång istället.

Är inte helt hundra på hur detta fungerade, men det kan ju vara värt att kolla upp. Inte mycket egentligen på en sådan stor räkning, men har ni tur kanske det blir nån hundring mindre.

Hawknestgrove
2009-06-02 00:25
#3

ja det där får ni ta på krita, helt klart. PAssa på att kolla, om hankan få  Frisktandvård också. Då blir det billigare om det händer något. JAg har sånt och det är faktiskt väldigt skönt. Betalar en summa i månaden 270 kr och den inkluderar allt utom proteser och bryggor och jacketkronor.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[LucyInTheSky]
2009-06-02 00:27
#4

Jag har frisktandvård, Har fin fina tänder och betalar bara 35kr i månaden.

Hoppas på att kunna teckna försäkring på honom med sen.. Men ska ringa och prata med dem om avbetalning. Har sparat lite pengar men det kommer nog inte gå ihop sig endå så bäst är nog att ta det på avbetalning om vi får..

Hawknestgrove
2009-06-02 00:30
#5

ja gör det. Klokt av dig att ha frisktandvård. Inte många unga som tänker i de banorna. Det är jättebra! MEn som sagt, be att få beetala av på din killes räknin. OCh kolla om du kan sälja något på Tradera! PAssar ju bra, nu när ni ändå ska flytta!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[LucyInTheSky]
2009-06-02 00:38
#6

Jag har lite jag kan lägga ut på tradera faktiskt.. Har även ett akvarium som ska ut på blocket som jag hoppas jag kan få lite för..

Men det brukar alltid lösa sig.. Men jag blir så nojjig..

Jag tog försäkringen så fort jag fyllt 20 och inte fick gratis tandvård =) Snål som jag är.. Har tjänat på det! Betalar ca 450 kr om året och förra året behövde jag laga en tand.. Aldelles gratis. Kanon!

Annons:
Gasoline
2009-06-02 15:46
#7

Usch, livet är inte alltid kul… Hoppas att det löser sig på bästa sätt!

Stephanie
2009-06-02 20:53
#8

Det med frisktandvård var intressant, nu när jag är 19 och bara har ett år kvar! Hoppas bara på att jag kan få det…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Hawknestgrove
2009-06-02 21:54
#9

ja det kan du Stephanie! När du går sista gången, så talar du om,att du vill ansluta dig till den tjänsten!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Stephanie
2009-06-02 21:57
#10

Ja, jag undrar dock om det kan bli dyrare pga en skada jag har på ena framtanden? Den tas visserligen hand om på annat håll, med försäkringsbolaget som betalar, så det borde kanske inte göra någon skillnad?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Hawknestgrove
2009-06-02 22:00
#11

Nä, det tvivlar jag på, JAg har ju 4 jacketkronor på en brygga och jag får. Visserligen betalar jag avsevärt mer än LUcy,(270 krmånaden) men jag är ju äldre och paradontitpatient så det är ju lite mer jobb med mig.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
2009-06-03 01:30
#12

Om skadan uppkom i samband med tandgnisslan kolla med FK om de kan betala en högre andel av räkningen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Stephanie
2009-06-03 01:31
#13

#12 Om det var riktat till mig, så nej. Jag slog av den när jag var liten.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
[LucyInTheSky]
2009-06-04 14:34
#14

Min budget denna månad:

4600kr i hyra

4800kr tandläkare

2500kr avbet. bilen

1200kr inkasso

1600kr telia, internet, tv och telefon.. (har nu fixat så räkningarna kommer varje månad istället för vart tredje! får ju en chock var tredje månad annars)

200 tele2

400kr sängen

700kr a-kassan

500kr kattmat

200kr adressändring

35 kr tandläkarförsäkring

Sen kan det ju vara bra med mat =) 2000kr

Ja.. Det blir 18 735

Rasmus får en lön på 13 000kr

Jag får 5000kr + 1000kr i skattepengar

= 265kr över! =) Yey!

Hawknestgrove
2009-06-04 15:01
#15

JA tufft. MEn gör så här. AVBETALA tandläkarräkning! Du är ju betrodd. Du har det alltså så tufft nu med både bilen och sängen och massa saker på avbetalning. Så ta exempelvis och dela upp den räkningen i tre delar. HAr för mig, att de inte har ränta på sina grejer och om de har det, så är det väldigt lite. Så kan ni åtminsten känna er lite tryggare. KAn vara skönt med en liten buffert om det ksulle vara nåt med k issana? OCh du måste ju ha bensin till bilen, eller hur? Vi säger snålt att du behöver en tusing till det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[LucyInTheSky]
2009-06-04 16:25
#16

Har löst det nu! =) Sålde Rasmus rosthög till Honda för 2500kr, den är inget att ha alls vi tänkte skrota den men försökte sälja först! GLAD!

Så nu har vi nästan 3000kr över helt plötsligt.. =)

Och jag hoppas och håller alla tummar för att Rasmus skattepengar dyker upp i midsommar med..

Gasoline
2009-06-04 17:14
Hawknestgrove
2009-06-04 22:00
#18

duktig flicka! OCh så skynda dig att sälja akvariet! Innan semestrarna!

MEn dela upp tandläkarräkningen i alla fall tycker jag!

Det var ju verkligen en oförutsedd utgift.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[LucyInTheSky]
2009-06-04 22:30
#19

Trodde verkligen inte att vi skulle få något för skrothögen.. Det var pappa som sa att ni måste ju försöka sälja den först..

Japp, ska lägga ut akvariet med en gång.. Kan nog få en 800 kr för det minst..

Hawknestgrove
2009-06-05 00:14
#20

ja skynda nu medans folk har lite pengar efter lön och innan de åker på semester

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
menhir
2009-06-08 15:06
#21

Man har inte RÄTT att dela upp tandläkarräkningen (eller när man handlar på ICA). Många Folktandvårsorganisationer har helt tagit bort möjligheten eftersom svinnet var för stort.

Många privata tandläkare har det kvar som en service till sina betrodda kunder även om jag hellre ser att de betalar lite under behandlingens gång än ren avbetalning.

Någon skyldighet att erbjuda avbetalning har man dock inte som näringsidkare, oavsett vilken verksamhet man bedriver.

[LucyInTheSky]
2009-06-08 18:34
#22

XD Vet ni vad??? Rasmus företag har haft en väldigt bra månad och bonusen var hög! Istället för dom 13 000kr som jag trodde han skulle få i lön så får han 15 500kr istället!

Månaden är nu lugn.. Jag är glad, gladare och gladast!!

Stephanie
2009-06-08 19:41
#23

Vad skönt! Skrattande

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Gasoline
2009-06-08 20:20
#24

#22 Det verkar som att ni är inne i en period där ni ofta har tur i oturen.

[LucyInTheSky]
2009-06-08 20:41
#25

#24 Verkar som det =)

Gasoline
2009-06-08 20:51
#26

#25 Du kan inte smitta av dig lite på mig?

Hawknestgrove
2009-06-08 21:18
#27

menhir, vad gör folktandvården då? Plockar ut fyllningarna? JAg klanakar ine på dig, men vad gör en stackare, som akut har fått en skad som måste åtgärdas? OK, LUcy, Rasmus kanske har möjlighet att låna via facket? MEn nu verkar det ju bli så, att ni fixar det ändå! Grattis till er!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
menhir
2009-06-08 21:42
#28

#27

AKUT tandvård har alla rätt till, med det menas att häva infektioner och att åtgärda värk. Idag får man väl anse att laga framtänder också får anses som akut tandvård :-)

Någon rätt att göra det med avbetalning finns dock inte. FTV har många miljoner i uteblivna betalningar över hela landet och det man kan göra är att vägra fortsatt behandling.

Tex en tand behöver rotfyllas men patienten betalar inte för akutbesöket och får ingen ny tid för att färdigställa tanden innan räkningen har betalats. Så kommer samma patient med värk i en annan tand - då får man inte vägra behandling för det akuta men förståss vägra utföra den fortsatta behandlingen av den tanden också.

Jag har fram till nu jobbat privat, mina patienter var mycket mer lojala och betalningsvilliga än när jag jobbade i FTV. Därför var det sällan problem med avbetalningsplaner, jag visste att de gjorde vad de kunde för att betala tillbaka. En patient betalade i ägg! Visst, så får man inte göra enligt skattemyndigheten men vad hade hon för alternativ? Bättre betala med ägg än gå tandlös! :-)

[LucyInTheSky]
2009-06-08 21:42
#29

Vi fixar det lugnt nu XD

Upp till toppen
Annons: