Annons:
Etikett03-onödiga-utgifter
Läst 4628 ggr
[LucyInTheSky]
2009-04-17 11:24

råd igen, tack..

Nu är det dags igen för svåra beslut.. Igentligen ska det inte vara ett svårt beslut men alla beslut är jobbiga för mig.. *suck*

Vi har chans på en trea, fin fin lägenhet utan några griniga granar under.. Vi bor bara vägg i vägg med en ung ensam kille på detta stället och det ligger väldigt avsides och privat. Detta är stora plus eftersom vi fått mycket tjafs om katternas lek av granarna där vi bor nu.. Men lägenheten blir så klart dyrare. vi betalar nu 4000kr för vår tvåa, trean skulle kosta 4700 kr i månaden.. Inte jätte mycket men 700kr är ändå 700kr..

Sen har vi precis fått tag i en bil, en fin volvo där killen är mekaniker och lovat oss avbetalning (utan ränta!) och 1 års garanti.. Den kunde jag inte tacka nej till! Jag behöver en bil för det går inte att ta sig någonstans här med buss och liknande.. Och jag har sommarjobb på g som kräver bil så det kunde inte bli bättre..

Men lägenheten lockar.. Jag är nojjig.. Vad hade ni gjort?

Annons:
Alexej
2009-04-17 11:41
#1

Om ni inte trivs är det bättre att flytta:)

Fast en flytt betyder pengar. Ändrar telefonen, flyttkärra, allt. Sedan behövs kanske nya saker i den nya lägenheten. Nya gardiner osv.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[LucyInTheSky]
2009-04-17 11:59
#2

Det är just det som är jobbigt med.. flytta telefonen kostar, adressändra och ab´ndra små kostnader som man inte tänker på.. Är rädd för att få betala skador på denna lägenheten..  Men släpkärra har min far så vi tar isåfall sakerna på den.. Och lägenheten ligger ca. 1km bort så det blir inga större bensin pengar..

Mari
2009-04-17 13:50
#3

Jag hade flyttat, låter ju som ni inte bor på ett bra ställe nu och att ni kommer få ett mycket bättre ställe att bo på nu.
Det där med bilen låter ju riktigt bra också, fast det kanske är svårt att få ihop pengar till både lägenhet, flytt och bil?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[LucyInTheSky]
2009-04-17 13:57
#4

Det är ju det.. Varför måste allt hända samtidigt! Om lägenheten kommit om ett par månader hade bilen varit betald och jag kunde fixa flytten.. Men nu vet jag inte riktigt.. får räkna på det.

Kan ju inte gärna få förskott på lönen innan jag ens börjat jobba XD

Annars är lägenheten kanon.. Balkongen är inte lika stor som den vi har nu men det blir ändå en liten plats för katterna att lufta nosarna och kolla fåglar.. + att dom får ju ett helt rum till att busa i.

Gasoline
2009-04-17 15:09
#5

Jag hade tagit lägenheten och sparat in på bilen, trotts att bilen va ett fin erbjudande. Jag tror bostaden är viktigare att trivas med än att åka runt i något finåk. Volvo (jag hatar att erkänna detta) drar trotts allt ganska mycket, dvs dyr i bruk, om man inte köper någon utav det lite nyare (vet inte vilka som är soppasnåla och vilken du tänkte köpa).

Så mitt råd är att ta lägenheten, åka något lite mindre fin och något soppasnålt och spara ihop pengar till en fin bil.

[LucyInTheSky]
2009-04-17 15:15
#6

Min bil som vi ska köpa heter Ful-Åke och klassas inte som fin åk XD

( Nu är ju bilen fin, alltså i fint skick.. Ingen rost, pedantiskt skött osv.. Men modellen är gräslig enligt mig.. )

Det är en gamal Volvo, den drar 0,8 milen.. Kommer kosta oss 12 000kr men uppdelat på 4 månader.

Annons:
Gasoline
2009-04-17 15:29
#7

#6 Hmm, fulåke, är det en 360? Jadu, den kan nog komma att dra mer, min 740 som SKA dra 0,8 lugna långkörningar drar för tillfället 1,1 hugget som stucket! Men 12000kr va nog inte så dyrt, beroende på modell och skick.

Du gör ju självklart som du vill, men skulle avråda dig att åka volvo om man inte vill tanka den ganska ofta, förövrigt är ju volvo en bra bil, men den drar mycket!

Men har du redan inte en bil och inte heller kan låna en så står du ju inför ett svårt beslut, lägenheten eller bilen. Låter inte som att du har råd med båda, fast det vet ju inte jag.

Tycker hur som hellst att du iaf bör sattsa på lägenheten, då det låter som att du inte riktigt trivs med stället du bor på nu.

Gullan402
2009-04-17 19:24
#8

Försök och räkna så mycket som möjligt på bilen och lägenheten. Eftersom ni inte trivs där ni bor så får ni det ju bättre i den nya samt större. Men förutom ytan och hyran, skiljer det något mer? Dvs. elen, är båda med uppvärmning? Sen har ni väl uppsägningstid på den gamla lägenheten? Kan nya hyresvärden hålla den lägenheten tills ni kan flytta in?
Adressändring kostar inget utan det är eftersändning som kostar. Eftersändning är frivilligt och är billigare för folk under 26 tror jag det är.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Hawknestgrove
2009-04-17 20:27
#9

Ja jag hade nog valt lägenheten. Bilar kommer och går. OCh 12000 det var mycket beror på hur gammal den är. JAg gav 15000 för min Saab med allt lullull man kan tänka sig och den drar 0,84 milen på småkörning och då har jag emellanåt väldigt kul med turbon och farthållaren….OCh att köpa sig en bil, som man inte känner för så där, nä. JAg tror nog att du kan hitta billigare bil. För 360 det är inte någon kul Volvo reparationsmässigt.

Gullan kommer med väldigt vettiga frågeställningar också. Sen kommer jag med en till. Bor ni så till, att ni MÅSTE ha fast telefon? Där kan ni faktiskt spara in en hel del. De som du har kontkat med via datorn, där kan du ju använda Skype det är gratis.

HAde jag inte bott i Bermudatriangeln, så hade jag skippat  den fasta telefonen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Gullan402
2009-04-17 20:49
#10

#9 lite avis på din fina bil hawknestgrove, jag fick sälja min pärla i septemberGråter.
Volvo 360 är ingen "bra reparationsbil", köp hellre en 740 om ni vill ha en volvo. Enligt de jag känner är inte heller 440 en "riktig" volvo.

Lucyinthesky, du och jag bor i samma län så kolla blocket istället efter en bra och billig bil då jag förstod att du måste ha bil till sommaren.
(Ge attan i de bilar jag ska kolla närmare på bara FlörtGlad)

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Gasoline
2009-04-17 20:52
#11

#10 Ja, volvo 740 är en bra bil, lätt att fixa osv, men drar oxå där efter! Jag vet dock ej vad det är för volvo hon snackar om, men om det är en Ful-Åke kan jag tänka mig att det är en 360, för de är förbaskat fula! Och håller med dig, 360 och 440 klassar jag inte heller som "riktig" volvo..

siberlina
2009-04-17 23:24
#12

tag  lägenheten ,man  måste  våga changsa   i  livet ibland,annars får man ingenting, ni  är  ju trots allt  2   stycken. då är  inte  4700 så himlans  mycket, det är  viktigt  att   trivas  och ha det bra   omkring sig   där man  bor, och det är inte helt  fel att  ha  en bil…Skrattande

martdat
2009-04-18 12:14
#13

ta lägenheten om ni känner att ni skulle trivas bättre där, hur gammal  bil är det ni ska köpa? ta en funderare på den då du ändå inte verkar vilja ha den, låter som att du tar den bara för att han ger dig avbetalning, det måsste gå att lösa på annat vis så du får en bil du trivs med,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
[LucyInTheSky]
2009-04-18 13:29
#14

Bilen är en 240 modell 1992, underbart fin, ingen rost! Bara två ägare och en såååå pedantiskt ägare nu.. Och jag vill nog väldans gärna ha den då jag vet att det är en kanon bil, inte dyr med reservdelar och den kommer rulla många år till.. Försäkringen kommer stå på min kära mor så den kommer inte bli dyr heller då mamma kört sen stenåldern och aldelles fläckfritt =)

Telefon har vi löst så att vi har allt på telia, deras paket pris så det är inte så farligt dyrt just nu i allafall… Har både bredband, telefon och tv hos dom..

Vi har pratat med hyresvärden som är samma som har vår nuvarande lägenhet. Det är ingen kö på treor i mörbylånga men dom har kö på 2:or så dom trodde inte det var några problem att lösa så vår lägenhet blev tagen med en gång så vi slipper dubbla hyror.. Så uppvärmningen är med i hyran. Det finns så många plus med bägge grejerna.. Lägenheten kommer ge oss sån frihet! Trist att balkongen är så liten bara men det går att näta in säger sambon och då är jag och pojkarna nöjda..

Positivt lägenheten:

Ytan är större, slipper granar under, har bara 1 granne och det är vägg i vägg med köket.. Vi kommer ligga närmre naturen och inte mitt inne i samhället.. Mer hus känsla än lägenhets känsla.. Bara 600kr mer i hyra, större kök!!!!

Bilen: Ingen rost, full servicebok, pedantisk ägare, 1 års garanti, bara två ägare innan, avbetalning utan ränta, försäkring på mamma…

VILL INTE VÄLJA.. Kommer göra allt för att få båda.. XD

silvery
2009-04-18 13:51
#15

tycker du ska prioritera lägenheten, det är väl bra ifall ni får barn  har ni redan lägenheten och slipper köa om de tar slut =) elelr så får alladjur ett eget rum =)

fotokrafs
2009-04-19 02:48
#16

Saknas det mycket pengar för att få både lägenhet och bil?
Lägenheten låter ju jättebra så det vore ju trist att inte ta och bil säger du ju att du behöver till sommarn. Obestämd

[LucyInTheSky]
2009-04-19 12:44
#17

Det fattas ca. 4000kr om jag måste betala dubbla hyror.. Men går den biten att lösa så går det ihop fint..

Mitralis
2009-04-19 16:31
#18

Jag skulle helt klart välja lägenheten. Det gjorde vi.
Vi och katten mår och trivs mycket bättre där vi bor nu.

Inte för att vara den som är sådan, men vi köpte en ny bil strax innan vi flyttade. Sedan krockade vi den bilen.
Tänk om vi inte flyttat för att vi ville ha bilen, bott kvar där vi inte trivdes och sedan krockat bilen. Då hade vi varit utan allt.



Gasoline
2009-04-19 16:57
#19

240 är ju snygga! Dock kan det vara knöligt att få tag på delar till dom nu för tiden, iaf begagnat, och om det är en förgasare (det vet jag inte) så är den garanterat inte soppasnål.

Hawknestgrove
2009-04-19 19:43
#20

HAr för mig, att de vanliga gamla förgasarmotorerna försvann 1988. MEn en ska som är  konstig, min gamla Saab med fögasarmotor den drog mindre än min nya. MEn det är klar, servo och ACC drar ju lite bara det. HAde jag inte fått tips av en kompis på denna bil, hade jag aldig köpt den utan haft kvar min gamla Saab. Den jag har nu var ju ägad va Saabverkstans ägare här i Strömstad. Så den var i tiptop skick. MEn, som du säger Lucy, det verkar ju inte vara problem att få er lägenhet uthyrd och säkert så kan ni använda mestadels av det ni har av innätningen på balkongen till nästa balkong, så då välj boendet.

Ok, 240 är ingen dum bil. MEn ta en koll på Blocket vad de står i först, innan du eventuellt slår till. För när det gäller, så är det säkert bara RH-garanti i alla fall(Runt Hörnet)

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[LucyInTheSky]
2009-04-19 20:19
#21

Vi har helt klart så vi kan näta in balkongen igen.. Inga problem alls.. Det enda är att vi kanske måste ha någon bräda/planka/ pinne XD till så vi får tak på balkongen.. den ser inte riktigt ut som den vi har nu..

Jag hoppas på att allt ska lösa sig, ska kolla på bilen i morgon igen och på tisdag ska vi prata med hyresvärden.

Gasoline
2009-04-20 18:42
#22

#21 Nu håller vi tummarna för att det blir som tänkt =)

guraknugen
2009-04-20 19:11
#23

Eftersom frågan är vid ”vi” hade gjort, i detta fall jag, så blir svaret lägenheten. Jag prioriterar aldrig bil framför någonting över huvud taget (som jag kan komma på just nu i alla fall). Jag brukar så gott det går försöka se till att jag inte behöver bil, exempelvis genom att undvika att bo på ställen som kräver att man har bil.

Kom bara ihåg att du inte är jag… Och om du behöver bil i jobbet så måste du väl ha bil, antar jag… Om du nu måste ha just det jobbet, alltså.

Jag kör själv mycket bil i jobbet, men det är företagets bil, inte min.

[LucyInTheSky]
2009-04-20 20:27
#24

Om jag nu måste ha det jobbet.. *skratt* Förlåt om jag skrattar åt den menningen.. Tänk vad skönt det hade varit att välja och vraka.. Det jobbet vill jag inte ha, vi tar något annat.. Finns inga jobb.. Får ta det jag får.

Men har bestämt mig nu. Ful-Åke står nu på min parkeringsplats =) Och jag tror att vi kan lösa lägenheten oxå om vi får den..

Hawknestgrove
2009-04-20 21:41
#25

MEn 240 är inte ful!  Det är väl 340 som är det?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mitralis
2009-04-20 21:49
#26

#24 Härligt att det ser ut att lösa sig =)



guraknugen
2009-04-20 22:03
#27

#25: Kan upplysa om att det där med ful eller snygg till 100% är en smaksak. Det Bertil tycker är snyggt tycker Agda är fult och så vidare.

Annons:
[LucyInTheSky]
2009-04-20 22:09
#28

Jag tycker den är gräslig.. Men jag tror jag håller på att bli kär i lilla Ful-Åke.. JAG HAR EN BIL! Vilken frihet.. XD

guraknugen
2009-04-20 22:29
#29

Där ser man vad olika man kan vara… Jag är bilfri och jag tycker att det är en frihet! En frihet att spendera pengarna på vad jag vill… (exempelvis hyrbil - kul att köra olika bil varje gång och att slippa bekymra sig om reparationer och liknande…)

Antar att man är så fri som man själv tycker att man är…

[LucyInTheSky]
2009-04-20 22:31
#30

Precis, det är skönt att vi är olika.. Hade blivit vansinigt tråkigt annars. =)

martdat
2009-04-20 22:35
#31

#28 Härligt att se att du är glad, då var det nog bra du tog bilen, SkrattandeBilen är frihet för mig oxå, fy bövelen för att vara billös ijen, hoppas det aldrig behöver hända,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2009-04-20 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Lucy, akta dig, du kan bli kär….. För många år sedan, så köpte jag mig en akutbil, en gammal ful MAzda 929. Kombi var det ochden såg ut som en amerikanare i miniatyr. Rostig var den och inte speciellt bensinsnål. MEn Guuuud som jag älskade den bilen! När jag senare köpte mig en annan bil, så skule denna dö, Skroten på HUDs Moar. JAg grät hela vägen. OCh när jag fick igen skattepengarna, då kände jag mig som Judas. Det tog ca 10 år innna jag fick nästa förälskelse, min förra  Saab. I fyra år höll vi ihop, den sålde jag för lika mycket som jag gav för den och ja, den bilen den var min stora kärlek. Visst den jag har nu, den är urfin, har allt, men min gamla söta…….Gråter

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Gasoline
2009-04-20 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#23 Ibland kan man tyvärr inte välja, och som det ser ut just nu med lediga jobb får man helt enkelt ta det man kommer över.

#24 Jag är iaf grymt avis på ditt köp, vill själv ha en 240! Kul att det verkar som att dte löser sig =)

#29 Om man använder bilen mycket kan jag knappast tro att det lönar sig i slutändan =/

#32 Vet hur det känns, saknar min första körbara bil (och enda körbara bil) som jag hade de första månaderna efter jag tog körkortet, min älskade ford! Dromde om den här om natten, att min pojkvän fixat den i smyg =P Jag ÄLSKADE verkligen den bilen, men hade inte råd att fixa upp den eller att ha den kvar =( Och jag ångrar än idag att jag skrotade den.

Hawknestgrove
2009-04-21 00:22
#34

ja så dumt att bli kär i plåtlådor…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[LucyInTheSky]
2009-04-21 00:28
#35

Men jag kan förälska mig i det mesta.. XD Min förra dator.. Huua vad hemskt det var att adoptera bort honom.. Men han bor inte så långt bort, min syster har honom.

Hawknestgrove
2009-04-21 00:42
#36

Lucy, jag är en sån dum person, så jag kan köpa en konservburk, för att jag tycker synd om den i hyllan om den är ensam….Tungan ute

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[LucyInTheSky]
2009-04-21 00:43
#37

# 36 XD ha ha, ajdå.. Jag är för snål för det..

Hawknestgrove
2009-04-21 01:27
#38

MEn Lucy, den står där,alldeles ensam och GRÅTER!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

fotokrafs
2009-04-21 01:40
#39

#33 Gura har själv varit arbetslös i några år tidigare så han vet mycket väl att det inte alltid är så lätt som att bara att välja och vraka. Nu jobbar han, men jobbet är inget drömjobb precis.. Jag vet att han vill ha bättre. Men bara för att hans situation är/var sån behöver ju inte det betyda att alla andra måste ta första "jobberbjudande" som dyker upp.

Angående bil så lönar det ju sig för oss då vi bor så himla bra att vi har gångavstånd till allt (tunnelbanan 700 m, makens jobb ~5 km, Maxi 1,5 km även IKEA om vi vill traska lite längre). Sen är det 400 m till OKQ8 med biluthyrning. Det blir ju inte så att man kan okynnesköra precis och vi spar en hel del slantar på att slippa betala försäkringar, parkeringsplats och så vidare. Stor frihet för oss, för vill vi ut och åka så kan vi ju bara hyra en bil på Hertz eller OKQ8.

En annan sak vi gjort en sommar (antagligen semester) och då vi fortfarande hade kvar Guras lägenhet på västkusten var att vi kollade Hertz Freerider efter gratisbilar, till slut dök det upp en bil och vi kunde köra från Stockholm till Göteborg gratis. Vi kom också hem några dagar senare på samma sätt, fast det var en hel del vänder till biblioteket för att kolla internet *S*.

Mer om våra bilkostnader inlägg #40 i Så luras vi handla mer
Kan tillägga att jag inte ens har körkort, men det är väl tänkt att det skall skaffas någon gång.

Mycket OT jag vet. Nu skall jag sluta upp för tillfället

#28 Vad kul! Hoppas det löser sig med lyan också..Skrattande

[LucyInTheSky]
2009-04-21 11:34
#40

Om man hade bott bra hade jag lätt oxå skippat bilen.. Men det är ca. 2,5 mil till närmsta ställe där jag kan hyra bil.. Och enligt mig är det lite långt att cykla =)

Bussar går det ju men inte när man vill.. Det är skolbussarna och då man inte kan bestämma sina arbetstider själv bllir det svårt. Men om vi någon gång hamnar i storstaden så lär vi skippa bilen =)(Men risken är inte stor, Älskar landet..)

Alexej
2009-04-21 11:53
#41

Grattis till bilen! Flört

Ska ni flytta nu…Cool

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[LucyInTheSky]
2009-04-21 13:23
#42

Vi har en före oss i kön på trean, men hon har bara idag på sig att tacka ja.. Så i morgon vet vi om vi flyttar.. Och om hyrorna går att lösa.. Men jag tror det går.. Hoppas på det iallafall.. Annars överlever vi här =)

Alexej
2009-04-21 13:24
#43

Kanske ni kan ta nån extraknäck? Dela ut reklam eller nåt?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[LucyInTheSky]
2009-04-21 13:40
#44

Jag skulle kunna göra detta.. Men vad säger försäkringskassan då? Kommer dom dra av dom timmarna jag jobbar med reklamen på de 5000kr jag får där.. Ska undersökas

Mitralis
2009-04-21 13:46
#45

#44 Jag vet en tjej som provade att dela ut reklam en gång. Det tog en otrolig tid och hon måste själv sortera reklamen i buntar. Men behöver man pengar så kan det ju vara bra ändå =)



[LucyInTheSky]
2009-04-21 14:12
#46

Rasmus kan ju oxå jobba helger, då får han lite extra cash.. Inget han gör med leende på läpparna. Men vill han ha lägenheten så..

fotokrafs
2009-04-21 16:32
#47

#40 Jag älskar också landet Skrattande är uppfödd på bondgård, och min bilfria morsa bor fortfarande kvar där. Hon tingar skjuts att handla en gång i veckan eller tar buss. Pensionerad och jobbar inte, hon klarar sig. Nu bor jag inte i en storstad utan råkar bo i ett samhälle (15 000) med bra kommunikationer och nära till motorvägen och mack. Nej, usch i storstaden vill jag inte bo och inte maken heller.. 

Vi vill bo på landet men gärna i lägenhet som ni.. Kanske flyttar snart. Vart i landet bor ni?

Hoppas ni får lägenheten! Usch jobba helg är inget maken gillar heller.. Hoppas det löser sig bra ändå.

[LucyInTheSky]
2009-04-21 16:36
#48

Vi bor på Öland, nära Alvaret =)

Annons:
fotokrafs
2009-04-21 17:33
#49

Åh… Skrattande
Måste åka till Öland någon gång, enda landskap jag inte varit i. Kanske ett bra landskap för cykelsemester?
Nästa sommar kanske vi kommer och hälsar på! Flört

[LucyInTheSky]
2009-04-21 17:37
#50

Cykelsemester funkar fin fint här! Har själv funderat på att cykla runt Öland =)

Ni är så välkomna så =)

Hawknestgrove
2009-04-21 18:56
#51

MEn Lucy, är du sjukskriven? Då får du inte jobba. MEn normlt settt, så vill de ju inet ha folk sjukskrivna. OCh är det så att du får ett jobb, så dras det förstås av.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Gasoline
2009-04-21 20:34
#52

#39 Jag skulle inte ha råd att tacka nej till ett jobb, tyvärr. Och jag har den inställningen att man inte heller kan börja på topp.

Jadu, jag sa endast att jag knappast trodde att det lönar sig att hyra bil om man har mer eller mindre dagligt behov av en, jag bor i en liten mindre by med dåliga förbindelser och närmaste lite större stad/by ligger 4 mil bort, så jag är i behov av min bil.

[LucyInTheSky]
2009-04-21 20:37
#53

Jag var sjukskriven, men försäkringskassan och jag såg inte riktigt "sjukdommen" på samma sätt. Enligt dom var jag inte så sjuk så de vägrade mig sjukpeng.. Så nu går jag på ungdomsgarantin.. Heldumt för det är samma ersättning 5000kr i månaden och det är försäkringskassan som betalar ut det.. Fast jag får ju ingen hjälp med att bli frisk nu.. JAg är inte så lycklig på dem.

fotokrafs
2009-04-21 21:17
#54

#50 Tackar! Skrattande

#52 Inställningen att börja på topp? Nja, vi är inte heller och jagar karriär utan hoppas på ett jobb man trivs med kanske inte må vara så lönsamt men men..  
Vet inte om maken hade råd att tacka nej till jobb heller (förvånad att han skulle stanna på det företag han är på om det inte vore så), själv pluggar jag.. få se hur det blir när jag blivit färdig. Obestämd

Jadu, angående bil så påpekade jag bara att det lönade sig för oss. Skönt att jag inte bor där du bor, skulle inte klara mig för jag har ju inte ens körkort Förvånad

guraknugen
2009-04-21 23:34
#55

#32: Kär i en bil? Jo, det vore något, det… Det närmaste jag kommit måste nog ha varit min andra bil, en Fiat 131S (kombi) från 1976. Köpte den av min far när han bytte till en 1985 års Mitsubishi Colt, som jag tog över många år senare när han dog.

Fiaten, en medelstor bil i klass med dåvarande Opel Ascona, Ford Escort och liknande bilar, var väl inte så särskilt speciell egentligen, om man ser det objektivt, men sen när är kärlek något objektivt?

Det var en av de första ”familjebilar” som hade 5 växlar och varvräknare… På den tiden var det mest lite sportigare bilar som hade detta. Fast det dröjde ju inte många år innan alla andra hängde på, så klart, och idag klagas det ju ibland i tester på bilar som inte har 6 växlar. Min fars första bilar, Volvo PV 444, hade bara 3 växlar, så det har ju hänt en del sedan han köpte sin första bil, jag tror det var 1956 och han var då nästan 30 år (född i januari 1927). Han hade tydligen inte bråttom med att skaffa bil, men körkort tog han i alla fall när han var 18, 1945.

Hur som helst, så bodde jag i Sandviken av alla ställen, när jag skulle skrota Fiaten 1989. Jag struntade i att besikta bilen det året, eftersom jag var ganska säker på att den inte skulle gå igenom. Körde bilen till sista dagen före körförbud och skrotade den på Ponderosa Bilskrot i Valbo. Tog cykeln i bagageutrymmet så att jag kunde cykla de 19 kilometrarna hem.

Jag gjorde lumpen som bilförare på den tiden på F7, Såtenäs, över 400 km från Sandviken (bodde i Stenungsund, som ligger betydligt närmare, när jag mönstrade några år tidigare), och några killar där körde folkrace. En av dem var intresserad av Fiatens varvräknare så jag skruvade loss alla instrument från bilen och tog med på cykeln hem och sedan till Såtenäs. Vet inte om han någonsin kopplade in varvräknaren, men han fick den i alla fall.

Men nog kändes det vemodigt att cykla ifrån bilen när jag cyklade hem efteråt, sista juni (eller var det sista juli?) 1989. Bilen var bara 13 år gammal och hade gått ca 345 000 km (märkligt förresten att man inte hellre skriver 345 Mm, för det är ju exakt samma sak…). Just 1976 års modell var ganska rostdrabbade när det gällde flera bilmärken, om nu någon minns det. Volvo 240 var exempelvis svårt drabbade. Jag vet, för jag hade en själv: Min första bil…

244 DL med fabriksmonterad sollucka (NEJ NEJ NEJ, det var ingen GL, men den började sin karriär som tjänstebil på Volvo, så det var väl en specialversion eller så kanske, och det var samma motor som vanliga DL, det vill säga en vanlig tråkig B21med förgasare). Fixade iordning den, men kostnaden för det fick man ju givetvis inte tillbaka när man sålde den. Dock fick vi mer för den än vad vi gav, i alla fall. Gav 6, lade ut 8 på reparationer, rostfix, lack och sådant och fick till sist 10 för den.

Men vi hade mycket kul för pengarna i alla fall och det är kanske det som räknas. Har många kul minnen från den bilen. Har aldrig gillat Volvo, men den bilen var i alla fall min (och min brors - den stod på mig men vi hade den ihop och delade på alla kostnader och allt jobb) första bil. vilket automatiskt blir lite speciellt.

Annons:
martdat
2009-04-22 08:37
#56

jag var kör i min första bil, Opel Kadett 2,0 GT med vinge o sollucka,, en 88, ganska risig, hadde den i två år, och fick tejpa ihop den lite varstanns men den startade alltid och var underbar att köra, den dog på väg hem från bilprovningen, (jag hadde bara ombesiktning) hela underredet sprack upp på vägbanan,,,,

nåväl, bärgade den, sen behövdes lite mental förberedelse för jag skulle skrota den, tur det för strax efter kom detta när man fick 4000 på skroten, lyckades få dem attt hämta exakt 1 juni så den hann med så jag fick mina 4000, såg den dock på skroten när jag var där o leta däck lite efter, då fällde jag en tår.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2009-04-22 16:35
#57

JA jag hade en Mercedes123:a, ljusgul 220D, 77:a Den var väldans go att köra, men tyvärr, Gevalia Lättrost…..Den hade i 5 år. MEn älskade aldrig den lika mycket som MAzdan och min lilla blå Kompiz

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[LucyInTheSky]
2009-04-27 12:43
#58

Idag fick jag veta att nej vi får inte byta lägenhet för vi hade ju inte bott 2år i vår 2:a.. Minst 2 år måste du bo där sa hon.. Jag blev ganska chockad.. Och frågade då vad man skulle göra om familjeförhållanden ändras.. Tänk om man sitter där ensam med en 5:a efter skilsmässa och bara bott där 1 år.. Ja, det var inte hennes problem. Ehh? Då får man alltså säga upp lägenheten och hitta någon annanstans att bo? I ett annat bolag.. Vilket blir jäkligt svårt här efter som MB är det enda bolaget sen är det privatägda lägenheter och dom är ju svåra att sätta upp sig på kö till.. Annars får man ju flytta in till stan.. Och det vill jag inte.

Dumma regler! Men vi får väl bo kvar här med griniga grannar. Vi sitter ju inte i sjön.

Mitralis
2009-04-27 12:46
#59

#58 Det var det dummaste jag hört! Dom ska ju inte kunna tvinga en att bo någonstanns i minst två år tycker jag.



Ylva_87
2009-04-27 12:51
#60

#58 har du kollat så att det står i ert hyreskontrakt?

Om det inte står så har dom ingen laglig rätt att neka er  att flytta innan dom två åren.

Hawknestgrove
2009-04-27 15:56
#61

Åh Gud så dumt! Nä, sök er ett hus att hyra. Jobbar din kille på Öland? Annars kanske det är lättare att hitta hus på fastlandet.

Se det så här! Nu kan du lägga undan den slanten som hyran hade blivit dyrare! Lägg undan och spar till eventuell hushyra, då de ofta vill ha säkerhet!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[LucyInTheSky]
2009-04-27 18:04
#62

Ja, vi vill hellre ha ett hus.. Men Rasmus har inget körkort.. Och han jobbar här i mörbylånga. Blir lite knivigt.. Men det löser sig nog till slut allt i hop.

Annons:
Hawknestgrove
2009-04-28 01:20
#63

JA, och det föstår jag, att kommunikationer fastland mörbylånga är lite dumma. MEn, du, nu när ni är kvar i er lilla lägenhet, så kan ni ju lägga pengarna som du sparar in på Rasmus körkort!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: