Annons:
Etikett28-varning-för
Läst 1902 ggr
Alexej
2009-04-28 12:25

Garantin vid begagnatköp behöver inte gälla!

Nättjänster som Blocket och Tradera har gjort att svenskarna köper begagnat som aldrig förr. En del annonser lockar med att det finns garantitid kvar på varan, skriver DN. Det behöver dock inte stämma - har garantin utfärdats av säljaren, butiken, gäller den bara ursprungsköparen. En garanti upprättad av tillverkaren gäller dock oavsett vem som äger produkten. Oftast är säljargarantierna sådana som står på baksidan av kvittot, medan tillverkargarantierna är de lappar som ligger med i kartongen, skriver DN.

Läs hela artikeln på DN.se

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[Norum]
2009-04-28 13:46
#1

Kan vara bra att veta. Tror inte det är så många som tänker på det faktiskt..

Sara
2009-04-28 14:44
#2

Det är sant men om man har ett opersonligt kvitto så hur kan butiken bevisa att det inte var du som köpte den från början?

Sara

[Norum]
2009-04-28 14:46
#3

Det förutsätter ju att det är i samma stad och handlar man på nätet är det ju inte säkert att det är så.

Sara
2009-04-28 14:47
#4

Njae, man kan ju ha flyttat.

Sara

[Norum]
2009-04-28 18:31
#5

Det så klart.. tänkte inte på det.

Hawknestgrove
2009-04-29 02:15
#6

Detta föranleder till en kul grej, faktiskt just på Tradera.

När åskan slog ner hos mig förra sommaren, så gick ju mitt moderkort, två gånger…. Andra gången var ju bara efter 1 dag. Tänkte, att Ok, jag testar, jag talar om vad som gäller och bjuder ut det. Trodde inte mina ögon,när jag fick ett kasst moderkort sålt för 200 kr!

Killen kontaktade mig och fick kvittot på kortet och han fick ut det på garantin!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Sara
2009-04-30 01:10
#7

Menar du att du medvetet sålde ett trasigt moderkort på Tradera?

Sara

Hawknestgrove
2009-04-30 22:48
#8

JA, men jag talade om det i auktionen. Berättade precis som det var, att det la ner efter ett åsknedslag och att den som ville ha det, köpte det helt utan garantierfrån mig. MEn han vart helnöjd, betalade 200 kr plus frakten och fick ett nytt på garantin.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Sara
2009-04-30 23:22
#9

Då är det ju super! Glad

Sara

Upp till toppen
Annons: