Annons:
Etikett10-el-bensin-osv
Läst 3133 ggr
LinaK
5/6/09, 5:05 PM

Förvirrad!

Alltså jag har en liten fundering angående dessa elbolag eller vad det nu är. Grejen är såhär att vi har BÅDE e-on OCH vattenfall som vi får räkning ifrån. Ska det verkligen vara så? Är inte både e-on och vattenfall elbolag? Jag fattar ingenting.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
shintaida
5/6/09, 5:49 PM
#1

En av dem är FASTA kostnader och den andra är RÖRLIGA kostnader.

Ja, det ÄR rörigt!

Nu får vi till och med soptömningen på elräkningen!

Lumac
5/6/09, 9:46 PM
#2

#0

Ett företag äger själva elledningarna etc fram till din bostad. Detta företag måste du betala en viss avgift till.

Sedan får du själv välja vilket bolag du vill köpa själva elen av. Om du bara vill få en räkning kan du välja samma bolag som äger elnätet, men troligen blir det billigare ifall du jämför de alternativ som finns istället.

JohannaMax
5/6/09, 10:30 PM
#3

Så har jag det med. Eon äger näten här så de måste jag betala en summa till för att man utnyttjar deras nät sen köper jag elen av Fortum. Ska ta tag i det o jämföra priser snart igen.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

LinaK
5/7/09, 12:31 PM
#4

Okej, ja då förstår jag lite bättre. Men det är ju så att i hyreskontraktet står det att det ska vara varmhyra. Vad menas med det egentligen? Är det normalt att betala ca 500:- i månaden för en lägenhet på 62 kvm? Det är då räkningarna vi får från både E-on och vattenfall.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Hawknestgrove
5/7/09, 3:11 PM
#5

Minou, varmhyra betyder att ni har uppvärmningskostnader i hyran, inbakat. OCh 500 kr /månaden är det för både fast och rörlig del? Den fasta delen kan man inte göra något åt, men resten kan du faktiskt påverka. Ok, du har alltså inte några kostnader för varmvatten heller.

Då får du kolla, är det släckt i alla tomma rum? Hur är det ställt med kyl och frys? Står Tv och dator på standby? HAr ni tonåringar? De är ena hejare på att förbruka el….

LAgas det mycket mat på spisen? ÄR plattorna ordentligt rengjorda och kokkärlen plana och fina under? En spis är en energibov av hiskeliga mått, ska du veta.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

LinaK
5/7/09, 4:47 PM
#6

#5 Ja vi har Vattenfall som den fasta delen 260:- betalar vi varje månad. Och så får vi räkning från e-on på 200:- i månaden som är den rörliga då.

Nja brukar ha en lampa tänd i alla rum. Skäms iaf när det är mörkt ute. Kyl & frys är en äldre modell som jag antar drar en hel del. Men snart flyttar vi och får nyare. Datorn är på i princip hela dagen, tvn på bara på kvällarna.
Ja jag kan tänka mig att spisen är en riktigt energibov. Ska tänka på det du har skrivit och rengöra plattorna ordentligt

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
Hawknestgrove
5/7/09, 7:21 PM
#7

Ja ta för vana att tomma rum är mörka rum. Datorn är i princip på hela dagen här med. MEn kör en datorfri dag i veckan, per familjemedlem! Använd microvågsungen mycket och använd vattenkokare för små mängder vatten, som tex te och snabbkaffe. Nu vet jag inte om du har diskmaskin för har du hushållsel bara, då blir det dyrare, men renare att diska i maskin. För den elen som ingår hos dig, är ju för både vatten och värme. För mig  blir det billigare med diskmaskin, då det går mindre vatten. Varmvatten får jag ju betala uppvärmning på ändå, så det kvittar. MEn i och med att vi har eget vatten, kostar ju själva vattnet inget, men det kostar ju lite att pumpa upp det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
5/8/09, 12:55 AM
#8

Varmhyran betyder bara värme. Hushållsel måste man betala själv. Största delen i en elräkning för en lägenhet är ofta de fasta avgifter. Och alla skatter och skatter på skatter….Obestämd.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
5/8/09, 1:10 AM
#9

Alexej, även varmvatten ingår i varmhyra och vatten.

MEn korrekt, det är  bara avgifter och skater som kostar. själva förbrukningen är marginell. det var en sak som var bättre förr

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
5/8/09, 1:58 AM
#10

Fast jag vet att en del hyresvärdar har börjat med att separera varmvatten från värmen. Då får hyresgästen betalar varmvatten. Det kostar säkert mer för en hyresgvärd med varmvatten än med värme under vintern…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: